ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپ NFC در آیفون های جدید تنها با Apple Pay سازگار است

اپل همیشه به انحصار طلبی معروف بوده و این موضوع را در محصولات این شرکت و امکانات آنها می بینیم. در مراسم هفته گذشته، اپل از آیفون ۶ و ۶ پلاس را معرفی کرد که از ...

حامد پورحسینی
حامد پورحسینی منتشر شده در ۲۵ شهریور ۱۳۹۳  |  ۱۶:۱۲

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اپل همیشه به انحصار طلبی معروف بوده و این موضوع را در محصولات این شرکت و امکانات آنها می بینیم. در مراسم هفته گذشته، اپل از آیفون ۶ و ۶ پلاس را معرفی کرد که از چیپ ارتباط نزدیک (NFC) بهره می برد. در حین همان مراسم، اپل از سیستم پرداخت جدیدش هم با نام Apple Pay رونمایی کرد.

همانطور که حدس زده می شد، سخنگوی اپل اعلام کرد که چیپ NFC آیفون های جدید فقط با Apple Pay سازگار است و این سیستم با هیچ اپلیکیشن دیگری هم به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

زمانی که شایعات از وجود این چیپ در آیفون خبر دادند، به نظر می رسید بالاخره این سیستم پرداخت در آیفون هم مثل دیگر دستگاه ها فعال می شود اما متاسفانه به نظر می رسد چنین نیست و اپل قصد ندارد حداقل فعلا دسترسی NFC را از Apple Pay خارج کند.

اما باید از سوی دیگر هم به این قضیه نگاهی داشته باشیم: این درست است که اپلیکیشن های زیادی که تحت NFC عمل می کنند کنار گذاشته شده اند، اما واقعا چند نفر از تمام قابلیت های این چیپ استفاده می کنند؟ ضمن اینکه بسیاری از امکانات این قطعه از طریق دیگر تکنولوژی های وایرلس در دسترس هستند. بیشترین استفاده NFC این روزها در اتصال دو گجت با یک ضربه است که می توان آن را از راه های دیگر هم بدون این فن آوری به انجام رساند. از طرفی انتقال اطلاعات هم از این طریق به دلیل فاصله کوتاه آنچنان معقول نیست و فن آوری بلوتوث جایگزین مناسبی برای آن است که البته آیفون و آیپد هم فاقد این قابلیت هستند.

از طرفی درهای امید هنوز به روی ما باز هستند چرا که این موضوع در مورد TouchID هم تکرار شده بود و اوایل فقط با اپلیکیشن های خاصی سازگار بود و در iOS 8 اعلام شد که دسترسی این سنسور لمسی از قبل بازتر شد. ممکن است این اتفاق در مورد آیفون ۶ و چیپ NFC آن تکرار شود اپل درهای این فن آوری را به طور کامل باز کند. اما در حال حاضر که چنین نیست و ما باید فعلا صبر کنیم تا ببینیم اپل در آینده چه سیاستی را دنبال خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • حمید

    حداقل تو ایران کاربرد نداره.

  • behzad

    اگه غير از اين ميبود بايد تعجب ميكرديم:|

  • Ali

    همونطور که تو متن هم نوشته شد فکر کنم مثل همون قضیه تاچ آی دی بشه و تو سال بعدی API هاش برای دولوپر ها در دسترس باشه

  • AK_007

    والا ما Wallet و اینچیزا استفاده نمیکنیم فقط وقتیحوصله مون از گوشیمون سر میره گوشیمونو میزنیم بهم عکس میفرستیم!
    ولی واسه انتقال عکساراه خیلی سریعیه راحت تر از بلوتوثه
    اینجاست که باید گفت : I love U Nfc

  • Adnan

    دوستان لطفا فقط در رابطه با پست کامنت بنویسید که جو این سایت و ارزشش مثل سایتهای زرد خراب نشه. اینطور بار علمی سایت هم بیشتر میشه.
    یادش بخیر نارنجی کافی بود بحث فنی تو کامنتها شروع بشه. اندازه ۴ تا مقاله تخصصی از بچه ها یاد میگرفتیم. الان اکثر اون دوستان نیستن متأسفانه

  • TROOL

    رم کردی
    بیا گلستان 4 راه ملاقاتی{موبایل پاسارگاد} طرح ضربتی بهت نشون بدم که راه خونتو گم کنی

    • TROOL

      تصادفی پیش اومد!

    • A Sky full of Stars

      درودمنم گرگانیم ;)
      به امید دیدار ...

      • TROOL

        سلام به امید دیدار.

  • اریا

    گرچه حالم از شاهین نجفی بهم میخوره.
    ولی ترول بامزه ای هستی.

