ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا در حال آزمایش پهپادهای مریخ پیما است

این روزها پهپادها تقریباً در همه جا حضور دارند و برای اهداف و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و اکنون ممکن است آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (موسم به JPL) از آنها در نقش ...

رضا مقدری
رضا مقدری منتشر شده در ۴ بهمن ۱۳۹۳  |  ۱۶:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

این روزها پهپادها تقریباً در همه جا حضور دارند و برای اهداف و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و اکنون ممکن است آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (موسم به JPL) از آنها در نقش هلیکوپرهای مریخ پیما (مارس هلیکوپتر) استفاده نماید.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تیم توسعه دهنده ی ربات ها و ابزار های مریخ نورد در ناسا علی رغم همه ی پیشرفت های صورت گرفته به نظر می رسد هنوز هم با دشورای و چالش های بسیاری در پیمودن سطح سیاره سرخ مواجه است.

این سطح غیر مسطح دارای پستی و بلندی و حتی دره های بسیاری است که کنترل مریخ نوردهای ارسالی را تا حد زیادی سخت می نماید و از همین رو JPL راه حل جدیدی با عنوان هلیکوپترهای مریخ پیما را برای حل این موضوع در نظر گرفته و قصد دارد با استفاده از پهپادهایی خودران مقدار مسافتی که یک مریخ نورد می تواند در طول یک روز بپیماید را سه برابر نماید.

در این طرح وقتی ربات های مریخ نورد در شرایطی قرار می گیرند که دید آنها بسته می شود یا حرکتشان با مشکل مواجه می گردد پهپادهای یاد شده به پرواز درآمده و اطلاعات محیطی لازم را برای تیم مستقر در زمین ارسال می کنند. بدین ترتیب و با دسترسی به این داده ها تیم مذکور می تواند بسیار راحت تر و سریعتر مسئله را حل و مسیر مناسب برای حرکت مریخ پیما را انتخاب نماید.

نمونه ی اولیه پهپاد های یاد شده در حال حاضر تحت آزمایش قرار گرفته اند و این ایده قرار است به عنوان یک طرح الحاقی در ماموریت های آتی مرتبط به مریخ مورد بهره برداری قرار گیرد. بر همین اساس حتی در صورتیکه به کار گیری هلیکوپترهای مریخ پیما مورد تائید مقامات ذیصلاح واقع شود نمی توان انتظار داشت استفاده از آنها در آینده ای نزدیک اجرایی گردد.

مریخ در قیاس با زمین دارای جاذبه و اتمسفر بسیار ضعیف تری است و نباید از خاطر برد که شرایط جوی این سیاره نیز خود چالشی قابل توجه محسوب می گردد. لذا پهپاد ها ضمن سبک بودن کافی جهت پرواز موفق، باید بگونه ای طراحی شوند که بتوانند در وضعیت جوی غیرقابل پیش بینی و البته سخت نیز مقاومت کرده و دچار آسیب نگردند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Crazy-Engineering-Mars-Helicopter.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • TROOL

    مطلب جالبی بود مرسی

  • خشایار

    چرا ما از این کارا نمی کنیم؟

  • فـرزاد

    اینارو ولش کن !
    اپلیکیشن دیجیاتو برای ios و ویندوزفون چی شد ؟!

  • emiliano

    کشور ما هم در پهپاد حرفی برای گفتن دارد

    • فرشاد (در فراق دوست تازه بلاک شده)

      خوش برگشتی بله درسته ما در این صنعت خوب جلو رفتیم
      ____
      ولی مریخ رو فعلا گذاشتیم برای بعد

      • فرشاد (در فراق دوست تازه بلاک شده)

        داداش مرسی که خواهش منرو به نمایندگی از بسیاری از دوستان گوش دادی

    • مرتضی توسلی

      امیلی جان خودت هستی یا فیکی؟

  • مرتضی توسلی

    اسمش اینطور بهتر هست خلاء نورد از دور کنترل شونده!!

  • رامین

    پهباد مریخ پیما!
    ----
    ترول فقط اونی نیست که نظر بی ربط میده. گاهی اوقات فقط ثبت نام می کنه که به من منفی بده! @meyti و دوستان !

    • Divan Greedy

      از این دوستان زیاده ، نمونش راشیست، ایییی خم ، Mehdi7 ، پژمان

    • فرشاد (در فراق دوست تازه بلاک شده)

      پرندهٔ هدایت‌پذیر از دور
      پهپاد
      نه
      پهباد
      البته فقط برای اینکه بد جا نیوفته میگم !!!!

      • رامین

        چه جالب! نمی دونستم فکر می کردم پهباده.
        ممنون از اطلاعت... :)

  • emiliano

    مریخ ام گرفتن و ما سهمی توش نداریم

    آقا من گاهی اسائه ادب نکردم .قبول دارم حرف بی ربط زیاد زدم ولی دیگر تکرار نمیشه اگر فقط یه کامنت فقط یه کامنت چرت پرت از من دیدید دوباره اکانت را پاک کنید به شرف ام قسم

  • مرتضی توسلی

    مگه مریخ هوا دارد؟ خوب پهباد نمی شود اسمش را گذاشت.

    • Raptor

      بله مريخ يه اتمسفر بسيار رقيق داره كه بيش از ٩٥ درصد اون دي اكسيد كربن هست و كمتر از يك درصد اكسيژن داره
      رقيق بودن جو به حدي هست كه اگه مثلا كل هوايي كه تو يه استاديوم آزادي هست (فرض كن سقف داشته باشه ) رو جمع كنيم و توي مريخ رها كنيم جو مريخ دو برابر ميشه !!
      فشار هواي مريخ يك صدم فشار هواي زمين نزديك درياست همين فشار كم باعث ميشه با كوچكترين اختلاف فشاري يه طوفان بزرگ ايجاد بشه كه ميتونه ذرات غبار رو حتي تا ٤٠ كيلومتر بلند كنه !
      حالا با همه اين تفاسير ببين يه پهپاد اونجا چه مشكلاتي داره !!!

    • فرشاد (در فراق دوست تازه بلاک شده)

      البته پهپاد

  • Saeid hm

    عامر کینگ سامسونگ خودتی؟؟

    • ali.n

      خخخخخ چه باحال، کامنتاشونم میان از اینجا کپی میکنن. خسته ان گمونم.

    • فرشاد

      اینکه دلیل نمیشه جناب سعید خان ممکن کپی شده به هر علتی یا برای هر ...

    • عــــــامـــــــــر

      ن جناب خودم نیست من فقط تو یه سایت عضوم اونم دیجیاتو هستش . سپاس :)

      • (یه اپلی خاص)pezhman

        جون خودت دروغ نگو عامر جون.

        • عــــــامـــــــــر

          به اون خدای بالا سری که میپرستی قسم من نیستم

          • (یه اپلی خاص)pezhman

            شوخی کردم داداش ناراحت نشو

  • Alireza2000

    همه جارو که کشف کردیم خدا کنه این مریخ رو هم کشف کنیم

مطالب پیشنهادی