ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قهوه در جاذبه صفر؛ کافی شاپی در ایستگاه فضایی بین المللی

هفته گذشته خانم "سامانتا کریستوفرتی" فضانورد ایتالیایی، همراه یک محموله ارزشمند به ایستگاه فضایی بین اللملی سفر کرد؛ این محموله یک دستگاه اسپرسو ساز با طراحی به خصوص است که در جاذبه صفر، قهوه اسپرسو ایتالیایی واقعی ...

میترا تهرانی
میترا تهرانی منتشر شده در ۱۳ آذر ۱۳۹۳  |  ۲۰:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

هفته گذشته خانم "سامانتا کریستوفرتی" فضانورد ایتالیایی، همراه یک محموله ارزشمند به ایستگاه فضایی بین اللملی سفر کرد؛ این محموله یک دستگاه اسپرسو ساز با طراحی به خصوص است که در جاذبه صفر، قهوه اسپرسو ایتالیایی واقعی و حسابی دم می کرد.

خانم سامانتا نه تنها اولین فضانورد زن ایتالیایی است که به فضا می رود، بلکه می تواند اولین جرعه قهوه اسپرسو واقعی در طول تاریخ را که در ایستگاه فضایی و در حال گردش به دور زمین آماده شده است، نوش جان کند. تا به امروز این کاوشگران بی باک مجبور بودند از قهوه های آماده استفاده کنند.

این دستگاه اسپرسو سفارشی سازی شده که ISSpresso نام دارد، توسط کمپانی ایتالیایی قهوه "لاوازا" و با همکاری شرکت "آرگوتک" متخصص در تولید اغذیه فضایی، ساخته شده است. اما این دستگاه چگونه کار می کند و دلایل خاص بودن آن چیست؟ با دیجیاتو همراه باشید.

کوچکترین قهوه جوش دنیا دیجیاتو_resize

نحوه عملکرد این دستگاه بی شباهت به قهوه سازهای کپسولی یک فنجانه موجود در زمین متفاوت نیست، اما باید بتواند در مقابل مشکلات و شرایطی که در مدار زمین روبرو می شود، پایدار بماند و کار خود را به درستی انجام دهد.

اول از همه این دستگاه باید به کلی آب بندی و ضد نشت شده باشد. هیچکس اثرات دایره ای حاصل از آب جوش را روی صورتش یا قطره های قهوه روی تجهیزات الکترونیکی اش را دوست ندارد. حتی فضانوردان از خوردن نان های خرده دار مثل باگت خودداری می کنند، چرا که خرده نان ها می توانند ویرانگر باشند وبه جایش نان ترتیلا (نانی شبیه تافتون) مصرف می کنند.

دیگر اینکه در زمین لوله ای که حامل بخار آب جوش است تنها 9 بار فشار را تحمل می کند، ورژن فضایی این دستگاه در مقابل فشاری تا 400 بار مقاوم است.

و در نهایت آب و قهوه حاصله از این دستگاه در کیسه ها مخصوص فضانوردان ریخته می شود. این کیسه ها که فضانوردان آب و نوشیدنی ها شان را به وسیله آن ها می نوشند، به گونه ای طراحی شده اند که از بیرون ریختن وحباب دادن مایعات جلوگیری می کنند.

در حال حاضر این ماشین با 20 کپسول به سمت فضا روانه شده است، و اگر در فضا درست کار کند و مورد پسند فضانوردان واقع شود، کپسول های بیشتری نیز انتقال داده خواهد شد. همینطور در آینده می توان از کپسول های چای و یا سوپ های آماده نیز در این دستگاه استفاده کرد.