  • A Sky full of Stars

    اپل یک رویا رو میپرورونه ... اونم اینه که یک دنیا ... یک اپل ...
    برای همین هم همیشه قابل احترام بوده ...
    همه از یک شرکت مستقل خوششون میاد ... هر چیزی که بخوای داره ... تموم ابزارهات و سرویس هات از ان تامین میشه ...
    این استراتژی یک دیوار دور اون میکشه ... که همه دوس دارن بدونن اونطرف چیه ...
    من یه چند وقت نبودم :)

  • erfanm

    هههه
    این دیگه چه جورشه؟
    تاسف باره واقعا
    من با NFC موبایلم کلی کار میتونم انجام بدم کسایی که برنامه های NFC READER دارن میفهمن چی میگم
    خخخخ...انگار دوباره یه ویژگی اسمی و بی کاربرد جدید از اپل رو شاهد هستیم
    جریان بلوتوث...داره اما در 99 درصد مواقع نداره
    اینم همون
    از این به بعد میبینیم تبلیغ میکنن واسخ NFC که در واقع فقط با خودشون مچ میشن....خدا شفا بده تیم کوک و تیم زحمتکشش رو

    • اسمم داره یادم میره

      عزیز دل برادر ان اف سی فلسفه ساختش واسه کارایی که شما باهاش انجام میدی نیست .
      ان اف سی صرفا برای پرداخت صورتحساب با موبایل اختراع شد و اگه اپل میخاست مثل بقیه ان اف سی رو از اصالت خودش جدا کنه هم امنیت پرداخت ها زیر سوال میرفت هم دیگه اپل اپل نبود.
      اون کارایی که شما با ان اف سی انجام میدی بیشتر به درد بچه ها میخوره

      • همایون

        شما همچین می‌گی از اول برای فلان کار ساخته شده انگار همه اختراعات بشر الآن همون استفاده‌ای رو دارن که براش ساخته شده بودن.
        مثلا جی‌پی‌اس
        یا مثلا ویاگرا

    • Adnan

      تقریبا اکثر موبایلهای ویندوزی و اندرویدی قابلیت پرداخت توسط NFC رو به واسطه اپلیکیشن Wallet دارن. اینکه اپل در کنفرانس خودش اعلام کرد ما پرداخت الکترونیک را متحول میکنیم یک شعار تبلیغاتیه. تحول پرداخت الکترونیک نیازی به اپل نداشت، اپل صرفا مجبور شد در جهت جریان قرار بگیره و این سرویس رو باز هم با محدودیت به مشتریانش ارائه بده. البته نمیشه انکار کرد ورود اپل به این حوزه به بلوغ اون کمک میکنه. جالبه بعد از کنفرانس سایتهای اپلی فریاد زدند: "اپل کارتهای اعتباری را نابود میکند"!

    • ITMaster

      دوست عزیز دیجیاتو این خبر رو کامل نذاشته! هدف اپل از منحصر کردن این سیستم به اپل پی در حال حاضر امنیت اون و بررسی شرایط امنیتی اونه تا زمانی که از تمام مسایل اون مطمئن بشه. بعد مثل TouchID اون SDK اون رو برای دولوپرها باز میکنه.

      • erfanm

        دویت عزیز حرف شما صرفا حدس و گمان هست یا منبعی براش دارین؟
        این کاری که من گفتم اصلا اپل ازش بعید نیست و کلا علاقه داره به یه جور رابطه ناموسی بین محصولاتش
        فقط محصولات اپل محرم هستن به همدیگه و محصول اپل نباید با هیچ غیر اپلی دیگه ارتباط برقرار کنه!
        اینو خیلی جاها دیدیم
        Bluetooth...air drop...و حالا هم nfc
        کلا اپل علاقه داره به محدود کردن کاربر های خودش چون میخواد همه جا رو پر کنه از اپل
        اما قدرت همچین کاری رو نداره
        اگه هنوز سال 2008 بود و مخصوصا سری گلکسی نیومده بودن میشد امیدی داشت به این موضوع اما با این حجم گسترده و برند های متفاوت این کار فقط خریداران اپل رو محدود میکنه و باعث ادامه یافتن تمسخر های شرکت های دیگه میشه...

        • ITMaster

          با همه احترام برای نظر شما ولی نظرتونو قبول ندارم. اپل همیشه یک احتیاط وسواس گونه ای در بعد امنیتی و کارایی برای استفاده از تکنولوژی های نو داره! مثلاً دو سال پیش اومد passbook رو گذاشت بعد روی زیر ساخت passbook آمده و پلتفرم Apple Pay رو پایه گذاری کرده. حالا به مدت حداقل یکسال این سیستم رو چک میکنه و بهینه اش میکنه بعد اون رو برای بقیه باز میکنه. تا حالا اپل روی سیستمهای زیادی اینکارو کرده.

  • syres

    خلاصه خبر بالا:
    کلا NFC خر است تا جایی که اپل استفاده کند.

    پ.ن: اونایی که میگن انحصار اپل خوبه و خوششون میاد ادام رو یاده یه چیزایی میندازن که اینجا مناسب نیست بگیم

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی