ماریانا زانتی (Mariana Zanetti) از فارغ التحصیلان MBA در دانشگاه تجارت اسپانیا در کتابش با عنوان حباب MBA و یا The MBA Bubble به عقاید خودش در مورد این مدرک و اینکه کسب آن هدر دادن وقت و هزینه است پرداخته، آنچه در ادامه آمده است چکیده ایست بسیار کوتاه از بخش های مهم تری از این کتاب که اخیراً مورد توجه قرار گرفته.
اولین چیزی که قصد دارم مورد ثروت بگویم همان چیزی است که همه ی نویسندگانی که در مورد ثروت یا کامیابی قلم فرسایی می کنند به آن اشاره نموده اند: یک شغل شما را ثروتمند نخواهد کرد! اگر قصد دارید بالاخره روزی در زندگیتان ثروتمند شوید لازم است منبع درآمدی به غیر از حقوق ماهیانه خود ایجاد کنید.
اتکا به حقوق ماهیانه به امید کسب درآمد بیشتر اشتباه بزرگی است: در کسب درآمد به این شیوه در اصل شما وقت خود را به دیگران می فروشید و در ازای آن کسب درآمد می کنید. وقت شما محدود است و وقتی منبعی که برای شما درآمد ایجاد می کند محدود باشد بنابراین درآمد حاصل نیز محدود خواهد شد.
در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا بیشتر در مورد عقاید مارایانا زانتی در مورد راه حل های کسب ثروت و میزان نیاز آنها به مدارک دانشگای مانند MBA آشنا شوید.
رابرت کیوزاکی (Robert Kiyosaki) در کتاب خودش با عنوان پدران غنی و پدران فقیر (Rich Dad, Poor Dad) می گوید ثروتمندان برای به دست آوردن پول کار نمی کنند، بلکه دارایی ها را ایجاد می نمایند که برای آنها کار کرده و درآمد ایجاد می نماید. اگر می خواهید بدانید چطور پول بدست بیاورید و زندگی را بگذرانید به مدرسه و دانشگاه بروید و اگر می خواهید یاد بگیرید چطور در چنین راهی سخت تر تلاش کنید و سخت تر کار کنید به کسب مدرکی مانند MBA بپردازید.
بسیار خوب حتماً می گویید بسیاری از مدیران رده بالا میلیون ها دلار درآمد کسب کردهاند و متاسفانه بسیاری از شما هنوز در این رویا سیر می کنید که با کسب مدرک MBA می توانید به جایگاه آنها دست پیدا کنید، بد نیست بدانید در تحقیقی که توسط بیزنس ویک صورت پذیرفته مشخص شده است کسب موفقیت شغلی خصوصاً در رابطه با شغل های مدیریتی رابطه ی معین و سببی با کسب مدرک یاد شده ندارد.
مطمئنم بسیاری از شما هنوز قانع نشده اید که کسب این مدرک چندان کار مناسبی نیست و به دنبال دلایل قانع کننده تری می گردید. اگر نگاهی به مدارک مدیرعاملان شرکتهای حاضر در CAC 40 که بازار اصلی و شاخص اصلی سهام در فرانسه محسوب می شود بیاندازید، مشاهده خواهید کرد MBA برای حضور در چنین سمت شغلی رده بالایی تنها یک گزینه ی انتخابی است و بسیاری از این افراد به دنبال کسب آن نرفته اند.
در برخی از شرکت ها کسب این مدرک به معنی بالا رفتن از نردبان ترقی در آن شرکت است، ولی چنین کمپانی هایی با چنین دیدگاهی تعدادشان در بازار بسیار کم است و شما برای بالا رفتن از نردبان ترقی در اکثر شرکت ها و کسب یک سمت مدیریتی نیازی به مدرک MBA با عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای زندگیتان ندارید.
اما حالا اجازه بدهید به موضوع اصلی که احتمالاً توجه شما را به خود جلب کرده است برگردیم، چگونه می توانید ثروتمند شوید؟ اگر می خواهید ثروتمند شوید یا باید کارآفرینی کنید و یا سرمایه گذاری یا هر دو را در کنار هم انجام دهید. با یک محاسبه ساده احتمال اینکه شما به یک ستاره در دنیای موسیقی، هنر یا ورزش و یا امثال اینها بدل بشوید و یا حتی مدیرعامل رده بالای یک شرکت بسیار کم است (و حرف من را باور کنید کسب MBA در رسیدن شما به عنوان آخری که اشاره شد چندان اثری ندارد).
ثروتمند ترین مردان بر روی زمین کارآفرینانی هستند که هیچکدام مدرک MBA ندارند. بسیاری از آنها حتی مدرک دانشگاهی نیز ندارند و درست در زمانی که به این نتیجه رسیده اند در دانشگاه آموزش می بینند تا چگونه کارمندان قابلی تا انتهای عمرشان باشند این مکان را ترک کرده اند و عطایش را به لقایش بخشیده اند.
در دنیای امروزی چنین افرادی مشغول استخدام افرادی هستند که در دانشگاه ها تحصیل کرده و به کسب مدرک پرداخته اند. اگر مثال های عینی می خواهید می توان به مارک زاکربرگ و فیس بوک، بیل گیتس و مایکروسافت، استیو جابز و اپل، آمانسیو اورتگا و برند زارا (ZARA)، ریچارد برانسون و ویرجین، اینگوار کامپراد (Ingvar Kamprad) و آیکیا اشاره داشت و صد البته هنوز مردان و زنان ثروتمند بسیار دیگری را می توان نام برد که وقت خود را در دانشگاه برای اینکه چگونه بدل به برده ی کمپانی ها شوند هدر نداده اند، یا اگر زمانی را در دانشگاه گذارنده اند این مدت زمان بسیاری محدود بوده و کسب مدارک متعدد برای آنها بدل به یک هدف نشده است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.


دستم خورد رو ارسال نظر ?
دیگه همین دیگه. فقط این که کسانی که میخان برن دانشگاه نا امید نشین، همینطور کسانیکه میخان دانشگاه رو ول کنن و برن تو بازار.
رابرت کیوساکی تو همین کتاب بابای پولدار بابای بیپول میگه : به کاری که میکنین عشق داشته باشید، فکر میکنین من ( رابرت ) به بازی گلف علاقه دارم ؟ نه، من فقط برای سرگرمی انجامش میدم و تنها علاقه من پول در اوردنه و هیچ وقت ازش خسته نمیشم.
مرسی
سلام
اول این که مقاله مفید و جالبی بود
دوم این که موقعیت همه مثل هم نیست. منظورم اینه که چون مدرسه و دانشگاه از بچه ها فقط کارمند میسازه دلیل نمیشه همه کسایی که به دانشگاه میرن کارمند بشن. اون مثالی هم که زدید که کسانی مثل بیل گیتس از دانشگاه ترک تحصیل کردن موفق شدن پس ما هم اگه دانشگاه رو ترک کنیم پس موفق میشیم!! استدلالتون کاملاً غلطه، یعنی یه نمونه ۱۰ یا ۱۰۰ نفری رو به چند میلیارد آدم زمین نسبت دادی، یا حداقل تمام کسانی که دانشگاه میرن کارمند نیستن و خیلی هاشون کلی پول در میارن.
نمیخوام ثابت کنم که دانشگاه خوبه یا بده ولی برای کسانی مثل من راه شروعه،همه که از صفر به موقعیت استیو جابز نمیرسن ! ولی با دانشگاه و بعدش به گفته رابرت کیوساکی کارمند شدن میتونن تو شغلشون تجربه بگیرن و ایده کار افرینی به ذهنشون بیاد. حتی اگر هم کارآفرین نشیم حداقل کارمند هستیم !ً الان یه عده میگن دلالی از کارمندی بهتره ! ولی روراست باشیم دلالی هم عرضه میخواد و کار هر کسی نیست البته من خودم الان شغل ازاد دارم( موبایل فروشی) ولی میخام mba بخونم که تفکر بیزنسیم بیشتر شه هنوز وقت دارم .۲۳ سالمه
من دو رشته MBA و مدیریت صنایع رو میخوام انتخاب کنم اینا پول میارند پول خوبه ولی مهم ترین چیز اینه که افراد ثروتمند اون پول رو چجوری و برای چه هدفی خرج کنن
اینه که مهمه از همه مهم تر هم ذهن ثروتمنده ادم علاوه بر پول باید ویژگی های دیگه ای هم داشته باشه
فقیرترین انسان ها افرادی هستند که تنها تکیه گاه آنها تکرار می کنم تنها تکیه گاه آنه پوووول
هست! پول فهم نمی آورد بالا شهرنشینی شهور و مدرک دانشگاهی معرفت و تیپ ادب نمی آورد
( درست زیستن) هست که انسان را به تعالی می رساند
برای پولدار شدن و موفق شدن، به خیلی چیزها نیاز داریم
1. اولیش محیطی هست که توش بزرگ شدیم، خانواده و جامعه باید ویژگی های خاصی داشته باشن، یا ترکیب شون اون چیزی باشه که ما لازم داریم. الکی نیست اغلب پولدارها در آمریکا هستند یا به آمریکا مهاجرت می کنند
2. دومیش داشتن یک راهنما هست، همه آدمهای موفق یک راهنما داشتن
3. داشتن علاقه البته از همه اینها موثر تره، اگر شما نخواهید پولدار بشوید، قطعا نمی شوید!
4. داشتن پشتکار است، هیچ کس در چند سال اول کار، پولدار نمیشه
5. شکست خوردن لازمه موفقیت هست، اگر کسی بدون شکست خوردن، به موفقیت برسه، در اولین فرصت ممکن از بین خواهد رفت
دوست دارم یک مقاله کامل در این زمینه بنویسم، نمیدونم منتشر می کنید یا نه
ثروتمند شدن ربطي به ايران و تهران و .......... نداره ... انسان بايد تفكر ثروتمندي داشته باشه اونهم با نيت خيرخواهانه ... نيازي به هيچ مدركي هم نيست ....
برای پولدار شدن نیاز به مدرک MBA نیست...نیاز به :
1-چاپلوسی
2-زد وبند
3-ریاکاری
4-مال مردم خوری و کلاه گذاشتن سر مردم
5-تهمت زدن و بردن ابروی رقیبان
دارید....
چون از نظر درآمد:
مهندسان مملکت با ماهیانه 3 یا 4 میلیون درآمد جزو خانواده های نسبتا خوب شناخته میشوند
دکتر و جراحان مملکت با ماهی 6 یا 7 میلیون جزو خانواده های خوب محسوب میشوند
ولی حتی اگه تو ایران یه گوسفند(ببخشیدا بی ادبی نشه!) هم به گزینه های بالا عمل کرده و پولی به جیبش زده حتی اگه بی فرهنگ ترین ادم هم باشه به خاطر ماشین و خونه چند میلیاردی و پول فراوونش شده باحال ترین و عاقل ترین و با فرهنگ ترین ادم ...(البته ادم های خوب هنوز منقرض نشدن...)
اصلا هم برا پولدار شدن نیاز به چاپلوسی نیست.
داداش اکثرا یا باید قبلش پولدار باشی ، یعنی پول پول میاره.
یا اینکه واقعا بتونی از سوادت استفاده کنی ، حالا یا مهندس باشی یا دکتر ....
اگه با چاپلوسی آدم پولدار میشه.
آقا رو من حساب کنید.
ای زیبا رو .....
ای کار بلد ......
ای جذبه ......
.
.
.
پس پول من کوووووو؟!! :D
داداش البته ناراحت نشی ها !! من نظرم رو گفتم.
شما برو پول در بيار بعد MBA رو بخر !!!!!!!!!!!!!!!
جدا از مشکلات ایران باید قبول داشت دانشگاه پیشرفتی در انسان بوجود نمیاره الان تمام کارمندان دو شغله هستن و اغلب هم رو شغل دوم و آزاد خودشون بیشتر انرژی میزارن چون میبینن چطوریه
حالا همه خبر داریم لازم به گفتن بقیه اش نیست
ولی چه خوبه که امثال اینجور کتابها ترجمه بشن خیلی عالی میشه حداقلش اینکه یه دید تازه بهت میده و کلی ایده که میشه حداقل درصدی بهتر تصمیم گرفت و بهتر زندگی کرد
با وجود اینکه خودم میدونم ولی تو ایران فرهنگ مدرک پرستی هست
چه داشته باشی چه نه کار نیس باید خودت پاشی برای خودت کار دست و پا کنی.منم میخوام همینکارو بکنم البته وقتی به اندازه کافی بزرگ شدم