ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا استفاده از تمام پتنت های شرکت تسلا موتورز آزاد اعلام شد؟

دو روز قبل، شرکت تسلا موتورز در تلاشی برای اشاعه نوآوری های خود تمام پتنت های تکنولوژیکش را که برای استفاده در خودروهای الکتریکی ثبت شده اند، آزاد اعلام کرد تا همه -حتی شرکت های ...

نیما دادگستر
نیما دادگستر منتشر شده در ۲۴ خرداد ۱۳۹۳  |  ۱۱:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

دو روز قبل، شرکت تسلا موتورز در تلاشی برای اشاعه نوآوری های خود تمام پتنت های تکنولوژیکش را که برای استفاده در خودروهای الکتریکی ثبت شده اند، آزاد اعلام کرد تا همه -حتی شرکت های رقیب- بتوانند از آنها استفاده کنند.

ایلان ماسک، موسس و مدیرعامل ستودنی این شرکت که موسس و مدیر عامل SpaceX نیز هست، با اعلام این تصمیم در وبلاگ تسلا موتور نوشت که شرکتش هرگز اقدام به تعقیب حقوقی افرادی که برای "مقاصد خوب" از پتنت های تسلا استفاده کنند، نخواهد کرد. به بیان دیگر آنها برای استفاده در جهت منافع عمومی، آزاد هستند.

آقای ماسک این تصمیم را به این خاطر گرفته که چشم انداز صنعت خودروهای الکتریکی در حال حاضر بسیار محدود است و چنین محصولاتی تنها ۱٪  از فروش شرکت های بزرگ خودروسازی را به خود اختصاص داده اند. دیگر استدلال این نوآور بزرگ زمان ما، این است که سیستم فعلی پتنت ها اغلب نوآوری ها را خاموش می کند و باعث می شود شرکت های بزرگ چندملیتی سیطره خود را بر بازار حفظ کنند؛ پس چرا او کاری نکند که به تقویت مخترعین مستقل بینجامد؟

ایلان ماسک در این متن نوشته: "تسلا موتورز ایجاد شد تا ظهور روش های جدید حمل و نقل قابل اطمینان را تسهیل کند. اگر ما مسیر ساخت خودروهای برقی جذاب را هموار نماییم، اما بعد برای بازداری دیگران از حرکت در آن مسیر، پشت سرمان را با محافظت از دارایی های فکری  مین گذاری کنیم، بر خلاف هدف اولیه کار کرده ایم."

ماسک می گوید از نظر تسلا، زین پس سایر شرکت های سازنده خودروهای برقی رقیب این شرکت نیستند بلکه تمرکز بر روی کاهش میلیون ها خودروی گازوئیلی است که هنوز به بازار می آیند. آزاد کردن استفاده از پتنت های تسلا -که احتمالا با اقدامی متقابل از سوی شرکت های آینده این صنعت روبرو خواهد شد- می تواند به رشد چشم انداز خودروهای برقی بینجامد و آنها را به خریدهایی مناسب برای مردم تبدیل کند.

ماسک می نویسد: "وقتی تسلا شروع شد، ما این نگرانی را داشتیم که شرکت های بزرگ  تکنولوژی مان را کپی کنند و با تولید انبوه و بازاریابی گستره، تسلا را له کنند. حالا می دانیم که چقدر این طرز فکر اشتباه بود."

ایلان ماسک جدیدترین نوآور برجسته ای است که به جنبش منبع باز می پیوندد. این تصمیمی است که شرکت های بزرگ دیگری مثل توییتر و گوگل نیز آن را اتخاذ کرده اند، البته در مقیاسی بسیار بسیار کوچک. شاید پیوستن شرکت های بزرگ به این جنبش به این زودی ها رخ ندهد ولی اضافه شدن آنها می تواند مبنای عمل بهتری ایجاد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Dr.ImaN

    به این میگن آدم بزرگ

  • ميلاد فضايي!!!

    ميگند مرز باريكي بين عشق و نفرت هست
    من هم عاشق كارهاي ELON هستم
    دقيقا كارهايي ميكند كه تو ذهن من هم هست داره IRON MAN هم ميسازه
    اميدوارم زودتر كارهاي من هم روي غلتطك بيفته و سريعتر بتونم به اهدافم برسم
    خودروي برقي آلودگي را كمتر ميكند حتي اگر برقش از موتورهاي احتراق داخلي و موتور بخار و موتور جت و... تامين شود
    خودروي برقي بعني بهبود استفاده بهينه از انرژي
    هزينه استفاده از يك خودروي برقي يك دهم خودروي بنزيني هست چون وقتي موتور احتراق داخلي يك نيروگاه مصرف انرژي ١٠ برابر بهتر از يك خودروي كوچك با موتور كوچك احتراق داخلي هست و بازدهي بالاي ٩٥ درصد موتور برقي باعث اينطور بازدهي بالاي اين خودروها دارد
    عملا انگار در هر ١٠٠ كيلومتر كمتر از ١ ليتر مصرف سوخت داريد با خودروي تسلا =آلودگي اين خودرو از يك گاو كمتر اصت

  • روزبه

    یکم عجیبه چون بعضا تحقیقاتی که روو این تکنولوژی های نو میشه از هزینه ی تولیدش بیشتره!
    حالا چطور به صورته رایگان میخواد ازاد کنه پتنتاشو جالبه!

  • سام

    واقعا عالیه این تسلا!
    وقتی این کار رو با دعواهای پتنتی و میلیاردی سامسونگ و اپل و بقیه شرکت ها مقایسه می کنی واقعا خوشحال می شی که هستن شرکتایی که تنها به فکر پر کردن جیب خودشون نیستند.

  • فرزاد

    کاش سایپا هم پتنت هاشو در اختیار عام و جهان میزاشت تا در سرعت رشد علم سهیم میشد !

  • احمد

    شاید باورتون نشه یا فکر کنید مسخره هست یا یک پست ترول اما یک سرمایه گذار بزرگ ایرانی در حال مذاکره برای وارد کردن تسلا به ایران هست و مجهز کردن پمپ بنزین ها با سامانه های شارژ. در صورت موفقیت شاید طی یک یا دو سال آینده اوین تسلا ها وارد خیابان های ایران شوند.

    • سام

      ايا در مورد اين سرمايه گذار اطلاعاتى داريد؟

  • siamak Gol

    به نظرم هیچوقت خودرو های برقی زیاد پیشرفت نمیکنن . چون این ماشینا نوع راه افتادنشون متورشون خود مولد برقشون و حتی باتریاشون برای ماشین ساخته نشدن! فقط مثل اسباب بازی های بزرگن.

    • Joker

      تو علم هيچوقت "هيچوقت" وجود نداره!

      تجربه ثابت كرده لاقل اينو.

    • 7.62mm

      شما این نظر انقلابی تون رو به متحصصین شرکت تسلا اعلام کنین تا بیهوده انرژی شونو صرف نکنن!!

      • siamak Gol

        نظر انقلابی باید نظر انقلابی باشه. نظر انقلابیی که نظر انقلابی نباشه نظر انقلابی نیست. باشه بهشون میگم.

  • Nima

    واقعاً حرکت خوبیه. اگه همه شرکت ها یه همچین سیاست هایی رو درپیش بگیرن سرعت پیشرفت چندین برابر میشه.
    جالبه ک آدمی در این سطح میگه: «حالا می دانیم که چقدر این طرز فکر اشتباه بود» و به اشتباهش اعتراف میکنه.

  • اختاپوس

    بچه های ما نداشتن مدرسه فوتبال / پا گرفتن تو زمین خاکی تو مدرسه تو پارک
    بچه ها بنظرتون بازی ایران نیجریه چند چند میشه؟ قوی هست نیجریه؟

    • shahriyar24

      ميگن اين اهنگ تتلورو ميخوان قبل بازي دم استاديوم پخش كنن يكم صدقه جمع كنن....بلكه مدرسه فوتبالي ساخته بشه و كفش لباس بخرن واسشون...

      • اختاپوس

        =)) همه با لباسایی که بی شک ارزونه ! ولی باز همیشه گفتن چقدم خوبه بهترین مربُی هم که بچه محل بـــــــــ‌ ـــــــــــوده

  • تحریم ها و فیلترینگ دو مشکل اصلی ما

    اینه فرق بین شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک و حقیر اما در ظاهر بزرگ . متفاوت !! :((

    • بهاره

      بدون کوچکترین درکی نسبت به شرایط این صنعت یک مقایسه سطحی کردی .
      موضوع خودروهای برقی قابل مقایسه با درگیری های پتنتی که در جریانشون هستیم نیست .
      صنعت خودروهای برقی بشدت مقابل فشارهای خودروسازهایی که تولید این دست خودروها را بصرفه نمیدانند و فقط بواسطه قوانینی که وادارشون میکنه بخشی از تولیدشون را به خودروهای الکتریکی اختصاص بدن(شاید خوانده باشی مدیر عامل فیات از خریداران خواسته نسبت به خرید مدل 500e اقدام نکند چون تولید این خودرو براشون مقرون بصرفه نیست ) و فشارهای پنهان صنایع پتروشیمی که از فراگیر شدن خودوهایی که سوخت غیر فسیلی مصرف کنند در هراسند ، آسیب پذیره و ماسک با این حرکت در صدده یک جبهه قوی بوجود بیاره و سایر خودروسازها را هم به تولید این خودروها مجاب بکنه تا بتونه در مقابل فشارهای مقابل ایستادگی کنه .
      الان تسلا در چندین ایالت امریکا درگیری های قضایی داره تا بتونه بطور مستقیم محصولاتش را بفروش برسونه و لابی پشت این درگیری ها همون ساختاری هست که ورود خودروهای کم مصرف مثل فولکس واگن XL1 به امریکا هم جلوگیری میکنه .

مطالب پیشنهادی