ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

ژانرهای MMO و MOBA به موفقیت گسترده خود ادامه می دهند

پژوهشی جدید نشان می دهد که بازی های آنلاین، عموما در سبک های MOBA و MMO رشدی خارق العاده داشته اند و در حال غلبه بر دیگر ژانرها هستند. به عنوان مثال، League of Legends، ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۵ آبان ۱۳۹۳  |  ۰۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

پژوهشی جدید نشان می دهد که بازی های آنلاین، عموما در سبک های MOBA و MMO رشدی خارق العاده داشته اند و در حال غلبه بر دیگر ژانرها هستند. به عنوان مثال، League of Legends، یکی از محبوب ترین بازی های سبک MOBA امسال درآمدی قریب به یک میلیارد دلار داشته.

در تصویر بالا، قیاس درآمد بازی های رایگان را می بینید. آسیا همچنان بزرگ ترین بازار را با 4.2 میلیارد دلار درآمد سالانه در اختیار دارد. پشت سر آن آمریکای شمالی و اروپا به ترتیب با سهم 3.1 و 2.1 میلیارد دلاری قرار گرفته اند.

اطلاعات نشان می دهند پس از LoL، بازی Crossfire و Dungeon Fighter Online با درآمد تقریبی 900 میلیون دلار در سال رتبه های دوم و سوم جدول را در اختیار دارند در حالی که دوتا 2 با رشد سرسام آور و بدون توقفش در رتبه نهم است.

MMOdata

انتظار می رود درآمد این شاخه از بازی های ویدیویی از 11 میلیارد دلار سال 2014، به 13 میلیارد دلار در سال 2017 برسد.

جالب اینجاست با رشد روزافزون درآمدزایی در بخش Free-to-Play (به اختصار F2P)، قسمت دیگر بازی های آنلاین یعنی Pay-to-Play (به اختصار P2P) ها هر سال با کاهش روبرو شده اند. F2P ها بازی هایی هستند که برای انجام آن ها نیزا به پرداخت هیچ مبلغی ندارید (مثل دوتا 2) ولی P2P ها دارای حق اشتراک یا سرویس های مشابه هستند (مثل Guild Wars 2).

ساخت بازی در این شاخه بسیار دشوار ولی در عین حال فوق العاده درآمدزا است. با توجه به علاقه مندی بسیار شرقی ها به این بازار، شاید بد نباشد شورای سیاست گذاری سازمان هایی چون بنیاد ملی بازی های رایانه ای تفکری در این راستا داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • saeed_ebrahimi

    یکی از دلایل عقب افتادن آسیایی ها همین بازی گوشی بیشترشونه. درآمدو داری!!! :) شوخی کردم.

  • TROOL

    دوستان ساعت 4 صبحه بلند شین نماز صبح بخونین. :-D
    همه جغدا هم الان خوابن :) .

  • Divan Greedy

    Microsoft store در حال پیش خرید Xbox one assyssin bundle \
    I love you digiato

    • امیرحسین

      باندا فورزا رو ميگرفتي يا تايتان فال خوب!
      حالا چرا اساسين؟

    • TROOL

      به به الان اونجا ساعت چنده اینجا ساعت 3:10 دقیقه صبحه AM
      الان تو چه شهری هستی؟

  • محمد|Dante

    World of Warcraft یه زمانی اول بوده الان 3تا نزول داشته !
    از زمانی که من ترک کردم اینجوری شد ! :D

    • TROOL

      تویه ورد اف وارکرافت نمیشه بدونه خرید درجه قدرت رو بیشتر از 89 برد؟

  • امیرحسین

    از اونجايي كه گيمرا كلا جغد تشريف دارن پست هاي مربوط به گيم هم در ساعات بامدادي بر روي سايت قرار ميگيره.
    البته بهتره چون فيلسوفاني كه معتقد هستن گيم وقت دور ريختنه تو خواب عميقي غرق هستن.
    --------
    اين س ياست f2p توي زمينه mmo خيلي جواب داده.
    از طرفي اعتياد خيلي زيادي ميارن اين بازي ها و فك كنم براي همين روز ب روز در حال گسترشه.

    • TROOL

      اگه میشد یه پست هایی میزاشتن که تا صبح ما بحث و تبادل نظر کنیم خیلی خوب میشد {این نظرات
      از نظر ما نظره
      از نظر منتقدین
      هر چی هست
      واسه من اصلن مهم نیست }
      چون سایت میراثشون نیست

      • امیرحسین

        يادمه دوستان در پي تاسيس يك گروپ تو اسكايپ بودن،اون عملي بشه بهتره چون وجه ي سايت خراب نميشه.
        چت روم يا فروم هم بزنن خيلي خوبه كه دردسر داره(بازينما يه نمونش كه نابود شد.)

        • TROOL

          اره بچه ها زحمتشو کشیدن بعضیا هستن
          ولی در کل استقبال نشد
          چت و اینجور چیزا هم بودو نبودش فرقی نمیکنه .

          • bahram

            به گزارش پایگاه خبری داعش دات آی آر:کردهای سوریه سرانجام پس از درگیریهای سنگین با تروریستهای داعش در شهر عین العرب (کوبانی)، آنان را از این شهر مرزی بیرون راندند.“عمر علوش” رئیس جنبش مجتمع دموکراتیک گفت: شهر کوبانی کاملا از عناصر داعش خالی شده است.گزارشها حاکی است که نیروهای کرد هم اکنون در حال خنثی سازی مین ها و بمبها در شهر کوبانی هستند

      • bahram

        ایول ترول.خوشم اومد
        خرابتم :)

  • bahram

    ماشاالله چه درآمدی!!!
    امیدوارم بنیاد ملی بازی های کامپیوتری هم دست به کار بشه و بتونه سهم خوبی از این بازار داشته باشه...
    تشکر از آقای وفانژاد
    ___________________
    TROOL چرا؟

    • TROOL

      خوب مشخص شد یه سری کاربرا که فکر میکردن نظری هم دارن که بزارن
      الان نیومدن
      کامنت نزاشتن
      معلوم بود الکی جو میدادن دوستان راحت باشین.

      • bahram

        ایول حاجی

  • Farid

    از lol متنفرم
    نمیدونم چرا اما اصلا حال نمیکنم باهش :|

  • kamyab

    چرا؟

  • TROOL

    دوستان خودمونی اگه میشه تویه این پست تا 20 دقیقه بیشتر از 1 کامنت نزارید
    سعید بهرام امیر رضا سیب کوچیکه

مطالب پیشنهادی