460x (2)

Lavazza

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • محمدرضا

    من تو خونه از این كپسولی های لاوازا دارم قابل مقایسه با قهوه ای كه بیرون میدن نیست.خسلی خوش عطر تر و خوشمزه تره.
    :)

  • zahed

    برای توضیح اون ۴۰۰بار فشاری که تحمل میکنه . . . باید بگم که علمک های گاز در خونه هامون فشار گاز مایع رو برای ورود به لوله های مصرفی گاز از ۳ بار به زیر ۱ بار میرسونه . . . حالا شیر گاز ر اگه باز کرده باشید متوجه میشید که چه فشاریه . . .
    مایند بلواینگ اینفورمیشن . . . :-D
    دیجیاتو متشکریم . . .

  • JOKJOK.IR

    هر وقت تونستن سیراب شیرودون تازه رو چرب و چیلی درست کنن اون بالا .بهمنم اطلاع بدید باهاتون هم سفر بشم .

  • راوی

    خوش به خالشون!

    ما اینجا هم قهوه با دوووشواری گیرمون میاد!


    لطفا مطلب خوشمزه نزارین آدم دلش میخواد خو...

  • bahram

    چه حالی میکنن فضانوردا ! قهوه و نون تافتون....
    راستی کسی میدونه تافتون اونجا چنده؟

    • علی امیری

      بستگی داره آردش یارانه ای باشه یا آزاد.البته هرچی میخواد باشه فقط جوش شیرین نداشته باشه.

  • Kiomars shady

    عجبا دمشون گرم!چند وقت دیگه مانی قاسمی در فضا درحالت بی وزنی
    بررسی شاتل فضایی رو با ایشون دنبال کنین

  • علی امیری

    ایشا.. تو عرصه فضایی خودکفا میشیم بعدش با بچه های دیجی سیزده بدر میریم فضا بعدشم آتیش به راه میکنیم و چایی ذغالی و سیب زمینی کبابی میزنیم تا این اجنبی ها بفهمن که یه قهوه ساز این همه دک و پز نداره.

    • amir hosein

      یک سوال
      اب مرد نیاز با توجه به خبر های قبلی از ادرارشون تامین میشه؟

      • علی امیری

        چی بگم والا.شاید اینطور باشه.

    • دانیال

      آقا شرمنده با تاخیر جواب میدم :-(
      نه بابا مشکل کجا بود! عشقست آنلاک و نصب برنامه های کرک شده! تازه به سرور آکسفورد نصب میشی و تمام دیتاشو میشه دانلود کنی!

      • علی امیری

        دشمنت این چه حرفیه.
        :Thank You:

        • دانیال

          خواهش

    • ART

      با فضاپيماى ترول ميريم كف ماه رو خط خطى ميكنيم :D
      اونجا منطقه آزاده
      خخخخ

      • علی امیری

        :D

      • TROOL

        تازه میخواستم بنویسم که کامنتتو دیدم
        اغا من هستم واسه خط خطی :-D

        • علی امیری

          هیچی دیگه.بعد از برگشتمون از ماه دیگه هیچکی نمیگه: "قربون روی ماهت."

        • Kiomars shady

          ترول صندلی شوفر مال خودما
          قولشو به کسی ندی

          • ABBAS

            داش اگه میتونی یه چایی فلاکسی بریزی صندلی شوفری مال خودت سند میزنم

  • ART

    خيلى جالب بود! تو فضا نون تافتون ميخورن!!!! حالت بى وزنى خيلى لذت بخشه.
    --------
    دوستان كسى ميدونه حالت سياه و سفيد تو اندرويد پنج كجاست!؟ ستينگ رو جويدم اما پيداش نكردم!!!

  • kamyab98

    شاید باورتون نشه ولی تنها دلیلی که من فضا نمیرفتم همین نبود قهوه بود

    • Kiomars shady

      یه بلیط واسه ده صبح فردا دارن
      بگیرم یا بندازم واسه هفته بعد؟ :D

      • kamyab98

        این هفته سرم شلوغه انشالله هفته دیگه :)
        عاقا قهوه من ایتالیای نباشه نمیرما!! یدونه از این نسکافه ها ندن بهمون :/

مطالب پیشنهادی