ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بخش موبایل سامسونگ به دنبال راهکاری برای فرار از زیر سایه اپل

در سال های اخیر، همواره یک داستان در میان بزرگترین سازندگان موبایل تکرار و تکرار شده که از چنین سناریویی برخوردار است: «اپل با نوآوری به میدان می آید و ایده های جدیدش، دنیا را ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴  |  ۲۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

در سال های اخیر، همواره یک داستان در میان بزرگترین سازندگان موبایل تکرار و تکرار شده که از چنین سناریویی برخوردار است: «اپل با نوآوری به میدان می آید و ایده های جدیدش، دنیا را تغییر می دهند و موفق می شود تعداد بیشماری از محصولات خود را به فروش برساند. سپس سامسونگ از راه می رسد، نگاهی به ایده ها می اندازد و محصولات بعدی اش را می سازد؛ که البته فروش هم دارند اما نه به اندازه محصولات اپل.»

خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، هرآنچه را که در موبایل های سامسونگ می پسندید، ایده اش از سوی اپل آمده است؛ صرفا باید کمی واقع بین بود.

حال جالب این است که مهارت های تکنیکی اپل بالا هستند اما، هنوز هم نمی توان مشخصه هایی کاربردی نظیر «مقاومت در برابر آب» یا «یا استفاده از باتری جایگزین» را در آیفون دید. طراحی کلی این تلفن همراه، سال هاست که تقریبا یکسان مانده و مشخصات سخت افزاری موبایل ساخته شده به دست اپل نیز، «معمولا» یارای رقابت با سایر پرچمداران اندرویدی را ندارد.

در چنین نقطه ای خانواده گلکسی اس ۶ وارد داستان می شوند؛ موبایل هایی که پس از گلکسی اس ۵ و گلکسی آلفا به بازار آمده بودند. در سال ۲۰۱۴ گلکسی S5 را می شد یکی از موبایل های «منم همینطور» سامسونگ خواند و در تولید آلفا نیز صرفا به طراحی توجه شده بود نه سایر بخش های سخت افزاری. اما امسال، سامسونگ با ارائه پرچمداران جدیدش، بیش از هر زمان دیگری تلاش می کند تا لقب «سریع ترین کپی کننده اپل» را از دوش خود پایین بکشد. با دیجیاتو همراه باشید.

iphone6plus_v-galaxys6edge_06

امسال سامسونگ با Edge به میزبانی کاربران آمده؛ موبایلی که با همه اسمارت فون های بازار، تفاوت های بارزی دارد. شرکت کره ای برای ساخت این موبایل، هزینه های زیادی را متحمل شد که می توان گفت Note Edge و برنامه آزمایشی اش که می خواست درصد علاقه کاربران را بسنجد، یکی از همان هزینه ها بود.

اج موبایلی خاص است و سامسونگ بالاخره توانسته با قوس دادن شیشه و فلز، یک نمایشگر خمیده را در شاسی این تلفن همراه جای دهد و برای همیشه از زیر بار سخنانی نظیر «مطمئن هستید این تلفن شبیه به آیفون طراحی نشده؟» رهایی بخشد.

سامسونگ امسال صرفا تلاش نکرد تا خود را از طراحی اپل دور کند؛ بلکه با کنار زدن چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ و انتخاب نکردنش، توانست از سایر موبایل های اندرویدی که از پردازنده های ۶۴ بیت بهره می گرفتند نیز جدا شود. اکنون گلکسی های جدید صرفا متفاوتند؛ نه تنها از آیفون، بلکه حتی از هم قطاران.

اگرچه این روزها بیشتر اسمارت فون ها بر مبنای پلتفرم اندروید به تولید می رسند اما هر شرکت، برای خود یک رابط کاربری را به اندروید خالص می افزاید. قابلیت اضافه کردن یک پوسته نرم افزاری، به معنای آن است که تولیدکنندگان تلفن همراه به شکل جداگانه می کوشند تا هویت خود را بر مبنای اندروید، به کاربران بشناسانند. سامسونگ نیز این کار را با رابط کاربری تاچ ویز می کند و شاید بتوان این رابط را یکی از بخش هایی خواند که همچنان مسلتزم بهینه سازیست.

تاچ ویز در کنار تمام بهبود هایی که به خود دیده، هنوز هم سنگین است و از لحاظ سرعت، کاملا از iOS جا می ماند. سرعت این رابط کاربری حتی نسبت به اندروید خالص نیز از افت مشهودی برخوردار است. از طرف دیگر نمی توان گفت که نسخه جدید تاچ ویز شباهتی به iOS ندارد و سامسونگ برای خارج شدن از سلطه اپل، نیازمند ایجاد تغییری جدی در این بخش نیز هست.

iphone6plus_v-galaxys6edge_09

خارج شدن از زیر سایه اپل، کاری آسان برای سامسونگ نیست. شرکت کره ای باید سال ها ابتکار و نوآوری به خرج دهد تا بتواند خاطرات گذشته را از اذهان عمومی پاک کند و همین امر، مستلزم شجاعت زیادیست.

حافظه و ذهن مصرف کنندگان بسیار قوی بوده و وابستگی سامسونگ به اپل، راحت فراموش شدنی نیست. هدف مدیران شرکت کره ای حال باید این باشد که تلاش کنند هر چقدر که می توانند، خود را از شرکت آمریکایی دور کرده تا ذهن مصرف کننده نیز به این باور برسد که واقعا این اتفاق روی داده است.

در حالی که تیم تولید کننده گجت های سامسونگ تلاش می کند تا از اپل دوری کرده و با یافتن راهی، درآمد های دوران گلکسی اس ۳ و اس ۴ را تکرار کند، بخش ساخت و ساز چیپست سامسونگ بیش از هر زمان دیگری به اپل و سفارش هایش متکی گشته است. قبلا برایتان نوشته بودیم که چیپست A9 برای استفاده در خانواده بعدی آیفون های اپل، به دست سامسونگ ساخته خواهد شد. کره ای ها اکنون نه تنها برای اپل چیپست هایش را می سازند، بلکه بخشی از رم، چیپ های NAND و باتری های محصولات این شرکت را نیز تامین می کنند. روابط تجاری هر دو کمپانی سال هاست که کم و بیش بسیار عمیق شده و جدایی انها از هم، می تواند منجر به تجربه تلخی برای هر دو طرف گردد.

iphone6plus_v-galaxys6edge_04

کلید پیروزی سامسونگ در بازار اسمارت فون ها، رهایی یافتن از سایه اپل و یا هر سازنده اندرویدی دیگریست و یافتن ابداعاتی که طراحی نو و سامسونگ-گونه را در ذهن مشتری تداعی کنند، تاثیر بسیار مثبتی بر روی درآمد های این شرکت خواهد داشت.

به همین دلیل هم گلکسی اس ۶ اج، موبایلی بسیار مهم است. از این تلفن هوشمند می توان به عنوان اولین قدم های سازنده بزرگ کره ای به سوی ایده های جدید، خود-محور و کپی نشده یاد کرد. باید منتظر ماند و دید که قدم متفاوت دوم در این راه چه خواهد بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (60 مورد)
  • HM-ROYAL

    سامسونگ تولید کننده است و قطعات سفارشی کمپانی اپل و... رو تامین میکنه ولی خودش نمیتونه پردازنده های اپل را طراحی کنه چون نه اجازه اش رو داره نه نقشه ساختش رو فقط به صورت انبوه تولید میکند اگر اجازه داشت الآن به جای پروسسورهای n هسته ای از پروسسورهای اپل در محصولات خود استفاده میکرد چرا که با آنها برابری میکند و درمواقعی بهتر عمل کرده
    اپل هم میتواند کارخانه ساخت پروسسور را راه اندازی کند ولی بخاطر مسائلی مثل هزینه های بسیار سنگین راه اندازی، قیمت تمام شده و مقرون به صرفه نبودن ترجیح میدهد سایر کمپانیها پروسسور مورد نظرش را برایش تولید انبوه کنند . کمپانی سامسونگ باید این رویه اش رو مثل بقیه کمپانیها تغییر بدهد و راه خودش رو بره تا کی میخواد از دستآوردهای اپل استفاده کنه و کپی کاری کنه ... چرا به سونی و HTC , LG نمیگن کپی کار سامسونگ هر سال منتظره اپل یه کاری انجام بده اونم همین کار رو انجام بده ودر آخر هم به حرف اپل رسیده باتری داخلی ، استفاده از رم داخلی و پر سرعت و حذف درگاه مموری کارت تکنولوژی بهتر Touch ID برای اسکن اثر انگشت نسبت به تکنولوژی قدیمی انگشت کشیدن بروی سنسور ،مزایای OS سبک و سریعتر، قابلیتهای نرم افزاری و....

    • زامبی

      داداش فقط ساین این کردم که به تو منفی بدم :)

  • ★Saeed ★saye

    آقا A توی کلمه SAMSUNG

    از A در کلمه APPLE تقلید شده !! قبول نداری مستکین جون؟

    • sam

      شما به جای ترول کردن سعی کن تعصبت رو کنار بزاری ‎:)‎

  • Arya

    فبلت هم که قطعا ایده ی اپل بوده و سامسونگ ازش دزدیده و اپل چند سال بعد از گلکسی نوت ایفون6پلاس زد یا اصلا nfc یا نمایشگر فول اچ دی یا حتی اپل واچ یا ضربان سنج یا ایفون 4.7اینچی اصلا همه چیز تو دنیا از روی طرح های اپل ساخته شده
    اقا من امروز رفتم یه کیلو سیب خریدم فکر میکنم منم از اپل تقلید کردم

  • ★Saeed ★saye

    سایت تکنولوژی انقد متعصب ؟

    حالمونو به هم زدین بابا

  • سیدرضا

    جالب اینجاست که نوشته بخش چیپ سازی سامسونگ بیشتر از هر زمان دیگری وابسته با اپل هست!! یعنی جوک سال هیسش این حرف!!!
    جناب متعصب اون اپل هیتش که وابسته به سامسونگ هستش توی این زمینه، چن ساله اپل داره میگرده جایگزینی برای سام پیدا کنه و تولیداتش رو به اون بسپاره، ولی نمیتونه و مجبور شده که دوباره سفارشاتش رو به سامسونگ بده!! یکم لااقل مقالات درست و حسابی رو بخون شما بعد مطلب بنویس :-)

    • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

      جیگر که تعصب چشاتو کور کرده

      اپل به راحتی میتونه کارخونه چیپ سازی خودشو بسازه و تولید کنه

      سامی فقط تولید میکنه اما مهندسیش برا اپله پس اگر اپل بسازه کارخونه به راحتی تامین میشه

      اما اگر سامی تولید نکنه برای اپل میدونی چقدر ضرر میکنه ؟

      پس سامی به اپل وابستست نه اپل :)

      • ★Saeed ★saye

        فیلم هندیه؟؟؟

        اپل میتونه خودش کارخونه بسازه منتها دلش برای سود سامسونگ میسوزه؟؟؟خخخخ جک سال بود

        جالبه شماها هر چی بگید تعصب ندارین!!

        الان جی ال ایکس قطعاتشو از چینیا میگیره چینیا به جی ال ایکس وابسته هستن نه؟؟؟؟خخخ

      • سیدرضا

        ببین کی به کی میگه متعصب، جالبه، کمتر جوک بگو!!!
        دکتر فوق متعصب من تعصبی به سام ندارم جهت اطلاعتم بگم گوشیه خودم جی ۲ هستش. و اینکه خرف شما کاملا اشتباس، اپل میتونه کارخونشو راه بندازه کسی جلوشو نگرفته. اونی که وابستس اپله چندین بار خواسته با شزکت های دیگه جایگزین کنه سامسونگ رو ولی دوباره برگشت به سامسونگ!!!

        • sam

          خخخخ عزیزم سامسونگ فقط تولید کنندس همچین میگی اپل به سامسونگ وابستس که انگار مهندسی چیپش مال سامسونگه ‎:)‎

  • احسان

    ببخشید من زیاد فن تعصبی نیستم ولی نو آوری اپل 6 چیه؟

  • Mr.M

    سامي يكبار اومد كپي نكنه تو گلكسي اس ٥ همه ديديم چه طراحي افتضاحي به بار اومد
    حقيقتا هم اگر بخواهند يك گوشي كاربردي بسازند بايد هم شبيه بهترين گوشي جهان يعني آيفون باشد تا كاربرد پذيري بهتري داشته باشد
    آخرين اميد سامسونگ صفحه نمايش قابل تا شدن هست
    گلكسي گير وي آر هم همه ديدند ٢٠٠٨ اپل ابداع كرده بود و سال ٢٠١٠ براي عموم قابل دسترسي (خواندن)شد
    بايد كور باشه اوني كه كپي كردنهاي سامي جون را نبينه و همچنين ابداعات بي نظير اپل را

    • متین هستم(یه بنده خدای سابق)

      منم از طراحی اس فایو به شخصه خوشم نیومد اما طراحی امری سلیقه ای هست یه دوست دارم نه گوشیش سامسونگه نه پولشو داره بخره اس فایو (گوشیش اکسپریا ام2)ولی کشته مرده طراح اس پنج شده دلیل نمیشه من برگردم بهش بگم تو هیچی از طراحی نمیدونی

  • Meqdad

    سرعت تاچ ويز پايينه ؟ :|
    سامي زير سايه اپله؟؟ :|||||
    از ارتفاع تو حلقم يني

  • Mr.M

    اولا كه سخت اقزار آيفون ضعيف نيست بلكه بقيه جون ميكنند بهش نميرسند از همه نظر چه دوربين و چه چيپ اون و تاچ آيدي و ...
    در ضمن سامي جون اونقدر هول بود كه نگذاشت يكسال بگذره از معرفي S5 و بعد ٩ ماه رفت رو فروش اس ٦ و دهن همه باز موند
    قيمت اس ٥ هم به شدت پايين اومد به شكلي كه قيمتش معادل يك آيفون 5 هستش !
    دهن منم از اس٦ اج باز موند آخه بي فكري و حماقت تا كجا ...

    • احمدM2

      تو چقدر جالبی واقعا ... به راحتی دروغ و راستو قاطی میکنی و ...
      کاش میشد رو سخت افزار اپل اندروید رو نصب کرد تا شما ببینی چقدر ضعیفه نسبت به سخت افزار های دیگه
      بعدم تاریخ از دستت در رفته؟؟؟کجا سامسونگ بعد از 9 ماه رفت دنبال فروش اس6؟؟؟شاید 3 ماه خواب بودی؟؟سامسونگ هر سال گوشی جدید سری اس رو اواسط اسفند معرفی میکنه و 1 ماه بعدشم فروشش شروع میشه
      اینکه از اج خوشت نمیاد دلیل بد بودن اج نیست به خاطر بی سلیقگیته

  • samsungmobile

    و باز هم تحلیل های نیم بند برگرفته از تخیل!
    باشه اپل خداست اصلا!
    مترجم گرامی جوش نزن!

    • samsungmobile

      "خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، هرآنچه را که در موبایل های سامسونگ می پسندید، ایده اش از سوی اپل آمده است؛ صرفا باید کمی واقع بین بود."
      آره بابا اصلا سری نوت که کامل از رو اپل زده سامسونگ!
      حافظه ufs اپل میزنه واسه سامسونگ!
      شارژ سریعشم همینطور!
      و ....
      گلکسی آلفا هم صرفا طراحی بود و اصلا اولین پردازنده 20 نانومتری سامسونگ توش بکار نرفته بود. سخت افزار تعطیل بود اصلا!

    • متین هستم(یه بنده خدای سابق)

      عادت میکنی :-)

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی