میلیاردرهای دنیای تکنولوژی چگونه در تلاش برای مقابله با «مرگ» هستند؟
حتی خوشبین ترین رهبرای دنیای امروز تکنولوژی نظیر Peter Thiel، Larry Ellison، سرگئی برین و لری پیج نیز می دانند که زندگی ابدی، هدفی تقریبا غیرممکن است؛ با این حال باز هم می خواهد «مرگ» را شکست ...
حتی خوشبین ترین رهبرای دنیای امروز تکنولوژی نظیر Peter Thiel، Larry Ellison، سرگئی برین و لری پیج نیز می دانند که زندگی ابدی، هدفی تقریبا غیرممکن است؛ با این حال باز هم می خواهد «مرگ» را شکست دهند یا دست کم، راهی بیابند تا آن را به تاخیر اندازند.
جستجو برای یافتن راه حلی جهت زندگی ابدی، از قرن ها پیش مورد توجه بوده، نکته هم البته در این است که تا کنون هیچ راه حلی یافت نشده. دست کم ولی از سال ۱۸۴۰ میلادی تا به حال، امید به زندگی از ۴۰ الی ۴۵ به ۸۰ سال ارتقا یافته و می توان گفت دوبرابر شده است. گویا حالا دو برابر دو قرن پیش عمر می کنیم، یا حداقل امید داریم که عمر کنیم.
سوال اصلی اینجا مطرح می شود: آیا می توان یک بار دیگر هم این میزان را تقریبا دو برابر کرد و به ۱۵۰ سال رساند؟ با دیجیاتو همراه باشید.
واشنگتن پست گزارش می دهد که در سال ۲۰۰۴، برخی از غول های دنیای تکنولوژی با دانشمندان برجسته یک میهمانی شام برگزار می کنند تا در خصوص همین مسئله گفتگو کنند.
آیا می توان امید به زندگی را به ۱۵۰ سال افزایش داد؟
خانم Ariana Eunjung Cha، نویسنده ی مقاله واشنگتن پست می نویسد که این میلیارد ها صرفا پول در اختیار ندارند، آنها با قدرت پول خود تا به حال توانسته اند به علم پزشکی مدرن، تغییرات ژنتیکی، برنامه ریزی بهتر مغز انسان و کامپیوترهایی پر قدرت که می توانند محاسباتی دیوانه وار را انجام دهند، دست پیدا کنند.
در زمانه فعلی، بیشتر از هر مقطع دیگری در تاریخ، در خصوص رمز و راز بدن انسان می دانیم؛ اطلاعاتی که تا یک دهه پیش وجود نداشته اند.
Cha می نویسد: «هدف آنها این است که از تکنولوژی خود -چیپ، نرم افزار و الگوریتم ها- تا حد امکان استفاده کنند تا بتوانند رمز و رازهای نهفته و نحوه کارکرد بدن پیچیده ترین موجود هستی، انسان را بیابند.»
حال بیایید برخی از اقدامات افراد رده اول دنیای تکنولوژی در زمینه مبارزه با مرگ و یا مقابله با بیماری های خطرناک را مورد بررسی قرار دهیم.
- Larry Ellison، بنیانگذار اوراکل: وی تا کنون ۴۳۰ میلیون دلار را در راه تحقیقاتی که از پیری جلوگیری می کنند اهدا نموده است. وی می گوید: «مرگ هیچگاه برایم معنی نداشته است؛ چطور یک شخص می تواند امروز باشد و فردا از دیدگانمان غیب شود؟»
- در سال ۲۰۱۳، یکی از موسسان گوگل به نام لری پیج Calico را تاسیس کرد. شرکتی که آمده تا از پیر شدن جلوگیری به عمل آورد. بودجه ای که پیج برای این شرکت در نظر گرفته و در اختیار آن گذاشته نیز ۷۵۰ میلیون دلار است.
- Peter Thiel (یکی از موسسان PayPal در کنار ایلان ماسک)، Breakout Labs را بنا نهاده تا به علوم پیشرفته تر از زمان فعلی و ایده هایی بلندپروازانه، جامه عمل بپوشاند. برای مثال در حال حاضر پروژه ای در دست تحقیق است که بتواند از طریق استخوان، دوباره بافت های ریشه ای تولید کند و در نهایت از آن در راه ترمیم بافت های سلولی که با افزایش سن رو به زوال می روند استفاده گردد.
- زیست شناسی به نام «پاملا امیدیار» و همسر ایرانی اش، «پیرمراد امیدیار»، یکی از موسسان eBay، میلیون ها دلار صرف تحقیقاتی نموده اند که در سال های اخیر حول محور این موضوع قرار داشته که چرا پس از درمان برخی از بیماری ها در بعضی افراد، همان بیماری دوباره به سراغشان می آید.
- سرگئی برین که پس از انجام آزمایشاتی مشخص شده که داری ژنی است که ممکن است در آینده به بیماری پارکینسون مبتلا گردد، وی مبلغی معادل ۱۵۰ میلیون دلاری اهدا نموده تا بر روی DNA اش آزمایشاتی صورت گرفته تا در نهایت این ژن حذف گردد. وی البته می گوید این تلاش ها سپس می توانند به شکل یک تحقیق در خصوص همین بیماری در آیند.
- مارک زاکربرگ و همسرش Priscilla Chan، به همراه سرگئی برین و همسر سابقش Anne Wojcicki جوایزی را تحت عنوان Breakthrough Prizes طراحی نموده اند و هر سال شش جایزه ۳ میلیون دلاری به شش طرح برتر در عرصه های علمی اهدا می کنند.

برخی از این موضوع واهمه دارند که در نهایت و در زمان به سرانجام رسیدن این تحقیقات، جهان پر از افراد سالخورده شده و تحت پوشش قرار دادن آنها نیز تبدیل به امری مشکل گردد. برخی دیگر بر این باورند که زندگی کردن بیش از حد فعلی، الزاما برتری خاصی نداشته و افراد بیشتر عمر می کنند اما تا در نهایت توسط بیماری، مغز و یا بدنشان از بین برود.
میلیاردرهای دنیای تکنولوژی اما فکر می کنند که بر تمام این مشکلات می توان غلبه کرد. Peter Thiel معتقد است در نهایت می توان «بزرگترین دشمن بشریت»، یعنی مرگ را شکست داد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
استیو جابز پولدار نبود، فقط برای فرار از مالیات. اگه اشتباه نکنم دخترش با ۱۶ میلیارد دلار، توی ۳۰ تای اوله.
خخخخخ
نظر لری الیسون تو حلقم از پهنا.
ینی مرگ هیشکیو ندیده؟
دمش گرم بابا!
یعنی همه پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ و....ش زندن؟
قدرت دست انسان های خاص هست و مطمعن باشید روزی که درمان خیلی از بیماری هارا هم کشف کنند به مردم عادی خبر نمی دهند
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْت
بزرگترین دشمن بشریت ؟؟
چقدر خوش خیال هستند
واقعا مرگ چیز عجیبیه. خیلی راحت می بینیم که همه دارن می رن. بعدش هم خود ما. وقتی چین و چروک های صورت بیل گیتس رو می بینم. وقتی استیو با اون همه ثروت و اون همه امکانات تسلیم سرطان شد. اون وقت می فهیم که بشر هنوز ناتوان هست. تا ببینیم چی می شه
به نظرم اینا مشکل اصلیشون با مرگ نیست، مرگ واقعا به خودی خود ترس و واهمه ای نداره، و همونجور که دوستان گفتن، اینکه الان باشی یه لحظه دیگه نباشی، دقیقا مثل خوابیدن میمونه که یه لحظه بیداری، لحظه بعدش خواب...ترس همه ما (و البته این افراد پولدار) مواجه شدن با یه دنیای جدید ناشناخته اس، دنیای بعد از مرگ، کار ندارم خیلی از آدما حالا از روی روشنفکری زیاد یا شایدم از روی جاهلیت (شایدم علم زیاد!!!) سعی می کنن وجود اون دنیا رو انکار کنن، اما باید قبول کنیم همه ما ترس و واهمه ای که از مرگ داریم به خاطر مواجه شدن با یه دنیای جدیده که هیچی ازش نمی دونیم، دنیای پس از مرگ، وگرنه اگر مرگ نیست و نابود شدن بود، اگر مرگ مثل یه خواب شیرین ابدی بود که کسی ازش واهمه نداشت. کی رو دیدید تا حالا شب که می خواد خسته سرش و رو بالش بذاره غمگین باشه، بشه اااااااااااه کاش شب نمی شد، کاش نمی خوابیدم؟ خواب برای همه ما شیرینه، چون یه آرامش خیلی خوبی توشه، حتی اکثر ماها صبح که می خوایم بلند شیم، یه حس بدی داریم و دوست نداریم اون آرامش و راحتی خواب رو از دست بدیم، هرچقدر هم که پولدار و موفق باشیم، باز خواب برامون یه چیز دیگه اس. چون فارغ از تمام دغدغه های این دنیا میشی، فارغ از اینکه چی بخورم، چی بپوشم، کجا برم و و و
به نظر من افراد معروف بیشتر از مرگ میترسند، چون دارند از یه دنیایی که توش کاملا شناخته شده هستن و همه بهشون احترام میذارن و برای خودشون مرتبه ای دارن به یه دنیای جدید پا می ذارن که هیچ شناختی از اون وجود نداره، و تو اون دنیا مردم رو با پول و نژاد و سطح تحصیلات نمیشناسن، اینه که براشون ترسناکه، نه نیست و نابود شدن، واقعا نیست و نابود شدن هیچ ترسی نداره بلکه لذت داره قطعا...
مرگ رو میشه به تاخیر انداخت ولی قطعا نمیشه حذفش کرد....
چنانکه حضرت نوح هزار سال عمر کرد ولی وقتش که رسید بدون هیچ فرصتی روانه جهانی دیگر شد...
به نظم اینها به جای تحقیقات بی فایده(چون سیستم های زیستی فعلا پیچیده تر از فهم بشرند) باید متون کهن رو خوب بازبینی کنند...
چرا؟ واضحه! چون اونها بدون این تحقیقات عمر طولانی داشتند...
یعنی منظورت اینه که تحقیقات علمی رو تعطیل کنیم و بریم دنبال رازگشایی افسانه ها. یعنی درست همون کاری که بشر قبل از رنسانس انجام می داد!
حالا که قراره بریم دنبال راز زندگی افسانه ها و اسطوره ها، من میگم که بهتره بریم دنبال چشمه رویین تنی بگردیم که اسفندیار و آشیل توش رویین تن شدند.
زندگی زیباست ای زیبا پسند ، زنده اندیشان به زیبایی رسند
آن قدر زیباست این بی بازگشت ، کز برایش میتوان از جان گذشت
هنوز نتونستن راهی برای درمان ریزش موی هورمونی پیدا کنند ! به دنبال فرار از مرگ ؟!
دقت کردید به یک کاری علاقه دارید اینقدر که اطرافیان میگن فلانی دیوانه و عاشق اینکار هست ، ولی بالاخره یه زمانی فرا میرسه که از روزمرگی و تکرار اون علاقه خسته میشید . زندگی هم همین هست ، کسی که میمیره شاید یک لحظه یا بدون درد از دنیا بره و بعدش هم که چیزی نمیفهمه ، ولی اطرافیان و بستگان هستند که ممکن هست به خاطر از دست دادن اون فرد حتی کل زندگیشون نابود بشه ، به جای تلاش برای زندگی ابدی ، انسان باید تلاش کنه قدر دور هم بودن ها ، رفاقت ها و قدر خانواده را بفهمه ، باعث آزار کسی نباشه و درست زندگی کنه . مهم اینه قدر چیزهایی که داری را بدونی . از وقتی بشر روی کره زمین بود دنبال آب حیات و زندگی جاویدان بود . فقط میلیاردها نیستن که !
به نظرم عمری که داریم خیلی عالی و مناسبه ، اگر کم بود نمی تونستیم ثمره ی زندگیمون رو در پایان ببینیم و اگر زیاد عمر می کردیم جاه طلبی ها، خود خواهی ها و غیره باعث فاجعه ی انسانی میشد ، اگر درست و با تلاش زندگی کنیم چیزی کم نمیاریم.ما فقط میگیم همه چیز واسه ما باشه بدون تلاش و کوشش.
مرگ دقیقا مثل خوابه فقط بیدار نشدنش وحشت ناکه ما دقیقا یادمون نمیاد کی میخوابیم ولی صبح که بیدار میشیم دوباره خود ادراکی شروع میشه ، ولی وقتی خوابیدیم این خود ادراکی تموم میشه. بحث دینی نمی کنم اما فیزیک نشون میده که اطلاعات از بین نمیره پس تو جاودانه خواهی بود با تمام کارایی که کردی و چیزایی که یاد گرفتی ، اگر این اطلاعات به عالم بالاتر ( از نظر فیزیک) منتقل بشه ممکنه که تو دوباره بتونی خودتو درک کنی با این تفاوت که دیگه نمیتونی چیزی از اون کم کنی یا بهش اضافه کنی، پس تا جایی که میتونی از زندگیت نهایت استفاده رو ببر، من همیشه (بحث دینی) این دعا رو می کنم اونقدر فرصت داشته باشم تا بتونم تا جایی که می تونم از هر لحاظ به کمال برسم.