ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیفون ۸ ساله شد؛ نگاهی به مسیر پر پیچ و خم تلفن هوشمند انقلابی اپل

از روزی که استیو جابز اولین آیفون را به جهان معرفی کرد دقیقاً ۸ سال می گذرد، محصولی که بسیاری از آن با عنوان یک انقلاب در صنعت تلفن های هوشمند یاد می کنند. قبل ...

رضا مقدری
رضا مقدری منتشر شده در ۲۰ دی ۱۳۹۳  |  ۲۰:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

از روزی که استیو جابز اولین آیفون را به جهان معرفی کرد دقیقاً ۸ سال می گذرد، محصولی که بسیاری از آن با عنوان یک انقلاب در صنعت تلفن های هوشمند یاد می کنند.

قبل از اینکه آیفون پا به عرصه ی وجود بگذارد تلفن های هوشمند ابزارهایی بودند که نیمی از بدنه شان را صفحه کلید تشکیل می داد و نیمه ی دیگر را نمایشگر و ناگفته نماند که هیچ کاری را به درستی به سرانجام نمی رساندند.

در آن بازه ی زمانی طراحان وب موظف بودند برای هر وب سایت نسخه ای بسیار سبک تر و با امکاناتی به مراتب کمتر پیاده سازی نمایند تا بر روی موبایل ها قابل رویت و استفاده باشد و به ندرت می توانستیم نسخه ای کامل از یک سایت را روی به اصطلاح اسمارت فون خود مشاهده کنیم.

آیفون عاملی بود که همه ی این موارد به خاطرش دچار تحول شدند و البته هنوز هم کاربران بسیاری از داشتن این تلفن هوشمند به خود می بالند و معتقدند هیچ یک از محصولات موجود در بازار نمی توانند جایگزین آنچه اپل خلق کرده است شوند.

برای کمپانی ساکن کوپرتینو البته به دست آمدن این موفقیت ابداً ساده نبود، روزهای اولی که تلفن هوشمند آنها به بازار آمد بسیاری باور داشتند این محصول با توجه به قابلیت هایش هیچ شانسی برای موفقیت ندارد، اما اپل گام به گام ضعف هایش را برطرف و اکو سیستمش را کامل تر نمود تا هر روز کاربران بیشتری به سمت آیفون جذب شوند.

در ادامه ی مطلب قصد داریم نگاهی بیاندازیم به همین مسیر و آنچه که اپل از سر گذراند تا تلفن هوشمند محبوبش در جایگاه امروزی قرار داشته باشد.

با دیجیاتو همراه باشید.

برای اینکه بهتر با تکنولوژی زمان عرضه ی آیفون آشنا شوید بد نیست نگاهی به رقبای اولین نسخه از این تلفن هوشمند بیاندازیم.
برای اینکه بهتر با تکنولوژی موجود در زمان عرضه ی آیفون آشنا شوید بد نیست نگاهی به رقبای اولین نسخه از این تلفن هوشمند بیاندازیم.
در اولین نسخه آیفون بسیاری از قابلیت های اولیه موبایل های هم دوره اش تعبیه نشده بود و از همین جهت بسیاری شکست این محصول را قطعی می دانستند.
در اولین نسخه آیفون بسیاری از قابلیت های اولیه موبایل های هم دوره اش تعبیه نشده بود و از همین جهت بسیاری شکست این محصول را قطعی می دانستند.
اولین نسخه از آیفون تنها از نسل دوم شبکه های موبایل و EDGE پشتیبانی می کرد که سبب می شد دسترسی به اینترنت از طریق آن به کندی و با سرعتی مشابه اینترنت دایال آپ صورت گیرد.
اولین نسخه از آیفون تنها از نسل دوم شبکه های موبایل و EDGE پشتیبانی می کرد که سبب می شد دسترسی به اینترنت از طریق آن به کندی و با سرعتی مشابه اینترنت دایال آپ صورت گیرد.
پشتیبانی صرف از شبکه های 2G بسیاری از کاربران را در کشورهای مختلف به دردسر انداخته بود چون اپراتورهای محدودی خدمات مرتبط را ارائه می کردند. برای مثال تنها گزینه ی خریداران آیفون در ایالات متحده AT&T بود.
پشتیبانی صرف از شبکه های 2G بسیاری از کاربران را در کشورهای مختلف به دردسر انداخته بود چونکه اپراتورهای محدودی خدمات مرتبط را ارائه می کردند. برای مثال تنها گزینه ی خریداران آیفون در ایالات متحده AT&T بود.
آنچه آیفون رو بدل به آیفون کرد در اصل اپلیکیشن هایش بودند. اپل زمانی که این تلفن هوشمند را برای اولین بار معرفی کرد هنوز اپ استوری وجود نداشت. استیو جابز نیز با توجه به سیاست های بسته ای که به صورت معمول دنبال می کرد در رابطه با راه اندازی چنین فروشگاه آنلاینی تردید داشت. اما عاقبت وی با ایجاد اپ استور موافقت کرد و رفته رفته و با گذشت زمان نه تنها آیفون به خاطر اپ هایش به موفقیتی خارج از تصور دست یافت بلکه به خاطر همین موبایل سرویسها و اپلیکیشن های موفقی همچون اینستاگرام، کندی کراش و انگری بردز پدید آمدند.
آنچه آیفون رو بدل به آیفون کرد در اصل اپلیکیشن هایش بودند. اپل زمانی که این تلفن هوشمند را برای اولین بار معرفی کرد هنوز اپ استوری وجود نداشت. استیو جابز نیز با توجه به سیاست های بسته ای که به صورت معمول دنبال می کرد در رابطه با راه اندازی چنین فروشگاه آنلاینی تردید داشت. اما عاقبت وی با ایجاد اپ استور موافقت کرد و رفته رفته و با گذشت زمان نه تنها آیفون به خاطر اپ هایش به موفقیتی خارج از تصور دست یافت بلکه همین موبایل سبب گشت تا سرویسها و اپلیکیشن های موفقی همچون اینستاگرام، کندی کراش و انگری بردز پدید آیند.
در اولین آیفون امکان تغییر تصویر پس زمینه وجود نداشت و باید با عکسی سیاه رنگ که به صورت پیش فرض برای آن در نظر گرفته شده بود کنار می آمدید.
در اولین آیفون حتی امکان تغییر تصویر پس زمینه وجود نداشت و باید با عکسی سیاه رنگ که به صورت پیش فرض برای بک گراند آن در نظر گرفته شده بود کنار می آمدید.
سه سال از ارائه اولین نسخه آیفون گذشت تا امکانات ساده ای همانند، کات، کپی و پیست به این موبایل اضافه شدند.
سه سال از ارائه اولین نسخه آیفون گذشت تا امکانات ساده ای همانند، کات، کپی و پیست به این موبایل اضافه شدند.
در ابتدای کار و پس از خرید آیفون لازم بود برای راه اندازی اولیه اش حتماً آن را به یک کامپیوتر متصل کنید. اپل تا ۵ سال این سیاست را دنبال می کرد و پس از آن رفته رفته در موردش تجدید نظر کرد.
در ابتدای کار و پس از خرید آیفون لازم بود برای راه اندازی اولیه اش حتماً آن را به یک کامپیوتر متصل کنید. اپل تا ۵ سال این سیاست را دنبال می کرد و پس از آن رفته رفته در موردش تجدید نظر کرد.
کیبرد در اپلیکیشن های ایمیل و ارسال SMS در وضعیت لند اسکیپ کار نمی کرد.
کیبرد در اپلیکیشن های ایمیل و ارسال SMS در وضعیت لند اسکیپ کار نمی کرد.
در پیام های متنی امکان الحاق و ارسال عکس وجود نداشت.
در پیام های متنی امکان الحاق و ارسال عکس وجود نداشت.
اپلیکیشن مسیر یابی که گام به گام کاربران را راهنمایی کند برای آیفون وجود نداشت و نکته در اینجا بود که اپل چندین سال از ارائه ی چنین اپی توسط توسعه دهندگان شخص ثالث نیز جلوگیری می کرد.
اپلیکیشن مسیر یابی که گام به گام کاربران را راهنمایی کند برای آیفون وجود نداشت و نکته در اینجا بود که اپل چندین سال از ارائه ی چنین اپی توسط توسعه دهندگان شخص ثالث نیز جلوگیری می کرد.
دوربین اولین آیفون تنها ۲ مگاپیکسل بود و قابلیت ضبط ویدئو نیز برایش وجود نداشت.
دوربین اولین آیفون تنها ۲ مگاپیکسل بود و قابلیت ضبط ویدئو نیز برایش وجود نداشت.
در اولین نسخه های iOS، خبری از مرکز اعلانات، سیری و یا حتی کنترل سنتر هم نبود. همه این موارد رفته رفته به آیفون آمدند و این نشان می دهد که اپل از سال ۲۰۰۷ تا به اکنون چه مسیر دشواری را آماده است.
در اولین نسخه های iOS، خبری از مرکز اعلانات، سیری و یا حتی کنترل سنتر هم نبود. همه این موارد رفته رفته به آیفون آمدند و این نشان می دهد که اپل از سال ۲۰۰۷ تا به اکنون چه مسیر دشواری را برای تکمیل محصولش آمده است.
اولین مدل آیفون با ۴ گیگابایت حافظه ی داخلی ۴۹۹ دلار قیمت داشت.
اولین مدل آیفون با ۴ گیگابایت حافظه ی داخلی ۴۹۹ دلار قیمت داشت.

