جانی آیو مدت ها است که به عنوان چهره ی اول تیم طراحی اپل شناخته می شود و معمولاً او را در ویدئوهای معرفی محصولات این شرکت مشاهده می کنیم که از جادوی طراحی اش سخن به زبان می آورد. وی اخیراً گفتگویی داشته با ریاست موزه ی طراحی لندن و در این گفتگو صحبت های بسیار جالبی را به میان آورده است.
آیو در میان صبحت های خود در رابطه با انتخاب های اپل در زمینه طراحی ساعت هوشمند این شرکت سخن به میان آورده و در مورد کپی برداری از محصولاتی که وی طراحی کرده ابراز تاسف نموده است. اما برخی از توضیحاتی که او در طی حرف هایش ارائه داشته توسط رسانه های مختلف مورد نقد قرار گرفته اند که در ادامه اندکی به همین مسئله خواهیم پرداخت.
زمانی که صبحت به ساعت اپل رسید از آیو پرسیده شد چرا اپل پذیرفت به کاربران امکان سفارشی سازی رابط کاربری این محصول را بدهد در حالیکه معمولاً شرکت یاد شده چنین حق تصمیم گیری و انتخاب هایی را به کاربرانش نمی دهد و به صورت ذاتی این امر با فسلفه ی معمول طراحی های اپل در تناقض است.
او در پاسخ بیان داشت: "یکی از چالش هایی که ما یافتیم این بود که همه ی افراد لباس هایی یکسان را بر تن نمی کنند و نمی خواهند چنین کاری را انجام دهند. و برای همین به جای ارائه ی یک محصول خاص و غیر منعطف به توسعه ی یک سیستم منعطف پرداختیم."
هر چند پاسخ آیو کاملاً منطقی به نظر می رسد ولی این سئوال را مطرح می کند که چطور غول تکنولوژی ساکن کوپرتینو در طول جلسات طراحی سیستم عامل مبتنی بر موبایلش موسوم به iOS به نتیجه گیری مشابهی نرسیده است. مسلماً کاربران تلفن های هوشمند این شرکت نیز دوست دارند تجربه ای سفارشی شده از موبایل خود را به دست آورند چیزی که اپل در طی تمامی این سال ها از آنها دریغ کرده است.
آنها زمانی که ما می توانستیم با خانواده های خود صرف کنیم را از ما به سرقت می برند.
آیو همچنین به توضیح در مورد پروسه ی طراحی در اپل پرداخت و علل ناراحتی اش از کپی کاری های رقبا را نیز شرح داد. وی در این رابطه گفت: "وقتی به استودیو طراحی ما بنگرید متوجه می شوید ۸۰ درصد از ایده هایی که بر روی آنها کار می کنیم در مرحله ی نهایی نامناسب به نظر می آیند و آنها را کنار می گذاریم.
در یک پروژه ممکن است هشت سال زمان صرف شود تا طراحی بی نظیر و مناسب محصول خلق گردد و وقتی این طرح ظرف شش ماه توسط سایرین کپی می شود تنها می توان تاسف خورد. عملی که در چنین مواقعی صورت می گیرد نامش کپی کردن نیست بلکه دزدی است. آنها زمانی که ما می توانستیم با خانواده های خود صرف کنیم را از ما به سرقت می برند."
هر چند آیو اشاره ی مستقیمی نداشت ولی مشخصاً حدس زده می شود که روی صحبتش با برند چینی فعال در صنعت تلفن های هوشمند یعنی شیائومی بوده که تقلید های پی در پی را از سیستم عامل و محصولات اپل داشته است.
کمپانی که جانی آیو به طراحی برای آن می پردازد قبلاً با حضور در دادگاه های متعدد به وضوح نشان داده است که تا چه حد نسبت به ایده گرفتن و یا کپی برداری از محصولاتش حساس است. ولی آنچه این روزها در محافل مختلف مطرح می گردد این است که مفهومی به معنی کپی برداری صرف وجود ندارد، شرکت ها از روندهای موفق یکدیگر در طراحی ایده گرفته و آنها را در محصولات خود پیاده سازی می کنند.
کارشناسان معتقدند اپل خود نیز چنین راهکاری را در سال های اخیر در پیش گرفته است و صرفاً به ایده های خود اتکا نمی کند بلکه با نگاه به بازار و مشاهده ی تجربه های موفق سایر برندها در محصولاتش تغییر پدید می آورد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
واقعا آدمای متعصبی هستن بعضیا
اون بدون هیچ دلیل میاد ساعت ربط میده به سامسونگ که زود زده که فروش کنه و فلان
اونیکی میاد میگه طرح آیفون سیکس شبیه اچ تی سی وان هست
حالا اینا خوبن اونی که میاد ده تا پست میزاره که آره اپل پاک و بی آلایشهه ایده هیشکیو نمیدزده و همیشه همه ابداعات ماله اپله
فقط میخام بدونم این همه طرفداری میکنی بخشی از سهام تو شرکتو به تو میدن آیا
اگه آره که ماهم بیام تبلیغات بکنیم
عالی بود مثه همیشه مرسی
آیو یه دونست دوروست میگه و اون هشت سالی که میگه منظورش از اولین گوشی و اولین ios که امروز به اینجا رسیده!
من در مورد سفارشی بودن ساعت حق میدم. واقعا ساعت به عنوان یک ابزار پوشیدنی با گوشی خیلی فرق داره
در مورد کپی هم در مورد گوشی اصلا حقی نمیدم اما در مورد ساعت چرا. ساموسنگ خیلی عجول بدون اینکه هزینه برای مشتریان خودش صرف تبلیغات کنه تا شنید اپل ساعت هوشمند میسازه تولید کرد. این یعنی فقط میخواد بفروشه و برای مشتریان خودش هزینه تحقیقاتی نمیکنه
فکر کنم موضوعی وجود نداشته باشه که کاربران ثابت اینجا در موردش نظری نداشته باشن، درسته؟
ما میشینیم جماعت متعصب رو میبینیم
یه چیزی استیو جابز گفته بود ولی الان کاملش یادم نیست شبیه به این :
"بزرگترین هنرمندان ایده ها رو می دزدند "
خب حالا یکی پیدا شده از تو دزدیده مگه چیه؟ حالا که از خودت دزذیدن ناراحتی؟
این فقط من هستم که چنین احساسی دارم یا آیا شما هم فکر نمیکنید اینکه اپل همه عالم و آدم رو برای کپی کاری از محصولاتش مقصر میدونه رو جزوی از حقوق خودش میدونه اما وقتی یکسری المان های دیگه رو از جاهای دیگه استفاده میکنه کسی حق نداره بگه تو اون رو کپی کردی در عوض میگن این نوعی ایده گرفتن هستش(!) اما دزدی نیست و ما این رو خودمون به تنهایی از زیر بوته به عمل آوردم(!) :|
من قبول دارم تمام زحمت هایی رو که بابت طراحی محصولات اپل کشیده میشه اما به قولی "آدم اول باید یه سوزن به خودش بزنه بعد یه جوالدوز به دیگران". باید قبول کرد در دوره ی فعلی ایده ها راحت از محصول یک شرکت به یک محصولی در شرکت دیگه منتقل میشه اما این ایده ی صرف نیست که تعیین کننده است چون نحوه ی اجرایی اون ایده ار خود ایده به نظرم خیلی مهمتره. چیزی که اپل تا اینجای کار همیشه موفق بوده تا حدودی و به نظرم زمانی که دو محصول دارای اشتراکاتی باشند کاربر . مصرف کننده خودش اونقدر شعور و فهم داره که تشخیص بده کدوم محصول به صورت خلاقانه تری طراحی و پیاده سازی شده!
حرف اصلی اینکه: "انتحاب رو به منطق و درک کاربر بسپارید" و اگر هر حرفی دارید بهتره تو طراحی و عملتون بزنید نه با متهم کردن این و اون به دزدی.
حیف که این نظر می ره اون آخرا می شینه و طبیعتا خونده نمی شه .
دوستان چند وقت پیش دو تا کمپانی بزرگ گوگل و اچ تی سی قرار دادی امضا کردند که حق استفاده از پتنتهای هم دیگر را طی مدت زمانی فکر کنم ده سال داشته باشند . خیلی خبر خوشحال کننده ای بود . فکر کنید خیلی از کمپانی ها این کار را انجام بدهند و از منافع آن هم بصورت مشترک استفاده کنند . چقدر پیشرفتهای بزرگی توی دنیای تکنولوژی شاهد خواهیم بود . بنظر من اینکه کمپانی هایی مثل اپل تا این اندازه بر استفاده از حق پتنت خودشون پافشاری می کنند از یه نظر خوبه . و اون جلوگیری از حاصل زحمات دیگران برای سودآوری است . و از یه لحاظ بد بخاطر اینکه کلا جلو پیشرفت اون پتنت رو از دیدگاه عمومی می گیره . کاش شرکتهایی مثل اپل با اون مخزن عظیم پتنت یه محدوده زمانی برای پتنتهاشون می گذاشتند و بعد از اون مدت پتنتها را در معرض استفاده عموم قرار می دادند .
ای کاش می تونستم مثبت های بیشتری بهت بدم / واقعن دمت گرم
فرق بین الهام گرفتن و کپی
الهام گرفتن : ساخت اتومبیل از روی کالسکه
کپی : ساخت گالکسی اس از روی ایفون 4
دقیقاً درست گفتی.
البته اون کالسکه به مرور زمان به تکامل رسید و شد ماشین...
در ضمن آیفون 3GS بود...
...
خلاقيت شما در اين سايت زبانزد خاص و عام هستش دوست به اصلاح دانا، البته جاى بسى تعجب هست كه چگونه يه عاشق مايكروسافت و سياستهاش اينگونه زير پست مربوط به اپل به تكاپو مى افته و مرتباً كاربرهاى سايتو با كامنتهاى انقلابى و پر محتواش تغذيه ميكنه.!!! جالبه شما دست بردار هم نيستى، همچنان پشتكار بخرج ميدى!!!
اطلاعات و بی طرفی و دفاع بنده بارها یه اعضا این سایت ثابت شده است ، نمونش لطف دوستان به فرستادن ایمیل ها و نظراتشون تو اینستاگرم بنده است / مشکل من نیستم ، مشکل بعضی از ذوستانم که حاضرن زمین رو به اسمون بچسبونم که بگن نه فلان چیز خوبه ، این اقا پیامبر و ... شما نمی دونید ، در ضمن موقعی که دوستانتون همین نظرات رو راجب به پست های سامسونگ می نویسن ، احیانن شما کجا تشریف دارید / تمام روشن فکری ها و بیطرفی ها و مظلوم گرایی هاتون شده واسه پست های اپل ،
It master داداش این هیولا و لولو خرخره نیست / می خواستم جواب یکی رو بگم اما یادم رفت دکمه پاسخ رو بزنم مجبور شدم نقطه بزارم