ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بشر در جستجوی حیات فرا زمینی و بعد چهارم حیات

تا کنون ده ها اگزوپلنت در این کهکشان کشف شده اند که از پتانسل کافی برای سکونت برخوردارند و شاید نیازی به یادآوری این نکته نباشد که عوالم قابل سکونت بیشماری ممکن است در 100 ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۳۱ فروردین ۱۳۹۴  |  ۲۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تا کنون ده ها اگزوپلنت در این کهکشان کشف شده اند که از پتانسل کافی برای سکونت برخوردارند و شاید نیازی به یادآوری این نکته نباشد که عوالم قابل سکونت بیشماری ممکن است در 100 میلیارد کهکشان دیگر این هستی وجود داشته باشند.

با در نظر داشتن این تعداد شانس آنکه در آنسوی این کره خاکی حیات وجود داشته باشد بسیار هم خوب است اما احتمال یافتن آن قطعا کم خواهد بود.

علت چیست؟ یکی از دلایل این است که نمی دانیم حیات موجودات فرازمینی چگونه خواهد بود. به گفته کریستوف آدامی پروفسور میکربیولوژی و ژنتیک مولکولی در دانشگاه ایالتی میشیگان، این حیات ممکن است به قدری متفاوت باشد که حتی با نگاه کردن به آن هم نتوانیم تشخیصش دهیم.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر در مورد حیات فرازمینی بدانید.

ورای حیات کربنی

shutterstock_174962708

کل حیات زمین بر پایه کربن است؛ به بیان دیگر همه مولکول هایی که اندام های زنده را می سازند و بشر تاکنون موفق به کشفشان شده حاوی اتم های کربنی هستند که به دیگر اتم ها پیوسته اند.

علیرغم این، حیات روی این کره خاکی حول اکسیژن گسترش می یابد: گیاهان دی اکسید کربن را دریافت کرده (یک اتم کربن با دو اتم اکسیژن) و اکسیژن را بیرون می دهند که در واقع همان گاز مورد نیاز برای تنفس و حیات انسان است.

اما دیگر اشکال حیات هم ممکن است وجود داشته باشند که به طور کامل بر مبنای مواد دیگری شکل گرفته اند. یک مثال ساده و خوب در این رابطه ترکیب ارگانیک متان است که از یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن ساخته شده.

برای نمونه تایتان (ماه زحل) را در نظر بگیرید. این ماه مملو از دریاچه های پر شده از متان مایع است و سطوح پایینی از اکسیژن را در خود دارد و به همین دلیل انسان نمی تواند در آنجا زنده بماند.

با این همه، این دریاچه ها می توانند اشکالی از حیات را که بر پایه متان شکل گرفته اند و به مراتب متفاوت تر از گونه ای هستند که روی زمین شاهدش هستیم، در خود جای دهند.

مشکل کجاست؟ ابزارهایی که بشر برای تشخیص و شناسایی حیات در اختیار دارد صرفا برای بررسی گونه ای از حیات مناسبند که مانند خود اوست، با این همه، ممکن است که هیچگاه متوجه گونه ای از حیات که در این ماه وجود دارد یا انواع دیگری که شیمی متفاوتی دارند و در جهان های دیگر وجود دارند، نشویم.

آدامی هم اکنون روی روشی برای حل این مشکل کار می کند. وی روش تدوین شده خود را در نشست ماه آوریل انجمن فیزیک آمریکا که در بالتیمور مریلند برگزار گردید ارائه کرد.

مضمون جهانی حیات

20562069_7cf1e2aaec_o

آدامی به دنبال یافتن خصوصیتی است که همه اشکال حیات در کل هستی آن را در بر داشته باشند، نوعی ویژگی که فراتر از مواد شیمیایی سازنده حیات باشد.

اگر این ویژگی جهانی وجود داشته باشد و انسان بداند که چگونه می تواند آن را شناسایی کرده و مورد آزمایش قرار دهد، راه برای تشخیص حیات در دیگر سیارات و قمرها هموار خواهد شد و حتی اگر آن حیات شیمی کاملا متفاوتی در قیاس با زندگی زمینی داشته باشد، این مهم محقق می گردد.

لازم است یادآوری شویم که آدامی تصور می کند تا یافتن این ویژگی راه زیادی باقی نمانده و بسیار به آن نزدیک شده. او می گوید: چیزهایی وجود دارند که همه اشکال حیات (در هر نقطه ای) را در بر می گیرند و آن، چیزی نیست جز اطلاعات.

به بیان دیگر اطلاعات همان چیزی است که به شما امکان میدهد پیش بینی کنید و این همان کاری است که همه سیستم های زنده باید انجامش دهند.

این اطلاعات در داخل ژنوم (مجموعه کاملی از تمام ژن ها) هر ارگانیزم قرار گرفته و یک روش خوب برای تصویربرداری از این اطلاعات آن است که آنها را به عنوان اجزای جدای از هم یا ذرات در نظر بگیریم، درست مانند همان بیت هایی که کامپیوترها برای انجام محاسبات خود از آن استفاده می کنند.

برای نمونه آنطور که آدامی می گوید یک رشته از DNA انسان احتمالا حاوی صدها میلیون از این بیت های اطلاعاتی است و روش تکامل ارگانیزم ها به نحوه بازسازی این اطلاعات در گذر زمان بستگی دارد.

پرسش بزرگ

curiosity-23

پرسش بزرگی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه می توان میان اطلاعات ذخیره شده در مولکول های اندام های زنده و آنهایی که در اشیاء غیر زنده ذخیره شده اند تمایز قائل شد.

به گفته آدامی یکی از روش های انجام این کار آن است که به دنبال الگوها بگردیم. برخلاف موجودات زنده که با ساختن و بازتولید خود الگوهای خاصی را ایجاد می کنند (درست همانگونه که توالی های DNA خود را تکرار می کنند)، اشیائی که حیات ندارند صرفا بیت های تصادفی از اطلاعات را در خود دارند که هیچگاه نیز با تناوب منظم تکرار نمی شوند.

بنابراین کاری که باید انجام شود این است که تناوب های تکراری از اطلاعات را پیدا کنیم که متأسفانه انجام این کار به مراتب دشوارتر از گفتنش است.

طبق گفته وی، بهترین راه برای انجام این کار آن است که مواد شیمیایی موجود در داخل خاک دیگر قمرها و سیارات منظومه خورشیدی را بررسی نمایند که تا کنون هیچ شخص یا سازمانی دست به چنین کاری نزده است.

در واقع کاوشگرهای مریخ پیمای ناسا ابزارهای لازم برای پیاده سازی روش مطرح شده از سوی آدامی را ندارند و در حال حاضر نیز هیچ کاوشگری روی ماه یا دیگر سیارات وجود ندارد که بتواند چنین کاری را انجام دهد.

قلمرو چهارم حیات

kepler22b-artwork

شاید کشف حیات فرازمینی در خاک دیگر جهان ها دور از ذهن به نظر بیاید، با این همه، دانشمندان امید دارند موفق به یافتن نوعی از حیات شوند که تاکنون آن را کشف نکرده اند.

در نوامبر سال 2014، تیمی از دانشمندان موسسه مشترک ژنوم، آزمایشی را پیشنهاد دادند که در آن به دنبال قلمرو چهارم حیات روی زمین خواند گشت.

در حال حاضر تنها سه قلمرو از حیات شناخته شده اند که عبارتند از آرکی (Archaea)، باکتریایی و یوکاریوتی (eukaryote) و هر یک از این قلمروها دارای تناوب مشخصی در ساختار ژن RNA شان هستند که آنها را از دیگری تمایز می دهد.

اما تیم موسسه مشترک ژنوم باور دارد که احتمالا قلمرو چهارمی هم در میان است که تناوب RNA آن کاملا متفاوت از چیزی خواهد بود که قبلا دیده ایم.

ادی رابین مدیر این انجمن اظهار داشت: «ما مجموعه ای جدید و قدرتمند از تکنولوژی های ژنومیک را در اختیار داریم و به لطف آنها قادریم حجم عظیمی از داده ها را ایجاد و کنکاش کنیم و حیات جدیدی را بیابیم که متفاوت از یافته های امروزمان است.»

برای این منظور، تیم مذکور در نظر دارد به بررسی ژن سلول هایی بپردازد که در اشکال کوچک حیات وجود دارند و از 2.3 میلیارد سال قبل بر جای مانده اند، یعنی زمانی که اکسیژن موجود در جو زمین به مراتب پایین تر از میزان امروزی اش بود.

احتمال می رود که کمبود اکسیژن در آن دوران منجر به شکل گیری گونه ای منحصر بفرد (از لحاظ ژنتیکی) از حیات شده باشد که احتمالا در سیارات دیگر با سطح اکسیژن پایین شاهدش هستیم. این شکل تازه حیات همان نسخه بیولوژیکی از «ماده سیاه» است.

اینکه گونه جدید حیات روی زمین وجود داشته باشد یا عوالم دیگر هنوز هم مشخص نشده، اما تردیدی نخواهد بود که در آینده نه چندان دور، بشر به پیشرفت های قابل توجهی در این رابطه دست پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • reza_zarchi

    اون فرازمینی ها که عکسشون اول پسته دماقشونو عمل کردن؟؟!!
    ;-)

  • اسماعیل

    مطمئنا یه روزی میشه که انسان با سرعت نور در فضا حرکت میکنه.
    بنظر من دیگه انسان داره پاشو فراتر از حد میزاره.......

  • pooli

    فکر کن ،انقلاب به جهان دیگه وموجودات فرازمینی صادر کنیم...

  • حامد حامدی

    یک چیزی وجود داره که تعیین میکنه الان 2تا اکسیژن با کربن باشن یا 4تا متان با 2 تا هیدروژن
    یه چیزی وجود داره که برنامه ی DNA رو مینیویسه
    یه چیزی کوچیکتر از همه ی اینا
    شاید اون چیز همون بزن هگز باشه!!!

  • KOHGAJ

    میبینم که interstellar رو همه اثر گذاشته . فیزیک دانا

    • BuBo

      شما اگه کتاب قوانین فیزیک طبیعت که برای حدودا 40 سال پیش چاپ ایران باشه دیگه interstellar برات یه روایت تصویره، چون همه ش رو خوندی، حتی اونجا که شخصیت اصلی خودش رو میبینه تو کتاب علمی با یه شعر از طرف یه دانشمند بیان شده.
      قبل دیدن فیلم interstellar من حدودا 4 سال پیش همه ش رو خوندم، البته همه ش نه ولی چالش هایی که برای بیننده عجیب بود.

    • Siamak Gol

      باو . اینترستیلر کیه؟ اون یه ذره بود.. اون فقط تغییرات تو زمان مکان رو گفت.. هیچی نگفت... حتا نگفت چطور! قشنگ بود اما کوچیک بود..

  • Free Man

    جهانی رو تصور کن ....
    http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=522645ad-ff3c-4902-92db-9c8931e4759c
    بدون آلودگی وهوای پاک .... لبخند آبی آسمان

    • BuBo

      و چند عدد منفی زیبا

  • صالح

    بچه ها برید تو گوگل سرچ کنید :
    helicopter in egypt
    عکسایی ک میاد رو ببینید .
    نظرتون رو بگین !!!

    • BuBo

      اینا همه عکسن که به سادگی هر چه تمام تر میشه ساختشون، این سندی نیست که آدم بخواد این مطلب رو نشر بده یا با بیانش تو جمع چیز عجیبی رو به بقیه بگه.
      البته از نظر من، شما رو نمیدونم

      • صالح

        اگه نوشته ی من رو درست میخوندید می فهمیدید که من نظر خواننده رو خواستم ، در ضمن شما با ی سرچ ساده می تونید بفهمید که این مطلب ساختگی نیست و واقعا وجود داره !
        می تونید lamp in egypt رو هم سرچ کنید تا نتایج اون رو هم ببینید !
        انقد ذهنتون رو هم بسته و بدبین به همه چیز بار نیارید .
        http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%DB%8C%D8%B1%D9%88%DA%AF%D9%84%DB%8C%D9%81%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A8%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF

        http://en.wikipedia.org/wiki/Dendera_light

  • javad.H

    نمیدونم چه اصراری که حتما باید فضایی ها مثل ما باشند؟؟؟یا حتی این نوع حیات؟؟؟

  • امیر پارسا

    از همه جالب تر و واقعی تر بنظرم حیات سیلیکونیه!
    به قول استادمون شاید ما همگی 0 و 1 های یک برنامه شبیه سازیم که داره یه سری احتمالات رو شبیه سازی میکنه!
    شاید!
    .
    ماهشهر.پمپ بنزین.توی راه ابادان
    جالبه انتن 3جی نیست اما سرعت اش دان اش الان 5مگه!
    همه چیز میبینی توی این مملکت!

    • Rivekan

      نظریه جدیده یا زیر شاخه رائلیسمه؟!! :)

    • Free Man

      طبق قانون بند هفدهم اساسنامه حیات زمینی واس ماس یعنی کلش ماس ماس، حیات زمینی و فرا زمینی هم نداره کسی حق نداره بدون اجازه ما آب از جاش تکون بده. :)
      http://www.digikala.com/BlueSmile/default.aspx?refId=522645ad-ff3c-4902-92db-9c8931e4759c

    • maket_bivatan

      الان شماتوجهان سیامک نیستی؟

  • ط ـوسی

    جالتر از بیگانه فضایی اینه که یه سیاره دیگه باشه بازم توش ادما زندگی بکنن !!
    فکر کردن بهشم دیوونه کنندس !

    • WOLF

      فرض کن یه ایرانی هم باشه مشکل اینترنت نداشته باشه :D
      فرض کن امریکایی هم باشه عقب مونده باشه همش مشکل کندی اینترنت داشته باشه :)
      برگرفته از کتاب دلفین ها راه میروند :p

      • ط ـوسی

        اینطور که شما میگی اونجا واقعا دلفینا راه میرن

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی