طبق پیش بینی دانشمندان، شیمی درمانی تا ۲۰ سال آینده منسوخ خواهد شد
به تازگی پروژه ای راه اندازی شده که طی آن قرار است ۱۰۰.۰۰۰ ژنوم مورد بررسی قرار گیرند تا بدین وسیله ژن های مؤثر در بیماری هایی همچون سرطان شناسایی شوند. دانشمندان پیش بینی می ...
به تازگی پروژه ای راه اندازی شده که طی آن قرار است ۱۰۰.۰۰۰ ژنوم مورد بررسی قرار گیرند تا بدین وسیله ژن های مؤثر در بیماری هایی همچون سرطان شناسایی شوند. دانشمندان پیش بینی می کنند که تا ۲۰ سال آینده، شیمی درمانی منسوخ خواهد شد و جای خود را به درمان هایی می دهد که می توانند ژن معیوب را تصحیح نمایند.
بریتانیا اولین کشوری است که با این طرح همراه گشته و به امید یافتن ژن های مؤثر در بیماری، هزاران نفر رو مورد تحقیق ژنتیکی قرار داده است. برای اجرای این پروژه ۳۰۰ میلیون پوند سرمایه گذاری شده و نهاد های مختلفی همچون وزارت بهداشت و معتبر ترین دانشگاه های انگلستان، دست در دست هم داده اند تا پیشرفت عظیمی را در علم پزشکی رقم زنند.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، معتقد است که این تحقیقات قدرت نهفته در DNA را نمایان خواهد کرد و راهکار های درمانی بهتری را برای بیماران رقم خواهد زد. او می گوید: « هنگامی که نقشه ما محقق شود، می توانیم نحوه درمان دردناک بسیاری از بیماری ها را تغییر دهیم.»
دانشمندان برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ توانستند به رشته ژنوم آدمیزاد دست پیدا کنند. این اتفاق نتیجه تحقیقی ۱۳ ساله بود که ۲ میلیون پوند نیز هزینه در بر داشت. امروزه این فرآیند تنها ۲ روز طول می کشد و با هزینه ای ۱.۰۰۰ پوندی محقق می شود.
هر ژنوم شامل بیش از ۲۰.۰۰۰ هزار ژن انسان است که در لا به لای آن ها DNA نیز قرار دارد. در طی ۴ سال آینده بالغ بر ۷۵ هزار بیمار مبتلا به سرطان و نزدیکانشان مورد بررسی قرار می گیرند تا کد های ژنتیکی آن ها شناسایی شود.
پروفسور جرمی فارل، از اعضای مشارکت کننده در این طرح، می گوید: «۲۰ سال بعد روش شیمی درمانی به تاریخ پیوسته و به جای آن درمان هایی نوین مورد استفاده قرار می گیرد؛ درمان هایی که هیچ یک از عوارض جانبی شیمی درمانی را ندراند. ۲۰ سال بعد، ما به گذشته نگاه می کنیم و می گوییم "اوه خدای من، عجب دوران دردناکی را پشت سر گذاشتیم".»
به نظر شما آیا روزی می رسد که بیماری هایی همچون سرطان دیگر باعث مرگ انسان ها نباشند؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من موافقم به نظر من فقط بیماری سرطان از طریق ژن حل ميشه نه چیز ديگه چون تمامی کار های سلول مربوط به DNA اون
من از کسایی هستم قصد تحصیل توی این رشته دارم و امید وارم که این علم تا حدی پیشرفت بکنه که بتونیم بربای رسیدن به دنیایی با انسان زیبا تلاش کنیم یعنی هیچ کس از لحاظ سلامتی مشکل نداشته باشه تا به قسمت دوم که اینجا بهش تخیلات فانتزی گفته شده بود برسیم.....
ممنون اطلاعاتتون جالب بود
به امید موفقیت دوستاران دنیای بشری و تحقق یافتن پروژه مورد نطرشان.
پروژه ژنوم انسانhgp قبلا برای درمان ناهنجاری های ژنتیکی به کار گرفته شده و نتیجه بسیار زیبای ان هم فرزند سه والدی بوده.جنبه های مثبت تکنولوژی واقعا زیباست
بابا همین الان هم شیمی درمانی منسوخ شده فقط بدبختا از سر اجبار میرن شیمی درمانی تا حالا هم دقت کردید که اونایی که سرطان میگیرن و نمی فهمن و درمان و نمی کنن بیشتر از اونایی که درمان می کنن زنده می مونن ولی این دی ان ای هم ایده ی قشنگیه ان شاالله که هیج کس هیچ بیماریی نگیره که برای اون بیماری بخوان درمان پیدا کنن آمین
ایشالا هرچه زودتر یه شیوه بهنر موثر تر پیدا کنن تا این روش درمانی که بیشتر شبیه زجر کش کردنه از بین بره!! شاید کسی از شما ها ندیده باشه کسانی رو که به این روش درمان میشن و من امیدوارم که هرگز نیبینید ولی بنده خاله 29 سالم به خاطر سرطانی که داشت از این راه اومدن درمانش کنن اما باعث مرگش شدن. از همین جا دعا میکنم که هیچ کس به هیچ نوع بیماری مخصوصا سرطان دچار نشه تا نخوایم هرگز به دنبال راه درمان بگردیم.
پروژه ژنوم انسان
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87_%DA%98%D9%86%D9%88%D9%85_%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86
پروژه ژنم فکر کنم ۲۰۰۰۰ تا ژن بود که این پروژه تموم شد!!
شایدم من اشتباه میکنم!
این دیدگاه من بعد از 10 دقیقه نمیخواد تایید شه؟ یا مشکل داشت کلا باید حذف شه؟
این متن سرشار از غلط علمی هستش. نمیدونم ایراد منبع بوده یا مترجم چون حوصله ی خوندن منبع رو ندارم.
ژنوم به کل محتوای ژنتیکی یک موجود میگن که در انسان شامل ژنوم هسته ای و ژنوم میتوکندریایی میشه. ژنوم میتوکندریایی هم نقش بزرگی بخصوص در وراثت بیماری ها دارن.
ابتدای متن گفته شده 100000 ژنوم بررسی میشن و پایین تر گفته شده 75000 بیمار و افراد وابسته بهشون. اولا در کل 75000 نفر یا فقط بیماران بدون تعداد وابستگان؟ ثانیا اگر منظور تعداد کل بوده پس ابتدای متن در حد فاجعه غلطه و منظورش حتما 100000 ژن بوده و نه ژنوم.
غلط های دیگه هم داره که از حوصله ی بحث و نظر خارجه.
حمیدرضای عزیز، اعداد و عبارات علمی دقیقا با منبع مطابقت دارند.
مطمین بودم مانی جان. چون در قدرت ترجمه و قلم شما هیچ شکی ندارم. پس منبع ایراد اساسی داره چون در اواخر متن گفته شده"هر ژنوم شامل بیش از ۲۰.۰۰۰ هزار ژن انسان است که در لا به لای آن ها DNA نیز قرار دارد"
اول اینکه هر ژنوم انسان غلطه انسان کلا دو تا ژنوم داره اگه بخوایم ریز بشیم، بعدشم ژنوم میتوکندریایی اونقدرا ژن نداره توش یعنی در حد 20000 تا نیست.
دوم اینکه از کی تا حالا لابه لای ژن DNA داریم ما؟ اگه اینو اثبات کنند بدون شک جایزه نوبل زیست شناسی میدن بهشون. جدی میگم قصد مسخره بازی ندارم. ما در لا به لای DNA، ژن داریم. نه اینکه لا به لای ژن، DNA داشته باشیم.
ممنون از پاسخ گوییتون اقای قاسمی ولی این تایید نظرات خیلی پروسه ی طولانی ای داره ادم پشیمون میشه از نظر دادن :-(
آقای زاهدی با این که اطلاعات کمی در باره این موضوع دارم ولی با توجه به مقا له های مختلفی که مطالعه کردم کاملا با نظرتون موافقم متن اشتباه زیاد داره