ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کشف نشانه هایی از آب مایع در سیاره سرخ

پس از مدت ها کاوش روی مریخ، پژوهشگران تیم علمی کاوشگر کنجکاوی به نتایجی دست یافته اند که نشان دهنده وجود آب مایع روی سیاره سرخ است. به گفته پژوهشگران این آب احتمالا در لایه ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۲۶ فروردین ۱۳۹۴  |  ۲۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

پس از مدت ها کاوش روی مریخ، پژوهشگران تیم علمی کاوشگر کنجکاوی به نتایجی دست یافته اند که نشان دهنده وجود آب مایع روی سیاره سرخ است.

به گفته پژوهشگران این آب احتمالا در لایه های نزدیک به سطح سیاره مذکور وجود دارد و ظاهرا بسیار هم شور است و می تواند برای گونه خاصی از میگوها به نام میمون دریایی مناسب باشد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

پژوهشگران تیم کاوشگر کنجکاوی با در نظر داشتن نتایج بدست آمده از تحقیقات ربات مذکور روی دما و رطوبت این سیاره دریافته اند که در برخی از شب های مریخی، شرایط به اندازه ای خوب بوده که نوعی شورآب در آن تشکیل شود.

این آب نمکین هم به خاطر وجود پرکولوریک تشکیل می شود؛ نوعی نمک که در مریخ ایجاد می گردد و دو خاصیت سودمند دارد، نخست اینکه می تواند آب را از هوای سیاره استخراج کند و دوم اینکه نقطه یخ زدگی آن را پایین بیاورد.

به این ترتیب در شب هنگام فضایی مرطوب زیر سطح مریخ ایجاد می گردد که مجددا در هنگام روز که خورشید بر سطح سیاره می تابد، خشک می شود.

البته ناگفته نماند که وجود احتمالی این آب نمکین روی سطح مریخ مدت هاست که به موضوع بحث دانشمندان بدل شده اما پیشتر تصور پژوهشگران این بود که شرایط در نزدیکی قطب ها بهتر از جایی است که کاوشگر کنجکاوی در آن قرار دارد (نزدیکی محور عرضی).

از این رو، با در نظر داشتن گرم تر بودن موقعیت قرار گیری ربات یاد شده، احتمال آنکه در  مناطق بالاتر از این حوزه آب شور پیدا شود، به مراتب بالاتر است.

در نظر داشته باشید که علیرغم مطرح شدن ایده شکل گیری مقطعی آب مایع شور روی سیاره مریخ، انتظار نمی رود که در آینده شاهد کشف برکه یا مانند آن روی این سیاره باشیم.

خاویر مارتین تورس در این رابطه اظهار داشته که: «شرایط نزدیک به سطحی که هم اکنون کنجاوی روی آن قرار دارد تا جایی که ما می دانیم برای حیات میکروبی مناسب نیست.

مارتین تورس مولف ارشد مقاله ای است که این هفته در رابطه با موضوع کشف آب مایع شور در نشریه Nature Geosciences منتشر شد. وی که علاوه بر این، در تیم علمی کنجکاوی عضویت دارد در این رابطه اظهار داشت: «احتمال وجود آب شور روی مریخ می تواند، بر نظر دانشمندان در مورد قابل سکونت بودن این سیاره اثرات قابل توجهی را بگذارد و فرایندهای ژئولوژیکی مرتبط با آب را تحت تاثیر خود قرار دهد.»

به بیان دیگر، کشف آب مایع روی سیاره سرخ از گام های ابتدایی یافتن حیات در مریخ است و  و تا آن زمان راه درازی در پیش خواهد بود.

ممکن است در آینده نه چندان دور، نام کاوشگر کنجکاوی به عنوان نخستین ربات آب یاب در تاریخ بشریت به ثبت برسد، با این همه، هنوز هم دانشمندان بیم آن را دارند که این سیاره در معرض بمبارانی از پرتوهای رادیو اکتیو قرار گیرد و همین مساله احتمال یافتن هرگونه حیات روی سطح آن را به کلی باطل کند.

اما از طرفی هم نمی توان با دیده ناامیدی به این موضوع نگریست. اگر خرس های آبی می توانند در بدترین شرایط شامل سرمای شدید و محیط های رادیو اکتیو زنده بمانند، شاید کشف حیات در این سیاره چندان هم دور از ذهن نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • ارفع

    آخر نمی شود این همه فضا فقط ما باشیم

  • بهداد

    ای آقا رفتی تحقیق تفحصا .... بنده خدا موسوی زحمت کشیده مطلب به این مهمی رو نصفه شبی پست کرده یه تشکر کنید ازش اقلا

  • محمد

    بدو بدو تو مسابق شرکت کن باحاله جایزه آیفون6.چیزی نمونده تا قرعه کشی شانستو امتحان کن

    http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=9ec05b8f-cd71-45bc-adfa-ad90328c5e17

    • گهینوم

      وای من چقدر هیجان زده شدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      بس کن دیگه آقای بچه!این مسخره بازیا چیه آخه؟!
      خسته نشدی از این چرتو پرتا؟
      یه جوری هم نوشتی بدو بدو آدم تا فیها خالدونش وسوسه میشه!

  • طــــــــــــــــــــــــــــوسي

    اگه در سیاره ای دیگه موجودات هوشمندی وجود داشته باشند ما ادمای زمین با هم متحد و مهربون تر میشیم ...
    بعد اگه بخوان بهمون حمله کنن که هیچی دیگه

    اخر شبی تخیلی شدم :|

  • samsungmobile

    حس میکنم این مطلب عصری تو دیجیاتو خوندم ! دچار دژاوو شدم؟
    ببخشید بی ربطه خیلی خواستم به زبون نیارم اما نمیشه من تقریبا همه ی پستارو میخونم و رفتار دیجیاتو درک نمیکنم که چرا کاربری مثل امیر پارسا رو بن آی پی نمیکنه؟ ایشون ادعاش میشه سن بالایی داره کار خوبی داره و اوضاع مساعدی داره از لحاظ روحی روانشناسی خونده و ... اما به نظرم از نظر روحی مساعد نیست حالش به شدت از بحث الکی لذت میبره برعکس ادعاش ادب رو هم اصلا رعایت نمیکنه...

    • samsungmobile

      ماشالله از ترسشم عضو نمیشه که کسی نتونه کامنتاش دنبال کنه اما اگه یه سر به پروفایل دیوان بزنید تو هر مطلبی اون هست امیر پارسا هم هست!
      اوناییم که هی گیر میدن به دیوان تماما توهینای امیر پارسا رو تایید میکنن حالا یا با مثبت یا با کامنت تفصیلی.
      3 تا از کامنتهای بی شمار این جناب تهیه کردم که بخش کوچیکی از توهیناش و ترول بازیش نشون بدم.
      http://www.axgig.com/images/03982556767945868845.jpg
      http://www.axgig.com/images/05568186309744960771.jpg
      http://www.axgig.com/images/83036847731347833397.jpg

      • samsungmobile

        آقای قاسمی وقتش نیست ترتیب اثر بدید؟ شما این نوع فرهنگ(!!!) میپسندی؟
        اصلا کاری هم به دیوان ندارم لحن اونم گاهی اوات تند و نا مناسبه اما هرگز شروع کننده حرف رکیک نبوده!
        خیلیا تو این سایت با نظر مخالف خودشون برخورد خوبی دارند خیلیا هم متاسفانه ندارند. فرهنگ با تکنولوژی پیوند خورده پس وقتی میاید تو دنیای نت همه چیزتون تو دنیا واقعی جا نزارید کمی از اون آداب معاشرتی که در مکان عمومی بروز میدید ( وجه ی خوبش) بیارید.

        • Siamak Gol

          حاجی ازادیه بیان..
          درد داره.. اما اگه نباشه میگن حقمو خوردین.. مجبوری تحمل کنی.. توهینم جزی از بیانه..
          همینی که هست.. باس بوخوریم...

          • samsungmobile

            من آدم مودبی نیستم قبول دارم اما هر حرفی آدم باید بسنجه کجا میگه! میشه شما میری سوپر مارکتی 4 تا حرف رکیک به شوخی به طرف بزنی ؟ یه موقع اما تو جمع دوستات ممکنه حالا بگید و بخندید (منظور شخص خاص شما نیست کلی میگم)!
            در کل کلافه شدم همه گیر میدن به دیوان اما کسی به امیر پارسا چیزی نمیگه !

        • samsungmobile

          درون عکس کامنتها گذاشتم که توی کدوم مطلبه و تاسف واسه اونایی که مثبت دادند یا حمایت کردند.
          در ضمن پاسخی به هیچکس نمیدم و از بحث بیخود خشنود نمیشم. اگه جواب کسی ندادم بدونه جوابش سکوته !

          • رضا

            فکر کن داری با یکی بحث میکنی یهو برگرده بهت بگه تو که نمیفهمی حرف نزن یا بگه من کلی وسیله دارم و تو ناف دنیا زندگی میکنم و تو که تو ک.. دنیا هستی حرف نزن. جوابت مطمئنن مودبانه نخواهد بود. همه کسانی که با دیوان درگیر شده اند چنین تجاربی دارند. اون اسنپ شات هم که مقایسه بوگاتی و پراید هست در جواب به مقایسه بین آمار فروش گوشی های لومیا و لپ تاپ های مک بوک پرو هست که مستحق مثبتهای بیشتری هم بود.

  • Mr.M

    به نظرم هر شخصي كه حيات را در سيارات ديگر قبول نداشته باشه اصلا از نظر منطقي و علمي كارش درست نيست
    چون آماري نگاه بكنيد بايد حيات در خيلي سيارات و قمرها باشه و اگر نباشد عجيب است
    در ضمن اگر سياره مريخ جرم زمين را داشت الآن ميتونستي. مسافرت بريد مريخ با مريخي ها معاشرت كنيد !
    يك همچين تمدني اگر وجود داشته باشه بهش حسوديم ميشه منظورم ٢ سياره قابل سكونت براي موجودات هوشمند در يك منظومه !!

  • Siamak Gol

    فک‌کنم فضایا کریستوری رو گزاشتن سر‌کار..
    .
    حالا اگه واقعا حیات پیدا کنن.. خیلی جالب میشه... کلی مطالعه میشه کرد از چگونگیه بوجود اومدن زمین... شروعِ حیات.. حتا بوجود اومدنه انسان!! خیلی هیجان داره.. اما یه حسِ شکم پر و شیخ مانندی میگه مریخ آبی ازش گرم نمیشه.. تریپ ت....ی ورداشتم..
    .
    آیا اونجا هم باید حقوق حیوانات رعایت بشه؟ نمیشه زد همشونو له کرد؟

    • Mr.M

      در بعضي جاها اگر به حقوق انسانها اندازه حقوق حيوانات بها بدهند راضيم !
      هيچوقت نميتونيم تمام حقيقت را بدونيم
      حتي رنگهايي كه ميبينيم ١ درصد فركانس الكترو مغناطيسي هست حالا بعضيها ميان ميگند چون روح را نميبينيم قبول نداريم !
      شما نرم افزار هم قبول نداشته باش همچنين الگروتيمهاي هوش مصنوعي را چون قابل ديدن نيست

      • Siamak Gol

        بله بله. وقت، وقته خوابه... شاهینو وللش.. دنبال حاشیه نرو..
        .
        اگه تو خیابون‌یه گربه رد بشه همه ترمز میکنن. عذاب وژدان میگیرن..
        اما آدم رد بشه بوق میزنن. سرعتشونو زیاد میکنن بترسی. دو تا فحش هم میدن.. اگه نری هم میزنن بیمه پولشو‌میده..
        .
        ماجرای روح‌که فرق داره.. اون چیزی کاملا متفاوته. باید چیزی به غیر از عدد‌ و ماده و زمان و مکان و ... کلا همه ی چیزای مادی باشه. کسی هست بگه تو کرات دیگه حیات نیست؟

    • maket_bivatan

      حیونای اینجارو به قدر کافی ازشون له کردیم دیگه اونورو چرا؟
      دیده شده بحث شاهین پرستی افتاده تو سایت
      من برم خواب مرغی بزنم

      • maket_bivatan

        باید تیتر میزدن سیاره ی سرخ آبی شد
        ینی هرجا پای بنی بشر باز شه بحث قرمز آبی اونجا میره
        مرغیم

  • گهینوم

    میگوی میمون دریایی؟!! o_O
    چه جالب!

  • گهینوم

    خانم موسوی فکر کنم این پست ساعتش اشتباه شده!

مطالب پیشنهادی