مسیری که آیفون تا به امروز آمده بسیار دشوار و پر و پیچ خم بوده ، که این خود نشان می دهد حتی یک محصول انقلابی برای اینکه بتواند موفق شود نیز نیازمند برنامه ریزی مستمر و به روز رسانی های دائم بر حسب نیاز بازار است، کاری که ظاهرا اپل در مورد تلفن هوشمندش آن را به بهترین شکل ممکن انجام داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (59 مورد)
  • TROOL

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • Dr.House

    چرا اندروید بعد ار یه مدت کند میشه !!؟؟؟
    وکار باهاش عذاب آور
    حتی اگر یه پرچمدار باشه

    • reza_zarchi

      یه دلیلش رابط گرافیکی سنگین و امکانات نه چندان کاربردی بعضی شرکتا مثل سامسونگه که به گوشی هاشون اضافه کردن.
      یه دلیل دیگش هم میتونه برنامه های اندروید باشن. اگر برنامه هایی نصب کنید که بهینه نباشن و پروسه های سنگینی داشته باشن و هر دقیقه بخوان نوتیفیکیشن تبلیغاتی و سرویس های مزاحم داشته باشن، همین باعث میشه عملکرد گوشی دیگه بهینه نباشه...
      خود من گلکسی نوت ۲ دارم و اینا رو تجربه کردم.

  • alireza2000

    من یک فرد اندرویدیم اما به شخصه اپل رو دوست دارم و عاشقشم چون اعتقاد دارم اگه اپل نبود رقابت در دنیای اسمارت فون ها به این شدت زیاد نمیشد

  • mostafa

    الان ک خیلی از شرکتای تولید موبایل و تکنولوژی همه چیو ی جا میزارن ت ی دیوایس هیچیم صرف هیچی نمیکنن... هزینه های تحقیقاتو... منظورمه!

  • farid

    استیو خیلی زود از بین ما رفت . توی گوگل هر چی زدم علت مرگش نبود .

    • Mohammad ch

      سال 2003 به خاطر مشغله کاری زیاد چون هم باید اپل رو مدیریت میکرد هم پیکسار سنگ کلیه گرفت وقتی رفت برای عکسبرداری متوجه لایه سرطانی در پانکراسش شدن بهش گفتن باید عمل کنه تا پخش نشده ولی قبول نکرد و 9 ماه مقاومت برای همین سرطان در کل بدنش پخش شد و کاری نتونستن براش بکنن تا سال 2011 مقاومت کرد و شیمی درمانی انجام میداد ولی سرطان کل بدنش رو گرفته بود
      از پا درآوردش
      البته در جوانیش وقتی پیش به مرتاز هندی بود بهش گفته شده بود زیاد عمر نمیکنه

      • محسن

        منبع گفتهاتون هم بگید.

  • AZ

    با تمام نقص هاش بهترین اکوسیشتمو داره اپل. استیو دمت گرم

  • HadiM

    خدایی تیترو سریع خوندم، سطر اولشو ندیدم! چیزی که دیدم:
    «خم تلفن هوشمند انقلابی اپل» :-|

  • ali_hosseinoghli

    ios در ایران به کار نمیره فقط فقط اندروید

  • Rasool Entertainment

    محصولات اپل، محصولات خوبی ان. ولی فقط برای آدمایی با تفکر اپلی.
    من قبل از اینکه دوست داشته باشم که یک گوشی لوکس داشته باشم، دوست دارم آزاد باشم :)
    1) دیوایسی که بهم آزادی بده
    2) قیمتش اندازه ی امکاناتش باشه
    3) نیازهام رو برطرف کنه
    متاسفانه اپل، دیوایسی با این مشخصات ،لااقل واسه ی من نداره.
    ولی منکرش تو تاثیر گذاری تکنولوژی نمیشم. خدا خیری به وزنیاک بده که هرچی اپل داره از اونه. دمش گرم. یه گیک واقعی :)

    • alireza2000

      باید به عرضتون برسونم که اپل داره پول نرم افزارش رو مییگیره و حتی سخت افزارشم از نوت 4 و نکسوس 6 بهتره بخاطره اینکه پردازنده ی اپل 64 بیت هستش و همچنین بر اساس معماری 18 نانو متری تولید میشه ولی نکسوس 6 و نوت 4 تو 32 بیت و معماری 20 نانو متری موندن آقا!!!!

    • محمدحسین

      مورد دومت داغونم كرد خيلي خوب گفتي

      • Rasool Entertainment

        مرسی :)
        راستش اگه یکی اپلی باشه و برند اپل رو خیلی خوب بدونه و جنس بدنه و آلومینیم و چه میدونم از این تفکرات اپلی داشته باشه، این قیمت (کاری به قیمت توی ایران ندارم) براش چیز خاصی نیست
        ولی من که همچین تفکری ندارم، واسم سواله. واقعا چرا ؟؟؟
        نمیخوام از سامسونگ طرفداری کنم (طرفدار نکسوسم) ولی چرا آیفون باید هم قیمت یه گلکسی نوت باشه وقتی: رمش 1 سوم هست
        پردازنده ش 1 چهارم هست
        رزولوشن 1 دوم یا قدیما که 1 چهارم بود
        حافظه ی داخلی مثل هم ولی بازم گرون تر ( به ازای مثلا 16 به جای 32 )
        سایز پنل خیلی کمتر
        نه واقعا چرا؟ چون اپله؟ چه میدونم، چون آلومینیومه؟
        دلیل این قیمت چیه واقعا؟

        • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

          داداش شما بازم داری فقط رو کاغذ مقایسه میکنی
          باید با هر چیزی کار کنی بعد قضاوت کنی
          مقایسه رزولوشن اصلا معیار خوبی واسه سنجش کیفیت صفحه نیست.
          کما اینکه رزولوشن و تراکم پیکسلی زی1 سونی و وان ام8 اچ تی سی از 925 من بیشتره ولی عملا چه خودم چه بقیه تایید کردن صفحه نمایش 925 نوکیا روشنایی بیشتری داره و رنگ ها رو طبیعی تر نشون میده.
          حالا باز صفحه آیفون 6 کاملا یه سر و گردن بالاتر از 925 من بود.
          بحث رم هم باید ببینی سیستم عاملت چیه، با رم 3 هم مطمئن باش اندروید بالاخره کند میشه (قانون پایستگی اندروید!)
          راستی اپل جای 32 رو با 64 عوض کرد نه 16.
          پ.ن: به هیچ وجه اپلی نیستم اینو تو سابقه نظراتم میتونی متوجه بشی
          پ.ن2:با وجود همه اینا بازم میگم آیفون 6 پایین تر از حد انتظار بود
          ....
          ُ

  • Thinkdifferent

    وااااای دلم ios قبل از 7 خواست!!!
    در کل باید بگم اپل هنوزم فوق العادست ولی مثل قبل خاص نیست!!!
    کسی توییک سراغ داره که بشه ظاهر ios6 رو برای ایپد توی ios8 بیاریم

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی