ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

پلی استیشن 4 تقریبا 40 درصد بیشتر از اکس باکس وان فروخته است [تحلیل]

تحلیل فروش کنسول های بازی در این نسل کار سختی شده. سونی روز به روز کنسول های بیشتری می فروشد و به موفقیتی کم سابقه طی سال های اخیر ادامه می دهد و از سمت ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۷ آبان ۱۳۹۳  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تحلیل فروش کنسول های بازی در این نسل کار سختی شده. سونی روز به روز کنسول های بیشتری می فروشد و به موفقیتی کم سابقه طی سال های اخیر ادامه می دهد و از سمت دیگر مایکروسافت با ارائه بسته های مختلف با قیمت پایین، مرددین را به سوی خود می کشاند.

در حالی که سونی آخرین آمار از فروش کنسول اش را سریعا اعلام می کند، مایکروسافت وضعیت بازار را چندان به سود خود نمی بیند. اگرچه اکس باکس وان هم فروش بسیار خوبی در مقایسه با اکس باکس 360 داشته ولی به نظر می رسد فعلا در مقابل پلی استیشن 4 حرفی برای گفتن ندارد.

در ادامه مطلب تحلیلی داریم بر این آمار و اینکه مایکروسافت چقدر عقب تر از سونی قرار دارد.

مایکروسافت

xbox-one-vs-ps4

طبق تحلیل ها، پلی استیشن 4، حداقل 42 درصد بیشتر از اکس باکس وان طی ماه سپتامبر در سرتاسر جهان فروش داشته که این یعنی، سونی 59 درصد بازار کنسول های نسل جدید را در اختیار خود گرفته و سهم مایکروسافت هم 41 درصد است.

مایکروسافت اواسط ماه آپریل اعلام کرد که 5 میلیون واحد اکس باکس وان را به بازار عرضه کرده. چهار ماه بعد سونی در کنفرانس گیمزکام خود صریحا آب پاکی را روی دست آمریکایی ها ریخت. پلی استیشن 4، بیش از 10 میلیون واحد فروخته.

xboxone__9_-pc-games

تفاوت میان فروش و عرضه به بازار را نباید فراموش کنیم. وقتی گفته می شود n واحد کنسول به فروش رفته یعنی به دست مشتریان رسیده اما عرضه همان مقدار واحد یعنی قرار گرفتن در قفسه فروشگاه ها، یک مرحله قبل از رسیدن به خانه مشتری.

از آن زمان به بعد، سونی و مایکروسافت هر کدام دو بار آماری ارائه داده اند که البته مایکروسافت چندان در این مورد شفاف نبوده است. از آپریل تا ژوئن 1.1 میلیون واحد و از جولای تا آخر سپتامبر، 2.4 میلیون واحد کنسول فروخته شده، البته ترکیبی از هر دو کنسول نسل هفتم و نسل هشتم. بنابراین دقیقا نمی توان گفت که سهم اکس باکس وان از این 3.5 میلیون کنسول چقدر بوده است.

xboxone-ps4-stack-730x365

اگر در نظر بگیریم که مایکروسافت در چند ماه گذشته حتی یک اکس باکس 360 هم نفروخته، می توان نتیجه گرفت که رقم اکس باکس وان های عرضه شده به 8.5 میلیون رسیده است که بدون تردید باید آن را رد کنیم.

بنابراین چقدر اکس باکس 360 فروخته شده؟ ما قطعا رقم دقیقش را نمی دانیم اما بر اساس یک سری شواهد حدس و گمان هایی داریم. از آپریل تا سپتامبر 2013، مایکروسافت 2.3 میلیون اکس باکس 360 به بازار عرضه کرد، 0.5 میلیون کمتر از همین مقدار در سال 2012.

maxresdefault

ما باید در نظر بگیریم که این مقدار در سال 2014 همینگونه سقوط کرده که مسبب اصلی آن عرضه اکس باکس وان بوده. اما چقدر؟ بگذارید سمت اکس باکس وان را بگیریم و تصور کنیم فروش اکس باکس 360 فوق العاده بد بوده، یک سوم سال گذشته. یعنی 766 هزار واحد از 3.5 میلیون.

پس تا به اینجای کار تقریبا 2.75 میلیون اکس باکس وان فروخته شده که مجموعا می شود 7.75 میلیون واحد کنسول عرضه شده به بازار تا انتهای ماه سپتامبر.

PS4-vs-Xbox-One-1

یک بار دیگر به تفاوت مفهوم "عرضه شده" و "فروخته شده" اشاره می کنیم. مایکروسافت در بهترین و شاید حتی منطقی ترین حالت ممکن، 7.75 میلیون کنسول به بازار عرضه کرده. فروشگاه ها معمولا به مقدار مورد نیازشان سفارش ثبت می کنند و نه بیشتر.

مایکل پکتر در این مورد می گوید، هر فروشگاه به اندازه ای که تا 4 هفته آینده محصول در قفسه هایش باشد به کنسول سازها سفارش می دهد. بنابراین 7.75 میلیون کنسول عرضه شده در ماه سپتامبر احتمالا تا آخر اکتبر، 7.75 میلیون کنسول فروخته شده هستند.

به طور میانگین با در نظر گرفتن اینکه تقریبا 333 هزار واحد هنوز در قفسه فروشگاه ها قرار دارند و به فروش نرفته اند باید گفت 7.42 میلیون اکس باکس وان عملا به دست مصرف کننده رسیده است.

 

سونی

xbox-one-vs-ps4 (1)

برای پلی استیشن 4 لازم نیست تا این حد تخیل مان را به کار بیندازیم. سونی در تاریخ 12 آگوست رسما 10 میلیونی شدن کنسولش را جشن گرفت، 130 روز پس از آنکه جشن 7 میلیون فروش پلی استیشن 4 را جشن گرفتند. با این حساب، سونی روزانه بیش از 23 هزار واحد کنسول به دست مردم رسانده.

با این حال، از 12 آگوست تا انتهای سپتامبر، می توانیم در نظر بگیریم که در بدترین حالت ممکن، سقف فروش PS4 به 10.56 میلیون رسیده. حالا 10.56 را کنار 7.42 قرار دهید تا متوجه اختلاف 3.14 میلیون واحدی مایکروسافت با سونی بشوید.

maxresdefault (1)

حساب و کتاب ساده ای که انجام دهیم، در می یابیم که پلی استیشن 4 تقریبا 42 درصد از اکس باکس وان در زمینه فروش بهتر عمل کرده و عملا نزدیک به 59  درصد از بازار متعلق به سونی است. البته این را هم در نظر داشته باشید که میزان فروش برای سونی بسیار سخت گیرانه و برای مایکروسافت سخاوتمندانه در نظر گرفته شد. در حقیقت 59 به 41 که من در نظر گرفتیم شاید در حقیقت حتی 65 به 35 باشد.

حالا سوالی پیش می آید، آیا سونی با پلی استیشن 4 تا چند سال آینده به بازار چیره خواهد شد؟ احتمالا خیر. بازی سازها باید عقل شان را از دست داده باشند که به سادگی 40 درصد از سهم بازار کنسولی را فراموش کنند و برای سونی بازی انحصاری بسازند. بنابراین خردمندانه نخواهد بود اگر بگوییم سونی در حال تکرار دوران پلی استیشن 1 و پلی استیشن 2 است.

xbox-one-vs-ps4-1

اما با این حال مایکروسافت باید شدیدا نگران آمار فروش باشد. آمریکا به دست ژاپنی ها افتاده و بازار اروپا هم از آن پلی استیشن است. نقطه قوت مایکروسافت کجاست؟ فعلا هیچ جا. حتی بازی سازهایی مثل Respawn و Crytek هم در مورد همکاری و ساخت بازی انحصاری برای مایکروسافت چندان راضی نیستند.

به هر حال بعید به نظر می رسد مایکروسافت بتواند موفقیت نسل پیش خود را تکرار کند و علاوه بر بازار آمریکا، 50 درصد بازار را در انحصار خود بگیرد. سونی در ماه سپتامبر برای نهمین بار پیاپی صدرنشین آمریکا شد در حالی که سال گذشته، مایکروسافت بیش از 40 ماه در مسند قدرت بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (58 مورد)
  • امير

    سلام.من تاحالا پلي استيشن نداشتم و چيزي ازش نميدونم.ميخوام يه پلي استيشن ٤ بخرم ولي نميدونم بازي كه ٤تا ديسك چجوري بازيو روي كمسول ميريزن ممنون ميشم جواب بديد. ياعلي

  • yousef

    دوستان میخوام منو راهنمایی کنید بین پلی 4 و ایکس باکس 1
    واقعا دیگه خسته شدم هرکی نظر میده میگه برو ایکس باکس وان یا پلی 4 رو بخر بدون دلیل چون این بهتره حالا معلوم نیست رو چ حسابی
    کلافه شدم دیگه
    سوالام اینان اگه میشه جواب بدین لطفا
    ایکس باکس رمش کمی ضعیف تره نسبت به پلی 4 درنتیجه کیفیت تصویرش 720 شده ولی 32 گیگ رم برای جبرانش گذاشته
    این یعنی چی ک هر بیست چهار ساعت باید یک بار به اینترنت وصل بشی با ایکس باکس ؟
    یعنی واسه بازی های اوریجینالش نمیخواد وصل بشی هر روز
    اگرم وصل بشی باید همینطوری متصل باشی و از کنسول استفاده کنی یا فقط باید یک بار وصل بشی که مثلا حاضری بزنی ؟
    اگه این کنسول رو گرفتیم میشه بازی های تقلبی رو روش اجرا داد ( قبلا یه ایکس باکس داشتم بازی 10 12 تومنی هم روش اجرا میشد )

    حالا اگه پلی چهار رو بگیرم نیاز داره به اینترنت وصل بشم مثل ایکس باکس یا نه ؟
    شنیدم رو پلی 4 اگه بازی غیر اوریجینال بریزی بعد پاکش کنی نمیتونی دوباره اجراش بدی یا باید یکی دیگه تهیه کنی از بازار یا هم هیچ - ولی گفتن ک بازی اوریجینال همچین مشکلی رو نداره ؟! این وقعیت داره ؟؟ اگه داره ایکس باکس وان هم همین طوره ؟
    یه سوال دیگه داشتم اگه بازی رو بریزیم رو کنسول واسه اجراش باید همون بازی رو بزاریم تو کنسول ک بیاد بالا یا نه نیازی نداره ؟ قبلا یه ایکس باکس داشتم باید اینکارو میگکردم فقط واسه اجراش بعد ک می اومد بالا میتونستی در بیاری بازی رو
    بیشتر واسه این دو دل شدم که مایکروسافت میخواد ویندوز 10 شو هم رو کنسول بندازه و پلی 4 میشه گفت سیستم عامل نداره فقط چندتا منو ساده حالا شاید این ویندوز 10 بتونه کاری کنه که همین قطعات بهینه تر بشن و عملکرد مشابه پلی4 از خودشون نمایش بزارن
    بعد یه چیزی دیگه ک منو درگیر کرده مدت زمان کارایی باتری دسته های ایکس باک وان با پلی چهاره
    خیلی سایتا و دوستان گفتن دسته پلی چهار دو تا سه ساعت بیشتر شارژ نگه نمیداره درصورتی ک ایکس باکس میتونه تا دو یا سه روز شارژ نگه داره با استفاده زیاد
    خیلی جاها باز دوستان بزرگوار گفتن ک دسته ایکس باکس وان خیلی بهتره و خوش دست تر از پلی 4 طراحی شده (( نمیدونم آخه واسه ایکس باکس باید یه دست دیگم کرایه کنیم خوش دستی نمی دونم ملاک چی باید باشه ))
    در کل درسته پلی 4 سخت افزار قوی داره ولی باید توجه هم داشته باشیم ک سخت افزار به تنهایی نمیتونه خوب عمل کنه و نیاز به یه نرم افزار قوی داره تا به بهترین شکل کار کنه
    اینجا ایکس باکس وان درسته یکم ضعیف عمل کرده از نظر سخت افزار ولی از اونجایی ک 32 گیگ رم اضافه برای جبران گذاشته شاید با آوردن ویندوز 10 روی این کنسولش بتونه عملکرد مشابهی رو از سخت افزار بگیره شایدم بیشتر
    خلاصه اگه پولش رو داشتم هر دوش رو تست میکردم از همه لحاظ بعد اون یکی رو ک نمی خواستم مینداختم دور

    ممنون میشم یه با مرامی پیدا بشه و جوابمو بده تشکر

  • جواد

    ولی ال جی داره

  • @amin@

    فقط ماکرو عشقه

  • amin27

    به نظرمن پلی استیشن 4بهتراز ایس باکس وان است چون همه سایت ها پلی استیشن 4 روتایید کرده اند

  • Mehrab

    آينده از آنه تكنولوژى هاى همراهه نه تكنولوژى هاى خونه نشين مثل ورود تبلت ها كه لب تابهارو خونه نشين كردن و بالاخره ى روز كنسولهاى خونه نشين از دور خارج ميشن، به نظر من سونى و مايكرو بايد قابليت شارژ به كنسولهاى نسل هشتميشون اضافه ميكردن تا خارج از منزل هم ميشد باهاشون بازى كرد، ميتونستن كنسولهاشونو شارژى كنن و روى موبايلهاشون با استريم بشه بازى كرد اونوقت ديگه خارج از منزل هم ميشد بازى كرد. اپل بايد به فكر خريدن شركتهاى بازيسازى باشه اونوقته كه همرو با آيپد و آيفونش قتل عام ميكنه مخصوصا سخت افزار آيپد كه فوق العاده قدرتمنده

  • Ag

    بابا سر کنیسول ها بحث کنید نه سر آیپد ... اه ... مسخره شو درآوردین ... گیمر باشی میفهمی که اول از همه گیم پلی و داستان مهمه که بازی های موبایل تو این زمینه عمرا برسن به کنسول ها ...

    این ماکروسافت هم درسته که الان تو فروش عقبه ، اما سهمش بیشتر میشه ، موقع لانچ کنسول ها سونی تو 25 تا کشور عرضه کرد و ماکروسافت توی 13 تا کشور ، تازه امسال ماکروسافت تصمیم گرفته به بازار های بیشتری عرضه بکنه .... به نظرم تو این نسل پلی استیشن جلوتر میمونه و اما فاصله کمتر میشه در حد 46 به 54 و این حدودا....

    ولی ضعف سونی امسال تو انحصاری ها بود که 2 تا انحصاری متوسط عرضه کرد ... البته تو 2015 غول های خودشو معرفی میکنه ...

  • delta7

    دعوا نکنید :)
    هر کی هر چی دوس داره بخره :)

  • delta7

  • delta7

    باید دید کدوم زودتر هک میشه
    اونوقت کشورهایی که مردم از لحاظ مالی قدرت کمتری دارن میرن سمت اون کنسول

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی