ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو از استارتاپ ویکند دانشگاه علم و صنعت

آخر هفته ها عمدتا زمان مناسبی خواهد بود تا دانشجویان، صاحبین ایده و فن کنار هم جمع شده و دانش خود را در اختیار یکدیگر بگذارند. در این مسیر می آموزند که چگونه باید ایده ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۲۲ اسفند ۱۳۹۳  |  ۲۰:۱۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

آخر هفته ها عمدتا زمان مناسبی خواهد بود تا دانشجویان، صاحبین ایده و فن کنار هم جمع شده و دانش خود را در اختیار یکدیگر بگذارند. در این مسیر می آموزند که چگونه باید ایده ای را بپرورانند و آن را تجاری سازی کنند.

اغلب اوقات تیم ها پس از 3 روز نفس گیر کار و تلاش، با کوله باری از دانش به خانه های خود باز می گردند و گاهی هم پیش می آید که از دل یک استارتاپ ویکند، پروژه ای بزرگ آغاز می شود. شرکت کنندگان می آموزند که چگونه کار تیمی انجام دهند و طی مدت برگزاری، افراد با استعدادی را پیدا می کنند تا همکاری های بیشتر برای شان ممکن شود.

استارتاپ ویکند دانشگاه علم و صنعت در ارتباط با بازی های ویدیویی است و علاقه مندان به این مدیوم، دور هم جمع شده اند تا ایده های شان را مطرح کرده و یا هنر و دانش شان را در اختیار تیم های دیگر قرار دهند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا نگاهی کوتاه داشته باشیم بر ایده ها و روند کلی برگزاری استارتاپ ویکند بازی در دانشگاه علم و صنعت.

IF

«ازدواج» نام یکی از ایده های مطرح شده بود. یک بازی پازل که هدف آن رسیدن به ازدواج است. همانطور که از نامش پیداست، بازی باید دو کاراکتر زن و مرد داشته باشد و این دو در کنار هم به حل مشکلات خود بپردازند اما بحث اصلی اینجاست که برخلاف دیگر بازی های پازل که کاراکتر ها در محیط پخش می شوند تا معمایی را حل کنند، کاراکترهای این بازی باید دوشادوش یکدیگر مبارزه کرده و مشکلات سر راه شان را بردارند.

یا برای مثال ایده ای دیگر با نام «هیستوری دیفنس»، قصد ایجاد تغییر در سبک دفاع از برج را دارد. تیم هیستوری دیفنس می گویند که با اضافه کردن یک کاراکتر قابل کنترل به بازی، نوآوری خاصی در آن ایجاد خواهد شد.

بازیکن ها در سبک دفاع از برج، استراتژی های دفاعی خود را در صفحه ای می چینند و آماده حمله موج های دشمن می شوند. اما در هیستوری دیفنس، علاوه بر این مورد، یک کاراکتر هم در حین حملات با قابلیت های متنوع قابل کنترل خواهد بود.

IF

شاید ایده ای انقلابی نباشد اما نوآوری در کنار کیفیت کار مناسب، می تواند در آینده منجر به محصولی درجه یک شود. تیم هیستوری دیفنس امید داشتند که پس از استارتاپ ویکند بتوانند کنار هم جمع شده و این ایده را تجاری سازی کنند.

شب اول، زمانی که ایده ها مطرح شد، برخی شرکت کنندگان توضیحات جالبی از طرح خود ارائه می دادند اما فردای همان روز زمانی که به تیم ها سر می زدیم، ایده به طور کلی عوض شده بود! برای مثال، تیم «افسانه حسن کچل»، از یک بازی اکشن سه بعدی، به یک رانر دوبعدی موزیکال رسید. طراح و ایده پرداز پروژه حتی داستانی چند ده صفحه ای برای بازی اش تنظیم کرده بود اما نتیجه کار تیمی و تجربه داوران این بود که بهتر است به سراغ طرحی ساده تر بروند.

IF

نکته جالب در مورد تمامی تیم ها، فعالیت افرادی بود که قصد تجاری سازی عناوین را داشتند. در حالی که بسیاری از ایده پردازان، توسعه دهندگان و طراحان هنری هیچ ایده ای برای فروش و معرفی بازی خود نداشتند، افرادی که در بخش کسب و کار فعالیت داشتند، طرح های خود را در اختیار آن ها قرار می دادند. از ایجاد صفحه اینستاگرام گرفته تا مطرح کردن انواع شیوه های درآمدزایی.

در روز اول، مشاوره های لازم بیان شد و افراد مختلف از تجربه های شکست خورده استارتاپی خود گفتند. عمده دلیل این شکست ها، خلا کار تیمی بود و در میان 10 تیم حاضر در این استارتاپ ویکند، گاهی اوقات مشاهده می شد که هماهنگی به قدر کافی وجود ندارد.

IF

مربیان در طول روز، مرتب به تیم ها سر می زدند و به نیازهای شان پاسخ می گفتند تا سرعت عمل بالاتر رود. اما با این حال به نظر می رسید که شرکت کنندگان از تلنگرهایی که مربیان به برخی تیم ها می زدند ناراضی بودند. به اعتقاد آن ها، صحبت های ناامید کننده برخی مربیان، روحیه تیم را از بین می برد و سودی به حال شان ندارد.

ناگفته نماند که این اولین دوره از استارتاپ ویکندهای ایرانی برای بازی های ویدیویی بود و طبیعتا انتظار می رفت که طرح های پخته، کارآمد و نوآورانه کمتر به چشم برسد.

این مسئله را نیز باید مد نظر داشت که تعداد اندکی از تولیدکنندگان بازی در داخل ایران اخیرا به موفقیتی قابل ستایش دست یافته اند و تا رسیدن به کیفیت و استاندارد جهانی، هنوز راه طویلی پیش رو داریم. از همین رو انتظار نمی رود که در بطن این جریان، جوشش خاصی یافت و استارتاپ ویکند بازی، با دیگر استارتاپ ویکندهای ایران قابل مقایسه و رقابت باشد.

در گام اول، آموزش کار تیمی و شبکه ای به شرکت کنندگان اهمیت بسیار بالایی دارد و پس از آن می توان به بلوغ ایده ها و مصمم بودن در اجرا فکر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • محسن

    کلا 5 نفر جم شدن اونجا خخخخخ
    جونم علاقه به کار گروهی

  • امیررضا

    یکی از داورا خودش هم اعتراف کرد که تقریبا از بازی هیچی نمی فهمه کلا ما اینجور آدمایی هستیم که روابط رو به ظوابط ترجیح می دیم آخه چراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااء؟

  • mozhani

    برای من تجربه ی خوبی بود...
    احساس میکنم به جای اینکه خیلی خاص به موضوع فکر کنیم، یه همچین جاهایی رو به معنای خود کلمه، استارتاپ ببینیم، جایی که از اونجا شروع کنیم...
    برای ما یه شروع بود این چند روز، با اینکه چهارم شدیم، یه عالم آدم های جدید و با تحربه تو زمینه های مختلف رو شناختیم چیزهای جدید یاد گرفتیم، ارتباط های موثر شکل گرفت...
    همچین جو هایی برامون لازمه واقعا تا بتونیم دید پیدا کنیم، حتی اگه محصول خاصی تو اون ۲ روز develope نشه ...

  • Mr e

    ازدواج:)))))) براي بازي ويديويي ولي هيچ چيز نو اورانه اي نيست بالآخرة بايد از يه جايي شروع كرد ولي نميدونم چرا چندساله داريم از يه جايي شروع ميكنيم.

  • میلاد

    تمرین کار تیمی واسه ما ایرانی ها خیلی لازمه. این جور گردهمایی ها و کارها، هیچ فایده و خروجی هم اگر نداشته باشه، برای تمرین کار گروهی لااقل یه قدم کوچک هست. پیشرفت با همین قدم های کوچک شروع میشه

  • مدیر عامل شرکت صابون گلنار

    حالم بهم خورد :@

  • Siamak Gol

    من ی بار تا دم درِ خابگاه دخترونه علم و صنعت رفتم :|
    فک کنم نارمک بود اگه اشتباه نکنم. محمود هم فک کنم نارمک باشه. نه؟
    واقعا هیچ نظره خاصی ندارم بدم
    یونیورسیتی اف ساینس اند تکنولوژی

    • TROOL

      بی کامنتی موج میزنه

  • کارگردان

    نکته ای که باید بهش توجه بشه اینه که:
    همه نباید مدیریت کنند و یک پروژه نیاز به کسایی هم داره که فقط گوش کنند و اجرا کنند ... متاسفانه من به شخصه همچین چیزی ندیدم ولی فردا یک جلسه دارم که قراره چند نفر رو برای اجرای یک ایده بیارم تو تیم... خدا کنه ذهن و درک بازی از مسائل داشته باشند..

    • Siamak Gol

      به دیجیاتو بگو خودت و تیم ت رو بزاره رو میز عسلی بررسی کنه ...
      .
      درامدت برا کارِت درومد؟ شرو کردی؟

      • کارگردان

        چنان فشاری بهم اومده زدم تو کار فروش مکمل بدنسازی|:
        فضای اقتصادی کشور به مضخرف گفته زکی!
        فعلا قراره یک پروز رو با این تیم راه بندازیم بعد خوب ها رو جدا می کنم واسه پروژه اصلی ... خود این پروژه هم کم چیزی نیست اگه بتونیم مثل آدم با هم کنار بیاییم و درست پیادش کنیم (:

        • کارگردان

          اگه دیدم باز جواب نداد مجبورم بزنم تو کار ماریجوانا (:(:(:
          لامصبا مثل چی می کشن!!!
          خاک تو سرشون!

          • Siamak Gol

            نه واقعا الان اقتصاد ساکن شده.. اونا که درامد داشتن حالا همونو دارن. زیاد کسی هم سراغ کار جدید نمیره. دو سه سال پیش یکم وضع بهتر بود. تبلیغات کارافریی رفته بود بالا. مردم هم زده بودن تو کار. نمیدونم دلیلش چیه.
            .
            یکی میشناسم تو خیابون خانساری اهواز "آب شنگولی" میفروخت. نمیدونم از کجا گیر میاورد. آقا تو یه سال مایه ای زد به جیب که نگو. الان زده تو ماشین اروندی. با 4 . 5 تا شرو کرده فعلن. میگه خیلی راضیه. لامصبا بعضیا از تو سنگ ام پول درمیارن.

          • کارگردان

            پیمانکار وقتی میدونه شهرداری پول نداره عمرا جلو بیاد...
            نمی خوام سیاه نمایی کنم ولی خوب واقعا پول نیست و گردش مالی در حد فاجعه باری پایین اومده...

          • Siamak Gol

            مت آمفتامین...
            برو توش.. مخصوصا آبی
            .......
            چرا کسب درامد سخت شده جدیدا ؟!
            آقا پیمانکاری شهرداری .. یکم سرمایه اولیه میخاد اما پول توشه وحشتناک.
            شهرداری اهواز دنباله پیمانکاره. زنگ میزنه بهشون.(حتی پیمانکارای نفت و گاز) که بیان کار بکنن.

  • TROOL

    حتمن موفق میشن

    • حمیـــد (نیم کیلوباش)

      ایده خوب ، تلاش بیوقفه ، روحیه امیدوار ... خیلی فاکتورها هست که اگه همشون باهم و درکنار هم جم بشن ، ازش یه خروجی عالی میتونیم ببینیم
      ---------------------------
      ای جانم ، دانشگاه روزهای پرشور من

  • Between the Rays

    به نظرمن آینده نگر بودن خیلی مهمه مخصوصا توی دنیای امروز. متأسفانه ایده پرداز تو ایران میشه گفت امنیت نداره.
    اکثر کسایی که ایده خوبی دارن یا قدرت اجرایی ندارن یا سرمایه. هر دوی اینها در ایران تهدید محسوب میشن. چون امنیت ایده رو به خطر میندازن.

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی