تمرکز مایکروسافت بر روی دیگر پلتفرم ها باعث غفلت از ویندوز فون شده است
مایکروسافت همیشه کاربران ویندوز فون را در تحقق یافتن وعده هایش قدری معطل می گذارد. اما مثل این که چند وقتی است تصمیم گرفته تا حد تحمل آنها را بیابد. غول دنیای تکنولوژی چند وقتی ...
مایکروسافت همیشه کاربران ویندوز فون را در تحقق یافتن وعده هایش قدری معطل می گذارد. اما مثل این که چند وقتی است تصمیم گرفته تا حد تحمل آنها را بیابد. غول دنیای تکنولوژی چند وقتی است که شعار "اولین و بهترین برای ویندوز" را فراموش کرده و به سراغ گسترش اپلیکیشن هایی نظیر آنچه در دیگر پلتفرم ها قرار دارد رفته است.
نرم افزار هایی که اکثرا نسخه ی شکیل تر و کاربر پسندانه ترش در اندروید و iOS یافت می شود. آفیس یکی از این نمونه هاست. نرم افزاری که باید بهترین نسخه ش را در سیستم عامل ویندوز فون شاهد باشیم، اما درست بر عکس این قضیه را شاهدیم.
پس از عرضه نسخه آیپد آفیس در سال گذشته، تمرکز بر روی آفیس بهینه شده برای صفحه های لمسی بیشتر شد. مایکروسافت هفته ی پیش نسخه ای جدید از آفیس ش را برای آیفون عرضه کرد.
در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر در این مورد صحبت کنیم.
در حالی که در نسخه ی اولیه ی آفیس (که سال قبل منتشر شد) شرایط در ویندوز فون و iOS برابر بود، امسال اما وضعیت به گونه ی دیگری است. نسخه ی سال گذشته ی این محصول تنها قابلیت هایی ابتدایی در ویرایش متن داشت اما نسخه ی جدید iOS پا را فراتر از این ها گذاشته و بسیار بهینه تر و بهتر شده است.
در حال حاضر نسخه ی iOS با اختلاف زیاد از نسخه ی ویندوز فون بهتر است. با وجود این که مایکروسافت در حال کار بر روی نسخه ای کاملا بهینه شده از آفیس تاچ برای ویندوز و ویندوز فون است، اما این نسخه از نرم افزار مذکور تا معرفی ویندوز 10 و به طبع اواسط سال 2015 عرضه نخواهد شد.
تجربه ی کار با اسکایپ در iOS بسیار شیرین تر از ویندوز فون است.
کاربران ویندوز فون همچنین سال هاست منتظر پیشرفتی قابل توجه در اسکایپ تحت ویندوز فون هستند. در این مدت مایکروسافت چندین بار بروز رسانی هایی را برای اسکایپ نسخه ی اندروید و iOS عرضه کرده است. حقیقتاً اسکایپ بر روی اندروید و iOS بسیار بهتر از اسکایپ کند و شلخته ی ویندوز فون است. مایکروسافت به راستی می توانست بهترین نسخه از این نرم افزار پر طرفدار را تحت سیستم عامل خود عرضه کند.
بی وفایی های مایکروسافت نسبت به کاربرانش در آفیس یا اسکایپ خلاصه نمی شود. سرویس های دیگری همچون OneNote هم این در نسخه های اندروید و iOS بسیار پخته تر و کارآمد تر از نسخه ی ویندوز فون هستند. آخرین نسخه ی OneDrive برای ویندوز فون نقد های بیشماری را به سمت مایکروسافت هدایت کرد و کار تا جایی پیش رفت که مایکروسافت را مجبور به واکنش کرد: "ما در حال کار بر روی کارآیی و کیفیت اپلیکیشن هایمان هستیم."
مثال دیگر از این قبیل Xbox Music است. اپلیکیشنی که از بهترین های ویندوز فون بود، پس از جدا شدن از هسته ی سیستم عامل، روزهای خوشی را سپری نمی کند. در حالی که قرار بود جداسازی نرم افزار ها از هسته ی سیستم عامل باعث تسریع در بروز رسانی و در نتیجه افزایش کیفیت آن ها شود، اما نتیجه ی ماجرا تنها نرم افزارهایی از هم گسیخته و ناکارآمد شده است.
در این میان استثناء هایی هم وجود دارد و ایکس باکس وان SmartGlass یکی از همان ها است. این نرم افزار در هر سه سیستم عامل کارکردی قابل قبول و مشابه دارد. اما مساله این است که مایکروسافت اصول طراحی خاص خود را که بر مبنای رابط کاربری مترو بود کنار گذاشته تا نرم افزار هایش در هر سه سیستم عامل یکسان به نظر برسند. این امر باعث شده تا میان سیستم عامل ویندوز فون و اپلیکیشن هایش هماهنگی سابق وجود نداشته باشد.
بازی سنجش تحمل کاربران مدت زیادی است به راه افتاده. ویندوز فون 7.5 توانست بخشی از کمبود های این پلتفرم را جبران کند، اما تنها بخشی را. با رو نمایی از ویندوز فون 8 به یکباره تمام دستگاه هایی که قبلا تولید شده بودند از چرخه ی بروز رسانی حذف شدند. ویندوز فون 8.1 با وعده ی اپلیکیشن هایی جامع پا به عرصه ی وجود گذاشت.
مایکروسافت قول داده بود که توسعه دهندگان بزرگ را بر سر سفره ی ویندوز فون بیاورد. مایکروسافت این روزها بی توجه به سیستم عامل خودش، در زمین رقبا بازی می کند. نرم افزارهای تولید این شرکت که آینده شان در سیستم عامل ویندوز فون به درستی مشخص نیست، در سیستم عامل های رقیب کیفیت بهتری دارند.
کاربران پلتفرم مایکروسافت تا همین الان هم خیلی وفادار بوده اند.
مایکروسافت به وضوح مشخص کرده که هدفش دستیابی به مصرف کنندگان در پلتفرم های پرطرفدار است. این هدف منطقی به نظر می رسد، اما با توجه به عدم حضور یک پرچم دار واقعی در ماه های پایانی سال میلادی و حضور احتمالی ویژگی های منحصر به فرد این سیستم عامل در دیگر پلتفرم ها (مانند کورتانا در اندروید و iOS) ویندوز فون با وضعیت نابسامانی روبرو خواهد شد.
اگر تمام نرم افزارها و سرویس های مایکروسافت بر روی اندروید و iOS به خوبی (و حتی بهتر از ویندوز فون) عمل کنند، دیگر دلیلی برای ماندن در اکوسیستم مایکروسافت باقی نمی ماند. اگر حتی خود مایکروسافت هم نتواند (یا نخواهد) نرم افزارهای خوبی برای ویندوز فون بسازد، چه امیدی می توان به دیگر توسعه دهنده ها داشت؟ این قضیه را با کمبود نرم افزار این سیستم عامل نسبت به رقبا ادغام کنید تا آینده ی متروک ویندوز فون مثل روز برایتان روشن شود.
مایکروسافت تا به اینجای کار رشد خوبی در زمینه ی نرم افزار و تعداد کاربر در اکوسیستم ش داشته است. اتفاقی که باعث شد، این غول بزرگ دنیای نرم افزار را به رقابت در عرصه ی پلتفرم های همراه برگرداند.
اما اگر سیاست این شرکت بر مبنای "دست یابی به مصرف کنندگان به هر قیمتی" باشد، بی شک اولین قیمتی که باید پرداخت شود، سیستم عامل ویندوز فون و کاربرانش خواهند بود. کاربرانی که شاید در آینده نسبت به وفاداری شان تجدید نظر کنند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.


خیلی برام جالبه این دومین باره که میام تو این سایت و هر دو بار به یه مطلب ضد ویندوزفون برخورد میکنم دیجیاتو لطفا بی طرف باش و همیشه از اپل طرفداری نکن ویندوزفون درسته یه سر معایب داره که عیب برای همه سیستم عامل هاست با یه ذره بحث هزارتا عیب در مورد سیستم عامل IOS میشه پیدا کرد از اندورید حرف نمیزنم که پرچمداراش آبروشو بردن نیازی به حرفای من نیست
ديگه يجوري ميگين انگار ويندوزفون رو ول كردن تنها گذاشتن
والا همين كه تو يه مدت كم اين همه برنامه و بازي وارد استورش كرده خيلي عاليييه
چه میکنه لومیا 520 من پرچمش بالاست
واقعا متنفرم از وین فون.این مقاله حرف دل من بود.
ادم بیشتر دلش برا اونایی میسوزه که کورکورانه از وین فون حمایت میکنن
واقعا منو نا امید کرده مایکروسافت
فقط به عشق نوکیا رفتم لومیا گرفتم :)
ویندوزفون به نظرم سیستم عامل خوبی نیست.ویندوز بیشتر برای پی ی و لپ تاپ خوبه
روزی که وینفون هم قوی تر بشه روز بهتری رو تکنولوژی خواهد گذراند
من نمیدونم مشکلتون چیه با هم؟
وینفون بده آفرین به شماهایی که آیفون و هنگروید دارید . دمتون گرم برید با هم حال کنید . مایکروسافت یه شرکت جامع نرم افزاری هست و باید روی تمام اکوسیستم ها کار کنه . در ضمن موقعی که از چیزی اطلاع ندارید بیخودی اظهار نظر نکنید . دوستی که میگی وینفون pptp نداره اصلا میدونی سالیانه چند ده مو رد هک از طریق همین مورد تو سیستم عامل ها صورت میگیره ؟فکر کردید مایکروسافت شعورش نمیرسه که این مورد کوچیک رو تو سیستمش بیاره؟ یکم فکر کنید چقد امنیت وینفون بالا هشت . در ضمن اینکه الان مایکروسافت داره مقدمات یکی کردن سیستم عاملشو فراهم میکنه یکیش همین ارتقا کرنل بعد از چند سال از ۶به ۱۰ که اینکارش بینظیره
آقایونی که تو این سایت به اصطلاح خبری دارید فعالیت میکنید و خبر های زوزاتون شده یک جانبه و غیر واقعی یکم اینطور چیزهارو هم پوشش بدید کلاس کارتون رو ارتقا میدید . آخه من موندم شما چرا اینقدر یک طرفه خبر میزارید . کجایی نارنجی که از موقعی که رفتی شعور خبرگزاری تکنولوژی هم از بین رفت
به نظرم اگر وبندوز فون در انحصار نوکیا بود و اون بلا سره با وفاترین یار ماکروسافت نمی اومد الان قطعا وینفون جزء برترین پلتفرم ها می بود. ماکروسافت در عرصه موبایل تا به امروز که خیلی موفق نبوده و بقیشم با خداست...
شما اسکایپ رو توی ویندوز فون و iOS در نظر بگیرید، اسکایپ ویندوز وقتی بین recent و favorites و اینا جا بجا میشه اتفاقی نمیافته ولی در iOS ابرها تکون میخورن اون بالا. iOS تمام منوهای اسکایپ عالیه و خیلی دیزاین عالییی داره ولی در ویندوز فون اصلا این قابلیتهاش نیست. اندروید که دیگه هیچی اون اصلا خوشگل نیست اسکایپش.