ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا Xperia Z4 برای کاربران ژاپنی موبایلی ایده آل است؟

اکسپریا Z4 به عنوان یک موبایل جهانی معرفی نشد؛ این اسمارت فون حتی در مراسمی درخور سونی و یا نمایشگاهی همانند MWC در مقابل چشم طرفداران قرار نگرفت. این محصول آمده تا صرفا نظر مشتریان ژاپنی ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴  |  ۲۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اکسپریا Z4 به عنوان یک موبایل جهانی معرفی نشد؛ این اسمارت فون حتی در مراسمی درخور سونی و یا نمایشگاهی همانند MWC در مقابل چشم طرفداران قرار نگرفت. این محصول آمده تا صرفا نظر مشتریان ژاپنی را به خود جلب نماید. پیش از اینکه سخنی دیگر گوییم؛ توجه شما را به این نمودار جلب می کنیم.

Apple-Japan-Nov-2014-710x432

دو نکته کلیدی در این چارت خودنمایی می کنند:

  1. اگر اپل را در نظر نگیریم، سونی بیشترین سهم بازار تلفن همراه را در ژاپن و تا تاریخ دسامبر ۲۰۱۴ در دست داشته است. شرکت هایی نظیر فوجیتسو، شارپ و سامسونگ همه با هم به اندازه سهم سونی، موبایل نفروخته اند.
  2. با شروع تابستان،‌ بازار محصولات سونی رشد داشته و اوجش هم در ماه جولای بوده و پس از آن دوباره دوره رکود شروع شده. در اکتبر نیز دوباره اوضاع اندکی بهتر گشته.

از این نمودار اینچنین بر می آید که ژاپنی ها، دوست دارند محصولات سونی را بخرند. بیشتر هم علاقه شان به اسمارت فون های این شرکت سوق پیدا می کند. مردم سایر نقاط جهان هم به خاطر خاطرات خوبی که با این برند داشته اند، محصولاتش را نیز دوست دارند اما طراحی مشابه این شرکت در پرچمدارهای سری Z باعث شده تا دیدگاه جالبی در خصوص این موبایل ها وجود نداشته باشد. حال حتی هر کس که Z4 را ببیند، بیش از هر موردی از ظاهر آن گلایه می کند و اصلا به سراغ موارد دیگری که در آن ارتقا یافته اند نمی رود. با دیجیاتو همراه باشید.

حال و روز کسب و کار سونی موبایل، در سال ۲۰۱۴ بهبود بسیاری نسبت به سال ۲۰۱۳ داشته است؛ به این چارت توجه کرده و آن را با سال ۲۰۱۴ - چارت بالا مقایسه نمایید:

Counterpoint-Research-Apple-34-Percent-Share-in-Japan-in-Sep-2013-710x507

در ژاپن تقریبا دو تاریخ نیمه رسمی برای عرضه موبایل وجود دارد؛ تاریخ اول به پایان بهار و اول تابستان بر می گردد و تاریخ دوم شامل روزهای پایانی پاییز و ابتدای زمستان می شود. در این میان البته تاخیرهای بسیاری وجود دارد. برای مثال زمانی که یک موبایل در نوامبر معرفی شود، معمولا در ماه فوریه به بازار عرضه می گردد. تازگی ها اما در این کشور تاریخ های مذکور اندکی نادیده گرفته شده و در این میان اپراتورها، در بین فواصل یاد شده نیز موبایل هایی را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده اند. جهان، به سالی یک پرچمدار عادت دارد اما در ژاپن چنین نیست؛ Z4 هم آمده تا در دستان ژاپنی ها قرار گیرد و برای آنها بدرخشد.

آیا سونی می تواند رقیبی برای سامسونگ باشد؟

samsung-galaxy-s6-edge-unboxing-aa-19-of-20-710x399

سوالی که مطرح شده، این است که سونی با معرفی موبایلی مشابه به Z3 چه هدفی را در نظر داشته؛ بیایید کمی نظریه پردازی کنیم. سونی می خواهد طراحی پرچمدار خود را تغییر دهد و آنگونه که شایعات خبر می دهند، روکشی فلزی بر روی آن قرار دهد. یک باز-طراحی کلی، ساخت متریال جدید و انجام آزمایش ها دست کم تا پایان سال ۲۰۱۵ به طول خواهد انجامید. در نتیجه بهتر بود سونی در این فاصله «محصولی» ارائه می داد.

در این میان ولی یک رقیب قدر را نباید فراموش نمود: سامسونگ. حقیقت این است که شرکت کره ای از طرفداران اندکی در ژاپن برخوردار است و تنها چند روز هم تا شروع عرضه گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج در این کشور زمان باقی مانده. نکته جالب اینکه شرکت مذکور در اقدامی عجیب و جهت داشتن فروش بالاتر، نام برند خود یعنی سامسونگ را در ژاپن بر روی گلکسی هایش قرار نداده اما در هر صورت، این دو موبایل با نمونه های سال گذشته تفاوت بسیاری داشته و می توانند توجه ژاپنی ها را به خود جلب نمایند.

IMAG0003-710x398
حتی اگر نامی از سامسونگ هم برده نشود، برند گلکسی همچنان در معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

رویکرد سونی اما چیست؟ این شرکت می داند که ژاپنی ها هم سونی و هم برند اکسپریا را دوست دارند اما کمپانی یاد شده در حال حاضر هیچ چیز برای عرضه در پاسخ به این علاقه و از طرفی حمله ی سامسونگ ندارد و اگر محصولی با نامی بلند بالا معرفی نکند، مشخصا سامسونگ سهمش را در خانه خواهد بلعید. برای افرادی که قراردادشان با اپراتورها در حال اتمام است هم، سامسونگ با گلکسی ها می تواند انگیزه این افراد را بالا ببرد تا همین «حالا» موبایل جدید خود را در دست بگیرند. در حال حاضر اگر بخواهید موبایلی اندرویدی بخرید، سامسونگ بهترین انتخاب است.

در نتیجه سونی روز گذشته و در کمال ناباوری Z4 را معرفی کرد تا پیش از عرضه گلکسی ها، آن را به مردم کشورش برساند. استراتژی سونی را صرفا برای کشور خودش می توان تحسین کرد و مشخصا همه علاقه مندان بیشتر در خصوص اکسپریا صحبت خواهند کرد تا گلکسی.

スクリーンショット-43-710x399

خود را به جای یک شهروند عادی ژاپنی بگذارید: از موبایل ها زیاد نمی دانید و می خواهید اسمارت فونی جدید بخرید. در حالی که گلکسی اس ۶ اج نظرتان را به خودش جلب نموده، به یک باره می بینید که شرکت محبوبتان سونی، Z4 را معرفی کرده، در نتیجه مشخصا به سوی محصول کشور خودی و شرکتی که به آن آشنایی کامل دارید گرایش پیدا خواهید کرد.

مشکل کلی اکسپریا Z4 چیست؟

تصاویری که مدتی پیش فاش گشتند، واقعا از Z4 تهیه شده بودند.

خریداران دوست دارند که حسی جدید را از در دست گرفتن یک اسمارت فون تازه تجربه نمایند. حسی که سونی نمی تواند آن را با موبایل جدیدش در خارج از وطن ایجاد کند.

به مشخصاتش که نگاهی گذار بیاندازید، می بینید که با موبایلی بسیار قدرتمند طرف هستید. اندکی سبک تر و باریک تر از نسل قبل شده، از اسنپدراگون ۸۱۰ بهره می جوید، سه گیگابایت رم در آن وجود دارد و دوربین جلویش هم ۵.۱ مگاپیکسل شده. بقیه مشخصات مشابه به نسل قبلی هم شامل نمایشگر ۵.۲ اینچ با رزولوشن Full HD و دوربین اصلی ۲۰ مگاپیکسلی هستند. این موبایل هم مانند نسل های پیشین در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. صادقانه اگر بخواهیم نظر دهیم این مشخصات هیچ مشکلی ندارند؛ اما دلیل این همه گلایه چیست؟ طراحی به چشم کاربران تکراری شده. خریداران یک موبایل جدید دوست دارند که حسی جدید را نیز از در دست گرفتن یک اسمارت فون تجربه نمایند. حسی که سونی نمی تواند آن را با موبایل جدیدش در خارج از وطن ایجاد کند.

چشم انداز

موبایلی که شما را خسته کرده در ژاپن خوب خواهد فروخت.
موبایلی که شما را خسته کرده در ژاپن خوب خواهد فروخت.

Z4 طراحی جدیدی ندارد اما از مشخصات سخت افزاری خوبی برخوردار است و می تواند علاقه کاربران ژاپنی را به خود جلب کند. مخصوصا آنهایی که به داشتن موبایلی با دوربین عالی اهمیت بسیاری می دهند. نمونه های قبلی سری اکسپریا Z نظیر Z2 و Z3 بازخوردی بسیار عالی در این کشور داشته اند، کسی هم به طراحیشان ایرادی وارد نکرده و با آنها، با احترام برخورد شده است.

آیا موبایلی دیگر خواهد آمد که بتواند سونی را از زیر تیغ انتقادها برهاند؟

اما نسخه جهانی که گفته می شود می تواند سونی را از وضعیت موجود نجات دهد هم شاید صرفا امیدی واهی باشد. حتی اگر چنین نسخه ای در دست توسعه قرار گرفته، تا زمان معرفی اش مدت زمان زیادی باقی مانده. سونی هم می تواند مانند سامسونگ دو نمونه متفاوت از پرچمدار ها را عرضه کند؛ کره ای ها در کنار گلکسی اس، گلکسی نوت را نیز دارند و سری نوت نیز اگرچه به عنوان پرچمدار اصلی سامسونگ قلمداد نمی گردد اما از سخت افزاری حتی قدرتمند تر از سی S در آن استفاده شده. اپل هم در این زمینه راه سامسونگ را در پیش گرفت و توانست به فروشی تاریخی دست پیدا کند. چرا سونی نتواند چنین کاری کرده و مشخصات یک پرچمدار را در موبایلی با نمایشگر بین ۵.۵ الی ۵.۸ اینچ جای دهد؟ اگرچه در نهایت توجه ویژه ای در ژاپن به Xperia Z4 صورت خواهد گرفت اما شاید بد نباشد سونی هم به راهکار های سامسونگ نیم نگاهی انداخته و استراتژی جهانی اش را بر آن اساس، بنا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • سهيل

    سونى هميشه گوشياش بسيار با کيفيت بودن خواهند بود مطمعن باشيد z4 حرفاى زيادى واسه گفتن داره از لحاظ سخت افزارى نمونه نداره. و مهم تر از هرچيزى تمام آبشناى گوشياش مال خودشه و از کمپانى هاى ديگه کپى بردارى نميکنه مثل بعضيا......

  • saeid

    خخخخخ شما چرا دعوا میکنید یکی دیگه پول در میاره ما دعوا داریم هر کسی یه سلیقه داره بیارین به هم احترام بزاریم من حتی پول خرید z1ندارم چه برسه به بالا تر ولی عاشق سونی هستم

  • BOZORG#

    خیلی جالبه. اینجا بندرت کسی پیدا میشه که حتی توان خرید z3 داشتهباشه . اونوقت از z4 ایراد میگیرن :D
    یه واقعیته هنوز خیلیا منتظرن z4 بیاد برن z3 بگیرن

  • Ramtin

    منتظر شاهكار الجي هستم ، p8 كه اصلا زِد تركوند ، حتي بنجمارك هاش از نوت ٤ هم قويتره !!!!!

    • احمدM2

      زحمت کشیده از نوت4 که مال 7 ماه پیشه قویتره
      باید از اس6 قویتر باشه برادر

  • سیب کوچولو

    با این توضیحاتی که شما دادید به بگم که
    " تا حالا این جوری قانع نشدم"!!

  • Moazez

    ژاپن کشور مهد تکنولوژی میدونن چی استفاده کنن برای همینه کسی اونجا پول به سامسونگ نمیده. سونی کارشو بلده لطفا تو کارش دخالت نکنید. آبی و مسی z4 دیوانه کنندست زیباییش. واقعا رو دست این z4 نداریم در حال حاضر.شاهکاره.

  • SAEEDH

    امیدوارم بتونیم بازم سرمون رو بالا بگیریم بگیم ماهم سونی داریم یک محصول در حده نامش فقط میشه امیدوار بود و صبر کرد

  • Mr. Android

    من قبلا پیش بینی کرده بودم Z4 هیچ تفاوتی با Z3 نداره و فروش انچنانی هم نخواهد داشت و خیلی از دوستان مخالف بودن
    لااقل یه سنسوری یه تکنولوژی جدیدی ...
    من که P8 بیشتر اغوام کرد نمیدونم ژاپنیا چه سلیقه ای دارن

    • Mr reza

      توکه p8 اغوا کردت مشخص شد چجور آدمی هستی بهتره در مورد بهترین اسمارت فون دنیا z4 نظر ندی برو همین p8 اغوا رو بخر.

      • احمدM2

        فکر نکنم جز خودت کسی قبول داشته باشه Z4 بهترین اسمارت فون دنیاست که اگه بود جهانی معرفی میشد
        "در حال حاضر اگر بخواهید موبایلی اندرویدی بخرید، سامسونگ بهترین انتخاب است."

        • saeid

          خخخخ

      • erfaan

        دیگه بچهنشید دیگه طبق چیزهایی که دیده و سلیقش اینطوریه چرا جوش میاری

  • Cerita

    اگه اشتباه نکنم اون فروش خوب آیفون درواقع برا i6 که مهمترین ویژگیش صفحه بزرگتر بود، اگه با نسخه جدیدش بازم فروخت میشه گفت کارش درسته اپل
    سونی همیشه ظاهر محصولاتش عالی بوده، من که امیدوارم بش

  • سوتابایت(ورژن جدید)

    نه نمی فهمم چرا اسم Z رو لکه دار کرد!!
    لایق این نبود که به عنوان ۵ امین نسل از سری Z شناخته بشه!!
    برای من و شما که می دونیم قضیه از چه قراره مشکلی نیست برای چهره سونی در بین کاربران عادی بده!!

    • pooya.m

      برای این که اسمش دهن پر کن باشه ژاپنی ها بخرنش

    • mostafa

      دوست عزیز کجای اسم سری زد لکه دار شده!!!?

      سخت افزار گوشی که عالیه
      قطرش هم که با توجه به دوربین بیرون زده و باطری ضعیف تره اس 6 فوق العادست
      پورت usb که بدون در پوشه!
      طراحیش هم بهترین و بی ایراد ترین نقطه رسیده
      بنظرم هیچ دلیلی نداره طراحیش عوض بشه
      چون هم شیکه هم خوش دست z3
      زد4 که نازکتره که چه بهتر

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی