ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون وزیر ارتباطات: کاش مخابرات درست واگذار می شد؛ در کشور مخالفتی با افزایش سرعت اینترنت وجود ندارد

برات قنبری، معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگویی مفصل با ایسنا از برخی مشکلات و مسائل پیچده حوزه ICT کشور پرده برداشت. وی که یکی از مسئولان با سابقه این وزارتخانه ...

حامد قاسمی نراقی
حامد قاسمی نراقی منتشر شده در ۲۷ بهمن ۱۳۹۳  |  ۱۸:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

برات قنبری، معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگویی مفصل با ایسنا از برخی مشکلات و مسائل پیچده حوزه ICT کشور پرده برداشت. وی که یکی از مسئولان با سابقه این وزارتخانه به شمار می آید، در سخنانش جلوه تازه ای از رویدادهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به تصویر کشیده است.

معاون وزیر ارتباطات درباره واگذاری شرکت مخابرات ایران توضیح داد: بعد از تصویب سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 85، مسئله خصوصی سازی مخابرات بدون مطالعه و آماده کردن ساختار تبدیل انحصار دولتی به خصوصی انجام شد. اما کاش در آن زمان مخابرات یک ریال واگذار می‌ شد اما واگذاری آن به شکل درست صورت می‌ گرفت.

قنبری افزود: از زمانی که مخابرات واگذار شد، برنامه‌ های توسعه آن دستخوش تغییر گشت. در زمان دولتی بودن این شرکت، سالانه حدود 2 هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌ گذاری صورت می‌ گرفت. اما پس از واگذاری، نه تنها این میزان کاهش یافت، بلکه به علت پرداخت حق امتیاز و تقسیم سود سهامآن ، منابع مالی از این شرکت خارج شد که امروزه مخابرات با بحران فرسودگی شبکه و به روز نبودن خدمت‌ رسانی و کیفیت نامناسب مواجه است.

در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

وی اضافه کرد: حال این که مخابرات با چه قیمتی واگذار شده، اهمیت چندانی ندارد اما موضوع مهم آن است که با این شیوه واگذاری، انحصار را از بخش دولتی خارج کرده و به بخش خصوصی سپرده ایم. همین موضوع تا به حال مشکلات متعددی را در زمینه فعالیت برخی شرکت های خصوصی از جمله ارائه دهندگان اینترنت و پهنای باند (PAPها) ایجاد کرده، زیرا فرصت های برابری در اختیار شرکت هایی که با هم رقابت دارند قرار نگرفته است.

معاون وزیر ارتباطات بیان کرد: ما به دنبال پیگیری اشتباه در واگذاری مخابرات نیستیم ولی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال تحقیق و تفحص از شرکت مذکور هستند و 9 محور را برای این کار مدنظر دارند. مواردی مانند مسائل فنی، عدم سرمایه گذاری، مشکل کارگزاران روستایی و عدم تعیین تکلیف اموال، موضوعاتی هستند که در ابن تحقیق و تفحص بررسی می شوند.

این فرد مسئول در حوزه ICT معتقد است که اگر سرمایه گذاری های لازم صورت می گرفت اکنون خبر ناگوار انتظار مردم برای دریافت تلفن ثابت در برخی شهرها و روستاها را نمی شنیدیم.

برات قنبری

برات قنبری

بر اساس پروانه مخابرات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می تواند بر امور این شرکت نظارت کند و در صوت عدم توانمندی در ارائه خدمات مناسب، پروانه آن را باطل کند. بدین ترتیب لازم است در ساختار تلفن ثابت نیز انحصار برداشته شود.

وی ادامه داد: با توجه به این انحصار، در دوره ای، شرکت مخابرات بر این باور بود که لزومی ندارد در زمینه فعالیت های خود به جایی پاسخگو باشد، اما طی استقرار دولت یازدهم سعی کردیم اعمال حاکمیت نماییم و اکنون برای اصلاح ساختار، بحث هایی داریم که باید فضا را برای رقابت در این حوزه آماده کنیم.

معاون وزیر ارتباطات در مورد برخی از اختلالات و نبود کیفیت خدمت رسانی برخی اپراتورها توضیح داد: کیفیت ارائه سرویس توسط اپراتورها بررسی و جرائمی اعمال می شود اما این موضوع را رسانه ای نمی کنیم، زیرا این اپراتورها با یکدیگر در رقابت هستند و اعلام این جریمه ها در فضای مطبوعات ممکن است مشکلاتی برایشان به وجود آورد.

برات قنبری افزود: این جریمه ها می توانند بازدارنده باشند، اما زمانی که در یک حوزه انحصار وجود دارد چه بسا جریمه هم موثر نخواهد بود. زمانی که ما دسترسی به سرویس مناسب نداریم در نهایت اپراتور را جریمه می‌کنیم با این وجود همچنان خدمات خوبی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد در صورتی که اگر در این فضا رقابت شکل گیرد، این شرایط دستخوش تغییر خواهد شد.

وی در ادامه به حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور اشاره و تاکید کرد: پیش بینی ما این است که بازار ICT ایران حداقل ظرفیتی 60 هزار میلیارد تومانی داشته باشد، چرا که ما یک درصد جمعیت جهان را داریم و اگر بخواهیم همین میزان از درآمدهای مخابراتی جهان (که یک هزار و 800 میلیارد دلار است) را کسب نماییم با بازار بزرگی به حجم 18 میلیارد دلار یعنی 60 هزار میلیارد تومان مواجه شویم.

برات قنبری معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات

برات قنبری معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات

به علت زیاد بودن تقاضا در بازار همراه کشور، هر چه سرویس بیشتر ارائه شود، کمبودهایی نیز وجود دارد. اکنون اگر اپراتور اول موبایل برای ارائه خدمات نسل سوم دچار اختلال می شود، دلیل آن است که 20 سال از عمر شبکه خود می گذرد و در این مدت شبکه کهنه شده، در حالی که اپراتور دوم با تجهیزات به نسبت تازه تر در با مشکلات کمتری در ارتقای شبکه روبروست. ولی در این بین و در رقابت بوجود آمده برای پیاده سازی 3G و 4G، همراه اول مجبور به سرمایه گذاری است که خوشبختانه این کار شروع شده.

معاون وزیر ارتباطات در مورد وضعیت رایتل و مسائل مربوط به انحصار شبکه نسل سوم تلفن همراه گفت: پایان انحصار رایتل یکی از تصمیم های دولت جدید بود و دلیلی برای تمدید آن وجود نداشت. در این میان باید به دو نکته نیز توجه می‌شد. یکی آن که در دنیای جدید تکنولوژی محور کار نیست و سرویس اهمیت دارد، بر همین اساس، ما در اعطای مجوزهای جدید بحث محدودیت نسل های فناوری را برداشته و به اپراتورها اجازه دادیم که خدمات مدنظر خود را ارائه کنند. از سوی دیگر لازم بود مشترکان حق انتخاب داشته و بتوانند سرویس مورد نظر خود را از اپراتور دلخواه تامین نمایند. بر همین اساس لازم بود دوره انحصار رایتل به پایان برسد.

وی اظهار کرد: سرعت و کیفیت فعلی اینترنت به هیچ عنوان نیازهای کاربران را برطرف نمی کند و از سوی دیگر ICT زمینه ساز عدالت اجتماعی بوده و برای رسیدن به این مهم در زمینه های مختلف لازم است در این فضا، امکان بهره مندی برای همگان ایجاد شود.

برات قنبری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

برات قنبری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

افزایش سرعت اینترنت نیاز جامعه است. مگر می توان برای پیاده سازی عدالت، آموزش و سلامت همگانی در روستاهای کشور، امکان تدریس و پزشکی از راه دور را نادیده گرفت؟ آیا می شود به علت سرعت کم دسترسی، بهره‌ وری دانشگاهیان را پایین آورد؟ لذا در کشور مخالفتی با افزایش سرعت اینترنت وجود ندارد. از سوی دیگر ما هم این توان را داریم که بتوانیم امنیت این فضا را برقرار کنیم. به هر حال این طور نیست که دغدغه امنیت نداشته باشیم بلکه اعتقادمان آن است که در کنار افزایش سرعت لازم است که حتما سطح مدیریت فضا و امنیت آن نیز ارتقاء پیدا کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اکنون نیز براساس سطح کاربران و تفاوت آنها وجود دارد سرعت دسترسی برای افراد متغیر است. البته ممکن است در این فضا کارهای خلافی صورت گیرد اما باید توجه داشت که حداکثر 4 الی 5 درصد از استفاده هایی که از این فضا صورت می‌گیرد، مجاز نیست و نمی توان برای این درصد پایین، بقیه را از حق دسترسی محروم کرد.

وی درباره مزیت های اینترنت توضیح داد: به عنوان مثال نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غربی از طریق این فضا منتشر شد و به صورت گسترده انعکاس داشت و اگر ما این فضا را تعقیب نکرده و سوار موج تحولات نباشیم، در این حوزه عقب خواهیم ماند؛ اکنون ما این دغدغه را داریم که همگام با دنیا در این زمینه پیشرفت کنیم و در عین حال توانایی مدیریت و صیانت اجتماعی را نیز مدنظر داشته باشیم.

برات قنبری اضافه کرد: لذا در دولت جدید با محور قرار دادن نهضت دیجیتالی و تدوین برنامه توسعه پهن باند کشور با اعتباری معادل 20 هزار میلیارد تومان تا سال 1396، امیدواریم عقب‌ ماندگی سال های قبلی را جبران نموده و فضای مجازی را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • cahoor

    قبل از اینکه سرعت بخواند افزایش بدند باید این قطعی ها رو کاهش بدند.

  • TROOL

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • هما

    عاغا اینترنت اونقد سرعتش اضافه که می تونیم دو تاتب روهمزمان باز کنیم...
    یه خورده کم کن بذار هوا بیاد ... داره نفسم تو نت میگیره ...
    یاد اون مردمی میفتم که از ساعت 16 به بعد نمیتونن برن توخیابون ... بعد هزار بار خدا رو شکر میکنم میگم دست مصعولین درد نکنه ... خدا بهشون قدرت بده بیشتر از پیش خودمونی سازی بنمایند .. .
    با تشکر

  • مهدی

    اینا مردم رو چی فرض کردن؟
    اینترنت هر چی اختلال و مشکل داره همش سر این مخابرات و همراه اوله

  • فـرزاد

    سرعت دانلود یه طرف قضییه هست ، سرعت آپلود هم مشکل اصلی!
    سرعت دانلود من با 2 مگ مخابرات، روز : 750kbps شب 250kbps
    سرعت آپلود شب/روز : 50kbps !!!!!!

  • آقای مایکل جیمز اوون

    انصافا تو دولت جدید سرعت ها که افزایش پیدا کرده(دیگه اون قانون مسخره کارت خبرنگاری و دانشجویی و .. واسه بیشتر از 128 خبری نیست) ولی خب به همون نسبت قیمت سرویس های پرسرعت هم زیاد شده...
    محدودیت حجمی که مهمترین معضله کماکان پا برجاست.

  • طــــــــــــــــــــــــــــوسي

    حرفای خوبی زده ...خدا کنه عمل بشه و سرعت بره بالا قیمتا نره بالا

  • steve

    اقا لطفا سرعت اينترنت رو افزايش بديد فك كنم سرعت اينترنت افغانستان بيشتر از اينجا هست. :( اسم مخابرات هم دزدخابرات بزارن بهتره با اون قيمتاي فضاييشون كه بعد پول ميدي ميبيني سرعت اينترنتش نصف اون پولي هم كه دادي نميشه و پولي ريختي دور. در ضمن مطلب هم عالي بود مث هميشه :D

  • ali.n

    حرفای درستی زده ایشون..... جدای از انحصار فعلاً ذی نفعان از این اوضاع راضی هستن چون ما مردم مجبوریم از سرویس هاشون با قیمت نامناسب و کیفیت و سرعت نامناسب استفاده کنیم،، اعتراضی هم که نمیکنیم، پس دلیلی نمیبینن اوضاع رو بهبود بدن،،، اوضاع رو بدتر هم بکنن ما چهارتا بدوبیراه و جک واسه دولت و رئیس دولت میگیم و تموم،،، باید یه داس و کمباین باشه خیلیا،، خیلیا که تاحالا خوب موج سواری کردن برکنار بشن هم، مدیرای دولتی هم خصوصی رابطه دار

  • iPooya

    دوستان اعلام كنيد :
    من نميتونم اينستاگرام برم ! اصلا لود نميشه بدون قندشكن !
    شاتل - تهران - آيفون

    • iPooya

      دوستان مشكل از طرف شاتل بود چون چند تا دوستان شاتلي گفتن باز نميشه (مثل خودم) ولي الان حل شد ؛)

    • EF7_NA

      داداش واسه منم مشکلی نداره !
      مصادرات (مخابرات)- اراک-سیستم :|

    • Sajad_alipour

      لود میشه.فکر کنم مشابه همین اتفاق واسه لاین هم افتاده مثل اینکه،بعضی دوستان میگفتن نمیتونن استفاده کنن

      • IT doust

        باید لاین رو به ورژن 5 آپدیت کنی
        اینستاگرام هم مشکلی نداره ولی اونم آپدیت کنی بد نیست

        • Sajad_alipour

          بله اون اشتباه تایپی بود اینستا مشکلی نداره.ضمنا اینستاگرام وینفون از پارسال اپدیت نشده :D

          • Sajad_alipour

            بله اونم چه قدرتی :) نه دایرکت،نه ارسال ویدیو،نه ریپلی تو کامنت و ... :D

          • رضا

            از قدرتشه دیگه. نیاز به آپدیت نداره.

    • IT doust

      اینستاگرام باز هست و هیچ مشکلی نداره با 3 تا آی اس پی و ایرانسل امتحان کردم

    • viero

      شاتل - سمنان - آيفون
      اصلاً لود نمي شه!

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی