ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فضاپیمای هندی با هزینه ای کمتر از هزینه تولید فیلم «جاذبه» به مدار مریخ رسید

در نوامبر (آبان) سال گذشته، هند یک فضاپیما را با نام Mangalyaan به سمت مریخ فرستاد و صبح چهارشنبه ۲۴ سپتامبر خبر رسید که این فضاپیما به مدار سیاره مریخ رسیده و در مدار مستقر ...

امیر صادقپور
امیر صادقپور منتشر شده در ۲ مهر ۱۳۹۳  |  ۱۹:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

در نوامبر (آبان) سال گذشته، هند یک فضاپیما را با نام Mangalyaan به سمت مریخ فرستاد و صبح چهارشنبه ۲۴ سپتامبر خبر رسید که این فضاپیما به مدار سیاره مریخ رسیده و در مدار مستقر شده است.

Narendra Mode وزیر امور خارجه این کشور از این مساله با عنوان شاهکاری نامحتمل یاد کرده است. موفقیت هند، این کشور را به اولین کشور آسیایی تبدیل کرد که توانسته به مدار مریخ دست پیدا کند. این در حالی است که آخرین تلاش چین که در سال ۲۰۱۲ انجام شد ناموفق بود.

برای پروژه 'ماموریت مدار مریخ' که با نام MOM مخفف Mars Orbiter Mission شناخته می شود تنها ۷۴ میلیون دلار هزینه شده است. به گفته Modi، این مبلغ حتی از هزینه تولید فیلم سینمایی Gravity یا جاذبه هم بیشتر بود.

آقای Modi در این رابطه در کنفرانسی خبری می گوید: «وقتی شما سعی می کنید چیزی که قبلا هرگز انجام نشده به انجام رسانید، به ناشناخته ها قدم می گذارید؛ و فضا، بزرگترین مکان ناشناخته است که میشناسیم.»

انتظار می رفت سوخت Mangalyaan -که معنی اش 'مریخ پیما' در زبان هندی است- شش ماه پیش به اتمام برسد. این فضاپیمای ۱۳۶۰ کیلوگرمی مثل فضاپیماهای آمریکایی یا روسی از تکنولوژی پیچیده ای بهره نمی برد اما توانست به مدار مریخ برسد که اصلا چیز کوچکی نیست. به گفته آقای Modi در کنفرانس خبری، از ۵۱ برنامه ای که در سطح دنیا برای رسیدن به مریخ به انجام رسیده تنها ۲۱ مورد موفق بوده اند.

برنامه فضایی هند هنوز در قیاس با سایر بزرگان بسیار نوپا است. اما Modi ابزار داشته که هند آماده عرضه تکنولوژی های کم هزینه در این حوزه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • nice

    ما ایرانیها با چیزای دیگه میریم فضا.

  • هادی سرلک

    در مورد سوختش اطلاعات بدین

  • LG Forever

    هند!!!!!!!!!!! فضاپیما !!!!!!!!!!!!! ایرانم که هیچ :-/
    هند!!!!!!! :o

  • نوید

    احتمالا اگر چین تولید میکرد مجانی در میومد :D

  • MILAD

    خوب وقتشه به ايلان ماسك بگم اين پروژه مريخ نورديمون را جلو بندازه!!!
    من تا روي مريخ گلف بازي نكنم از اين دنيا نميرم! حتي روحم هم ميمونه !!!

  • هومن

    دیگه حتی توی دنیای گجت ها هم فقط تکلونوژی قدرتمندتر ساختن محصول مطرح نیست.
    تکلونوژیِ ارزان ساختن محصول هم خیلی مهم شده و در خیلی موارد سخت تر از قدرتمندتر ساختن و باریک تر کردن گجت هست.

  • MILAD

    دوست دارم پس از مرگ هم جسدم و هم روحم تو فضا سرگردون باشند!
    ولي اين خاكستريها از جون ماها چي ميخوان؟
    هيچي همونقدر كه ماها از موش آزمايشگاهي چيزي نميخوايم !!
    هر شخصي بلاخره موش آزمايشگاهي يك شخص ديگر در يك جايي خواهد شد
    قانون موش آزمايشگاهي شدن موجودات توسط ميلاد فضايي!!!

    • TROOL

      خیلی تو فضایــــــــــــی
      یه فکری به حال کامنتات بکنی بد نیست

  • سجاد

    سلام.
    پاراگراف سوم فکر کنم اشتباهی نوشتین که هزینه ش از فیلمه
    بیشتر بوده.
    --------------------
    ولی در کل اتفاق جالبیه

  • bahram

    هند مریخ پیما میسازه ایرانم میمون پرت میکنه هوا.....
    ما چقدر پیشرفت داشتیماااا

    • kamyab98 ( ششم مرداد 1354 )

      البته ناگقته نماند که یک میمون رفت یه میمون دیگه برگشت

      • LG Forever

        تازه به همین میمون عوض کردنشونم 100 بار افتخار میکنن

      • محمد امین

        سه ساعت عملیات پیداکردن میمون رو انجام دادن آخر سرم پیداش نکردن !!

      • bahram

        آره خیلی خنده دار بود.کلی خندیدیم :D
        یا مثلا جت قاهر 313 که یادته...
        اعجوبه ای بود واسه خودش
        کرکر خنده بود

        • kamyab98 ( ششم مرداد 1354 )

          با تشکر از رفقا که موجبات خنده مارو فراهم کردن

          • TROOL

            هند فضا پیما میفرسته
            ما به میمون موشک میبندیم بره فضا شاید از اون بالا یه راهکاری پیدا که معضل پراید سایپا حل بشه :)

  • Field_eng

    هند و پاکستان جنگ اتمی دارن با هم..یکی از دلایل این کارشون به رخ کشیدن موشکی هست که فضاپیما رو باهاش فرستادن...

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی