ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا شهرهای زیر دریایی می توانند روزی انسان را در خود سکنی دهند؟

افزایش بدون توقف جمعیت و گرم شدن دمای کره زمین مسأله ای بغرنج است که ذهن صاحب نظران و دانشمندان سراسر دنیا را به خود مشغول کرده. آیا ساخت شهرها در زیر آب می تواند ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۲۶ اسفند ۱۳۹۳  |  ۲۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

افزایش بدون توقف جمعیت و گرم شدن دمای کره زمین مسأله ای بغرنج است که ذهن صاحب نظران و دانشمندان سراسر دنیا را به خود مشغول کرده.

آیا ساخت شهرها در زیر آب می تواند استراتژی مناسبی برای کنترل (یا حتی بهبود) آسیب های ناشی از این دو مشکل عمده باشد؟

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

تاریخ انبوهی از اسامی شهرهایی را در خود دارد که به زیر آب رفته اند و بالا آمدن سطح آب دریاها که هم اکنون شاهدش هستیم هم می تواند مناطقی نظیر لندن، مالدیو، نیو اورلئان، بانکوک و شانگهای را در معرض خطری مشابه قرار دهد.

جالب است بدانید گوگل نیز با در نظر داشتن هم مسأله اقدام به شبیه سازی این شرایط نموده و جاری شدن سیل در شهرهای مختلف دنیا را به تصویر کشیده است.

اما در سایه چنین سناریوهای وحشتناکی، ایده بهره برداری از اقیانوس ها به عنوان سرزمینی تازه برای سکونت چندان هم دور از ذهن نبوده و در عوض حتی منطقی هم به نظر می رسد.

flood-water-640x457

اما آیا انسان می تواند به زندگی دراز مدت در اعماق آب ها عادت کرده و از زمین دل بکند؟ طراحان مختلفی از پروژه های مسکونی زیر آبی دنیا سخت در تلاشند تا ثابت کنند که بله، انسان می تواند.

چرا شهرها را زیر آب بنا کنیم؟

در این بخش در نظر داریم برخی از مشکلات زندگی روی زمین را با شما در میان بگذاریم که به اعتقاد دانشمندان، آینده نگران و معماران به لطف اجرای طرح هایشان برای سکونت دادن انسان در زیر آب از بین می روند.

  • عدم تعادل در زیست کره به خاطر تغییرات آب و هوایی زمین
  • کمبود فضا برای اسکان دادن جمعیت رو به رشد این کره خاکی
  • بروز بلایای طبیعی نظیر زلزله، فوران آتش فشان، توفان و سیل
  • فقدان منابع انرژی پاک و تجدید پذیر
  • کمبود آب و مواد غذایی که عمده دلیل آن هم افزایش جمعیت و فقدان منابع است

اما تکنولوژی های دیگری هم برای رفع این مشکلات ارائه شده اند، با این همه، اقیانوس ها به خاطر پتانسیل بالایشان می توانند راهکارهای پایدارتری برای حل این مسائل باشند.

البته ساخت سیستم های تخلیه اضطراری، بهینه سازی اثرات طبیعی نور خورشید در زیر سطح آب و انجام اموری مانند آن نیازمند پیشرفت های قابل توجه در علوم و فناوری های گوناگون است.

under-water-640x480

بگذارید نگاهی بیاندازیم به برخی از طرح های ارائه شده برای ساخت مناطق مسکونی زیر آب که احتمالا در آینده ای نه چندان دور در آنها زندگی خواهیم کرد.

باغ آبی

شرکت ساختمان سازی ژاپنی Shimizu Corporation ایده ساخت نخستین شهر زیر دریایی دنیا به نام باغ آبی را مطرح کرد.

این شهر قرار است که در یک کره شیشه ای بنا شود که ارتفاعی برابر با 9 مایل دارد. در این شهر 5000 نفر اسکان داده می شوند و علاوه بر مناطق مسکونی، هتل ها و دفاتر کسب و کار نیز در آن بنا خواهند شد.

کل شهر هم Ocean Spiral نام دارد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، کاملا مستقل از زیرساخت های زمینی است و امکانات زیر را در خود خواهد داشت:

  • تولید برق با استفاده از اختلافات دمایی در آب اقیانوس
  • تولید آب آشامیدنی از طریق فشار هیدرولیکی
  • کاهش اثرات مضر CO2 با مهار کردن توانایی میکرو ارگانیزم ها در تبدیل گاز CO2 به متان
  • کشت آبی و کشاورزی در بستر دریا برای تولید مواد غذایی و تأمین منابع مورد نیاز

در کنار این شهر تعدادی هاب زیردریایی هم در نظر گرفته شده اند که محیط زیر آب را تحت نظر می گیرند و سطح اقیانوس را از مواد آلوده پاکسازی می کنند و آب آشامیدنی و برق مورد نیاز ساکنین کره را تأمین می کنند.

البته باید بگوییم که این شهر زیر دریایی در اغلب اوقات تا نیمه در زیر آب فرو می رود تا بیشترین استفاده را از نور خورشید ببرد. اما در مواردی که شرایط جوی نامساعد می شود، کل شهر زیر به دریا فرو خواهد رفت.

تردیدی نیست که اجرای این پروژه مستلزم صرف بودجه ای هنگفت است و اتمام آن دست کم 5 سال زمان خواهد برد، اما اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش رود، به زودی نخستین گروه از انسان ها برای زندگی به آن منتقل می شوند.

Japanese-Underwater-City-EMGN5 (5)

Ocean-Spiral-Deep-Sea-Gondola-665x385

spiral4

w39vnud6qbnws007

دریا خراش

water-scraper-island

سارلی سارکام از کشور مالزی صاحب ایده دریا خراش است؛ نوعی آسمان خراش مستقل که در اعماق اقیانوس بنا خواهد شد. وی با ارائه این طرح در رقابت eVolo 2010 Skyscraper مورد تقدیر و ستایش قرار گرفت.

ما آینده ای را متصور می شویم که دیگر یافتن یک قطعه زمین خالی بسیار دشوار خواهد بود و مسبب این مسأله تنها انسان است و بس. در حال حاضر، حدودا 71 درصد از سطح زمین را اقیانوس ها پوشانده اند و اگر روند تغییرات آب و هوایی زمین به همین شیوه ادامه داشته باشد، این سهم از میزان یاد شده هم فراتر خواهد رفت و روزی فرا خواهد رسید که ساکن اقیانوس ها شویم. ما طرحی از یک شهر تازه را ارائه کرده ایم که از ترکیب آب و ساختمان های بلند ساخته شده و به جای آنکه طبیعت را مصرف کند، آن را می سازد.

این سازه که با یک جنگل کوچک پوشانده خواهد شد قادر است چندین هزار نفر را در خود جای دهد و گفته می شود که ساکنین ساختمان مورد بحث می توانند همچون سطح زمین در آن، زندگی، کار و بازی کنند و خانه هایشان هم توانایی انجام هر کاری را خواهد داشت: از تولید برق گرفته تا پرورش غذا و مدیریت فاضلاب آن.

طراحی این سازه ها به گونه ای است که می توانند در فشار بستر اقیانوس هم سر پای خود بایستند و از منابع خارجی نظیر بادها نیز بهره بگیرند.

زیر زیست کره 2

Sub-Biosphere 2

sub-biosphere-2-0

Sub-Biosphere-2-1

phil-pauley-sub-biosphere-2-designboom-02

phil-pauley-sub-biosphere-2-designboom-07

این سازه در واقع شبکه ای از هشت پایه کروی است که برای زندگی در اعماق آب طراحی شده و حاصل ذوق متفکر و طراح سازه های مفهومی اهل بریتانیا فیلیپ پاولی است.

این پایه ها به شیوه ای دایره ای شکل استقرار می یابند و از طریق یک پایه مرکزی کنترل خواهند شد که منابع مورد نیاز از برق، غذا و آب آشامیدنی را برای آنها تأمین می کند.

نکته جالب در مورد این طرح آن است که هر کدام از پایه های یاد شده وضعیت های آب و هوایی مختلف محدوده های جغرافیایی گوناگون روی زمین شبیه سازی خواهند کرد و محیطی مشابه به آنها را در بستر دریا به وجود می آیند.

این سازه می تواند صدها نفر را در خود جای دهد و به گونه ای طراحی شده که قادر است به صورت عمودی حرکت کند و از این طریق در شرایط آب و هوایی نامساعد نظیر توفان ها وضعیت خود را زیر موج های آب تغییر دهد.

پاولی طرح خود را «منطقه مسکونی زیرآبی مستقل» خوانده و به خاطر آن در سال 2014 میلادی موفق به دریافت جایزه Green GOOD DESIGN شد.

وی همچنین در راستای تلاش هایش برای دریافت بودجه و البته جلب توجهات به پروژه مذکور و همچنین عملیاتی کردن طرح زندگی دراز مدت در زیر آب، مجموعه ای از چند کتاب علمی و تخیلی را تحت عنوان نظم اخلاقی برای جوانان نوشته است.

شهرهای زیر آبی چه زمانی به حقیقت بدل خواهند شد؟

باید بگوییم که هم اکنون تأسیسات تحقیقاتی و هتل های مختلفی در بستر دریاها و اقیانوس ها بنا شده اند اما ایده ساختمان های زیر آبی به عنوان یک منطقه قابل سکونت دائمی هنوز هم تحقق نیافته است.

پروژه هایی که بر اساس این ایده تعریف شده اند، پیچیدگی زیادی دارند و اجرایی شدنشان هم به بودجه هنگفتی نیاز دارد که متأسفانه عدم وجود حامی مالی مناسب باعث شده که تحقق چنین رویایی به آینده موکول شود و به نظر می رسد که موفقیت پروژه هایی از این دست بیشتر به عزم جمعی ما نیاز دارد.

ایان کوبلیک می گوید: 27 ساله بودم که نخستین شیرجه بلند و عمیقم را زدم و حالا 74 سالم است. من حدودا چهل سال از عمرم را صرف مطالعه زندگی در بستر دریاها کردم. در واقع علت چنین آینده نگری این است که اگر هوای پیرامونمان را از بین ببریم دیگر جایی برای زندگی نخواهیم داشت و مجبوریم که این کره خاکی را ترک کنیم.

شرایط زندگی بشر روز به روز در حال بدتر شدن است و دیر یا زود مجبور خواهیم شد که اقیانوس ها را به عنوان گزینه ای مهم در برای اسکان خود در نظر بگیریم. لذا برای خودمان هم که شده، بیایید امیدوار باشیم که شهرهای زیر دریایی، می توانند راهکاری قابل اطمینان و مستحکم برای زندگی مان باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • امین

    همین مونده به ته دریا ها گند بزنیم

  • TROOL

    مطلب خیلی خوبی بود مرسی

  • Siamak Gol

    اقایون حانوما..
    چارشنبه سوری بر همگی مبارک‌‌..
    الان از یه جایی دارم کامنت میپم که هیشکی حتا تصوذشم نمیکنه.. حتی خودم!!!!!!!
    در یه حالتی به سر میبرم بسیار‌جالب..
    با دو‌کیلوکاهش وزن چارشنبه سوری رو‌ از اینجا تبربک میگم..‌

    • Mr e

      خداییش الان شما و ایخم نیومدید تو کامنت دیوانو تخریب میکنید؟؟! عجیبه ها

      • Mr e

        ببخشید اشتباه به شما reply کردم به اندرویید عادت ندارم:).

  • GabrieL

    یاد 1 Bioshock افتادم

    • حسن

      اصلا وقتی عنوان رو دیدم منتظر بودم 10 تا کامنت این زیر باشه که بگن مثل بایوشاک

  • محسن

    دیگه به زیر دریا هم رحم نمیکنن

  • محمد

    فک کنم اکه با تصحیح رفتارمون و جلوگیری از گرم شدن زمین ، رو خاک زندگی کنیم ،‌بهتر باشه تا تو اب...

  • یحیی خالدی

    بزرگترین ترسهای من
    1: فضا(معلق و سرگردان باشم)
    2: کل دریا حتی سوار شدن قایق تا دومتری ساحل
    3: محیط بسته (مثل سفینه و زیر دریایی - غار و تونل)
    حالا نمیدونم چرا این دانشمندا دنبال راه نجات بشریت رو توی این سه تا هستن خب یه راه پیدا کنید این بیابونا قابل سکونت باشن یا هرچی

  • Between the Rays

    چرا که نه بعد این همه دست و پا زدن هیچی از این دنیا عایدمون نمیشه میریم اونجا دو سه تا پری دریایی میزنیم تو رگ. :D

    • iLDA

      این همه ماهی های ناشناخته نهنگ و از این طور چیزا و چیزای ریز و درشت دیگه باعث میشه یکم خطرناک به نظر بیاد

      من باشم که نمیرم!

      دوما شاید این شیشه ای که میگن یهویی بشکنه و درجا همه 5000 نفر میمره! (یه جور قتل عام میشه!)

      http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=c575bcba-ffbb-454e-80fd-e6b4037b5c06

      • Mr e

        ولی برا عید اهنگ باحال خوب اومده قاف‌_خوش گذشت هیچکس-فیروز مویر،مرژاک،البا_ژاپنی این متن صرفا اسپم هست و هیچ بار علمی ندارد.

      • Mr e

        مطمن باش اونقدر تحقیق کردن که شیشه نشکنه وبا اون محیط سازگار باشه الکی هم نیست.

        • iLDA

          همیشه احتمالات رو در نظر بگیر شاید اتفاق غیر منتظره ای افتاد!

          • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

            آخ آخ دیدی چی شد ؟

            لینک تبلیغاتیت یادت رفتا :))

      • Between the Rays

        ما جنبه ی رومانتیک قضیه رو نکاه کردیم شما خطرناکشو.

  • iLDA

    هنوز خیلی مونده تا این چیزا عملی بشه!

    رو خشکی نمیتونیم صاف صاف راه بریم تو دریا...!

    http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=c575bcba-ffbb-454e-80fd-e6b4037b5c06

    • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

      مردم از خنده =))

      میگم چرا دیوان انقدر بی منطقه از عکسش معلومه 12 سالشه :D

      • Mr e

        البته داداش از کارت شاکیم خود دیوان شاید از دستت ناراحت بشه لطفا دیگه دیوانو اذیت نکن.

        • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

          یعنی چون چند وقت پیش توهین کرده تموم ؟ !!!!!!!!

          داداش دیوان چقدر بهت پول داده بیای دفاع کنی ؟

          یا اصلا شاید خود دیوان هستی چون با چند تا اکانت میومد

        • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

          میشه شما کاسه داغتر از آش نشی ؟

          فکر نکنم به شما ربطی داشته باشه :|


          دیوان اگه آدم بود سر یه برند خارجی به پدر و مادر من فحش نمیداد :|

          • Mr e

            این اخرین کامنت حالا اون قبلا اینو گفته حرف خیلی وقت پیشه به منم گفته بود مستر توالت و خیلی چیزای دیگه دلیل نمیشه ده سال بشینم تخریبش کنم:\.

      • Between the Rays

        بیا بغل عمو https://igcdn-photos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t51.2885-15/11022888_801050066653810_305027391_n.jpg :D

        • Mr e

          خدا مادر شمارو رحمت كنه--------------------/---مطلب رفت تو موضوعات داغ:|||

        • Mr e

          بيخيال ديگه دادا اگه اينطوري پيش بريم مطلب مبره تو موضوعاته داغ:/.

        • Mr e

          کدوم جملم ؟.

          • Between the Rays

            این: خوب بحثو عوض میکنی ها. درسته ولی نه اینجوری. بنده فردی هستم که از ابتدای زندیگم مسیرم مشخصه تک فرزندی تنها که مثل شماها مادر تو گوشمون لالایی نخوده یک سالمون بود رفت عمرشو داد به مادر شما. با سختی بزرگ شدیم. هر چی خواستیم به دست نیاوردیم آرزو به دل.... شما حالا از کی دارید دفاع میکنید؟ هیچ کس مقصر نیست. بحث من دیوان یا شما نیستی. بحث من شیوه فکر غلط حضرت عالی و غیره.... و کسایی دیگه که مغرضانه رفتار میکنن.

        • Mr e

          الان چه ربطی داشت ؟ هرکی هر چی داره برا خودش اصلا کی گفته من از دیوان خوشم میاد؟ خوب به من چه از صبح تا شب کار میکنی؟ خوب بحثو عوض میکنی ها اصن بیخیال من غلط کردم دیگه کشش نده

          • Between the Rays

            اگر همین نکته ای که آخر اشاره کردید به نظر من خیلی خوب هست. اگر اطلاعات دیگتون هم مثل این جمله چهارمی باشه که واویلاست چون کاملا غلط است.

        • Mr e

          ما که فعلا میبینیم اون با شما کاری نداره به قول ترکا شما بهش ایجشمخ میکنین.

          • Between the Rays

            عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است

            کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم.

          • Between the Rays

            چرا طوری صحبت میکنیم که انگار هیچ اشکالاتی نیست؟ نه شما اگر نیت خوانی هم بلدید حالا اون دیگه هنر شماست من بلد نیستم. من که کسی رو تخریب نکردم.

        • Mr e

          سنش به تو چه ربطی داره؟؟!

          • Between the Rays

            اون موقعی که شماها با دیوان قهوه میخوردین ما بدبختا قرص پروپرانولول و زاناکس میخوردیم. به قرآن مجید به امام زمان قسم من مثل شماها نیستم دستم تو جیب بابام باشه واسه گوشی یا چیزای دیگه. کار میکنم مثل سگ توی کافینت که خرج دانشگام دربیاد ای خدا پول دست کیا میفته. اون آقا عاجزانه درخواست می کنم سری به بیمارستان بزنند و کودکانی سرطانی رو ببینند. البته برخی از دوستان هم صادق باشن بهتره... با اینجا مطلب گذاشتن نه کسی باکلاس میشه نه بی کلاس پس لااقل خالی نبندیم اگه راستشم نمی گیم.

          • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

            سنش به ایشون ربط نداره همونطور که کامنت ایشونم به شما ربطی نداره

          • Between the Rays

            جملات رو بالا پایین نکنید لطفا. آیییخم گفت این حرفو نه من با دقت بخون کامنتارو. نگذارید ما اینجا حالا خیلی حرفا هست نباید گفته بشه جای این بحثا نیست. من حاضر نیستم رقیبم رو تخریب کنم من حاضر نیستم اسناد سری رو اینجا افشا کنم.

      • Mr e

        الان میان میگن به دیوان حسودی میکنی تو سن دیگو زندگی میکنه↔;-).

        • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

          حسودی :O

          چند سالته عمویی ؟

          من یه ثانیه زندگی تو ایران کنار خونوادمو به کل آمریکا نمیدم


          حالا دیوان میخواد بره تو کره مریخ زندگی کنه :|

          البته اگه شما حسودی میکنی انشاالله بری یه روز همونجا پیش دیوان جونت :))

          • Mr e

            اصن نفهمیدی من اینو باحالت شوخی گفتم دادا من اصل حرفم اینه که اومدی دیوانو مسخره میکنی من ۱۷سالمه ولی من عقلم از تو که نام کاربریت سوژه خندس بیشتره :-D در ضمن من از دیوان دفاع کردم چون الکی داری مسخرش میکنی.

      • iLDA

        ؟؟؟ زیر دیپلم حرف بزنید لطفا!!!

        • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

          جوابم اشتباهی بود میخواستم به Between the Rays جواب بدم

          شما به تبلیغات و ریفرر دیجیکالا برس تو همه کامنتا لینکتو بزار :)))

مطالب پیشنهادی