ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا سیاره ای جدید که در اتمسفر خود بخار آب دارد را کشف کرد

ناسا این روزها حسابی سرگرم پیدا کردن سیاره هایی از منظومه های دیگر است. وظیفه دانشمندان آن نیز به دست آوردن اطلاعات این سیاره ها، از قبیل رنگ آن ها و وجود آب است. با ...

عماد ساعدی
عماد ساعدی منتشر شده در ۳ مهر ۱۳۹۳  |  ۱۹:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

ناسا این روزها حسابی سرگرم پیدا کردن سیاره هایی از منظومه های دیگر است. وظیفه دانشمندان آن نیز به دست آوردن اطلاعات این سیاره ها، از قبیل رنگ آن ها و وجود آب است.

با کشف سیاره HAT-P-11b دانشمندان دست به کار شده اند و اطلاعات دقیقی از آن به دست آورده اند. این آژانس فضایی سه تلسکوپ هابل، کپلر (Kepler) و اسپیتزر (Spitzer) را در این راستا به کار گرفته و پی برده که این سیاره، با اندازه ای برابر نپتون، دارای آسمانی صاف و بخارآب در جو خود می باشد.

دوربین های واید تلسکوپ هابل هنگامی این سیاره را کشف کردند که در حین گردش به دور خورشید منظومه خودش، از منظومه شمسی عبور می کرد. بخار آبی که در اتمسفر این سیاره وجود دارد، نور ستاره آن سیاره را جذب می کند و در حقیقت این نور است که توسط تلسکوپ ها ثبت می شود.

اما بخار آب موجود در جو سیاره خالص نیست و با مولکول ها و گازهای دیگر از جمله هیدروژن مخلوط شده است. برای اطمینان از وجود بخار آب، تلسکوپ های هابل و اسپیتزر تصاویری را با طول موج مادون قرمز ثبت نموده اند که این حقیقت را تأیید می کند. اگر از چگونگی ثبت تصاویر توسط تلسکوپ ها اطلاع ندارید، چندی پیش در دیجیاتو مطلبی را در این مورد نوشتیم.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که قبلاً هم سیاره هایی حاوی بخار آب در اتمسفر خود، از منظومه های دیگر  کشف شده اند اما اکثر آن ها اندازه ای بزرگ در حد سیاره مشتری داشته اند. این سیاره علاوه بر کوچک بودن، دارای آسمانی صاف است که به ناسا اجازه می دهد سطح سایه و سنگ های آن را بررسی کند چرا که دیگر سیارات کشف شده، دارای اتمسفری ابری بوده اند که بررسی سطح سیاره را سخت می نمودند. ناسا اعلام کرده که به تلاش خود برای یافتن سیاره مشابه با اندازه ای در حد زمین ادامه می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • TROOL

    خیلی خوبه اغا ما رو هم ببرین کرایشم تخفیف بدین

  • Sayonara

    نمیدونم چرا هی تلاش میزنن برن یه سیاره ی دیگه برای زندگی رازش چیه نمیدونم

    • HoldenCaulfield

      سیاره زمین پاسخگوی نیاز و حرص انسان نیست و یه روزی هم منابعش تموم میشه و هم اینکه ممکنه غیر قابل سکونت بشه. اینکه دارن دنبال سیاره های جدید می گردن به خاطر نسل های آینده هست نه به خاطر خودمون.

  • عــــــامـــــــــر

    آقای ساعدی عالی بود مثل همیشه
    خیلی به این مطالب علاقه دارم و عاشق نگاه کردن به آسمونم و نگاه کردن بهش

    • عماد ساعدی

      ممنون از لطفتون ;)

  • محمد امین

    خداوند فقط زمین رو برای زندگی مهیا کرده و باورش سخته که یه روزی بشر توی سیارات دیگه ساکن بشه .

  • mohammad

    خوب اینکه هیدروژن داره

  • آیدین

    سفر و زندگی انسان در کره ای به غیر از زمین مسلما پیامدهای جالبی در پی خواهد داشت . جایی که تمام قواعدش با چیزهای معمولی که ما در اینجا داریم فرق میکنه .

  • علی سعیدی

    ما نمیتونیم مهاجرت انسان ها رو به سیارات دیگه شاهد باشیم.
    ولی آیندگان از تلاش هایی که ما برای این امر کردیم به خوبی یاد میکنن.

    • کبيري

      به نظرشما اگه به يک سياره دوردست پيدا کنيم بامردم بومي آنها چه رفتاري بکنيم خوبه؟

  • Chester

    دروود.
    کلا اگر سیاره ای هم پیدا شد در آینده و انسان بخواد برروش زندگی کنه باید از نظر بزرگی اندازه زمین باشه .
    قطر برابر نپتون داشتن یعنی سفر های طولانی بر روی این سیاره به مدت 3 الی 4 هفته با هواپیما های امروزی.
    مگر اینکه خیلی دیگه پیشرفته باشیم و از چیزه دیگه ای استفاده کنیم.
    یک ویدئو هست در اینترنت راجب بزرگترین ستاره های دنیا.
    1100 سال طول میکشیه تا انسان با هواپیما های امروزی این ابر ستاره رو یک بار دور بزنن.

    • عـــــــــــــــلی

      خوب خود رسیدن به سیاره ای مثل نپتون با فناوری الان خیلی طولانی هست و زمانی هم که انسان به سیاره های خارج منظومه شمسی برسه یعنی اون قدر سفینه های پرسرعتی ساخته که سفر های درون سیاره ای (!) سریع انجام بشوند.

      • Chester

        درسته دوست گرامی . بنده هم به همین نکته در نظر قبلیم بهش اشاره کردم ;)

  • حسین نجمی الدینی

    دوستان اینم تست خم شدگی ایفون ۶
    البته در کنار یه سری از گوشی های دیکه مثل m8
    خدا رو شکر خیالم بابت ایفون ۶ راحت شد.
    ولی خیلی معروف شد هااااا این یارو.

    http://www.appleapps.ir/1393/تست-مقاومت-آیفون-۶-در-برابر-خم%E2%80%8Cشدن؛-آی/

    • bahram

      بازم برادر کوچیکه آبروی برادر بزرگه رو خرید و رو سفیدش کرد :D
      امیدوارم اپل مشکل 6 پلاس رو هم حل کنه...

    • سوتابایت

      اندر کف موتو X ام !!

      • TROOL

        چـــــــــــــــرا میاد چند وقت دیگه
        از تو وان حموم بیا بیرون اینقدم شامپو استفاده نکن خخخخخ

    • حسین نجمی الدینی

      HTC M8 هم داغون شد.
      ایفون ۶ خدا رو شکر مقاومتش عالی بود.
      ماه دیگه از دوبی میخرمش که گارانتیش رو هم داشته باشم

      • LG Forever

        خوش به حالت من اگع گوشیم خراب یا داغون شه مامان بابام به زور اگه واسم 1100 بخرن :)

      • Mr. Android

        پیشاپیش مبارک باشه و امیدوارم نهایت لذت رو از آی دیوایست ببری

        • حسین نجمی الدینی

          ممنون دوست گلم.

  • Mr. Android

    کاش توی این زمان بدنیا نمیومدیم
    اگر توی سال 3014 بدنیا میومدیم عمرمون کفاف میداد خروج انسان هارو از زمین ببینیم

    • Boomba

      حال 1014 ها رو الان میتونی حس کنی!

      شاید اونا هم روزی میگفتن ای کاش ...

      • Mr. Android

        البته اون زمان باور بر این بود که زمین در مرکزیت جهان هستش تا زمانی که کوپرنیک این نظریه رو نقض کردش. تولید کوپرنیک در سال 1473 بودش . حتی سال های بعدش هم حرف کوپرنیک رو قبول نداشتن . تقریبا یک صده بعدش هم حتی با تولد گالیله و بعد از اون هم نظریه کوپرنیک تا مدت های زیادی مورد قبول نبود

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی