ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققین برای مطالعه سیاهچاله ها از پلی استیشن 3 استفاده می کنند

محققین انگلیسی برای مطالعه روی سیاهچاله ها نیازمند به ابرکامپیوترهایی هستند که توان پردازشی بسیار بالایی دارند و پروفسور Gaurav Khanna برای ساخت ابرکامپیوتر خودش، از 200 پلی استیشن 3 استفاده می کند. وی فیزیک دان ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۳ دی ۱۳۹۳  |  ۱۸:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

محققین انگلیسی برای مطالعه روی سیاهچاله ها نیازمند به ابرکامپیوترهایی هستند که توان پردازشی بسیار بالایی دارند و پروفسور Gaurav Khanna برای ساخت ابرکامپیوتر خودش، از 200 پلی استیشن 3 استفاده می کند.

وی فیزیک دان دانشگاه ماساچوست است و زمینه تحقیقاتی اش، مطالعه روی لرزش های فضایی یا امواج جاذبه ای است.

فعالیت وی سال 2007 با به هم متصل کردن 16 پلی استیشن 3 برای نمایش تصادم سیاهچاله ها آغاز شد. حالا، وی فراتر از این ها می رود و می خواهد با 200 کنسول، ابرکامپیوتری بسازد که توانایی پردازش های بسیار سنگین را داراست.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

دکتر Khanna در مصاحبه ای با نیویورک تایمز توضیح داد که پرداختن به دانش هزینه بردار است، بنابراین کنسول های بازی، مخصوصا پلی استیشن 3 با توجه به توانایی ذاتی بالا، قیمت پایین و ارائه امکانات مختلف مثل اجرای سیستم عامل های مختلف می توانند گزینه های مناسبی باشند.

بخش سرگرمی های کامپیوتری سونی آمریکا یکی از حامیان این متود پژوهشی است و حتی در همان سال، 4 کنسول به دکتر Khanna هدیه داد.

سوپرکامپیوتر دکتر Khanna، از یک سیستم عامل لینوکسی استفاده می کند. از آنجایی که سونی قابلیت نصب سیستم عامل های دیگر را روی پلی استیشن 3 در ماه مه 2013 غیرفعال کرد، احتمالا سوپرکامپیوتر وی باید از مدل های قدیمی کنسول بهره گرفته باشد.

این اولین سوپرکامپیوتر ساخته شده بر مبنای کنسول سونی نیست. در سال 2011، دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا از 1716 سیستم برای ساخت بزرگ ترین، سریع ترین و خوش قیمت ترین سوپرکامپیوتر دنیا استفاده کردند.

البته، با توجه به پایان رسیدن عمر این کنسول، احتمالا دیگر کمتر شاهد سوپرکامپیوترهایی باشیم که پلی استیشن 3 هسته آن هاست. این کنسول معماری خاصی داشت و احتمالا همین مسئله باعث شده که پلی استیشن 3 به عنوان سوپر کامپیوتر مورد استفاده محققین قرار بگیرد. اما شاید این شرایط با پلی استیشن 4 تکرار نشود. Khanna می گوید با توجه به حافظه محدودی که کنسول ها دارند، سوپرکامپیوترهای آینده احتمالا پی سی هایی با کارت های گرافیکی گران قیمت خواهند بود:

"سوپرکامپیوتر بعدی که ما به ساخت آن روی می آوریم احتمالا، به طور کل از این کارت ها ساخته شده باشد. برای هر چیزی کارایی ندارد اما قطعا فعالیت های علمی و مهندسی بسیاری را پوشش خواهد داد، مخصوصا اگر ما آن را مرتبا پیشرفته کنیم."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • ramin

    من هنوز هم میگم بهترین و خاص ترین کنسول سونی ps3 هست و ps4 سایه ای از اون هم نیست سونی پیش خودش چی قکر کرده که ای ام دی رو جای ای بی ام زد معلومه سود بیشتر حالا سونی هی بگه از ایکس باکس قوی تره مشکل اینه که دقیقا معلومه چقدر بهتره ولی این سل هنوز هم بعد از این همه مدت قوی هست و قابلیت رو میکنه و سونی رو خاص کرده بود .

    • Alirezajm36

      دوست عزیز سل زیادی پیچیده بود
      اینکار رو کردن که سخت افزار شبیه نمونه های پی سی بشه و کار بازیسازی راحتتر
      یکی از دلایل اصلی باخت سونی در برابر ایکسباکس همین سل بود

    • علی

      سلام دوست عزیز من خودمم محرومم ولی اینو بدون که ps4 ps3 رو میکنه تو جیبش سوار اپلو 13 میشه میره مریخ چون میگن از قویترین کامپیوتر های جهان یکم ضعیف تره و خیلی از چی زای دیگه . و و ....

  • Moh

    آقا همین کار رو تو ایران خودمون
    بچه های شریف انجام دادن!
    اونم 2009!

  • A.s.r.a.M

    یموقع میگند برای مکاشفه میکروب ها از پلی استیشن 4 استفاد میشه !
    این سونی هم دیگه آخرشه ! سونی کپچرز ک نابود شد
    شاید اینها کمک کوچیکی به سون ای خخخ باشه

    • علی

      خخخ شایدم یک روزی تونست سوراخ لاییه اوزون را کمک پلستیشن ببندن بعد شایدم بتونیم اونارو بزاریم توی ماشین و با سرعت نور در زمان صفر کرد خخخخخخخ

  • Sajad_alipour

    محقق هم محقق های قدیم :)

  • Miroslav

    پردازنده قدرتمند و درعین حال عجیب cell که ماحصل توشیبا سونی و ای بی ام هستش (وبنا به قول دوتن از کارمندان ibm سرچشمه تولید پردازنده 360)واقعا لایق اینطور پردازش هایی هست.مشکل سل پیچیدگی بیش از حد برای سازندگان بود اما درعین حال قدرت مخوفی هم داشت که باعث شد بازی های شاهکاری از لحاظ گرافیک مثل آنچارتد و لست و حتی gow3 رو احرا کنه.
    واقعا ps3 کنسولی فراتر از زمان خودش بود،کنسولی که بلوری و سل رو در اون سال ها به همراه داشت اما بابت هزینه بالا در ابتدا موجب ضرر سونی شد.

    • ramin

      کاملا حرفت رو قبول دارم

  • SAEED DASTMARD

    پی اس با امکانات بالا قیمت پایین خدایا تا کی ما باید جنس ارزون رو گرون بخریم لعنت بر باعث بانیش :-(

  • Kiomars shady

    يكم عجيب و نامعقوله با كنسول ابر كامپيوتر ميسازند!!خب چه كاريه همونو بدن به ادماى محروم مثلا من كه كنسول خيلى دوس دارم
    كى دوس داره كنسول؟
    من كيومرث هستم،سه ماهه كنسول دوس دارم....
    سلاام كيومرث

    • SAEED DASTMARD

      سلام کیومرث سعید هستم یه معتاد پی اس 4 ولی همچنان محروم :-(

      • Kiomars shady

        سلام سعيد مثل خودم
        چى شد معتاد شدى؟از كجا شروع شد؟احساستو ميخوايم بدونيم؟چند وقته پاكى؟

        • SAEED DASTMARD

          من از روز عزل پاک بودم ولی معتاد نسل 4 شدم.

          • Kiomars shady

            اهان
            به جمع ما خوش اومدى
            توام مثل خودم :(

      • علی امیری

        سلام دوستان.من هم,کلا هستم. :-D

        • Kiomars shady

          سلام :D
          باز خوبه تو هستى
          من حتى نيستم :D

  • علی امیری

    این محققین اگه راست میگن بیان با سیستم زغالی من تحقیق کنن.
    :-D

  • عــــــامـــــــــر

    آقا بخدا کارت با 199 تا هم راه میوفته یکیشو بده من بیخیال 200 تا شو

مطالب پیشنهادی