ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در سال 94 شماره موبایل خود را به اپراتور دلخواه ببرید

رگولاتوری اجرای طرح جابه جایی شماره موبایل بین اپراتورها را با جدیت دنبال می کند. در این طرح هر مشترک تلفن همراه می تواند شماره خود را از یک شرکت مخابراتی به اپراتور مورد نظرش ...

حامد قاسمی نراقی
حامد قاسمی نراقی منتشر شده در ۲۷ دی ۱۳۹۳  |  ۱۴:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

رگولاتوری اجرای طرح جابه جایی شماره موبایل بین اپراتورها را با جدیت دنبال می کند. در این طرح هر مشترک تلفن همراه می تواند شماره خود را از یک شرکت مخابراتی به اپراتور مورد نظرش انتقال دهد.

طرح یاد شده حدود 6 ماه قبل با نام «ترابرد پذیری شماره موبایل» "Mobile Number Portability" در جلسه 189 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید و باید تا 18 ماه پس از تاریخ مذکور یعنی آذرماه 94 اجرایی گردد.

بنا به تعهدات اپراتورها در پروانه تجاری نسل سوم تلفن همراه و بالاتر  در صورت عدم اجرای این طرح، اجازه ارائه سرویس های 3G و 4G از آنها گرفته می شود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

با اجرای ترابردپذیری شماره تلفن همراه، هر مشترک حداکثر دو بار در سال می تواند شماره موبایل خود را بین اپراتورها جابجا نماید. به بیان دیگر در صورت عدم رضایت از نوع، کیفیت یا تعرفه خدمات اپراتور فعلی خود، دیگر لازم نیست شماره خود را تغییر دهید و می توانید در شرکت مخابراتی دلخواه همان شماره قبلی تان را انتقال داده و از سرویس های با کیفیت بهتر یا قیمت مناسب استفاده نمایید.

معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اجرای این طرح در سال 94 خبر داد و گفت: می خواهیم سیستمی پیاده سازی کنیم تا اگر مشترکی بخواهد اپراتور تلفن همراهش را عوض نماید مجبور به تغییر شماره اش نباشد.

عباسی شاهکوه افزود: در حال حاضر ممکن است اپراتوری عنوان کند که تعدادی از مشترکان به خاطر شماره شان در شبکه ما باقی مانده اند و از این بابت جای نگرانی ندارد، اما بعد از اجرای طرح مذکور، نگرانی اپراتورها بیشتر شده و مجبور خواهند بود که ارتقای کیفیت شبکه و کاهش تعرفه های موبایل را در دستور کارشان قرار داده تا کاربران خود را راضی نگه دارند.

این مقام مسئول رگولاتوری معتقد است با اجرای طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه رقابت بین اپراتورهای موبایل جدی تر شده و این شرکت ها برای حفظ مشترکان خود تلاش بیشتری خواهند داشت.

بر اساس آمارهای جهانی  Mobile Number Portability تا به حال در بیش از 70 کشور دنیا اجرا شده است و قدمت آن در برخی از این کشورها به بیش از 15 سال می رسد.

هم اکنون اپراتورهای موبایل در ایران پیش شماره های خاص و از پیش تعیین شده ای دارند و مشترکان برای تغییر اپراتور باید شماره خود را عوض نمایند.

با اجرای ترابردپذیری شماره موبایل در کشور، از برخی هزینه های اجباری تبلیغات و اطلاع رسانی به خاطر تغییر اپراتور و شماره موبایل جلوگیری خواهد شد. بدین ترتیب دوستان، همکاران، مشتریان یا اعضای فامیل از تغییر اپراتور تلفن همراه افراد با خبر نشده و این موضوع جزو حریم شخصی و خصوصی آنها باقی خواهد ماند.

تسویه حساب با اپراتور قبلی، حداکثر دو بار تغییر شرکت مخابراتی در سال و جابجایی بدون تغییر نوع سیم کارت در اپراتور مقصد (دائمی با دائمی یا اعتباری با اعتباری) از جمله شرایط جابجایی شماره موبایل خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • مریم

    به قول نقی معمولی پایتخت مگه میشه ، مگه داریم؟!؟!!!!

  • علی

    ای کاش زودتر اجرایی بشه و مثل بقیه طرح ها در پیچ و خم مراحل اداری و توسط دستای پشت پرده به فراموشی سپرده نشه !!!!!

  • nader

    فکر می کنم که اگر درست اجرا بشه طرح خیلی خوبی هست

  • TROOL

    مطلب جالبی بود مرسی

  • رامین

    برام جالبه...
    تو این مملکت هنوز نتونستن اپراتورها رو مجاب کنن که هزینه پیام کوتاه رو کاهش بدن!!!
    هر پیام کوتاهی که برای اپراتور حدود 3 تومن هزینه داره 20 تومن داره محاسبه میشه...

  • علی

    قطعا هرموقع کنترل از دستشون در میره و قیمتا شروع به بالا رفتن میکنه اینا میگن که داریم کنترل میکنیم قیمتا پایین خواهد آمد برنامه های در دست اجرا شون رو به رخ ما میکشن و بعد از اون همه چیز شروع به خراب شدن و قیمتا شروع به بالا رفتن میکنه مگه تا حالا یکی از حرفاشون رو تونستن عملی کنن البته بجز گرانی

  • مسعود

    نمیدونم با این وضعیت، تکلیف اون پول های ودیعه که به همراه اول بابت سیم کارتهای قدیمی دادیم چی میشه!؟ کسی در مورد اون مبالغ حرفی نزد. خب اونموقع قیمت یه سیمکارت حداقل یک میلیون تومن بود! و خب الآن همون یک میلیون رو هم اگه بهمون بخوان پس بدن، کلی ضرر میدن!!!
    یه جورایی اجرای اینجور طرح هایی به این خاطر که قبلاً در مورد مشترکین تبعیض به وجود اومده، یه کم ترسناکه. وگرنه طرح خوبیه که بتونی سیمکارتت رو تغییر بدی.
    راستشو بخواید، من خودم یه سیمکارت همراه اول هدیه گرفتم (با اینکه میگن دندون اسب رو نمیشمارن!! :دی) اما خب از همون اول متنفر بودم از همراه اول، چون تعرفه و امکانات ایرانسل خیلی زیاد بود.
    راستش اگه فرصت بشه، حتماً میرم ایرانسل!
    اما بابت اون ودیعه خیلی نگرانم! مبادا پس بدن اما گیر من نیاد!!!
    :'(

  • حامد لند

    انقدر الکی مسخره نکنید، از این طرح هایی که باعث پیشرفت میشه حمایت کنید.... اینا خیلی خوبه... حالا شاید مثلا 6 ماه بیشتر طول بکشه پیاده سازیش اما در کل به نفعه همس....

    یقینا من که خط 9122 دارم اگه همینطوری بمونه همراه اول میرم روی ایرانسل...

    اما خوب تا اون موقع خیلی تغییرات ممکنه اتفاق بیوفته البته

    • امیر

      این دوست تهرانیمون باز چه دل خجسته ای داره یا فکرمیکنه ما اره.اخه عزیزم کدوم ساده دلی راضی میشه از خط912 بره ایرانسل .اره حتما من الان ثانیه شماری میکنم واسه اجرای این طرح پوچ.میخام خط 500000 تومنی رو با50ریالی عوض کنم.خخ

  • عاشق تکنولوژی

    همچین نوشتید اپراتور دلخواه که آدم فکر میکنه میتونه مثلا از همراه اول شمارش رو تغییر بده به اپراتور AT&T ...جان من امکانات این دو اپراتور رو مقایسه کنید.فقط 1 سال تمام شب و روز باید بخندی!!!!!!!!

  • sina_na

    ببینیم چکار میکنن!

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی