نگاهی نزدیک تر به عملکرد چیپ جدید انویدیا Tegra X1
امروز صبح، انویدیا طی مراسمی در رویداد CES 2015 از چیپ جدید خود با نام Tegra X1 رونمایی کرد. این محصول در نسل بعدی تلفن های هوشمند و تبلت ها قرار خواهد گرفت و می تواند ...
امروز صبح، انویدیا طی مراسمی در رویداد CES 2015 از چیپ جدید خود با نام Tegra X1 رونمایی کرد. این محصول در نسل بعدی تلفن های هوشمند و تبلت ها قرار خواهد گرفت و می تواند یک ترافلاپ توان پردازشی را به دستگاه ببخشد.
این محصول به دلیل توان بسیار بالا نقش اساسی در سیستم خودران اتومبیل انویدیا خواهد داشت اما در دیگر گجت ها چطور عمل خواهد کرد؟
خوشبختانه انویدیا به سرعت بنچ مارک محصول جدید خود را به نمایش گذاشت تا ما یک دید کلی نسبت به آنچه که در آینده بر سر گجت های نسل بعد خواهد آمد، داشته باشیم.
در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
اجازه دهید اول اشاره ای به مشخصات دستگاه تست داشته باشیم: انویدیا چیپ جدید هشت هسته ای خود را در کنار چهار گیگابایت رم و به عنوان شبیه ساز یک تبلت قرار داده است. سخنگوی این شرکت می گوید که این مشخصات را در تبلت های ۸ اینچی آینده که از X1 استفاده کرده باشند خواهید دید.
جهت یادآوری عرض می کنیم که چیپست X1 از چیپ گرافیکی ۲۵۶ هسته ای Maxwell بهره می برد و نسبت به چیپ ۱۹۲ هسته ای K1 پیشرفت بسیار بالایی محسوب می شود. البته هیچ صحبتی هم از اینکه هسته ها هرکدام از چه مقدار سرعت بهره می برند هم زده نشد.
اجازه دهید حالا نگاهی به اعداد و ارقامی که در این بنچمارک به دست آمد نگاهی داشته باشیم. وب سایت Engadget این نتایج را در کنار دستگاه هایی همچون نکسوس ۹، تبلت انویدیا شیلد و آیپد ایر ۲ قرار داده است که دو مورد اول به ترتیب هرکدام از نسخه های ۶۴ و ۳۲ بیتی چیپ Tegra K1 بهره می برند.
همانطور که در بالا می بینید، درخواهید یافت که X1 به خوبی توانسته حداقل در تست، هر دو نسل قبلی را پشت سر بگذارد. X1 بدون هیچ مشکلی قادر به پخش ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است. به تعبیر دیگر به وسیله این چیپ شما می توانید تصاویر گرفته شده توسط دوربین Red را بدون حتی یک سکته پخش کنید که یک پیشرفت بسیار خوب محسوب می شود.
از طرفی قدرت Maxwell هم انکارناپذیر است. این چیپ توانست به سادگی تمام رقبای خود را آزمایش های گرافیکی نیز پشت سر بگذارد. این پیشرفت مطمئنا در صنعت بازی هم تاثیر بسیار خوبی خواهدگذاشت. انویدیا در بخش بازی تایید کرده که X1 به خوبی می تواند با APIهای موجود در بازی مربوطه ارتباط برقرار کند. از طرفی معماری Maxwell در واقع بسیار مشابه با کارت گرافیک رایانه های خانگی مدل GTX 980 چیده شده است. به بیان دیگر بازی ها همانطور که در رایانه های خانگی و کنسول ها دیده می شوند، در موبایل ها نیز اجرا خواهند شد.
اما یک نکته دیگر باقی مانده و آن میزان مصرف برق است. در یک تست به خصوص که توسط تیم انویدیا انجام شده، میزان ولتاژ X1 و iPad Air 2 مقایسه شده است. پس از غیر فعال کردن چند هسته از X1 و داون کلاک کردن آن، هر دو دستگاه توان پردازشی یکسانی پیدا کردند.
در نهایت متوسط مصرف برق محاسبه شد و آیپد ایر ۲ عدد ۲.۶ وات را ثبت کرد و در مقابل X1 تنها ۱.۵ وات برق مصرف کرد. این مقایسه نشان می دهد چیپ جدید انویدیا از ذخیره انرژی بسیار خوبی بهره می برد و می توان انتظار داشت گجتی که از این چیپ بهره می برد، مصرف باتری به مراتب پایین تری نسبت به دیگر محصولات داشته باشد.
فعلا ما در روزهای نخست تولد X1 هستیم و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی در رابطه با گجت های دارنده این چیپ رخ خواهد داد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.




عالی بود مثه همیشه مرسی.
از اونجای که اکسپریا۴ قرار نیست معرفی شهتو این نمایشگاه امید دارم سونی بجای snap810 از این چیپ استفاده کنه و در بارسلون معرفیش کنه
چی زده انویدیا چیپست اپل و کاملا به چالش کشید مصرف برقش عالیه امیدورام سریعتر تو اسمارت فونها به کار گرفته بشه
بنچمارک ها فوق العاده اند....
آدم حس می کنه محصول سال 2013 الان دیگه خیلی عقب افتاده حساب میشه....
چقدر زود میگذره / ces پارسال رو انگار همین سه ماه پیش بود / پارسال البته با یه سایت دیگه دنبال میکردیم
پسر عموی من نسل اول آیپدو داره هنوز که هنوزه تمام برنامه های موجود توی بازارو اجرا می کنه من نمیدونم کی میخوان از این قدرت پردازنده گرافیک و رم بکشن بیرون
خوب دوست عزیز اول باید سخت افزار پیشرفت بکنه تا نرم افزار ها هم پیشرفت بکنند
اصلا مگه میشه برنامه ای نوشت که سخت افزاری برای اجراش وجود نداره
به نظرت اندروید 5 یا ios 8 رو میشه روی گوشی های 2 یا 3 سال پیش با کیفیت و خیال راحت نصب کرد و از برنامه ها و بازی ها لذت برد (البته میشه ولی نه به اون روونی که ایفون 6 میتونه)
همون موقع هم افرادی با طرز تفکر شما میگفتند دیگه موبایل 2 تا هسته یا 1.2 فرکانس براش کافیه قدرت بیشتر میخاد چیکار ...
من نسل اول ایپد رو داشتم ، با اومدن ios 5 اصلن کار نمی کرد دیگه ، همش کرش می کرد و بازی ها رو نمی شد انجام داد ، منظورم infinity blade و ... است
بهترین پلتفرم برای این چیپست ویندوزفون هست ، اندروید با سخت افزار قوی هم گاهی اوقات لگ می زند از جهتی خیلی خوب برروی سخت افزار مچ نمی شود.حتی اندروید ابنبات چوبی نیز این مشکل برطرف نشده است
پردازنده قدر قدرتی هست فعلا که بی رقیبه.
خدا کنه شرکت ها برن سمتش ، مثل k1 نشه ، که فقط خود انویدیا ازش استفاده کرد / تو بنچمارک ها به چیزی رحم نکرده ، همین الانش انویدیا شیلد بازی ها رو خیلی خوب اجرا می کنه / ببین این دیگه چه غولی
دیوان فقط صبر کن ببین چه تکنولوژی های تصویری الجی به نمایشگاه میاره بعد با تکنولوژی های تصویری سامسونگ مقایسه کن نتیجه رو اعلام کن که کی برتر عمل کرده.
کوالکام باید لنگ بندازه
بزار 810 هم بیاد / بعد مقایسه کنیم
فکر کنم با دیوان سر تگرا توافق داریم
۸۱۰ تازه داره با تگرا k1 مقایسه میشه که پارسال معرفی شده بود
قدرتش رو با تمام وجود دارم حس میکنم !!!! (: