ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا اسکنرهای عنبیه و شبکیه قدم بعدی در افزایش امنیت موبایل ها هستند؟

شایعاتی از وجود اسکنرهای عنبیه و شبکیه در فبلت بعدی سامسونگ Galaxy Note 4 به گوش می رسد. اسکنرهایی که به کاربر اجازه می دهد قفل تلفن خود را تنها با نگاه کردن به گوشی ...

امیر صادقپور
امیر صادقپور منتشر شده در ۲۹ مرداد ۱۳۹۳  |  ۲۲:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

شایعاتی از وجود اسکنرهای عنبیه و شبکیه در فبلت بعدی سامسونگ Galaxy Note 4 به گوش می رسد. اسکنرهایی که به کاربر اجازه می دهد قفل تلفن خود را تنها با نگاه کردن به گوشی باز کنند. این شاید به نظر چیزی شبیه فیلم های علمی تخیلی باشد، اما با تجربه اسکن اثر انگشت که در آیفون 5S و گلکسی S5 دیدیم، می تواند گزینه ای قابل دستیابی به نظر برسد.

sam-gal-iris

اما تکنولوژی اسکن چشم چگونه مورد استفاده قرار می گیرد و چه زمانی برای اضافه کردن آنها به ابزارهای موبایلی معقول به نظر می رسد؟ در صورت کاربردی بودن این تکنولوژی، تا چند وقت دیگر می توانیم از این گزینه در امنیت ابزارهای موبایلی مان استفاده کنیم؟

در ادامه این مطلب به جزئیات بیشتری در خصوص این تکنولوژی و پاسخ به سوالات فوق پرداخته شده است.

اسکنرهای شبکیه در مقابل اسکنرهای عنبیه

پیش از هر چیز ما به دانستن تفاوت های اسکنرهای شبکیه و عنبیه نیاز داریم. شاید کارکرد کلی این دو مشابه به نظر برسد، اما در واقع تفاوت های بسیاری در عملکرد آنها وجود دارد.

اسکنر شبکیه چگونه کار می کند؟
به طور کلی در اسکن شبکیه، یک نور اینفرارد به کره چشم ارسال می شود و میزان نور بازگشتی از شبکیه سنجیده و برای تطبیق مورد استفاده قرار می گیرد. شبکیه از لایه نازکی از سلول ها تشکلی شده که در آخرین بخش کره چشم قرار گرفته اند و شبکه پیچیده ای از مویرگ های خونی را تشکیل می دهند که به اندازه اثر انگشت مان منحصر به فرد است. از آنجا که این مویرگ ها میزان نور کمتری را نسبت به سایر بخش های شبکیه بازتاب می دهند، الگویی که توسط بازتابش نور اینفرارد به دست می آید نیز کاملا شاخص و منحصر به فرد است.

2retina

نقاط قوت و ضعف در اسکن شبکیه چه هستند؟
متاسفانه با اینکه شبکیه چشم ما در تمام طول عمرمان ثابت است، اما در بیماری هایی مانند دیابت، گلوکوما (آب سیاه) و سایر بیماری های تاثیرگذار بر چشم، نتیجه اسکن دچار تغییر خواهد شد. معنی این مساله این است که تصویر حاصل از اسکن شبکیه در این بیماران دچار تغییراتی خواهد شد که احراز هویت را با مشکل مواجه می کند.

همچنین اسکن شبکیه توسط هر ابزاری، نیاز به قرارگیری چشم در فاصله چند سانتی متری آن است تا نور اینفرارد بتواند به چشم وارد و اسکن انجام شود. این مساله در موارد استفاده معمول و متعدد چندان جذاب نیست.

به هر حال با وجود اینکه این راه اشکالات زیادی برای استفاده جهت باز کردن قفل تلفن هوشمند دارد، در پزشکی و اپلیکیشن های مرتبط که می توانند روی تلفن های همراه نصب شوند، موارد مصرف بسیاری دارد. برای مثال اسکن شبکیه در بیماری هایی مانند ایدز و مالاریا کاربرد دارد. با نصب یک اسکنر شبکیه روی تلفن هوشمند و اسکن هفتگی یا ماهانه شبکیه و ارائه نتیجه این اسکن ها به پزشک می توان برخی بیماری ها را نیز پیش از پیشرفت تشخیص داده و درمان کرد.

اسکنر عنبیه چگونه کار می کند؟
یک اسکنر عنبیه شباهت بیشتری به یک دوربین معمولی دارد و با ثبت یک تصویر یا ویدئو از عنبیه کار می کند. این اسکنر با محاسبات پیچیده قدرت تشخیص الگوهای منحصر به فرد در عنبیه شما را دارد و می تواند برای احراز هویت مورد استفاده قرار گیرد. عنبیه، بخش رنگی چشم شماست که بخش سیاه رنگی به نام مردمک را احاطه کرده. وقتی از رنگ چشمان شما صحبت می شود، در واقع صحبت از رنگ عنبیه شماست.

اگر با دقت در آینه به عنبیه خود خیره شوید، خواهید دید که از یک رنگ خاص تشکیل نشده و ترکیبی پیچیده از ساختار های کوچک و بزرگ سلولی در رنگ های مختلف آن را تشکیل داده که مجموعه ای کاملا منحصر به فرد و یکتا را ساخته اند.

اسکنر عنبیه، قدرت تشخیص الگوهای یکتای عنبیه شما را با عکسبرداری توسط نوری نزدیک به اینفرارد دارد که ساختار مشخصی از عنبیه چشم شما را ثبت می کند.

3iris

نقاط قوت و ضعف در اسکن عنبیه چه هستند؟
مهمترین قسمت در اسکن عنبیه از دو جنبه قابل ملاحظه است. اول اینکه بر خلاف شبکیه، امکان اسکن عنبیه از فاصله ای دورتر وجود دارد و حتی از فاصله چند متری نیز قابل انجام است. همچنین، در طول عمر و به واسطه بیماری ها در عنبیه تغییر فاحشی ایجاد نمی شود که احراز هویت را مشکل ساز کند. البته اگر مصدومیت چشم را در نظر نگیریم. عنبیه، عضوی حفاظت شده، غیرقابل تغییر و یکتا در بدن انسان است و می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای احراز هویت به شمار رود.

اما ایراداتی نیز به اسکن عنبیه وارد است. به این خاطر که اسکن عنبیه با تصویربرداری از آن انجام می شود، امکان فریب دادن اسکنرها نیز وجود دارد. کافیست تصویری دقیق و با کیفیت از چشم جلوی لنز قرار داده شود. البته برخی اسکنر ها، پلک زدن فرد را نیز مد نظر قرار می دهند که علاوه بر تشخیص زنده بودن فرد جلوی باگ عکس با کیفیت را بگیرند. هر چند که این مساله می تواند تا حدودی مشکل را رفع کند، اما گاهی ممکن است احراز هویت را تا چند ثانیه به تاخیر اندازد.

در مجموع اسکنرهای عنبیه در مقایسه با اسکنرهای شبکیه امنیت کافی را دارند و امکان اضافه شدنشان به تلفن های هوشمند نیز آسان تر و در دسترس تر است.

آیا این روش به قدر کافی امن است؟

اکنون به مهمترین بخش می رسیم. بخشی که حریم شخصی و امنیت شما را در استفاده از این تکنولوژی ها تضمین می کند. اگر در آینده اسکنرهای عنبیه به تلفن های هوشمند ما اضافه شوند، قطعا مبحث امنیت و حریم شخصی در این ابزارها متفاوت خواهد شد؛ درست مانند اتفاقی که به هنگام ارائه اسکنر اثرانگشت در آیفون ۵اس توسط اپل اتفاق افتاد.

4iris-scanner-unlock

البته متعاقبا سوالات متعدد دیگری نیز به وجود می آیند. همانطور که کاربران زیادی نگران ذخیره اثر انگشتشان توسط اپل و استفاده بدون اجازه از این اطلاعات توسط این شرکت بودند، ممکن است مساله در مورد عنبیه نیز تکرار شود. در صورتی که اطلاعات حاصل از اسکن عنبیه در جایی ذخیره شده یا توسط فرد یا افرادی دزدیده شود می تواند عامل فاجعه ای امنیتی باشد.

5nsa-watching-iris-scanning

در مقابل بسیاری از افراد نگران هستند که یک انگشت بریده شده می تواند برای باز کردن قفل آیفون استفاده شود. به نظر نمی رسد هیچکس علاقه داشته باشد چشمش را توسط دزدان و بخاطر باز شدن قفل گوشی اش از دست دهد. این مساله باعث شده شرکت ها توجه بیشتری را به تمرکز بر احزار هویت بیومتریک بر روی زنده بودن فرد و عضو مورد نظر معطوف کنند. اما از آنجا که هزینه ابزارهای تشخیص زنده بودن فرد، هزینه ابزارهای تشخیص هویت بیومتریک را افزایش می دهد به نظر نمی رسد سیستم های مربوطه به این زودی دارای قابلیت های مزبور شوند.

در کوتاه مدت اما رمزهای عبور می توانند بش از هر چیزی جلوی بروز مشکلات جانبی را بگیرند. البته مواردی همچون تشخیص رفتار کاربران نیز می توانند موثر باشند. در مورد آنها احتمالا پیش از این در دیجیاتو خوانده اید.

پیاده سازی در شرایط فعلی

در حال حاضر بسیاری از دولت ها و شرکت ها از تکنولوژی اسکن عنبیه در حوزه امنیت استفاده می کنند. ورود و خروج افراد به مکان های ممنوعه و صدها فرودگاه در سطح دنیا و همچنین بسیاری مکان های دیگر از این تکنولوژی بهره می برند. اما اسکنرهای استفاده شده در این مکان ها اغلب بزرگ و گرانقیمت هستند و به هیچ وجه مناسب تعبیه سازی در موبایل ها نیستند. در تصویر زیر یک نمونه از این اسکنرها که در سال ۲۰۰۵ در فرودگاه فرانکفورت مورد استفاده قرار می گرفت را مشاهده می کنید.

6iris-scanner-frankfurt

در سال ۲۰۰۲ زمانیکه مهاجران افغان در حال بازگشت از پاکستان به وطن شان بودند، اسکنرهای عنبیه برای پیشگیری از دریافت مجدد پول نقد توسط مهاجرین، مورد استفاده قرار گرفتند. نیروی دریایی آمریکا نیز در سال ۲۰۰۷ از اسکنرهای دستی برای شناسایی کارمندان ادارات بغداد استفاده کرد که در تصویر زیر آن را مشاهده می کنید.

7iris-scanner-marine-baghdadi-city-council

به هر حال مشتری این اسکنرها در حال حاضر محدود هستند. البته EyeLock قصد دارد این وضعیت را تغییر دهد. اسکنر مخصوص آنها myris از طریق یواس‌بی به کامپیوتر متصل می شود و جایگزینی برای پسوردهای شما خواهد شد. البته این گزینه هنوز راه درازی تا قابل استفاده بودن در تلفن های هوشمند در پیش دارد، اما در حال حاضر به قدر کافی کاربردی است.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Myris-An-innovative-technology-which replaces-all-your-passwords.mp4"]

آیا واقعا امکان تعبیه این اسکنرها در تلفن هوشمند ممکن است؟

آنتونی آنتولینو از مدیران EyeLock در خصوص اسکنرهای عنبیه می گوید که این گزینه تا سال ۲۰۱۵ به کامپیوترهای شخصی و تلفن های هوشمند وارد می شود. او اضافه می کند که این تکنولوژی در حال حاضر هم به قدر کافی مورد استفاده دارد و رشد سرعت و سهولت استفاده از آن نیز می تواند به زودی آن را برای خیل بیشتری از مشتریان قابل عرضه کند.

8mobile-iris-scanner

اسکنرهای مدرن می توانند عملکردی سریع داشته باشند حتی در حین حرکت هم امکان اسکن چشمان آنها وجود دارد. اما بزرگترین مشکل پیش رو، همخوان کردن دوربینی با کیفیت به همراه اینفرارد روی تلفن هوشمند است. در حال حاضر اکثر دوربین های جلوی گوشی ها ۲ مگاپیکسلی و حتی ۱٫۲ مگاپیکسلی هستند که برای اسکن عنبیه کافی نیست.

به علاوه، شرکت های سازنده تلفن های همراه باید راهی برای مشکل تعبیه مناسب دوربین و اینفرارد پیدا کنند که بتواند کارایی کافی برای تشخیص هویت را داشته باشد و با منابع سخت افزاری یک تلفن هوشمند هم کار کند.

98galaxy-note-3-front-camera

به هر حال چه این تکنولوژی به ابزارهایی مثل گلکسی نوت ۴ و آیفون ۶ بیاید و چه نیاید، تقریبا مطمئنیم که در ماه ها یا سال های آینده آن را در ابزارهای موبایل خواهیم دید.

•••

نظر شما چیست؟ آیا از اسکنرهای عنبیه یا حتی شبکیه استفاده کرده اید؟ به نظر شما این ابزارها می توانند جایگزین های خوبی برای احراز هویت سریع روی گجت های الکترونیکی ما باشند؟ آیا کارایی کافی را خواهند داشت؟ در این صورت فکر می کنید این گزینه ها چه زمانی در ابزارهای موبایل نمودار می شوند؟

MUO
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • amirftma (طرفدار هیچ برندی نیستم!!!)

    عنبیه چشم از همشون بهتره ولی بازم امکان دور زدنش هس

  • Mohammad Reza

    خیلی امکان جالب و مفیدیه، اولش یه سری مشکلات وجود داره برای رسیدن و تهبیه کردنش در دیوایس ها اما به محض ورود پیشرفت های زیادی می کنه.

  • سوتابایت

    در حال خوندن کتاب جادی ام !! در یک کلمه عالیه !! فوق العادس !!
    پیش نهاد میً کنم از دستش ندید !!

  • تیم کوک, نسخه تکامل یافته استیو جابز

    آخه این پستا چیه میذارید اخه سنسور شبکیه و عنبیه و این چیزا به چه درد میخوره؟
    میخای وسط خیابون چشماتو تا ته باز کنی بری تو گوشی که قفلش باز شه؟
    خیلی مسخرس
    البته از مغز فندقی هایی مثل مهندسای سامسونگ جز این هم انتطار نمیره.
    اپل سنسور درست میکنه اینا هم سنسور درست میکنن :[
    من پیشنهاد میکنم دیجیاتو کلا فقط خبرای مربوط به کمپانی اپل رو بذاره.

    • s.p

      ای مادرجان !!! رو که نیست،سنگ پا قزوینه
      :-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(:-(
      (من پیشنهاد میکنم دیجیاتو کلا فقط خبرای مربوط به کمپانی اپل رو بذاره.)
      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ahmad

      عجب پیشنهاد فوق العاده ای به دیجیاتو دادی !!
      وقتی پیشنهادتو دیدم خواستم سرمو محکم بکوبم به دیوار !!

    • aromin

      من هر روز میام مطالب رو میخونم ولی نظر نمیدم

      اقایی که این مطلب رو نوشتی

      "من پیشنهاد میکنم دیجیاتو کلا فقط خبرای مربوط به کمپانی اپل رو بذاره."

      دیگه داری چ... و پ.... میگی

  • فرید

    این فناوری خیلی بهتر از حسگر اثر انگشته ، چون با یه دیدن چشم گوشی قفلش باز میشه .

  • jimli

    من حس میکنم شرکتا افتادن به دنبال تکنولوژی های بلا استفاده

  • thepjt

    شما با دیدن صورت یک آدم گمراه میشید احیانا ؟!؟!؟ ... والا عکسش دقیقا محدوده صورته ....
    که تو اسلام هم مچ دست به پاییت و صورت آزاد هست ...
    ...
    پس شما که با این عکس دیوونه و گمراه میشید ، از راه بدر میشید و اینها ...
    پس فکر کنم کلا باید قید آدمها و جامعه و رسانه و غیره بزنید برید جنوب که خانوما رو بنده دارند ... صدا و سیما هم که مسملا نباید ببینید ... اکثر بازیگرا و مجریا که روسری مقنعه دارند صورتشون معلونه ... تازه از این عکس اول پست هم خوشگلترند!! .... فیلمای خارجی که دیگه وای وای وای مو ها شونم معلومه ... پس هیچی ..

  • mohammadmj

    به نظر راه دور زدنش توسط ایرانی ها باشه .....................

    • ميلاد فضايي!!!

      اصلا عكس اول مرده يا زن ؟!
      فكر بد نكنيد !! چشمهام مورد پيدا كرده !! نميدانم !!!! مغزم مشكل داره !!! نميدانم ! فقط لطف كنند ٢ نفر هر كدوم يك نصف چشم سريع پست كنند كه هر كدوم را با قيمت يك لوگان يا L90 كه زماني قرار بود جايگزين پيكان بشود !! ميخرم
      جوك هفته
      يك عدد چشم نسل سوم اپل خريدارم فقط خواهشا لنز تعويضي نباشه !!!!!
      نحته هفته
      اين گوشيه چرا اينقدر شبيه همون گوشي بدون حاشيه شارپ هستش ؟!؟!؟!
      http://digiato.com/article/2014/08/20/aquos-crystal-زمانی-برای-خداحافظی-با-حاشیه-های-اط/

  • mohammad abdollah

    دیگه سایتتون نمیام بخدا ادمو از راه بدر میکنید

    • thepjt

      مطمئنی واقعا داری تحریک میشی ؟!!؟؟!!
      والا من که کسی رو ندیدم تحریک بشه از این ها .. کسانی که اعتقاد قوی دارند که انقدر به آب بند نیست که بخواد تحریک شوند ....

      کسانی هم که اعتقاد ندارند اینقدر از این بد تر دیدند که چیزی در حد این عکس اصلا کاری به کارشون نداره ... شما هم که دیگه نمیدونم .. انگار زور زورکی هم که شده میخواید تحریک بشید !
      سر پست هایی از مدیر عامل یاهو کسی ندیدیم تحریک شه .. این که دیگه فقط یه صورته ...

  • mohammad abdollah

    عکس مطلبو حذف کنین از خدا بی خبرا داره دیوونم میکنه

    • amirftma (طرفدار هیچ برندی نیستم!!!)

      داره شکم میبره ترولی با این وضع کامنت گذاشتنت
      آخه توالان باچی این عکسه تحریک شدی ؟؟؟؟اگه واقعا تحریک میشی نیاز به روان پزشک داری بی شوخی

    • محمد کاظمی

      برو گمشو ندید پدیده دهاتی :|

      • TROOL

        اسم جدیدت نون بگیرمه تو دیگه کی هستی!

    • بهنام طاهر پور

      شما انگار حالت خوش نيست ها... پدر جان يه اب به صورتت بزن به خودت بياى، اينجا سايته دوست عزيز اشتباه گرفتى ظاهرأ.!

    • محمدرضا پورمیرزایی M.R.P

      محمد جان، بعضی وقتا حیوان ها هم میتونن خودشونو کننرل کنن، از انسان بعیده اینجور رفتارها ، کاملا مشخص هم هست داری جو میدی
      لطفا دست بکش برو همونجایی ک خط میدن بهت

      • ميلاد فضايي!!!

        مگه نميدونيد
        انسان ميتونه از حيوانات درنده هم بدتر باشه؟!
        اكثر پرنده ها تا آخر عمرشون به زوجشون وفادارند
        پس بلا نسبت بعضي حيوانات !!! هم ميگفتيد
        فعلا معلوم نيست دارن باز از چي ميسوزن ! بقول يك فرد مشهور فوق دوست داشتني من !!
        آب بريزن همونجا كه ميسوزه !!! البته منظور احتمالا آب معدني ريختن روي بيني بوده ها ! يك وقت فكر ديگري نكنيد
        شايد هنوز به سن قانوني نرسيدن ! كه هيچ ، ممكنه حتي دبستان را هم تمام نكرده باشند!! پس ، طبيعيه

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی