چرا دانشمندان مشغول پرورش استخوان در ایستگاه بین المللی فضایی هستند؟
فضانوردان در ایستگاه بین المللی فضایی با کمک دانشمندانی از زمین، در حال انجام آزمایش جالبی بوده و در تلاش برای پرورش استخوان در فضا، جهت جایگزین کردن آنها با استخوان های تحلیل رفته هستند. گروهی 40 ...
فضانوردان در ایستگاه بین المللی فضایی با کمک دانشمندانی از زمین، در حال انجام آزمایش جالبی بوده و در تلاش برای پرورش استخوان در فضا، جهت جایگزین کردن آنها با استخوان های تحلیل رفته هستند.
گروهی 40 تایی از جانوران جونده (بیشتر موش های آزمایشگاهی) برای مقطع زمانی دو ماه، در این ایستگاه جهت انجام آزمایشات به سر خواهند برد و دانشمندان مولکولی که باعث رشد و تقویت استخوان ها می شود را در محیط بی وزنی و جاذبه ی صفر (microgravity) بر روی موش ها امتحان خواهند نمود. جاذبه ی صفر زمانی صورت می گیرد که یک موش یا شیء به شکل معلق و آزاد، بدون سقوط در هوا باقی بماند. این حالت به دانشمندان امکان تغییر در ساختار استخوان ها و سیستم های اورگانی را داده که این تغییرات در زمین حاصل نمی گردند. در ادامه با ما همراه باشید.
فضای میکروگرانشی یا جاذبه ی صفر برای تحقیق در زمینه استخوان ها بسیار مفید بوده و دلیل این امر نیز به پایین کشیده شدن بالانس کلسیم در این فضاست. بالانس کلسیم یک استخوان با توجه به مقدار کلسیم جذب شده و از دست رفته تغییر پذیر بوده که به علت اقامت بیش از حد افراد و موش ها در فضا، به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ملقب به UCLA عهده دار این آزمایش است. آنها در تلاش برای امتحان مولکول استخوان سازی به نام NELL-1 هستند. NELL-1 وظیفه ی هدایت کردن سلول های بنیادی استخوان ساز را بر عهده می گیرد که موظف به جلوگیری از پوسیدگی استخوان نیز هستند. این سلول های بنیادی دارای عملکرد کاملا مشخصی نیستند ولی قادر به استفاده برای رشد سلول های خاص دیگر (مانند استخوان ها) هستند.
در آزمایشی که قبلا نیز بر روی موش ها صورت گرفته بود NELL-1 باعث احیاء استخوان ها در این جانوران شده بود. این مولکول همچنین قبلا در گوسفند ها امتحان شده که باعث افزایش حجم استخوان ها و در نتیجه تراکم بیشتر آن ها گشته بود.
دانشمندان امیدوارند آزمایشات اخیر ایده های بهتری برای جلوگیری از تحلیل استخوان به آنها بدهد. بزرگ ترین علت تحلیل رفتن استخوان ها osteoporosis یا بیماری پوکی استخوان است که در حال حاضر حدود 10 میلیون نفر در ایالات متحده با این مشکل دست به گریبانند. این بیماری به دلیل ضعف بیش از حد استخوان ها مشخص می شود و توده استخوانی را کاهش داده و احتمال شکستگی این اعضا در برابر ضربات بسیار بیشتر می شود.
تحلیل رفتن استخوان ها از سوی دیگر برای خود فضانورادن نیز مشکلی جدی محسوب گشته و باعث می شود تا پرواز های بلند مدت در محیط های میکروگرانشی به شدت زیر سوال باشند. فضانواردان مانند افراد عادی قادر به قدم زدن هم نبوده و این موضوعات همگی دست به دست هم داده تا بدن آنها مانند سایرین امکان ساخت توده های استخوانی را نداشته باشد.
خدمه ی پرواز فضایی در 6 شش روز هفته و هر روز به مدت 2.5 ساعت به ورزش مشغول شده تا از تحلیل رفتن استخوان ها جلوگیری به عمل آوردند. هرچند که این میزان از ورزش، مشکل فضانوردان را به شکل کامل پوشش نخواهد داد اما دانشمندان در تلاشند تا پس از به سرانجام رساندن این تحقیقات، راه های جدیدی یافته تا هم سلامت فضانوردان را در سفرهای فضایی طولانی تضمین کرده هم به افراد بسیاری که در زمین با مشکل پوکی استخوان دست و پنجه نرم می کنند را درمان نمایند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

مطلب جالبی بود مرسی
با تشکر از اینکه مطالب بروز علمی اینچنینی را هم پوشش میدید
ولی متأسفانه ترجمه اخبار علمیتون خیلی جالب نیست
چرا دانشمندان مشغول پرورش استخوان در ایستگاه بین المللی فضایی هستند؟
پاسخ : برای آبگوشت آخر هفته هاشون ...!
امیدوارم این علم اونقد پیشرفت کنه که کارهایی که تو زمین با توجه به جوش امکان پذیر نیست اونجا بشه انجام داد چه خوبه که ۱۰۰ سال هم که داشته باشی هنوز استخونت سالم باشه
ممنون مطلب خوبي بود اميدوارن تو اين زمينه موفق بشن منم خيلي دوست دارم درباره فضا و كهكشان ها بيشتر بدونم لطفا مطالبي در اين مورد هم بزارين------ديگه چيكار كنم ديگه بدون ديجياتو طاقت نياورده مث اينكه نظر قبلي هم كه گفتم من ميرم اون قسمتش سانسور شده:) ميدونم خيلي تند رفتم ولي خدايي حق بعضي از كاربرا نبود كه بلاك بشن.به اميد پيشرفت زياد ديجياتو سعي م رو ميكنم كه تا اخرش باشم.
سلام.
دوستان عزیز، قول داده بودم نتیجه ی شکایتم در سایت سازمان تنظیم مقررات رادیویی رو در دیجیاتو اعلام کنم. بعد از یک هفته با من هم در مورد مخابرات مرکز غریبی بابت از pcm خارج کردن خط که یه خانمی مبلغ سیصد هزار تومان از من خواسته بود! و هم بابت کیفیت پایین مودم جیبی ایرانسل، از هر دو مرکز تماس گرفته شد و گفتن که سازمان تنظیم مقررات رادیویی بهشون اخطار داده و بازرس ارسال کردن و تا مشکل از سوی ما برطرف نشه همچنان پیگیر کار هستن. باتوجه به شکایت مشکل بنده در هر دو مورد حل شد. خواستم بگم که اگر پیگیری کنید به نتیجه میرسید بجای ناله و نفرین های توی نظرات اگر واقعا کیفیت خوب نیست شکواییه تنظیم کنید چون حتما رسیدگی میشه.
توی مصاحبه با بانو انصاری دیدم ازش مجری پرسید چرا این 30میلیون دلاری رو بجای فضا رفتن خرج گرسنگان آفریقا نکردی؟!
جواب جالبی داد که نظرم کلا تغییر کرد راجب تحقیقات فضایی
گفت:
با 30میلیون دلار میشه شکم نهایت اش 10میلیون انسان رو برای فقط"یک"وعده غذایی سیر کرد
اما با تحقیقات فضایی میشه بذر گندمی رو ساخت و اصلاح کرد در فضا که اب کمتری بخواد برای رشد و شکم 1میلیارد انسان رو برای تمامه عمر سیر کنه!
منم با حرف اين بانو موافقم.به اميد پيشرفت بيشتر در زمينه فضا.
جنگ جهانی دوم فارغ تمامه نسل کشی ها مصیبت هاش و قضایای جنگ سرد بعد اش(که قابل چشم پوشی نیست)ظرف مدت کوتاهی باعث رشد و جهش عجیب علم و صنعت(برای جنگ سالاران) شد که شاید کمی,اندکی از شرم جنگ دوم بر دوش انسانیت کم کنه
.
یکی اش هم همین تحقیقات پزشکی فضایی و نقش بزرگ اش بر دانش امروز
به امید روزی که بزرگترین آرزوی من انجام بشه
"درمان سرطان"
کشورهایی که تکنولوژی بالایی دارند تو زمینه کشاورزی همین الان هم می تونند با صادر کردن تکنولوژی باعث از بین رفتن فقر بشند ولی متاسفانه یا در بقیه کشورها جنگ راه میندازند یا گندمشون رو تو دریا میریزند و یا تکنولوژیشون رو تحریم می کنند...
البته نیت این خانوم خوب بوده و انسان دوستانه و من این نکته رو کلی گفتم
کاملا قبول دارم کارگردان جان
اما خوشبختانه توی ده سال گذشته انحصار دانش از دست دو لت ها در اومده و بدست شرکت های خصوصی رسیده
و همین نوید بخش آینده نوینی برای انسان هاست
چون برخلاف دو لتها که اعمالشون براساس قدرت طلبی بنا شده شرکت ها بر اساس سود و زیان هستند
تصور کنید شرکتی رو که بتونه تمامه صحرای آفریقا رو گندم بکاره!
چه میزان شغل و رفاه و غذا برای اون مردمان ایجاد میشه و چه میزان سود برای اون شرکت؟!
.
این معادله دنیای نوینه
یادمه توی اوت 2006 که SpaceX با ناسا قرارداد رو بست businessweek دقیقا یه مقاله نوشت که با پایان انحصار دو لتها بر علم های تک باید پیش بینیها نسبت به آینده علم رو عوض کنیم و منتظر آینده روشنی برای جهان بود
.
فقط تصور کن شرکتی رو که تونسته با صفحات خورشیدی توی صحرای افریقا منابع انرژی و ثروت بی پایان داشته باشه و در کنارش با نیروی کار ارزان چه میزان کارخانه خواهیم داشت توی افریقا و چقدر سطح رفاه و زندگی تغییر خواهد کرد در اون قاره
.
اینا آرزو نیستن کارگردان
اینا نزدیکن
خیلی ها از جمله حودم در یک دهه قبل به علم باستانی اعتقادی نداشتم ! ولی به این نتیجه رسیدم علم باستانی خیلی پیشرفته بوده
مثلا همین پوکی استخوان با خوردن غذای حاوی ویتامین c و... و استفاده نکردن از ظروف آلمینیومی و تفلون و استفاده از ظروف مسی و برنجی (روی+مس) و خود روی باعث کاهش مشکلات میشود
باید پرسید ظروف فعلی چقدر از عمرمون کم میکنند؟
پدرام من بالای 120 سال عمر میکردند با قلیون کشیدند ولی ...
پدران من بالای 120 سال عمر میکردند ... باید پرسید چرا من امروز به 60 سال هم راضی شدم ؟!
چرا هیشکی از ضرر امواج مایکرو ویو نمیگه؟
چرا از آلمینیوم مختل کننده مغز و پلاستیک سرطانزا نمیگند؟
چرا داروهای گیاهی تاثیرشون بیشتره؟
و...
میلاد جان الان هم در کشورهای توسعه یافته میانگین عمر بالا هست ولی اینجا هر روز داره بدتر دیروز میشه...
دلایل هم زیاده که عمده اون برمیگرده به رفتار نادرست خود افراد جامعه...
متاسفانه جامعه ما روز به روز داره کم سوادتر میشه..
البته منظورم ریاضی و فیزیک نیست بلکه اون علم تجربی هست که قرن ها براش زحمت کشیده شده ولی الان همه فقط به رسانه نگاه می کنند و می خوان با قرص و کرم حلزون و غیره سلامتیشون رو حفظ کنند...
خیلی ها از جمله حودم در یک دهه قبل به علم باستانی اعتقادی نداشتم ! ولی به این نتیجه رسیدم علم باستانی خیلی پیشرفته بوده
مثلا همین پوکی استخوان با خوردن غذای حاوی ویتامین c و... و استفاده نکردن از ظروف آلمینیومی و تفلون و استفاده از ظروف مسی و برنجی (روی+مس) و خود روی باعث کاهش مشکلات میشود
پدران من بالای 120 سال عمر میکردند ... باید پرسید چرا من امروز به 60 سال هم راضی شدم ؟!
چرا هیشکی از ضرر امواج مایکرو ویو نمیگه؟
چرا از آلمینیوم مختل کننده مغز و پلاستیک سرطانزا نمیگند؟
چرا داروهای گیاهی تاثیرشون بیشتره؟
و...