ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اختراعی ساده اما خلاقانه، تزریق و تهیه نمونه خون را آسان تر می کند

فرو رفتن سوزن نوک تیز درون پوست و گوشت و سپس بیرون کشیدن محتویات درون رگ های خونی، نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان هم تجربه ای دردآور است. اما اختراع جدید دانشجویان دانشگاه ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۲۷ فروردین ۱۳۹۴  |  ۱۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

فرو رفتن سوزن نوک تیز درون پوست و گوشت و سپس بیرون کشیدن محتویات درون رگ های خونی، نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان هم تجربه ای دردآور است. اما اختراع جدید دانشجویان دانشگاه رایس منجر به پدید آمدن دستگاهی شده که محل تزریق را حین برداشت خون، کاملا بی حس می کند.

این تیم 3 نفره دستگاهی توسعه داده اند که متشکل از یک سیلندر کوچک پرینت شده با کفه ای فلزی در یک انتهایش است. درون سیلند یک بار مصرف، دو محفظه وجود دارد، درون یکی آب قرار کرده و درون دیگری آمونیوم نیترات.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

زمانی که آب و آمونیوم نیترات با یکدیگر ترکیب می شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و محلولی بسیار سرد به وجود می آید. سرمای ایجاد شده از طریق کفه فلزی به پوست منتقل می شود و فرآیند تزریق را آسان تر می کند.

اما چرا پزشکان باید استفاده از این دستگاه را به کمپرس های یخ (آیس پک ها) ترجیح دهند؟ دانشجویان معتقدند که دستگاه آن ها فرآیند بی حس سازی و تزریق را در یک آن انجام می دهد و بسیار تکامل یافته تر از شیوه های قدیمی است.

اما از آنجایی که توسعه دهندگان وسیله مذکور، دانشجویان سال اولی هستند و هنوز واحد درسی دانش پیشرفته مواد را پشت سر نگذاشته اند، محلولی که در انتها درون دستگاه ساخته می شود بسیار ابتدایی است.

گرگ آلیسون در بیانیه ای گفت: "به این دلیل که ما مهارت های لازم در برخی از بخش ها را نداریم، مجبور بودیم که به راه حلی بسیار ساده تر فکر کنیم. محدود بودن، ما را به راهی بسیار خلاقانه و در عین حال ساده و ظریف رساند."

آلیسون که دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر است در کنار اندی ژانگ، دانشجوی زیست مهندسی و مایک هوآ، دانشجوی مهندسی مکانیک این دستگاه را ساخته اند که می تواند در عرض 60 ثانیه محل مورد نظر را بی حس کند؛ پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به دیگر راه های سنتی است.

این تیم حالا در پی ثبت پتنت دستگاه شان است. آن ها می گویند اگرچه وسیله ای که ساخته اند می تواند در حوزه های دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد اما استانداردهای آن ها برای استفاده های پزشکی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • كيان

    كاملا مزخرفه اين دستگاه.فقط ميتونه زيرجلدي تزريق كنه. تزريق عضلاني و خونگيري رو نميتونه.چون واسه عضلاني نيدل تا عمق عضله فرو ميره و ربطي ب بيحسي موضعي نداره ، واسه خونگيري هم بايد رگ و پيدا كنه و با زاويه درست و ب اندازه نيدل رو فرو كنه ك اين تو همه يكسان نيست ب نظر من ك ك...شره.در ضمن من خودم پرستارم

  • گهینوم

    جالب بود.مرسی

  • Cerita

    ایده بسیار جالبیه

  • abolfazl_eslami

    من حاظرم روزی ده تا امپول بزنم ولی قرص نخورم
    نمی دونم چرا اصلا به قرص هیچ اعتقادی ندارم :smile:

    • Chris

      :|
      من برعکس


      http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=e5d9cc82-7970-4980-b719-3dbc3340e6be

  • Ali 007

    سلام ببخشید یه سوال بی مربوط به مطلب
    قند شکن واسه pc چه پیشنهادی میدین

    • Hafez MK

      W .e .b F .r .e .e .r دانلود کن هم مرور گره هم همونی که جناب گفتین (البته ناگفته نماند: فاصله و نقطه هارو ورداری :) )
      به دردت میخوره.....من که راحتم باهاش....فقط دانلود یکم سخته باهاش....گاهی وختام یی کوچولو گیر میکنه که تحمل کنی دست نزنی درست میشه

  • javad.H

    جالبه چند وقت دیگه بچه ها رو هم با آمپول دیگه نمیشه ترسوند :|

  • Siamak Gol

    دانشجوی سال اولی؟ چ.... ترم؟
    .
    ما سال اول داشتیم درباره اندامِ بعضی ها بحث میکردیم :|
    البته توی همون مورد هم اختراعاتی داشتیم که چون سال اولی بودیم محل نمیزاشتن..
    .
    ولی ایده ی خوبی داره.. بدون درد و خماری..

    • علی طایی

      واااای پوکیدم ایول

      "ما سال اول داشتیم درباره اندامِ بعضی ها بحث میکردیم :|"

      دقیقا تو دانشگاه مام همین طوره

      :))

      • هستی

        آخه اینا تو دبیرستان هاشون این بحثها رو انجام دادن تو دانشگاه نوبت علم شده

مطالب پیشنهادی