ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرنوشت اپلیکیشن های پیام رسان خارجی در داخل کشور چه خواهد بود؟

چندی است که درآمد اپراتورها از محل پیامک و تماس به خاطر فعالیت اپلیکیشن های خارجی تحت تاثیر قرار گرفته است. این روزها نرم افزارهایی مانند وایبر، واتس اپ، لاین، تلگرام و دیگر اپلیکیشن های مشابه ...

حامد قاسمی نراقی
حامد قاسمی نراقی منتشر شده در ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴  |  ۱۷:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

چندی است که درآمد اپراتورها از محل پیامک و تماس به خاطر فعالیت اپلیکیشن های خارجی تحت تاثیر قرار گرفته است. این روزها نرم افزارهایی مانند وایبر، واتس اپ، لاین، تلگرام و دیگر اپلیکیشن های مشابه در بین ایرانیان محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و به صورت قارچ گونه در بین کاربران تلفن همراه گسترش می یابند.

این افزایش محبوبیت پیام رسان ها، سبب گردیده که درآمد اپراتور ها از محل پیامک و تماس به شدت کاهش یابد چراکه مشترکان این شرکت ها بیشتر از این برنامه ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند تا شبکه های داخلی.

هر چند که به نظر می رسید با اختلالات به وجود آمده در وایبر این استقبال عمومی کمی کاهش یابد اما با جایگزینی واتس اپ و تلگرام نه تنها این روند با کاهش مواجه نگشت بلکه سرعت بیشتری به خود گرفت؛ موضوعی که مدیران سه اپراتور موبایل را بابت ادامه این روند نگران کرده و آنها را به فکر وا داشته.

البته تنها سه شرکت یاد شده نگران ادامه این روند نیستند و دولت به عنوان شریک تجاری اپراتورهای تلفن همراه نیز به دنبال راهکاری برای کاهش نیافتن درآمدهای خود از این محل است.

در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

از طرفی بسیاری از مشترکان تلفن همراه که کاربران این اپلیکیشن های پیام رسان به شمار می روند، نگران مسدودسازی یا قطع این برنامه ها و ارجاع آنان به سمت پیام رسان های داخلی هستند.

هر چند OTTهای ایرانی (یا همان سرویس های پیام رسان داخلی) در حال پیشرفت و گذر به مراحل حرفه ای تر هستند اما به خاطر وجود برخی مشکلات ابتدایی شان، پاسخگوی نیاز های داخلی نخواهند بود. وزیر ارتباطات نیز به این مسئله پی برده و سر سختانه مقابل مسدودسازی اپلیکیشن های وایبر، واتساپ و لاین ایستاده است.

وزیر ارتباطات اعتقاد دارد نباید جلوی این اپلیکیشن های خارجی را گرفت و به جای این کار باید برای پیشرفت پیام رسان های داخلی، از آنها حمایت کرد تا بتوانند پاسخگوی نیاز داخلی باشند.

واعظی معتقد است اگر مردم ببینند پیام رسان های داخلی پیشرفت کرده و می توانند با سرعت بالا و آسان، ارتباط مورد نظر کاربران را برقرار کنند، مطمئنا به این نرم افزارها روی آورده و دیگر نیازی به مسدودسازی یا فیلترینگ اپلیکیشن های خارجی نیست.

اما در آن سوی قضیه، نظر وزیر ارتباطات به مذاق مدیران اپراتورهای همراه خوش نیامده و به جدیت خواستار راهکاری مناسب برای جلوگیری از کاهش درآمدهای خود هستند. آنها معتقدند باید کاربران را به صورت غیر مستقیم مجبور کرد، از پیام رسان های داخلی (که توسط شرکت های طرف قرارداد اپراتورها طراحی و تولید شده) استفاده نمایند.

دو برابر شدن تعرفه استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان خارجی نسبت به داخلی ها راهکاری است که این افراد و موافقانشان در کنار مسدود سازی OTTهای خارجی ارائه می دهند.

راهکاری که اجرای آن با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد که بارزترین آنها، نحوه محاسبه این تعرفه برای بسته های اینترنتی اپراتورهای موبایل و در زمان استفاده کاربران با اینترنت های پرسرعت ثابت است. به عبارت ساده تر وقتی شما از بسته های تخفیفی دیتای اپراتورهای همراه یا اینترنت منزل و محل کار خود برای اتصال به اینترنت استفاده می کنید، چگونه باید این تعرفه دو برابری برای استفاده از اپلیکیشن های خارجی، محاسبه گردد؟

ضمنا اختلال های زیادی برای محاسبه این هزینه در اپراتورهای تلفن همراه بوجود می آید و مشترکان زیادی را با کاهش بیش از حد اعتبار یا افزایش غیرمتعارف صورت حساب های دوره ای، مواجه می سازد.

راهکار دیگری که از طرف کارشناسان و متخصصان ارائه شده و به نظر مناسب تر و منطقی تر خواهد بود، امضای قرارداد اپراتورها با این اپلیکیشن های پیام رسان و استقرار سرورهای داخل کشور است (درست مانند برخی از اپراتورهای دیگر کشورها). در همین نزدیکی نیز، برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس با یک یا دو پیام رسان قرارداد همکاری بسته و دیگر پیام رسان ها را از دسترس خارج ساخته اند.

البته این را هم باید در نظر داشت که لزومی به عقد قرارداد با همه اپلیکیشن های پیام رسان نیست و می توان برای ایجاد سرورهای داخل کشور و مشارکت در سود آنها، تنها با برخی از شرکت های ارائه دهنده این خدمات مذاکره نمود.

گرچه هم اکنون، مشخص نیست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روی کدام راهکار نظر خواهد داشت، اما اگر نظرات وزیر در این مورد تغییر نکند حداقل تا 6 ماه آینده با مسدودسازی OTTها مواجه نخواهیم بود و کاربران به راحتی می توانند در این برنامه ها فعالیت نمایند.

به نظر شما کدام سناریو برای اقدام در برابر اپلیکیشن های پیام رسان خارجی مناسب تر است؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • sanamrezaee

    از هر نرم افزار و برنامه ای می شه درست استفاده کرد مسئولین باید فرهنگ سازی کنن استفاده از فیس بوک ایرادی نداره ولی متاسفانه خیلی از ماها بلد نیستیم ازشون درست استفاده کنیم

  • شهاب

    نه حال کردم از تخصصهاتون خخخخ

  • hadi

    جالبه ما خودمون نمیفهمیم این مسنجرا خوبه با بد برامون یکی دیگه باید برامون تصمیم بگیره ینی در واقع گوسفند تشریف داریم...
    باز جیب اپراطورا خالی شد افتادن جون ملت
    کبوتر نامه بر کسی سراغ نداره بلکم مدیران از دستمون راضی باشن دیگه گاریم خریدارم خلاصه برگردیم عصر حجر و ازین حرفا

  • عرفان

    سلام

    یک کاملا فیلتر شد وایبر مختل شد از این پس از کبوتر نامه رسان یا دود استفاده کنید البته اگه جرم نباشه

  • متین

    مخابرات میتونه مثل اکثر کشورهای دنیا اینترنت پرسرعت به مردم ارائه کنه و درامد کسب کنه الان تو فنلاند بسته اینترنت ۴ گ با سرعت ۱۰۰ مگابایت نامحدود ۵۰۰۰ دقیقه مکالمه با ۵۰۰۰ پیامک و حتی گاها هر دو نامحدود ماهانه ۲۵ یورو است . که این حتی به پول ایرانم اونقد زیاد نیست.
    مخابرات چه بخواهد و چه نخواهد مردم از شبکه های پیام رسان استفاده خواهند کرد .

  • hamid

    بعضی از دوستان یجوری صحبت میکنن انگار بقول خودشون فساد از طریق تلفن و اس ام اس انجام نشده و نمیتونه بشه... !!
    اگر قرار به این حرفا باشه خود موبایل و اسمس بعلت سابقه طولانیشون در رتبه اول فساد قرار میگیرن!
    عزیزم اینا همش بهانه اپراتورهای گردن کلفت برای محدود کردن ارتباطات طبیعی ماست.لطفا یکم فکر کنید!!

  • رازی

    با سلام. فک کردم مخابرات میگه از اینکه لاین و وایبر و اینجور شبکه های اجتماعی اومدن درامد ما کم شه پس درامدی که از اینترنت دارین را چرا حساب نمیکنین؟!!!!!!!!!!!!!!! بحث فساد نیست بحث پوله پوللللللللللللل

  • حامد

    همه ی دنیا دارن با این شبکه ها کار میکنن و هیچ کس به مردم زور نمیگه که تو چرا از شبکه های اجتماعی به جای خدمات اپراتورها استفاده می کنی چون اساساً به کسی ربطی نداره این موضوع. من دارم هزینه ی اینترنت رو اونم با این کیفیت پایین و فیلترینگ های وسیع و هزینه بالا پرداخت میکنم و ابتدایی ترین حقم اینه که از سرویس های مبتنی بر اینترنت بتونم استفاده کنم. تا کجا میخواین ادامه بدین دخالت در زندگی مردم رو؟

  • Mr e

    به اين مطلب رجوع كنيدhttp://erfanghesmati.com/?p=155.

  • milad

    چند وقتي بود فكر ميكردم نتم مشكل داره كه موقع باز كردن عكس ها و فيلم ها تو اينستاگرام زجه ميزنه...!(در صورتي كه تو پي سي دانلودم حداقل ٨٠٠ه)
    هي جاي مودمو عوض ميكردم و سيم ميخريدم و هر روز يه عالمه دردرسر ميكشيدم تا درستش كنم تا اينكه فهميدم نه بابا!تو مرحله semi filtereه

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی