ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف فسیلی جدید و تولد یک فرضیه تازه: احتمالا تمام دایناسورها پر داشتند!

طبیعتا ما هیچ وقت نتوانستیم دایناسورها را ببینیم. تمام تصورات ما از اینکه آنها چه شکل و شمایلی داشتند، به فسیل ها، کتاب ها، موزه ها و فیلم های مستند و غیر مستندی است که ...

حامد پورحسینی
حامد پورحسینی منتشر شده در ۳ مرداد ۱۳۹۳  |  ۱۶:۱۴

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

طبیعتا ما هیچ وقت نتوانستیم دایناسورها را ببینیم. تمام تصورات ما از اینکه آنها چه شکل و شمایلی داشتند، به فسیل ها، کتاب ها، موزه ها و فیلم های مستند و غیر مستندی است که ساخته شده. دم، سر مارمولک شکل در اندازه های مختلف از ویژگی های ظاهری اکثر آنها است.

اما دیرینه شناسان در سیبری یک فسیل جدید کشف کرده اند که همزمان یک فرضیه جدید هم به وجود آورد. یک تیم از محققان به سرپرستی "پاسکال گادفریوت" فسیل دایناسوری را یافته اند که نشان می دهد این نمونه دارای پرهای بسیار نازکی در پوست خود بوده است. پیش از این هم در چین و امریکای شمالی هم چنین فسیل هایی با این ویژگی یافت شده بود. اما نکته مهم این است که این فسیل تازه کشف شده اولین دایناسور گیاه خوار پردار محسوب می شود. شواهدی وجود دارد که به نظر می رسد وجود پر در بدن دایناسورها بسیار بیشتر از مقداری است که تصور می کردیم. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، بخش بزرگی از فرضیات ما در مورد دایناسورها دستخوش تغییر خواهد شد.

ادامه مطلب را از دست ندهید.

کشف جدید گادفرویت -با نام علمی Kulindadromeus zabaikalicus- یک دایناسور عصر ژوراسیک با حدود یک متر و نیم قد است که پاهای بلند، بازوانی کوتاه و دمی بسیار بلند داشتند. به دلیل شرایط محیطی خوب فسیل کشف شده، گادفریوت گفت به خوبی آثاری از پر در نیم تنه و گردن کلیندادرومئوس دیده می شود. اما صورت، پاها و دم فاقد هرگونه پر است.

به طور بالقوه، تمام دایناسورها می توانستند دارای پوششی از پر بوده باشند.

اگرچه دایناسورهای پردار کشف شده پیشین - کشف گروه چینی در دهه ۹۰- از خانواده تروپودها بودند. گونه ای از دایناسورهای ایستاده مانند تی-رکس که به نظر دانشمندان از اجداد پرندگان محسوب می شوند. اما کلیندادرومئوس یک دایناسور گیاه خوار بود و در این فرضیه جایی ندارد. چرا که تمام گونه های پروتو-پرنده ها گوشتخوار بودند.

این نشان می دهد که بعضی از دایناسورها، از جمله بسیاری از گونه های شناخته شده، ممکن از دارای پوششی از پر بوده باشند. گادفریوت به ورج گفت: "احتمالا بیشتر آنها دارای پر بودند اما پر به فسیل تبدیل نمی شود. به طور بالقوه، تمام دایناسورها می توانستند دارای پوششی از پر بوده باشند."

godefriot
نمونه تجسمی از Kulindadromeus zabaikalicus

"هنوز سوالات بسیار بسیار زیادی باقی مانده است."

این فرضیه جدید توجه تمام رسانه ها و جامعه دیرینه شناسان را به خود جلب کرده و مورد حمایت بسیاری از دانشمندان واقع شده. از جمله آنها، داریا زلنیتسکی کاشف اولین دایناسور پردار در امریکای جنوبی است که در این رابطه می گوید: "این احتمال وجود دارد که پوست فلس مانند دایناسورهای گیاهخوار اولیه به مرور زمان توسط یک لایه پر پوشانده شده باشد."

اما از آنجا که کلیندادرومئوس فاقد توانایی پرواز کردن است، برخی تصور می کنند که این پرها برای گرم کردن بدن آنها ایجاد شده باشند که نشان می دهد این گونه نسبت به دیگر دایناسورها تکامل یافته تر بود.

مسئله بزرگ حال حاضر، عدم وجود شواهد بیشتر است. پر در فسیل های بیشتر گونه های دایناسورها تجزیه شده و باقی نمانده. به همین دلیل تایید یا تکذیب پردار بودن آنها کاری بس دشوار است. دیرینه شناسان پیش از این معتقد بودند دایناسورها در طی مدت زمان طولانی و تکامل های بیشتر فاقد پر شدند. اما اگر تروپودها و کلیندادرومئوس ها به طور مستقل دارای پر بودند، احتمال دارد این موضوع برای صدها گونه دیگر هم صدق کند. گادفریوت می گوید: "این در واقع نقطه شروع است. هنوز سوالات بسیار بسیار زیادی باقی مانده که باید به پاسخ آنها برسیم."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • amirftma

    ای بابا کلا ذهنیتم نسبت به دایناسور ها عوض شد
    دایناسور پشمی حالا میشه گف یه سری شون ولی تی رکس چی؟؟؟؟؟؟تی رکس پشمی خخخخخخخخخ

  • agha saman

    یاد گودزیلا افتادم ...خدایا چه فیلمیه...حتما ببینید... آقای قاسمی امکانش هست درباره فیلم GODZILLA 2014 یه مطلب بذارید ؟...

  • AGHASINAAAAAA

    با پر زشت ميشن !!!
    من از همينجا از باستان شناسان و جانورشناسان خواهشمندم كه حتي اگه اين موضوع اثبات شد اطلاع رساني نكنند چون خيلي خزه!!!!!!

  • ميلاد فضايي!!!

    من از وقتي فهميدم كه تي ركس دستهايي اندازه آدم داره فكر ميكردم نكنه اونها مثل انسان فناوري هم داشتن !
    بعدا با ديدن اسكلت پرندگاني كه قدرت پرواز نداشتند به اين نتيجه رسيدم كه تي ركس يكجور پرنده گوشتخار خونگرم بوده در زماني كه حداقل كتابهايي كه ميخوندم ميگفتند دايناسورها خونسردند
    در لا تفكر باعث ميشود به خيلي جاها برسيد كه هيچ بني بشري بهش نرسيده
    حيف كه وقتي براي تفكر و تعمل و تحقيق نميگذارند ...
    در ضمن يك فرضيه هست كه ميگه موجودات براي اين اون موقع غول پيكر بودند كه جاذبه زمين كمتر بوده
    توجيه مناسبي هم دارند چون در هر ثانيه ميليونها تن ذرات از فضا توسط زمين به واسطه جاذبه خودش جذب ميشود
    پس قطعا در گذشته جاذبه كمتر بوده منتها صحبت سر اينه كه چه مقدار
    مثال خوبش تمساح ها و سوسمارها هست كه در زمان دايناشورها ٥ برابر بزرگتر از حالا بودند ...
    هيچ موجود زنده در حال حاضر نميتونه از يك حدي بزرگتر شود الته غير از موجودات دريايي كه به واسطه در آب بودن ميتون بر جاذبه غلبه كنند و بزرگترين جانداران بشوند

    • کورش

      میلاد جان این احتمالی که میگی درصدش خیلی پایینه ولی با توجه به میزان اکسژنی که از لایه های قدیمی تر که به چند میلیون سال قبل برمگرده میشه فهمید که اون زمان با توجه به حباب های توی یخ اکسیژن هوا بیشتر بوده بعد توی یه آزمایش ساده به حشرات رو تو به محیط با مقدار اکسیژن بالا قرار دادن دیدن حشرات چند برابر رشد کردن ..

  • AmerKhan

    ذهنیتم خراب شد بخدا اه اه اه
    دایناسور با پر اصلا اخرشه

  • امین

    با عرض پوزش آقای پور حسینی
    این خبر خیلیل قدیمیه
    یادمه یکی دو ماه پیش شنیدمش
    لطفا خبر های بروز تری بزارین.

    • مانی قاسمی

      امین جان، اگر به منبع خبر مراجعه کنید میبنید که خبر برای ۲۴ جولای یعنی دیروز هستش. به هر ترتیب ممنون میشم اگر منبع خودتون رو معرفی کنید تا ما هم بتونیم اخبار رو سریع تر از اونجا برای کاربرا فراهم کنیم.

      • امین

        ممنون که رسیدگی میکنین
        منبع من مجله دانستنیها از انتشارات همشهری است
        حدود یک یا دو ماه پیش داشتم این خبر رو توش میخوندم
        البته شمارش دقیقا یادم نیست
        با تشکر

        • مهدى

          آقا امين،چرا فرافكنى ميكنى اين خبر براى اولين بار توسط بى بى سى ورد پخش شد،اگه دوست داشتى لينك خبر همراه با تصوير بفرستم.

  • چسب زخم

    الان هم دایناسور ها وجود دارن ولی باید یکم دقیق بشی تا ببینیشون .... تازه لباس هم می پوشن

  • behrouz

    شواهد صحت فرگشت روز به روز بیشتر میشوند.

  • کوروش

    جالبه !!!
    هر بار که گاز میدی به ماشین یادت باشه داری به یه گله دایناسور 30 متری فشار میاره که شدت بنزینی که الان تو باک ماشینه !!! :)

  • محمد کاظمی

    خوب شد الان نیستن.وگرنه جنگ انسان با دایناسور میشدز:D

    • younes shafiee

      خب بهتر از جنگ بین انسان و انسانه که!حداقل برای بقای بشریت جنگ میشه ونه منفعت طلبی....

      • amirftma

        انقدر دوس دارم برم دایناسور کشی :-)

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی