ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی نزدیک تر به عملکرد چیپ جدید انویدیا Tegra X1

امروز صبح، انویدیا طی مراسمی در رویداد CES 2015 از چیپ جدید خود با نام Tegra X1 رونمایی کرد. این محصول در نسل بعدی تلفن های هوشمند و تبلت ها قرار خواهد گرفت و می تواند ...

حامد پورحسینی
حامد پورحسینی منتشر شده در ۱۵ دی ۱۳۹۳  |  ۱۲:۱۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

امروز صبح، انویدیا طی مراسمی در رویداد CES 2015 از چیپ جدید خود با نام Tegra X1 رونمایی کرد. این محصول در نسل بعدی تلفن های هوشمند و تبلت ها قرار خواهد گرفت و می تواند یک ترافلاپ توان پردازشی را به دستگاه ببخشد.

این محصول به دلیل توان بسیار بالا نقش اساسی در سیستم خودران اتومبیل انویدیا خواهد داشت اما در دیگر گجت ها چطور عمل خواهد کرد؟

خوشبختانه انویدیا به سرعت بنچ مارک محصول جدید خود را به نمایش گذاشت تا ما یک دید کلی نسبت به آنچه که در آینده بر سر گجت های نسل بعد خواهد آمد، داشته باشیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اجازه دهید اول اشاره ای به مشخصات دستگاه تست داشته باشیم: انویدیا چیپ جدید هشت هسته ای خود را در کنار چهار گیگابایت رم و به عنوان شبیه ساز یک تبلت قرار داده است. سخنگوی این شرکت می گوید که این مشخصات را در تبلت های ۸ اینچی آینده که از X1 استفاده کرده باشند خواهید دید.

جهت یادآوری عرض می کنیم که چیپست X1 از چیپ گرافیکی ۲۵۶ هسته ای Maxwell بهره می برد و نسبت به چیپ ۱۹۲ هسته ای K1 پیشرفت بسیار بالایی محسوب می شود. البته هیچ صحبتی هم از اینکه هسته ها هرکدام از چه مقدار سرعت بهره می برند هم زده نشد.

x1-3

اجازه دهید حالا نگاهی به اعداد و ارقامی که در این بنچمارک به دست آمد نگاهی داشته باشیم. وب سایت Engadget این نتایج را در کنار دستگاه هایی همچون نکسوس ۹، تبلت انویدیا شیلد و آیپد ایر ۲ قرار داده است که دو مورد اول به ترتیب هرکدام از نسخه های ۶۴ و ۳۲ بیتی چیپ Tegra K1 بهره می برند.

Capture

همانطور که در بالا می بینید، درخواهید یافت که X1 به خوبی توانسته حداقل در تست، هر دو نسل قبلی را پشت سر بگذارد. X1 بدون هیچ مشکلی قادر به پخش ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است. به تعبیر دیگر به وسیله این چیپ شما می توانید تصاویر گرفته شده توسط دوربین Red را بدون حتی یک سکته پخش کنید که یک پیشرفت بسیار خوب محسوب می شود.

از طرفی قدرت Maxwell هم انکارناپذیر است. این چیپ توانست به سادگی تمام رقبای خود را آزمایش های گرافیکی نیز پشت سر بگذارد. این پیشرفت مطمئنا در صنعت بازی هم تاثیر بسیار خوبی خواهدگذاشت. انویدیا در بخش بازی تایید کرده که X1 به خوبی می تواند با APIهای موجود در بازی مربوطه ارتباط برقرار کند. از طرفی معماری Maxwell در واقع بسیار مشابه با کارت گرافیک رایانه های خانگی مدل GTX 980 چیده شده است. به بیان دیگر بازی ها همانطور که در رایانه های خانگی و کنسول ها دیده می شوند، در موبایل ها نیز اجرا خواهند شد.

x1-2

اما یک نکته دیگر باقی مانده و آن میزان مصرف برق است. در یک تست به خصوص که توسط تیم انویدیا انجام شده، میزان ولتاژ X1 و iPad Air 2 مقایسه شده است. پس از غیر فعال کردن چند هسته از X1 و داون کلاک کردن آن، هر دو دستگاه توان پردازشی یکسانی پیدا کردند.

در نهایت متوسط ​​مصرف برق محاسبه شد و آیپد ایر ۲ عدد ۲.۶ وات را ثبت کرد و در مقابل X1 تنها ۱.۵ وات برق مصرف کرد. این مقایسه نشان می دهد چیپ جدید انویدیا از ذخیره انرژی بسیار خوبی بهره می برد و می توان انتظار داشت گجتی که از این چیپ بهره می برد، مصرف باتری به مراتب پایین تری نسبت به دیگر محصولات داشته باشد.

فعلا ما در روزهای نخست تولد X1 هستیم و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی در رابطه با گجت های دارنده این چیپ رخ خواهد داد.

Digiato Banner CES

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • TROOL

    عالی بود مثه همیشه مرسی.

  • armin_sedaghat

    از اونجای که اکسپریا۴ قرار نیست معرفی شهتو این نمایشگاه امید دارم سونی بجای snap810 از این چیپ استفاده کنه و در بارسلون معرفیش کنه

  • Mehdia_St

    چی زده انویدیا چیپست اپل و کاملا به چالش کشید مصرف برقش عالیه امیدورام سریعتر تو اسمارت فونها به کار گرفته بشه

  • کارگردان

    بنچمارک ها فوق العاده اند....
    آدم حس می کنه محصول سال 2013 الان دیگه خیلی عقب افتاده حساب میشه....

  • ترولیست

    چقدر زود میگذره / ces پارسال رو انگار همین سه ماه پیش بود / پارسال البته با یه سایت دیگه دنبال میکردیم

  • محمدحسین

    پسر عموی من نسل اول آیپدو داره هنوز که هنوزه تمام برنامه های موجود توی بازارو اجرا می کنه من نمیدونم کی میخوان از این قدرت پردازنده گرافیک و رم بکشن بیرون

    • احمدM2

      خوب دوست عزیز اول باید سخت افزار پیشرفت بکنه تا نرم افزار ها هم پیشرفت بکنند
      اصلا مگه میشه برنامه ای نوشت که سخت افزاری برای اجراش وجود نداره
      به نظرت اندروید 5 یا ios 8 رو میشه روی گوشی های 2 یا 3 سال پیش با کیفیت و خیال راحت نصب کرد و از برنامه ها و بازی ها لذت برد (البته میشه ولی نه به اون روونی که ایفون 6 میتونه)
      همون موقع هم افرادی با طرز تفکر شما میگفتند دیگه موبایل 2 تا هسته یا 1.2 فرکانس براش کافیه قدرت بیشتر میخاد چیکار ...

    • Divan Greedy

      من نسل اول ایپد رو داشتم ، با اومدن ios 5 اصلن کار نمی کرد دیگه ، همش کرش می کرد و بازی ها رو نمی شد انجام داد ، منظورم infinity blade و ... است

      • مرتضی توسلی

        بهترین پلتفرم برای این چیپست ویندوزفون هست ، اندروید با سخت افزار قوی هم گاهی اوقات لگ می زند از جهتی خیلی خوب برروی سخت افزار مچ نمی شود.حتی اندروید ابنبات چوبی نیز این مشکل برطرف نشده است

  • SAEED DASTMARD

    پردازنده قدر قدرتی هست فعلا که بی رقیبه.

  • Divan Greedy

    خدا کنه شرکت ها برن سمتش ، مثل k1 نشه ، که فقط خود انویدیا ازش استفاده کرد / تو بنچمارک ها به چیزی رحم نکرده ، همین الانش انویدیا شیلد بازی ها رو خیلی خوب اجرا می کنه / ببین این دیگه چه غولی

    • SAEED DASTMARD

      دیوان فقط صبر کن ببین چه تکنولوژی های تصویری الجی به نمایشگاه میاره بعد با تکنولوژی های تصویری سامسونگ مقایسه کن نتیجه رو اعلام کن که کی برتر عمل کرده.

  • Emiliano

    کوالکام باید لنگ بندازه

    • Divan Greedy

      بزار 810 هم بیاد / بعد مقایسه کنیم

      • Emiliano

        فکر کنم با دیوان سر تگرا توافق داریم

      • reza

        ۸۱۰ تازه داره با تگرا k1 مقایسه میشه که پارسال معرفی شده بود

  • amir715

    قدرتش رو با تمام وجود دارم حس میکنم !!!! (:

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی