ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

محمود واعظی
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: تولید شبکه های اجتماعی داخلی وظیفه من نیست

بحث شبکه های اجتماعی موبایلی و اپلیکیشن های پیام رسان، این روزها در همه محافل داغ است و کمتر کسی پیدا می شود که در این باره سخنی بر زبان نیاورد. برنامه های کاربردی تلفن همراه ...

حامد قاسمی نراقی
حامد قاسمی نراقی منتشر شده در ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴  |  ۱۵:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

بحث شبکه های اجتماعی موبایلی و اپلیکیشن های پیام رسان، این روزها در همه محافل داغ است و کمتر کسی پیدا می شود که در این باره سخنی بر زبان نیاورد. برنامه های کاربردی تلفن همراه مصرف کنندگان زیادی در داخل کشور دارند و موضوع داخلی شدن شان مدتی است که مطرح می شود.

عده ای ایجاد این شبکه ها در داخل کشور را ضروری می دانند و برخی آن را هدر دادن هزینه ها ارزیابی می کنند. بعضی از کارشناسان معتقدند برای حفظ منافع ملی و خارج نشدن اطلاعات باید این برنامه های کاربردی را در داخل کشور تولید و روی آنها هزینه کرد ولی در مقابل متخصصین و کارشناسانی هم هستند که می گویند برای حفظ منافع ملی می توان سرور برنامه ها و سایت های مشهور را با همکاری خودشان در کشور ایجاد کرد تا نگرانی ها بر طرف گردد.

مهم این است که شبکه های اجتماعی موبایلی و برنامه های پیام رسان جهانی، طرفداران زیادی در داخل کشور پیدا کرده اند و اپلیکیشن های داخلی به غیر از یک یا دو نمونه، مخاطبین بسیار کمی دارند.

اما این شبکه ها و اپلیکیشن ها باید توسط دولت ایجاد گردد یا بخش خصوصی؟ در دنیا این روند چگونه است؟ حمایت از این برنامه ها باید چگونه و توسط کدام نهاد صورت پذیرد؟

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این سوالات پاسخ داده است. برای اطلاع از سخنان متولی ICT کشور در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

خیلی ها معتقدند که برنامه هایی مانند وایبر دارای زیر ساخت های امن نیستند و ما باید در کشور با تولید شبکه های اجتماعی موبایلی و حفظ اطلاعات ارتباطی هم میهنان در داخل کشور جلوی ناامنی های ارتباطی را بگیریم تا بستر مناسبی جهت ارتباط بین ایرانیان فراهم گردد.

وزیر ارتباطات به این نظریه پاسخ داد: تولید و رونق شبکه‌ های اجتماعی داخلی تا حدی که استفاده از آنها عرف شود حرف درست و بجایی است که جزو سیاست‌ های کاری ما نیز به حساب می آید.

محمود واعظی اضافه کرد: نمی‌خواهیم جای بخش خصوصی و دانشگاه بنشینیم، زیرا واتس اپ، وایبر و فیسبوک هم که نمونه های موفق جهانی هستند توسط شرکت های خصوصی ظهور یافته‌ اند.

line viber whatsapp telegram

به اعتقاد متولی ICT کشور، ساخت چنین اپلیکیشن ها و برنامه هایی، برای دولت هزینه گزافی در بر دارد و بخش خصوصی باید مسئول این کار باشد. او در این باره افزود: بخش خصوصی می‌ داند چگونه از کالای خود پول درآورد اما دولت برای ارائه محصولی خاص باید به طور مداوم در آن پول تزریق کند.

محمود واعظی در زمینه پشتیبانی از این طرح ها و پروژه ها تاکید کرد: همانطور که قبلا اعلام کرده‌ ام، از بخش خصوصی فعال در این زمینه‌ ها حمایت می‌ نمایم و چون جزو اولویت‌های کاری بنده است، حتما وقت و توانم را برای پیشتیبانی و حمایت از آنها می‌ پردازم.

او به برنامه بیسفون اشاره کرد و گفت: مشترکان این اپلیکیشن پیام‌ رسان داخلی، بیش از 800 هزار نفر شده اند. به همکارانم گفته‌ ام که اگر مشکل فنی دارند یا از محل وام وجوه اداره شده یاری می‌خواهند به آنها کمک کنند زیرا 5 یا 10 نفر دانشجو نمی‌ توانند بدون کمک کار بزرگی انجام دهند.

محمود واعظی تاکید کرد که مردم نباید انتظار داشته باشند من به عنوان وزیر ارتباطات بیایم برای آنها شبکه اجتماعی تولید کنم و وظیفه من ساخت و ارائه شبکه اجتماعی نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • احمد

    همون بهتر كه وظيفه شما نيست چون مطمئناً شبيه سيستم عامل ملي ميلياردها تومان هزينه ميشه و آخرش هم به هيج جا نمي رسه مجلس محترم هم تو مجلس معلوم نيست چكار مي كنند يكيشون نيست كه بگه اين همه خرج سيستم عامل ملي شد نتيجه اش كجا رفت !!! قابل توجه مسئولين كه خوشبختانه موضوع تحريم بهترين گزينه براي بهانه آوردن است حتما استفاده كنيد!!

  • Alireza Nadry

    این وضع خیلی بده که فقط کارمون شده غر زدن! دیجیاتوی عزیز لطفاً اگه راهی برای اعتراض کردن به این وضعیت اینترنت و نرم افزار های گفت و گو و اجتماعی هست اعلام کنید! هیچ آی اس پی ای هم این وضعیت رو گردن نمی گیره و مقصر هم نیستند. پس چه ارگانی باعث این شرایط شده؟

  • احمد

    اگر دولت اعتماد سازی کنه مردم به سمت شبکه های اجتماعی داخلی هم میرن.
    مردم بدون دلیل بی اعتماد نمیشن که.
    من کاملا اعتقاد دارم دولت باید نظارت در فضای مجازی داشته باشه چون برای امنیت (نه امنیت به معنای فرهنگی و ... که بعضی ها تبلیغ می کنن چون اون موضوعات کاملا شخصی هستن. امنیت به معنی امنیت واقعی برای جان و مال مردم. ) لازم هست. اما نباید حریم خصوصی کسی و خدشه دار کنه و یا آزادی و از مردم بگیره. هرکس آزاده به شیوه ای که دوست داره زندگی کنه در صورتی که امنیت جانی و مالی کسی و در خطر قرار نده.
    من فکر می کنم با مشکلات فرهنگی ای که ما داریم سالها و سالها طول میکشه اعتماد در جامعه ایجاد بشه.
    سالها و سالها ..

  • حمید

    وظیفه شما تولید نیست ، وظیفه شما برنامه ریزیه درست و حمایت از طرح های درست هستش !

  • امیر پارسا

    اقای وزیر مردم چقدر بهتون اعتماد دارند که اطلاعتشون رو بدن دستتون؟!
    چرا خارجی رو به شما ترجیح میدن؟
    حتما میدونید چرا!
    ؛)
    .
    و چرا تمامه برنامه هایی که اقایون سفارشی میسازند فقط واسه اندروید بازاره؟!
    چرا ورژن ios نمیسازند؟!
    اهان، چون اپ استور خیلی سفت و سخت امتحان میکنه برنامه ها رو و برنامه های اسپای ور و پر باگتون قابل فرستادن واسه اپ استور نیست!

    • حامد قاسمی نراقی

      دوست عزیز
      باید به اطلاع شما برسانم که بسیاری از برنامه های ایرانی مانند بیسفون، لنزور و ... بر روی اپ استور اپل و گوگل پلی استور موجودند

    • Mr e

      حداقل يه حرفي بزن آدم به قول تركا گوشت تنش نريزه١- قشر دانشجو هزينه تهيه مك معمولا مثل شما ندارن و iOS انحصاريه و فقط با مك امكان توسعش هست از اونجايي كه شما مثل ژاپني و امريكايي وطن پرستي و جهان سومي نيستي از سرويس هاي كشورت اونقدر حمايت نميكني كه حتي پول يه مك بوك در بياد٢-بيسفون و لنزور تو اپ أستور موجودن

      • Sohfalp560

        از ی جهت حرفت میتونه درست باشه! ولی الان طبق شنیده‌ها توی سازمان‌های دولتی، اسناد و کلا متن‌ها را با فرمت Docx ذخیره نمیکنن! حالا فکر میکنی چرا؟؟؟ چ ربطی به موضوع داشت؟؟
        دولت‌های کل دنیا (شاید به جز خود دولت آمریکا) بخاطر رقیب نشدن با تکنولوژی‌های سایر کشورها دنبال استفاده از پروژه‌های متن باز هستند. چون صاحب مشخصی ندارند و بدون نظرخواهی از نفرقبلی میتوان آن را توسعه داد. از طرف مقابل هم میشود اینگونه به موضوع نگاه کرد، چرا باید برای پلتفرمی انحصاری و حتی گرانقیمت محصولی ارائه دهند و باعث موفقیت آنها شوند؟؟؟ خب درنتیجه از توسعه‌ی اپلیکیشن برای اندروید حمایت میکنند.
        البته این را هم درنظر بگیر که برای نوشتن برنامه آیفون یک مک‌اواس‌ایکس احتیاج هست ولی اپ‌های اندروید را میتوان هرجا حتی درون خود هم (تاحدودی) توسعه داد. و کدام توسعه‌دهنده حاضر است برای پول درآوردن از توسعه اپلیکیشن، که آنقدرها هم آینده مشخصی ندارد، برای ios یک مک بخرد؟؟ و بعد پول کسب شده را از دلار به ریال تغییر دهد...؟؟؟
        بعد گوگل پلی هم امنیت سفت و سختی دارد. البته بازار هم می‌گوید با برنامه lookout برنامه ها را بررسی میکند...

  • Cerita

    یعنی هیچی ناراحت کننده تر از این نیست بگن برای امنیت اطلاعات هموطنان، همه دنیا دارن استفاده میکنن کسی الکی نمیگه به فکر امنیت هموطنام باشم، ثانیا مگه کاربر معمولی چی داره که امنیت بخواد طرف همه چیزش رو فیسبوکه اینجور نمیگه، یه چیز مثل تلگرام هم امنیتش حرف نداره
    والا این وایبر و اینا با همچین پولیم ساخته نشدن، اما اگه دولت حکایت کنه که خیلی بهتر
    آقا میخواید رقابت کنید، تو علم و تکنولوژی نکه پول بیت المال رو تو رقابت با گوگل و وایبر هدر بدید
    قشنگ معلومه اپراتورها ناراحتن که این حرفها پیش میاد

    • حامد قاسمی نراقی

      دوست عزیز
      همه کشورهای دنیا به دنبال حفظ اطلاعات کاربرانشان هستند و به همین منظور با برخی از شبکه های اجتماعی یا اپلیکیشن های پیام رسان قرارداد داشته و سرورهای داخلی برای استفاده خود و کشورهای منطقه شان راه اندازی می نمایند. نمونه بارزش همین کشور هند که در نزدیکی ماست یا ترکیه و امارات
      ضمنا برخی از کشورها شبکه اجتماعی داخلی شون رو استفاده می کنند مانند وی چت چینی یا تلگرام آلمانی

  • امیر پارسا

    وقتی یه چیزی عالیش هست الان
    بهتر از برنامه های بگیر نگیر شما هم کار میکنه
    مطمءن هم هستیم که 6ماه دیگه بسته نمیشه
    همه هم هستند و استفاده میکنند
    حداقل مطمءن هم نیستیم که ازمون دزدی دیتا میکنه(!)
    زیباتر و باکیفیتر هم هست و باطری رو نمیخوره
    چرا پول مملکت رو میریزی توی جوووب اقای وزیر؟!
    .
    این همه ایده دست اول
    حتما باید اینستاگرام و وایبر بسازید؟!

  • مهدیار

    برای امنیت ملی باید سرویس های اجتماعی داخلی تولید بشه.
    ولی نه مثل الان که نرم افزارهای بیمزه و پولی تولید میشه و ارزشی نداره

  • amir5142

    نیازی به تولید نیست همینای که هست رو نبندین نمیخواد تولید کنید.
    ________________________________
    بچه ها بیلد 10061 اومده انگاری....
    لینک اخبارش و خرید
    http://shop.download.ir/product/product/shop/path/17_72&product_name=%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86_%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87_%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2_Windows_10

    لینک دانلود
    http://cld4.cdn.download.ir/dlir-software/Windows.10.Pro.Preview.Build.10061.x86.www.Download.ir.rar

  • Rivekan

    ...

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی