مدیرعامل پیشین جنرال موتورز به اپل در مورد ورود به فضای اتومبیل اخطار می دهد
دان آکرسون، شخصی که کمتر از ۳.۵ سال جنرال موتورز را مدیریت می کرد، هشدار خود را نسبت به حضور اپل در فضای خودروسازی اعلام کرد. در مصاحبه ای با بلومبرگ، وی اشاره کرد که ...
دان آکرسون، شخصی که کمتر از ۳.۵ سال جنرال موتورز را مدیریت می کرد، هشدار خود را نسبت به حضور اپل در فضای خودروسازی اعلام کرد.
در مصاحبه ای با بلومبرگ، وی اشاره کرد که ساخت و تولید ماشین چقدر سخت بوده: "افراد بسیاری که در این حوزه فعالیت نمی کنند، هیچ درکی ندارند و آن را دست کم می گیرند. بهتر است پیش از اینکه وارد بخش تولید حرفه ای محصول شوند، با احتیاط بیشتری فکر کنند."
آکرسون به جز ۳.۵ سال مدیرعاملی جنرال موتورز، هیچ مسئولیت اجرایی دیگری در حوزه تولید ماشین بر عهده نداشته اما با اعتماد بالایی سخن می گوید: "ما فولاد را میگیریم، فولاد خام را، و به ماشین تبدیل اش می کنیم. آن ها هیچ ایده ای ندارند چه اتفاقی برای شان می افتد وقتی وارد این بازار شوند."
در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
در عوض، آکرسون می گوید اپل باید به تولیدکنندگان اتوموبیل کمک کند تا لوازم الکترونیکی درون ماشین شان را بسازند. این اتفاق در حال حاضر با CarPlay رخ می دهد اما در مقایسه با عدد سیستم های کنترلی درون ماشین ها که عمدتا توسط خود تولید کنندگان یا تامین کنندگانش شان ساخته می شود عدد اندکی است.
آکرسون در مورد حاشیه سود این صنعت هم گفت که اغلب اندک است اما در سمت مقابل، آیفون برای اپل حکم دستگاه پول چاپ کن را دارد.
مشخص نیست که اپل می خواهد ماشین بسازد یا خیر؛ هیچ کس خارج از کوپرتینو نمی داند. می دانیم که آکرسون از صمیم قلب اش می گوید ساخت ماشین فوق العاده سخت است اما این هم به وضوح می توان دید که اگر مدیر عامل یا مدیر اجرایی شرکتی غیر از اپل باشید، نمی توانید از توانایی ها و ناتوانی های آن ها حرفی به میان آورید.
در زیر به چند نمونه ساده اشاره می کنیم:
مایکل دل: "درش را تخته می کنم و پول را به سهام داران اش برمیگردانم."
مایکل دل در نطقی که سال ۱۹۹۷، درست پس از بازگشت جابز به اپل، داشت با کنایه ای مستقیم نظر اش را در مورد این شرکت گفت. اما حالا، اپل با ارزش کلی ۷۴۴ میلیارد دلار ارزشمندترین شرکت دنیاست.
اد کالیگان: "خوره های پی سی قرار نیست بفهمند قضیه از چه ترتیب است. قرار نیست به همین سادگی وارد ماجرا شوند."
مدیرعامل پالم، اد کالیگان هم آیفون را زمانی که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد خطری جدی نمی دید. او هم لحنی همانند آکرسون داشت و معتقد بود ساختن یک تلفن همراه قابل قبول کار سختی است. اما امروز، تنها یاد و خاطره پالم برای ما زنده مانده.
استیو بالمر: "ما میلیون ها و میلیون ها و میلیون ها تلفن در طول یک سال می فروشیم. اپل صفر تلفن در سال می فروشد."
منصفانه اگر برخورد کنیم، نظر بالمر در ارتباط با آیفون در سال ۲۰۰۷ صحیح بود. مایکروسافت "میلیون ها و میلیون ها و میلیون ها" تلفن می فروخت در حالی که اپل هیچ فروشی نداشت. اما وی در مورد علت شکست آیفون (عدم حضور کیبورد) اشتباه می کرد. و حالا امروز، ویندوزفون در برخی بازارهای بزرگ اصلا حضور ندارد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
عالی بود مثه همیشه مرسی
اپل ابتدا باید یه شرکت خودرو سازی رو بخره . درسته که اپل شرکت پولداریه اما خرید یه شرکت خودرو سازی بچه بازی نیس!
اینکه اپل میتونه ماشین خوب بزنه یا نه رو کاری ندارم.
ولی ته حرفای دان آکرسون، یه ترس عمیقی وجود داره ....
توی دنیا یک سری قدرت ها در فروش اسلحه فروش خودرو و فروش دارو وجود داره یعنی شرکت هایی در این زمینه قدرتمند ترین و پولدارترین صنعت ها به حساب میان پس اپل اگر هم وارد این زمینه خودرو بشه نابودش میکنند این یک واقعیت هست...
هر چیزی تو این دنیا یه دوران خوشی داره که بلاخره یه روزیم تموم میشه مث اپل، ی روزیم میرسه دیگه اینای که رخت خواب جلو اپل استور پهن میکردن دیگه نگاشم نمی کنن.
این مقاله بنظرم ایراد داره.
مقایسه ها کاملا غلطه.
ایفون و ایپد و سایر چیز ها بازم یجورایی به حوزه کامپیوتر ربط دارن که اپل توش تخصص داره.
اما حوزه خودرو سازی...
فک کنم پولشون زیاد شده میخوان یه کمپانی رو حاضر و اماده بخرن و لوگوی سیب بچسبونن بهش و طراحیشم بدن دست...
در دنیایی که اشخاصی مثل کریس بنگل / هنریک فیسکر و کمپاانی های مثل پینین فارینا هستن
:D
نه مثل اينكه موضوع واقعا جديه ...
بايد سايپا رو بخره اپل و جاني ايو از طراحي پرايد وانت الهام بگيره...
فك كن رو بدنه ماشين يه گوشه نوشته ديزايند باي اپل اين كاليفورنيا اسمبل اين سايپا ...
اگه اپل خودرو تولید کنه خب باعث خوشوقتیه و من به شخصه حمایت میکنم. بلخره باید یه شرکتایی مثل اپل وارد این صنعت بشن و کم کم متحول بشه. اما مسئله اینجاست که هنوز یه محصولی حتی تایید هم نشده، اونوقت اینطوری ازش دفاع میشه؟! (این یه ذره منطقی نیست. ) منظورم بیشتر معطوف به لحن مقاله است.
خب اون بنده خدایی که الان دیگه مدیر عامل جنرال موتورز نیست، دلش سوخته یه نظری داده. لزومی نداره که بخوایم جوابش رو اینطوری بدیم.
گفتم سخته ! ولی نه به سختی بزرگ ترین شرکت دنیا شدن !
نه به سختی حمل 178 میلیارد دلار پول نقد !!
جواب خوبی بود !
چندتا مهندس از این و اون ور خریدن ! و همکاری با بزرگ ترین شرکت ماشین سازی دنیا (فولکس واگن)((((احتمال))))!
عجب داستانی شده این آی ماشین Apple. لابد فقش با آی سوخت هم کار میکنه. ویژگی های ماشین اپل: 1- قیمت 120000000 دلار به بالا... 2-امکان رانندگی فقط در خیابانها و بزرگراه های تایید شده توسط اپل! 3-عدم سازگاری با سوخت های رایج! (سوخت مخصوص اپل دارد) 4-سرعت محدود شده روی 40 کیلومتر و نداشتن بوق به منظور پرهیز از قانون شکنی! 5-قطعات و لوازم جانبی گران تر از ماشین!!! 6-عدم امکان دسترسی به درون کاپوت خودرو و برسی فنی آن توسط صاحب ماشین! 7-نداشتن امکان خروج از شهر بدون اجازه اپل! 8-عدم امکان بکسل کردن یا بکسل شدن توسط ماشین دیگر به دلیل عدم سازگاری! 9-حجم موتور و امکانات رفاهی بسیار پایین تر نسبت به رقبا با وجود قیمت گزاف! 10-گاهی اوقات هم دلش میخواهد مسیری که دوست دارد برود و راننده هم حق هیچ اعتراضی ندارد! چون بهرحال اپل است دیگر...