هشدار به کاربران iOS: از استورهای چینی دانلود نکنید؛ بدافزاری جدید تا کنون هزاران نفر را قربانی کرده است
یکی از مواردی که همواره کاربران اپل به آن افتخار کرده اند و فخرش را به کاربران دیگر سیستم عامل ها فروخته اند، نبود ویروس برای محصولات سیب دوست داشتنی بوده است. اما به نظر ...
یکی از مواردی که همواره کاربران اپل به آن افتخار کرده اند و فخرش را به کاربران دیگر سیستم عامل ها فروخته اند، نبود ویروس برای محصولات سیب دوست داشتنی بوده است. اما به نظر می رسد که این موضوع دیگر جای فخر فروشی ندارد، چرا که چینی ها خلا آن را پر کرده اند.
در ادامه مطلب با بدافزاری خطرناک آشنا می شویم که در طول شش ماه گذشته، آیفون، آیپد و حتی مک بوک های زیادی را در چین قربانی خود کرده است.
بدافزار مذکور WireLurker نام دارد. این بدافزار چندی پیش برای اولین بار توسط سازمان امنیت مجازی Palo Alto شناسایی شد و اطلاعات آن در اختیار کاربران قرار گرفت. به گفته این سازمان، WireLurker مانند یک تروجان در قالب برنامه های سیستم عامل OS X وارد مجموعه شده و می تواند اپلیکیشن های iOS را به ویروس آلوده نماید.
تا به حال ۴۶۷ اپلیکیشن آلوده گشته اند. جالب اینکه این اپلیکیشن ها تا کنون بیش از ۳۵۰ هزار بار دانلود شده اند و صد ها هزار کاربر را قربانی کرده اند. اما چگونه این میزان آلودگی در چین به ناگه گسترش پیدا کرده؟ جواب ساده است. سازنده بدافزار یک فروشگاه غیرقانونی اپلیکیشن در چین، به نام Maiyadi است.
در طول چند سال گذشته و به خصوص پس از تعطیل شدن Installous، فروشگاه های غیرقانونی چینی امکان دانلود رایگان اپلیکیشن های پولی iOS را در اختیار کاربران قرار دادند. اقدامی که هم اکنون تبعات آن در حال نمایان شدن است.
اما اگر بیشتر بخواهیم در مورد WireLurker صحبت کنیم، باید بگوییم که این بدافزار علاوه بر راه اشاره شده، از طریق USB نیز می توانید به دستگاه شما وارد شود. برای مثال اگر از شارژری به غیر از شارژر اصلی اپل استفاده می کنید، ممکن است خود را در معرض آلوده شدن به این بد افزار قرار دهید.
WireLurker به محض ورود به دستگاه، اطلاعات دفترچه تلفن شما را ذخیره می کند و سپس به سراغ پیام هایتان در iMessage می شود. هدف نهایی این بدافزار هنوز مشخص نیست و ممکن است برخی از ابعاد ویرانگر آن هنوز نمایان نشده باشد.
با توجه به اینکه کاربران ایرانی بسیاری از فروشگاه های چینی استفاده می کنند و اپلیکیشن ها را به صورت غیر قانونی دانلود می نمایند، بسیار محتمل است که این بدافزار راه خود را به ایران نیز باز کند. بر همین اساس توصیه می کنیم برای دانلود اپلیکیشن تنها از فروشگاه رسمی اپل استفاده نمایید و تا حد امکان از اتصال دستگاه خود به کامپیوتر های ناشناس خود داری به عمل آورید.
روزگاری اپل به نبود ویروس در اکوسیستم خود افتخار می کرد. بر همین اساس شاید اکنون دیدن دوباره یکی از تبلیغات این شرکت که در آن مایکروسافت برای حفره های امنیتیش به سخره گرفته می شود، خالی از لطف نباشد.
[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/MAC vs PC (Viruses).mp4"]
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
سلام دوستان یه سوال داشتم ممنون میشم کمک کنید. من وقتی گوشیم رو میزنم تو شارژ دیگهنمیتونم باایفونم کار کنم تصویر کند میشه یعنی ویروس گرفته
این اولین نظر من در این سایته.
خوب این چطور برنامه ساختنیه که تو ویروس گاشتن حیف اندروید نیست از 9 دولت ازاد
بتز حای شکرش باقیه اپ استور عین گوگل پلی هزاران اپ ویروسی نداره . drag racing . حتی هنورم ویروسیه بعد از یک سال و..
مطلب خوبی بود تشکر
سازمان امنیت مجازی پالو آلتو؟
palo alto یه شرکت هست که تو زمینه امنیت شبکه های کامپیوتری فعالیت میکنه
اصلاح کنید....
دوست عزیز چرا سعی داری اطلاعات غلط به دیگران بدی و کسایی که اطلاع ندارن رو گمراه و نسبت به اندروید بدبین کنی و آی او اس رو بی عیب جلوه بدی؟!
اولا که هستن مارکت های زیادی برای ای وا اس که نیاز به جیل برک کردن ندارن، و نمونه ی سادش مارکت ایرانی سیبچه :-) ، . مارکت های خارجی دیگه هم هستن. لااقل برو یه نگاهی بنداز و اطلاعات کسب کن بعد حرف بزن با قاطعیت!!
بعدشم اگر ای او اس با جیلبرک از گارانتی خارج میشه، بهتره به اطلاع شما جناب اپلی برسونم که دیوایس های اندرویدی هم با روت کردن از گارانتی خارج میشن :-)
و مورد بعدی اینکه اندروید کسی رو مجبور نمیکنه که اون تیک مورد نظر شما رو، کاربر برداره و یا از مارکت های دیگه دانلود کنه، این مورد کاملا به اختیار کاربر هستش و مشکلی از طرف اندروید نیستش.
در ضمن اگه قرار باشه اندروید با وای فای و ایمیل ویروس بگیره، ای او اس هم ویروس میگیره. برای اندروید هم اکثر کاربرها روت نمیکنن گوشیشون رو، و نیازی هم به روت کردن ندارن، روت کردن در اندروید برای کارهای خاص استفاده میشه و همه بهش نیاز پیدا نمیکنن.
مشکلاتی که برای اندروید در روت کردن بوجود میاد خیلی خیلی کمتر از مشکلاتی هستش که در آی او اس بعد از جیل کردن بوجود میاد مثل هنگ و کرش و ناپایداری ...
نمیدونم چرا شماها همه چی رو یک طرفه نگاه میکنید و فقط اصرار دارید بدون اطلاعات کافی بگید اندروید بده و ای او اس خوبه!!
نیوز ویک یه مقاله نوشت چند سال پیش به اسم"انجیل جابز"!
از نظر ما ا ی شیپها هر کاری اپل بکنه درسته
و هرچی نادرست باشه مشکل اپل نیست!
مثله ترکیدن باطری یا ویروس یا دولت چین که کل ایفون های معترضان هنک کنگی رو جاسوسی میکرد!!
پدر پسر روح الاستیو!
مانی جان ازون ور افتادی !
کلا زدی تو خط ضد اپل شدن!!نه بخاطر این پست کلا میگم
اگه جریانی هست بگو شاید مام از جهل در بیایم
ههه، ما دو دقیقه رفتیم لاگین کنیم و بیایم نظر بدیم دیدیم تعداد از ۱ ی به بیش از ۱۸ مورد رسید
یعنی این سیستم نظرات کاربری وردپرس اصن از پایه و اساس عیب داره، بابا یه افزونه نظرات ایجکس دار دانلود کنین یا از Disqus استفاده کنین. این پونصدمین بار