ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساتیا نادلا در تلاش برای جمع کردن خرابکاری های استیو بالمر

همانطوری که پیش از این در دیجیاتو خواندید، مایکروسافت به زودی ۱۸ هزار نفر از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد. تعدیل نیرو در کمپانی هایی مانند مایکروسافت امری طبیعی به حساب می آید، اما ...

مانی قاسمی
مانی قاسمی منتشر شده در ۲۶ تیر ۱۳۹۳  |  ۲۱:۴۲

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

همانطوری که پیش از این در دیجیاتو خواندید، مایکروسافت به زودی ۱۸ هزار نفر از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد. تعدیل نیرو در کمپانی هایی مانند مایکروسافت امری طبیعی به حساب می آید، اما حذف این میزان فرصت شغلی در تاریخ کم سابقه است.

بیشتر افرادی که در لیست اخراج قرار دارند، پیش از این کارمند نوکیا بوده اند و اکنون باید پا سوز فروش کمپانی خود به مایکروسافت شوند. این موضوع پیغامی شفاف را در دل خود دارد؛ ساتیا نادلا، مدیر عامل کنونی مایکروسافت، خرید نوکیا توسط استیو بالمر را یک اشتباه بزرگ می داند.

مایکروسافت سال گذشته و در حالی که استیو بالمر همچنان عنوان مدیر عاملی این شرکت را به دنبال اسم خود یدک می کشید، خبر خرید نوکیا را اعلام کرد. طبق گزارشی که Businessweek در آن زمان منتشر کرد، هیئت مدیره مایکروسافت به شدت با این اقدام مخالف بود، اما سرانجام بالمر توانست با کلنجار های بسیار حرف خود را به کرسی نشانده و یکی از با سابقه ترین سازندگان موبایل را به مجموعه مایکروسافت اضافه کند. پس از این اقدام رابطه میان بالمر و هیئت مدیره به شدت شکرآب شد تا اینکه سرانجام مدیرعامل اسبق مایکروسافت مجبور شد اعلام بازنشستگی کند و جای خود به نادلا جوان بسپارد.

از زمانی که نادلا مسئولیت را در مایکروسافت برعهده گرفته، از هر فرصتی استفاده نموده تا نشان دهد تفکراتش با خطی مشی سابق بالمر مبنی بر تبدیل مایکروسافت به شرکت تولید کننده سخت افزار، چندان همخوانی ندارد. بالمر در آن زمان معتقد بود که مایکروسافت باید سیاست اپل را در پیش گیرد و از قدرت نرم افزاری برای افزایش فروش سخت افزار هایی که خودشان تولید کرده اند، بهره جوید. و در آن زمان، این بزرگترین علتی بود که نوکیا را به مالکیت مایکروسافت درآورد.

از سوی دیگر، نادلا در طول ماه های اخیر تلاش کرده عبارت «محصولات سخت افزاری و سرویس های مربوط به آن» را از دایره لغات شرکت متبوعش حذف نماید و در عوض تمرکز خود را بر روی سرویس های ابری و موبایل متمرکز کند. سیاستی که نادلا دنبال می کند به معنی این است که مایکروسافت باید ابزار ها، اپلیکیشن ها و سرویس هایی را تولید کند که به بهره وری کاربران کمک می کنند و باعث می شوند آن ها فارغ از اینکه چه گجتی را در اختیار دارند، از محصولات مایکروسافت بهره مند گردند. همین تفکر باعث شد تا نادلا سرانجام نسخه آفیس را برای کاربران آیپد عرضه کند.

اخراج هزاران کارمند نوکیا، نشان می دهد که نادلا معتقد است خرید شرکت فنلاندی از همان اول نیز اشتباه بوده. او بر این باور است تمرکزی که بر روی همکاری ویندوز فون و نوکیا قرار گرفته به ثمر ننشسته و تنها منجر به از دست رفتن زمان و سرمایه شده است.

به نظر می رسد نادلا واقعیتی را می بیند که بالمر از پذیرش آن عاجز بود.

اخراج کارمندان نوکیا مانند از دست دادن وزن اضافه و آماده شدن برای حرکتی چابک تر است. این اقدام بی شک برای نادلا دشوار بوده، اما او به خوبی ضرورت آن را تشخیص داده و تصمیم بر اجرایش گرفته است. تصمیمی که در راستای جمع کردن خرابکاری های بالمر است و صد البته زندگی هزاران نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • شروین

    "و در عوض تمرکز خود را بر روی سرویس های ابری و موبایل متمرکز کند"
    در متن مقاله نکته ای که وجود دارد تمرکز بر موبایل هست. به نظر من ماکروسافت با اینکار می خواهد فقط کارمندان نخبه و ماهر نوکیا را حفظ کند. مشخصا خیلی از افرادی که کارخود را از دست می دهند وجودشان برای ماکروسافت ضروری نبوده چون ماکروسافت نیروهای مشابه درون سیستم دارد. ماکروسافت با اینکار دارد قسمت نوکیا را از یک غول بی تحرک به یک قسمت چالاک در جهت منافع شرکت تبدیل می نماید. به نظر من با دو سیستم عامل موبایل بزرگ، ماکروسافت صرفا نمی توانست در موبایل با نرم افزار پیشرفت کند و ناچار بود به سخت افزار هم بیندیشد. به مرور زمان مصرف کننده کمتر حاضر می باشد به سیستم عامل پول بدهد ولی به سخت افزار و سرویس ها پول پرداخت می نماید پس اگر ماکرو دنبال سخت افزار موبایل نباشد باید سیستم عامل موبایل خود را یا بی خیال می شد یا مجانی به شرکت های دیگر می داد.

  • Arshia.Sh

    مايكروسافت زمان مي بره تا درست بشه.زماني كه بيل گيتس بود خيلي مايكروسافت بهتر بود.پشت نادلا همه لوميا ١٠٢٠ دارند!(توي عكس)

  • AmerKhan

    دوستانی که،میگن آقا مانی داره از اخراج اینا حمایت میکنه بهتره بدونید این خبر یه ترجمه از سایت منبع هستش و آقا مانی چیزی رو از خودش در نیاورده ک بخواد طرفدار کسی باشه

  • محمدرضا

    الان تکلیف نوکیا چی میشه؟
    ی حرکت ناشیانه باعث شد شرکت به این بزرگی نابود بشه!

  • MeysaM

    ببخشید که بی ربطه
    ____________________
    هفته پیش رفته بودم پایتخت برای بررسی و شاید خرید یه دستگاه Surface pro 3 .
    قیمت: 5700 بدون کیبورد
    از فروشنده خواستم تبلتو بگیرم دستم و ابعاد و خوش دستی اونو برنداز کنم و برام مهم بود ببینم آیا برنامه های آفیس در صفحه 12 اینچی مشکل ریزی ندارند که اگر اینطور نباشه لپ تاپمو رد کنم که پول تبلتو بتونم جور کنم.
    خلاصه فروشنده بد خلق فروشگاه گفت که تبلت داخل جعبه است و نمیشه بازش کرد!!!
    منم که عصبی شده بودم گفتم آقای محترم یه هندوانه 2000 تومنی هم که میخوایم بخریم یه چاقو میزنیم ببینم وسطش چه جوریه، این که دیگه حقوق 6 ماه منه!
    فروشنده هم بدون نگاه کردن بهم گفت پول نداری میتونی یه چیز ارزون تر بخری که تو بازار ریخته باشه و بازش کنند برات!

    آقای قاسمی تو اینجا با این فروشنده های بی انصاف، هیچ راهی نمیمونه جز بررسی های دقیق شما. لطفاً این دستگاه رو دریابید.
    دوستان ببخشید طولانی شد.

    • سامان

      من فروشنده نیستم. اما قبول کن که اون فروشنده هم حق داره. نمایندگی مایکروسافت که نیستش. اگه دستگاه رو باز کنه باید از صبح تا شب زیر دست بچه های مردم باشه که باهاش ور میرن. خودت حاضری تبلت تو ویترینی بخری؟ در خارج هم فعلا خیلی جاها همین طور هست. اینجاست که من از اپل استورها که تو ایران هم تقلید شدن و فروشگاه های سامسونگ و سونی ایران خوشم میاد. شما فعلا ناچاری قابلیت های دستگاه رو بر اساس Review ها و آنچه در یوتیوب هست تشخیص بدی. اما اصلا فکر کردی که اگه این دستگاه با این قیمت خراب شد تو ایران چکار میخواهی بکنی؟ بهتر نیست که یک تبلت عمومی تر بخری که قابلیت تعمیر توسط نمایندگی های داخل کشور رو داشته باشه؟

  • amirftma

    تورو خدا قیافه هارو نگاه کن یه لحظه فک کردم مهدکودک
    نادلا رو آوردن بالا جایزه بدن اونام اولیا هستن دارن عکس میگیرن
    خیلی مهربون لبخند زدن مخصوصا نادلا نیشش تا بناگوشش بازه بالمر هم که منو درگیر ژستش کرده کلا آقا بیل هم که داره عاشقانه نگاه میکنه
    خدایی ماکروسافت باید از اینی که هست بالا تر بود
    عاشقتم ماکروسافت

  • محمد جواد

    یه سوال !
    چرا این سه تا همش با هم عکس میگیرن ؟
    بیلی و استیو و ساتیا ؟؟؟!

  • سامان

    اين تغيير در تصميمات و خط مشي ها براي شركتي مثل مايكروسافت خوب نيست. چند مثال: سيستم عامل ويندوز رو شبيه تبلت لمسي مي كنه و بعدش دوباره به سيستم هاي دسكتاپي نزديكي مي كنه. سرفيس رو ابتدا در سايز تبلت و بعدش در سايز نوت بوك عرضه ميكنه. ويندوز RT مي زنه و بعدش پشيمون ميشه. سيستم عامل ها و شيوه برنامه نويسي رو اونقدر پيچيده و سنگين مي كنه (تكنولوژي هاي Dot Net و غيره) و بعدش دوباره سبك شون مي كنه. اما فعلا انقدر از فروش ويندوز و نرم افزارهاي آفيس درآمد داره كه اين اشتباهات براش چندان مهم نيست. تاوانش رو هم بايد كاربران بپردازند كه مجبور به خريد ويندوز و آفيس با قيمت زياد و در تيراژ ميليوني هستن.

  • سعید رسولی

    فقط می‌تونم بگم عمر دیکتاتوری و انحصارطلبی داره رو به پایان میره. چون فهم و شعور مردم داره بالاتر میره.
    بالمر به هیئت مدیره زور می‌گفت، و خود ماکروسافت به مصرف‌کنندگانش زور می‌گفت. ولی بالمر زیرکی جابز رو نداشت و ماکروسافت هم زیرکی اپل رو نداشت، برای همین زودتر داره طعم شکست رو می‌چشه.

  • Amir_dp

    چقد جالبه آقای قاسمی که شما تو سرتاسر متنتون سعی کردید از این تصمیم نادلا به خاطر ذات کار تجاریو ریسکی بودنش حمایت کنید اما اواخر متن باز یه گریزی به کارمندای بدبخت میزنید که دارن اخراج میشن. البته به نظرم بخاطر خالی نبودن عریضه است!!
    اگه اشتباه برداشت کردم روشنم کنین.
    البته اینم بگم قصدم صرفا فهمیدن ذائقه ی نویسنده ایه که دارم همیشه مطالبشو میخونم...
    ممنون میشم جواب بدید...
    (پی اس، میدونم متن ترجمست اما یه نویسنده ی حرفه ای همیشه نظراتشو وسط متن انتخابیش، بیان میکنه)

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی