ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وان وب، استارتاپی که ایلان ماسک را به چالش خواهد کشید

این داستان مردی است که می خواهد میلیاردها انسان را به اینترنت متصل کند. اما این بار نه صحبت از ایلان ماسک است و نه مارک زاکربرگ. قهرمان ما فردی به نام گرگ وایلر مدیر ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۵ بهمن ۱۳۹۳  |  ۱۷:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

این داستان مردی است که می خواهد میلیاردها انسان را به اینترنت متصل کند. اما این بار نه صحبت از ایلان ماسک است و نه مارک زاکربرگ.

قهرمان ما فردی به نام گرگ وایلر مدیر عامل شرکتی به نام وان وب است؛ استارتاپ تازه ای که قصد دارد تا سال 2018 میلادی، هزاران ماهواره را به مدار زمین بفرستد و از این طریق اینترنتی با سرعت انواع مبتنی بر فیبر نوری را به نواحی دور افتاده دنیا عرضه کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اما این مأموریت به هیچ وجه غیر عادی نیست چراکه شرکت هایی نظیر فیسبوک، گوگل و SpaceX مدت هاست که روی پهپادها، بالون ها و ماهواره ها کار می کنند تا از این طریق به هدفی مشابه دست یابند.

این فکر در واقع به ذهن هر شرکتی که می خواهد پیروز رقابت فضایی حال حاضر دنیا باشد خطور کرده است. اما در مقاله ای که روز گذشته به قلم اشلی ونس در Businessweek منتشر شد، دلایل مهمی دال بر احتمال موفقیت وایلر مطرح شده که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت.

نخستین دلیل آن است که وایلر شروع بسیار خوبی داشته است. او نخستین بار در سال 200 میلادی و پس از ملاقات با رئیس ستاد ریاست جمهوری رواندا به فکر متصل نمودن نواحی دور افتاده دنیا به اینترنت افتاد.

بدنبال آن دیدار، وایلر ترغیب شد تا یک شرکت مخابراتی به نام Terracom را راه اندازی کند که کابل فیبر نوری را در رواندا کارگذاری کرد و با ایجاد یک شبکه 3G در آن کشور استفاده از تلفن همراه و خدمات اینترنتی را برای شهروندانش فراهم نمود.

وایلر به خبرنگار Businessweek گفت که در آن زمان، تفکر غالب در دنیا این بود که زیرساخت های اینترنتی اولویت مهمی محسوب نمی شوند و این در حالی بود که خود او جور دیگری فکر می کرد چراکه به اعتقادش دسترسی مناسب به اینترنت می تواند به معنای رشد اقتصادی بیشتر باشد.

دیری نپایید که تراکام به یک موفقیت تجاری بدل شد اما با وجود آنکه اهالی رواندا می توانستند داده ها را به سرعت به اقصی نقاط کشورشان انتقال دهند، ارسال و دریافت اطلاعات در سطح بین المللی همچنان با چالش روبرو بود.

چراکه خطوط ارتباطی آن به ماهواره هایی وابسته هستند که 22000 مایل آنطرف تر از زمین قرار دارند. اگر وایلر می توانست این ماهواره ها را به زمین نزدیک تر کرده و از تعداد بیشتری از آنها استفاده نماید آنگاه سرعت اینترنت نیز برای کاربران زمینی بیشتر می شد.

وایلر الگوی ارائه شده خود را با شرکتی به نام O3b امتحان کرد که 12 ماهواره در فاصله 5000 مایلی زمین دارد. این ماهواره ها بخش های بزرگی از جهان را به اینترنت متصل می کنند؛ از جمهوری دموکراتیک کنگو گرفته تا زنجیره های جزایر کوچک و کشتی های کروز در دریای کارائیب همگی از این طریق به اینترنت دسترسی دارند.

آنطور که در Businessweek آمده، O3b هم اکنون بزرگ ترین شرکت ارائه کننده اینترنت در منطقه اقیانوسیه محسوب می شود. اما برای وایلر این کافی نیست.

حالا او به عنوان بنیانگذار OneWeb می خواهد با ایجاد کهکشانی از ماهواره های کوچک در فاصله 750 مایلی از زمین پوشش جهانی اینترنت را افزایش داده و با صرف بودجه ای بالغ بر 2 میلیارد دلار این رؤیا را عملی سازد.

این مبلغ قطعا از بودجه 10 میلیارد دلاری ایلان ماسک که قرار است برای ایجاد منظومه ماهواره ای خود صرف نماید به مراتب کمتر است و به همین دلیل وایلر تصمیم گرفته از نام هایی نظیر ویرجین گروپ و کوآلکام برای سرمایه گذاری در این پروژه دعوت به عمل آورد.

در حال حاضر برنامه این است که با فروش نوعی آنتن کوچک امکان دریافت سیگنال های ماهواره ای برای افراد، مدارس، مشاغل و بیمارستان های سرتاسر دنیا فراهم شود.

براساس گزارش Businessweek سه عدد از این ماهواره ها می توانند محیطی به اندازه هندوستان را تحت پوشش خود قرار دهند.

گفته می شود که میزان پیشرفت وان وب در این حوزه، در مقایسه با معاصران شناخته شده ترش قابل ملاحظه بوده است. وایلر مدعی شده که خود این فناوری پیشرفته تر و در نتیجه با دوام تر از تکنولوژی های به کار گرفته شده توسط شرکت های رقیب است.

با در نظر داشتن رقبای قدرتمند و ثروتمندی چون ایلان ماسک شاید وایلر شانس کمی برای موفقیت در این پروژه داشته باشد. با این همه، آنطور که خود او گفته، باکی از زاکربرگ و افراد دیگری چون او ندارد.

وایلر می گوید: زاکربرگ بنیان قوی تری نسبت به من دارد. من نیز همواره تلاش کرده ام تا مردم را متقاعد نمایم که اتصال به اینترنت فاکتوری بسیار مهم در رشد اجتماعی و اقتصادی محسوب می شود. اما مسأله دیگر آن است که به اعتقاد من چنین پروژه ای نیز عملی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • TROOL

    مطلب جالبی بود مرسی

  • خشایار

    رو اینترنتم میشه پارازیت انداخت؟

    ولی اگر بشه چی میشه ها؟ :D

    اینترنت مجانی :D

    اینترنت با سرعت خدا :D

    بدون ف ی ل ت ر ی ن گ :D

    واقعا مثل یه رویایه بسیار شیرینه.

  • امین خان

    دیجیاتو از بخش نظراتت متنفرم

  • farzin_mad-max

    به نظرتون این فناوری به ایران هم میرسه ؟ میزارن بیاد ؟ اگه بیاد ایران شما ازش استفاده میکنید ؟

  • Mr.M

    در ضمن اسم من میلاد هست و فامیلی من هم لازم نمیدونم بگم چی هستش ! هر چند از نوع شناخته شده و با شجره نامه چند هزار ساله باشه !!

  • عــــــامـــــــــر

    این پروژه اینترنت رسانی به همه شده دغدغه ها ، فکرشو بکنید چقد اینترنت تو سال های آینده کاربردی میشه ، اما خب کار بزرگی میخواد انجام بده ، کاری که گوگل و ایلان ماسک هنوز از پسش بر نیومدن ، امیدوارم موفق باشن
    اون سال ۲۰۰ میلادی رو هم بکنید ۲۰۰۰ سپاس

  • Mr.M

    قضیه این بوده که ویرجین گروپ و مالک ثروتمنذش با ایلان ماسک آبشون تو یک جوب نرفته و حالا هر کدوم دارن اینترنت جهانی خودشون را ابداع میکنند !

  • Divan Greedy

    الان بیدار شدم طبق معمول ایمیل هامو خوندم عجیب ترین ایمیل یه ایمیل از طرف خواننده های دیجیاتو که کلی فحش چیز دار داده داخل ایمیل / یعنی بحث اینقدر براتون بده و سنگینه که حاضرید هر کاری بکنید ، اسم و فامیل حقیقشم هم هست ، بگم ؟؟؟

    • Neo

      از کوزه همان برون تراود که در اوست

    • آییییییی خم

      بسته دیگه

      پروژه ارسال ماهوارس این اومده بازم فحش و نظرات بی ربط

      خوب اگر ناراضی هستی نییییییییییا دیگه دیجیاتو

      و اگر میای دیگه این بچه بازیارو در نیار مگه مهد کودکه

      که چی بشه ؟

    • Divan Greedy

      اینم عکس ایمیلش ، فقط براش متاسفم که اینقدر شعور نداره
      https://onedrive.live.com/redir?resid=32B56DF57204AFA4!310052&authkey=!AC0lgjyQ3F2fkqU&ithint=folder%2cjpg

      • opda511

        بابا این پسره اینقد بی سواده که چشم حسود هم بلد نیس بنویسه (چشمه هسود خخخخخ)

    • ali.n

      بگم بگم نکن،،از طرف خواننده های دیجیاتو هم نبوده بلکه از طرف یکی از خوانندگان دیجیاتو بوده... حالا یک نفر شعور و شخصیت لازم رو نداره شما دیگه به بقیه توهین نکن و تهمت نزن لطفاً.

      • Divan Greedy

        اگر یه ایمیل واسه جنابعالی با همین مزمون بیاد ، لابد همین حرف های خوشگل خوشگل رو میزنی اره ؟؟؟ بسه دیگه یکی مثه ایییی خم و پژمان همین طور هر چی دلشون می خوان می گن از حرف های خوشگل نمی زنی / حالا روشن فکر می شی / از طرف یکی از خواننده های دیجیاتو ، الان درست شد

        • آییییییی خم

          آخه آقای بی شعوررررررررر من تا به الان به تو توهینی کردم ؟

          این اولین باره که دارم میگم بی شعور چون شعور نداری

          خودت به اجداد و خانواده این کاربرا توهین میکنی اونوقت به من میگی ؟

          اه حالمو به هم میزنی

          فازت چیه آخه ؟

          بابا اصلا مایکی بهترین و بی رقیب ترین شرکت دنیا

          خوش اومدی

        • ali.n

          کسایی که هر چی دلشون میخواد میگن، (البته منظورم کسانی که اسم بردی نیست) با حرفای خوشگل خوشگل هم رفتارشون درست نمیشه.. اما از شما توقعم بیشتره(بیشتر بود) ،باشه خود دانی، اصلاً بگرد مجرم رو پیدا کن، فقط هر کس رو متهم نکن.

          • Divan Greedy

            من کسی رو متهم نکردم اومدم گفتم همچین اتفاقی افتاده بعد اقای Mr.m اومد گفت ایکس باکس و وین فون و ... / خوب چه ربطی به کامنت من داشت فرمایش های ایشون ؟؟ / بعدشم دیگه هر کسی یه حد تحملی داره ، یکی مثل اون کاربرایی که بالا گفتم ، یکی مثل اون ایمیل ، یکی می یاد می گه خدات فلانه و فاملیتو مسخره می کنه ، دیگه حد تحمل من اینقدره

    • Mr.M

      برو با اون پاره آجر بیرون زده از XBOX ONE حال کن
      برو با نرم افزارهای نداشته وینفون حال کن
      برو با هنگی و کرش ویندوز حال کن
      برو با ویروسهای ویندوزت عشق کن
      بسته یا بازم بگم

      • opda511

        از اول بهمن به این ور خیلی بی اعصاب شدی ها

      • مهردادششم

        واقعا احساس کردم یه تخته تون کمه، خدا شفاتون بده.

      • Mr.M

        من اصلا حوصله میل فرستادن به بچه ها را ندارم مخصوصا اگر از نوع متعصب طرفدار مایکروسافت باشند
        در ضمن هر کی به شخصی فوش میده نشانه شخصیت خودش هست

      • Divan Greedy

        پس تو فحش فرستادی به ایمیل من ؟؟؟ اینقدر بچه و ... هستی که نمی تونی بحث و حرفتو بزنی و از این کارا می کنی ، خجالت هم خوب چیزیه / اقای اسکندرزاده

    • مهردادششم

      محمود ثانی

      • Divan Greedy

        Erfan eskandarzade

مطالب پیشنهادی