ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا از فاصله ۲۰۰ میلیون کیلومتری به رفع اشکال حافظه مریخ پیمای خود می پردازد

مریخ پیمای Opportunity هنوز و پس از یازده سال گذشتن از آغاز ماموریت ۹۰ روزه اش بر روی سیاره ی سرخ حاضر است و به نظر می آید با گذشت این همه سال رفته رفته در ...

رضا مقدری
رضا مقدری منتشر شده در ۹ شهریور ۱۳۹۳  |  ۱۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

مریخ پیمای Opportunity هنوز و پس از یازده سال گذشتن از آغاز ماموریت ۹۰ روزه اش بر روی سیاره ی سرخ حاضر است و به نظر می آید با گذشت این همه سال رفته رفته در حال گرفتار شدن به نقص های نرم افزاری باشد. از همین رو ناسا تصمیم گرفته است به صورت کامل از حافظه ی آن پشتیبان تهیه کرده سپس این حافظه را پاکسازی و ریبوت نماید.

به گفته ی ناسا عملیاتی که قرار است صورت پذیرد دقیقاً مشابه پاکسازی حافظه ی دچار اختلال یک کامپیوتر و رفع اشکال آن پس از این امر است، با این تفاوت که کلیه ی مراحل یاد شده قرار است توسط اپراتورهایی که در زمین ساکن هستند بر روی ماشینی که در سیاره ی دیگری است پیاده سازی شود.

هر دو مریخ پیماهای Spirit و Opportunity به حافظه های فلشی با ظرفیت ۲۵۶ مگابایت مجهز شده بودند و از آن برای ذخیره سازی و آپلود داده ها به زمین استفاده می نمودند. پس از چندین سال مداوم استفاده از این حافظه ی فلش و پیاده سازی پیوسته ی دیتا بر روی آن به نظر می آید عاقبت سلول های حافظه ی مذکور دچار اختلال شده و سبب گشته اند مریخ پیمای Opportunity چندین بار در طول ماه جاری با نقص فنی روبرو شده و به صورت ناگهانی ریبوت شود.

جالب است بدانید هر بار ریبوت شدن این مریخ پیما یک روز کامل زمینی طول می کشید و این مسئله سبب می گردد وظایف تحقیقاتی آن به شکل جدی از برنامه ی زمانبندی تعریف شده برایش عقب بیافتند.

بر مبنای آنچه گفته شد ناسا قصد دارد یک نسخه ی پشتیبان کامل از کل اطلاعات حافظه ی Opportunity را به زمین منتقل کرده و سپس با پاکسازی این حافظه به بررسی مشکل و رفع آن بپردازد، در سال ۲۰۰۹ جفت دوقلوی این مریخ پیما یعنی Spirit نیز دچار مشکل مشابهی شده بود و مهندسین ناسا با همین شیوه موفق به رفع آن گشتند.

جان کلاس (John Callas)، مدیر پروژه های پژوهشی ناسا در رابطه با مریخ، می گوید فرمت مجدد این حافظه و رفع اشکالش عملیاتی با ضریب خطر نسبتا پایین محسوب می گردد زیرا نرم افزارهای اصلی و کلیدی Opportunity بر روی حافظه ی دیگری پیاده سازی شده اند.

فاصله ی حال حاضر بین مریخ پیمای یاد شده و زمین چیزی در حدود ۲۰۱.۱۶۸.۰۰۰ کیلومتر است و لذا عملیات مورد بحث که به صورت ریموت قرار است انجام شود به نوعی می تواند در زمینه ی فاصله ی بین دو محل اجرایی آن رکورد دار محسوب شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • پيمان

    بابا اين سامسونگو وارد رقابت با ناسا كنن يكم اين اعدادو ارقامو افزايش بدن اخه ٢٥٦ مگ حافظه يني چي؟
    جدا از شوخي واقعاً چرا؟؟؟ كسي اطلاع داره ما رو هم اگاه كنه

    • یونس

      از همون اول که حافظه های n گیگابایتی وجود نداشت.
      خوب که دقت کنی میبینی اون مریخ پیما در سالهای 2002-2003 طراحی و ساخته شده و در اون موقع بیشترین ظرفیت حافظه ها همین 256 مگابایت بوده است.

  • سامان

    طبق متن، در حال حاضر فاصله زمين تا مريخ دويست ميليون كيلومتر است. لذا با توجه به سرعت نور و امواج راديويي كه حدود هزار ميليون كيلومتر در ساعت مي باشد، زمان رسيدن امواج راديويي از زمين به مريخ One Way Light Time حدود يك پنجم ساعت (12 دقيقه) و مجموع زمان رفت و برگشت امواج Two Way Light Time، حدود 24 دقيقه خواهد بود. يعني به فرض، اگر يك كامپيوتر Server در مريخ داشتيم، اگر همين حالا توسط Remote Desktop ماوس رو تكون مي داديم و روي منوي استارت ويندوز Server كليك مي كرديم، بيست و چهار پنج دقيقه بعد مي ديديم كه نشانگر ماوس حركت كرده و اين منو باز مي شود!. خدا رو شكر كه محل كار من (محل استقرار كامپيوتر Server) در مريخ نيست! البته اگر هم بود ترجيح مي دادم تمام كارها رو با ارسال يك برنامه بصورت Script يا Batch File انجام بدم تا اينكه از ماوس و كيبورد مستقيما استفاده كنم!

  • سوتابایت منتظر...!

    کلن اختصاصی با نام DiGiATO ساخته شد !! با پرچم سفید و آبی!

    • ali.n

      لول پایین راه بده مشتری شیم ;-)

  • SAWANA

    باور نکردنیه 20 میلیون کیلومتر دورتر از ما تنهای تنها

  • sepehr

    نگاه امریکایی ها و غربی ها به کجاها ک نرسیدن...
    بعد کشورهای مســلــمآن هنوز اندر خم جنگ های داخلی؛عفاف و حجاب؛سانسور و استکبار جهانی و چه و چه و چه هستند...
    هعیییییییی

  • DANIAL

    :-o واقعا دمشون گرم...از این فاصله بتونن خیلی کار هارو انجام بدن واقعا باعث تعجب میشه...البته این چیزایی که میشنویم حاصل چندین سال کارو تجربه و تلاش شبانه روزی هست که واقعا شاید در خوندن اسون به نظر بیاد ولی در عمل خیلی مشکلات هست که ناسا خوشبختانه طی این چند سال با این مشکلات درگیر بوده و تونسته از پسشون بر میاد..واقعا افرین به دانشمندا و متخصصان ناسا

  • meysam_irani

    200 ملیون کیلومتر واه ه ه ه ه ه

  • ثبت اختراع و ثبت برند پلکان

    مفید بود
    ممنون

  • فاميل دور

    ناسا واقعا پيشرفت هاي خوبي در زمينه ي سياره مريخ داشته ولي اميدوارم به زودي شرايط سكونت انسان ها در اين سياره سرخ فراهم بشه
    البته فكر كنم مريخ دو تا كشور بيشتر نخواهد داشت : يكي بخش اعظم آمريكا و ديگري روسيه :)

  • omid3963

    ما این همه ماهواره فرستادیم هوا هیچکدومش مشکل پیدا نکرد!
    اینا خجالت نمیکشن؟؟
    اینا از ما هم بی سواد ترند! :-D

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی