ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نیمکت پارک های شهر بوستون هوشمند می شوند

برخی از پارک های شهر بوستون آمریکا قرار است در آینده به نیمکت هایی مجهز شوند که دارای پنل های خورشیدی هستند و به اصطلاح نیمکت هوشمند خطاب می شوند. البته نام اصلی این نیمکت ها "سوفا" ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۱۱ تیر ۱۳۹۳  |  ۱۷:۴۳

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

برخی از پارک های شهر بوستون آمریکا قرار است در آینده به نیمکت هایی مجهز شوند که دارای پنل های خورشیدی هستند و به اصطلاح نیمکت هوشمند خطاب می شوند. البته نام اصلی این نیمکت ها "سوفا" است و توسط یکی از گروه های زیر شاخه دانشگاه MIT ساخته شده.

نیمکت های سوفا، علاوه بر پنل خورشیدی، مجهز به امکانات دیگری هم هستند که آن ها را پیشرفته می کند. دو جایگاه شارژ اسمارت فون (یا وسایل مشابه) یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های سوفا محسوب می شود. تصور کنید شارژ تلفن همراه تان در حال تمام شدن است و به یک باره سوفا را می بینید. البته هیچ کس دوست ندارد یک ساعت زیر نور مستقیم آفتاب بنشیند تا تلفن اش را شارژ کند.

boston_benches_solar_powered-2

ویژگی جالب دیگر سوفا، تجزیه و تحلیل هوای اطراف اش است. برای مثال، مقدار آلودگی هوا و حتی آلودگی صوتی توسط این نیمکت سنجیده می شود و با شهروندان به اشتراک گذاشته می شود. در شروع کار این نیمکت ها قرار است در پارک های بزرگ بوستون قرار داده شوند. اما جالب توجه این است که مسئولین شهر، از طریق وبسایت شهر می خواهند مطلع شوند مردم کدام نقاط را برای نصب این نیمکت ها مناسب می دانند. حتی شهروندان بوستونی می توانند نامی برای این نیمکت ها انتخاب کنند.

شهردار بوستون دیدگاه روشنی دارد و آینده نگری وی در تک تک کلماتش قابل لمس است.

مارتی والش

مارتی والش

اسمارت فون های شما دیگر فقط برای زنگ خوردن نیستند، پس چرا نیمکت ها فقط برای نشستن باشند؟ ما خیلی خوش شانس هستیم که کارآفرینان و سازندگان با استعدادی در بوستون داریم که خلاقانه در رابطه با رفاه شهروندان فکر می کنند.

طبق اطلاعاتی که توسط کمپانی سازنده اعلام شده، سرعت شارژ گجت ها از طریق شارژر متصل به صفحه خورشیدی این نیمکت ها با مدت زمان شارژ آنها با برق شهری برابری می کند. همچنین درون نیمکت ها باتری هایی برای ذخیره برق قرار دارد.

پس از پخش این نیمکت ها در سطح شهر بوستون، اطلاعاتی از آنها به وب سایت سوفا آپلود و منتشر خواهد شد. اطلاعاتی از جمله اینکه مردم چند ساعت صرف شارژ گجت های خود از این طریق کرده اند یا چند نفر از نیمکت های هوشمند استفاده کرده اند و به طور کلی شلوغی آن محل به چه صورت است.

مسلما در صورت دریافت بازخورد مثبت باقی شهرهای ایالات متحده و سپس دیگر شهرهای بزرگ دنیا، به شرط داشتن شرایط جغرافیایی مناسب، به استفاده از این نیمکت ها روی خواهند آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • رضا

    شهرداری شهر ماهم یه کار خیلی خوبی کرده داخل ایستگاه های اتوبوس کولر گازی گذاشته دمش گرم

  • توسعه دهنده (اميد) 

    تو ایران باشه تو پورت یو‌اس‌بی آدامس می‌چسبونن! :|

  • توسعه دهنده (اميد) 

    این نیمکتا بین دو نفری که روش می‌شینن فاصله می‌ندازه :|

    • Apple co

      آره دقیقا

  • rasol

    این تصور که با قرار دادن چنین امکاناتی در کشور مردم یا میدزدن یا خراب میکنن یا یکی بیشتر از دیگری استفاده میکنه باعث میشه که همیشه در زمینه رفاه اجتماعی عقب تر از بقیه و با ترس و لرز حرکت کنیم ، این هم مثل تلفن عمومی یه روز عادی میشه

  • lukia

    خب اینجام واسه رفاه حال مردم بهشون ساندیس میدن، واقعاً ملت به داشته هاشون قانع نیستن!

  • زینب صادقی

    بوستون شهر فوق العاده ای به هرحال از ایالتی که رو پلاک ماشیناش نوشته ماساچوست روح امریکا چیز دیگه ای انتظار نمیره

  • بقراط

    این بیاد ایران مردم رو صفحه ش تخم مرغ میشکونن دور هم نیمرو میزنن !

  • محمود ستاره

    ولی برای باز کردن سر صحبت هم چیز خوبی هستا...
    مثلا یهو به بغلیت بگی ببخشید کابل آیفون خدمتتون هست ؟ ;;)

  • ali.n

    خسته نباشید اقای وفانژاد.
    واقعا ایده ی جالبیه بخصوص توی ایستگاهای اتوبوس میشه ازش بهره برد که به نوعی باعث افزایش استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی و کمی تحمل گذشت زمان رو میده.
    الان هم توی بعضی شهرهای خودمون برای روشنایی چراغ ایستگاه های اتوبوس از پانل های خورشیدی استفاده میشه حالا اگه چندتا پریز هم اون پایین بزارن ما راضی هستیم.
    مهمتر از این نواوری به نظرم برخورد شهردار اونجا هست که نشون میده باید به ایده ها احترام گذاشت.

  • سیا

    وای خدا به کجا دارن میرن خارجیا ؟

    به نظرم ما دیگه داوطلبانه بریم تو افق محو شیم !

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی