ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

پلی استیشن 4 به راحتی می تواند پرفروش ترین کنسول بازی تاریخ شود

صحبت های بسیاری در مورد لانچ پلی استیشن 4 بود، رکوردهای فروش را شکست و همه در مورد آن صحبت می کردند اما هیچ کس به این صراحت اعتقاد نداشت که هیولای جدید سونی بتواند ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

صحبت های بسیاری در مورد لانچ پلی استیشن 4 بود، رکوردهای فروش را شکست و همه در مورد آن صحبت می کردند اما هیچ کس به این صراحت اعتقاد نداشت که هیولای جدید سونی بتواند رکورد فروش کلی پلی استیشن 2، پرفروش ترین کنسول تاریخ را بشکند.

پلی استیشن 2 محصولی بود متعلق به زمان خود و هیچ راهی نبود که دستگاه دیگری بتواند توجه دنیا را به خود جلب کند و بتواند بیشتر از این کنسول بفروشد. اما حالا ما تلفن های همراه را داریم و فروش 155 میلیون واحدی یک کنسول بازی غیرواقعی به نظر می رسد.

اما چند سال اخیر در دنیای بازی اتفاقتی خوبی افتاد و پلی استیشن 4 هم محصولی خاص به حساب می آید. این کنسول بسیاری را در هنگام عرضه شگفت زده کرد و در دو سال ابتدایی عرضه اش به بازار این روند را ادامه داد تا جایگاه اش را در صدر جدول بهترین کنسول نسل فعلی استحکام بخشد.

آیا پلی استیشن 4 می تواند از سد پلی استیشن 2 گذر کند؟ طی این مدت دیده ایم که دنیا با یک کنسول بازی محبوب چگونه رفتار می کند و بهتر است بر اساس مشاهدات، پاسخی منطقی بدهیم: چرا که نه؟

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

چند روز پیش پلی استیشن 4 موفق به فروش 2 میلیون واحد در انگلستان شد. در آمار آمده بود که پلی استیشن 4 زودتر از پلی استیشن 2 به آمار کنونی رسیده. البته ما داریم فقط در مورد یک منطقه کوچک اما از لحاظ تجاری بزرگ صحبت می کنیم که شاید تاثیری بر دیگر بازارها نداشته باشد اما حقایق بازار را بیان می کند.

در ابتدای عرضه به نظر می رسید که فروش بالای پلی استیشن 4 به خاطر طرفداران وفادار سونی است اما تقاضا همچنان ادامه یافت. تحسین برانگیز است وقتی که می بینید پلی استیشن 4 پس از گذر از دو سال، بر بازاری سلطه یافته که زمانی در اختیار اکس باکس 360 بود.

البته، نابخردانه است که بر اساس آمار یک سال و نیم، فروش یک نسل را تضمین کنیم. پلی استیشن 2 عرضه فوق العاده ای مثل پلی استیشن 4 نداشت اما آهسته و پیوسته رو به رشد بود تا اینکه در نهایت به عدد 155 میلیون رسید. هیچ دلیلی وجود ندارد که بگوییم پلی استیشن 4 می تواند چنین مسیری را پیش بگیرد.

البته، تلفن های همراه و تبلت ها امروز هستند و جای خالی تفریحی که در گذشته نبود را پر کرده اند. آنچه که باید در نظر داشت این است که صنعت بازی های ویدیویی به طور کل، و نه به صورت خاص فقط کنسول ها، در حال رشد هستند. نه تنها بازی ها از لحاظ اجتماعی قابل قبول تر شده اند، بلکه متوسط سنی کنسول گیمرها هم نسبت به زمان پلی استیشن 2 بیشتر شده.

با این حال جمعیت جهان هم در حال افزایش است. بنابراین مردم بیشتری باید بازی های ویدیویی انجام دهند، پس همه این ها خبرهای خوبی برای دنیای بازی و فعالان این حوزه است. باید قبول کنیم که ژاپنی ها هنوز نسبت به خرید پلی استیشن 4 مردد مانده اند اما بازی های جدید قطعا می تواند مسئله را تغییر دهد. بازار چین هم به نوبه خود موضوع دیگری است که در زمان پلی استیشن 2 بحث آن وجود نداشت.

وقتی از واژه «بلند مدت» استفاده می کنیم باید پروژه مرفیوس را هم به یاد بیاوریم. در حالی که هیچ کس نمی داند نبرد آینده هدست های واقعیت مجازی به کجا ختم می شود، این مسئله را نباید فراموش کرد، هدست سونی (که فوق العاده است) قطعا در فروش آینده پلی استیشن 4 تاثیر خواهد گذاشت.

مرفیوس سونی و آکیلس ریفت فیسبوک احتمالا تایتان های این حوزه خواهند بود و به زودی نبردشان آغاز می شود. مرفیوس با سخت افزار استاندارد شده اش، نسبت به دیگر هدست ها برتری خاصی دارد. در بدترین حالت ممکن، مرفیوس همانند کینکت و Move به قدری بی محتواست که چند میلیون نفر آن را صرفا جهت به روز بودن با تکنولوژی می خرند و همین مسئله چند میلیون به آمار پلی استیشن 4 اضافه می کند. و در بهترین حالت ممکن، مرفیوس می تواند آینده دنیای تکنولوژی و سرگرمی باشد.

فراموش نکنید که استریم بازی ها می تواند نیاز به سخت افزارهای قوی را از بین ببرد که البته سونی در این زمینه هم با PlayStation Now بسیار آماده است. شاید سونی به بزرگی گذشته نباشد اما در زمینه بازی های ویدیویی که حداقل از هر شرکت دیگری آینده نگرانه تر عمل کرده و می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • kavehd2

    نظر من اینه طراحی این محصول تو فروشش خیلی تاثیر داشته

    جدا از بقیه چیزها ...

  • HO3EIN-1

    اگه پر فروشترین نشه عجیبه.
    فروش بالاش اصلا جای تعجب نداره.

  • AliPC

    واقعا بازی های انحصاریش عالین و حقشه بفروشه

  • BOZORG#

    من که بشدت منتظر به بازار اومدن مورفیوس هستم تا یکی بخرم . سونی توی این نسل واقعا ترکوند و تاج تا اینجای قضیه سر سونیه

  • Mr. Android

    یکم بعید بنظر میرسه بالاتر از 100 میلیون بفروشه . بنظرم حبابش میترکه . ولی چیز که مشخصه برتری بی چون و چرای این محصول نسبت به xbox هستش که تا الان پایدار مونده
    ps4 پیروز این میدانه

  • borna_talebi

    فعلا نمیشه در مورد اینده این نسل صحبت کرد. xboxهم هولنز و وین 10و کینکت رو داره. البته فعلا تا اینجا با بازی های انحصاری ضعیف تر(به نظر بعضی ها)،نداشتن کینکت،قیمت بالاترو... بازم تو امریکا بیشتر xbox فروخت.
    ......................
    دوستان فیلم Project Almanac رو ببینید. درسته امتیازش پایینه اما به نظرم قشنگ بود(غیر تیکه آخرش). مایکی هم اسپانسرش هست.

    • ali

      اصلا از نحوه فیلمبرداریش خوشم نیومد

    • Hesam

      نظر بعضیا اصلا مهم نیست!هنوز امار فروش سونی بعد انتشار bloodborne اعلام نشده!!وایساااا حالا!
      کلا xbox بازا سه چهار سالی میشه متای بالای 90 ندیدن!!اخ اخ اخ!! :-D
      کل نسل هشت یه انحصاری بالای 90 داشته(بدون حصاب کردن tlou remastered)بعد طرف میاد میگه چرا همش این بازیو نام میبری؟خخخخخخخخخ
      حالا هی شما بیا لیست کن بگو ما هم ori داریم خوب :-)
      سلطان بی رقیب نسل هشت:ps4

      • مرتضی توسلی

        hesam@
        ویتچر ۳‌متای ۹۲!
        ...
        آدمو مجبور می کنید یه چیزی درباره ی ناتی داگ و سانتا مونیکا بگه...خوب برای اونا احترام قائل هستم ،چون ناسلامتی یه روزابی کراش رو می خوردیم...
        ...
        ببین ایکس باکس چی داره که پلی استیشن نداره،
        برترین بازی شوتر اول شخصو ذاره اسمش هیلو.
        برترین شوتر سوم شخص رو داره اسمش گیرز او وار با تحول سبک سوم شخص اومد.
        برترین ریسینگ رو داره به اسم فورتزا.
        ...
        حالا اونور،شوتر داره پلی استیشن،کیلزون که خود سازنده هاشم ،اینو در حد هیلو نمیدونند...
        سوم شخص آنچراتد رو دارند که بی شک عالی هست و دریک سطح با گیرز...
        ریسینگ هم هم درایو کلاب دارند هم گرن توریسمو که هرچند آخری عالی هست ولی درحد فورتزا نیستند،میتونید برترین ریسینگ های تاریخ را جستجو کنید.
        تنها نقطه قوت سونی اکشن ادونچر و rpg هست که آقایی می کنه...
        ...
        ببین امیدوارم حقیقت را قبول کنی که ps4 نه لاین اپ خوبی دارشت و داره این دوسال و نه پیروز هست با بعضی انحصاری ها...

        • Hesam

          من انحصاریارو گفتم!ویچر انحصاریه دیگه؟من نمیدونم این چه جویه شمارو گرفته انچاردتو با گرز در یه حد میدونید!!بعد تو عمرت کیلزون 3 رو بازی کردی؟من هر سه نسخه ی هیلو رو بازی کردم ک در موردش نظری نمیدم!!خواهشا وقتی از نزدیک حتی cd کیلزونو ندیدی انقد در مورد نظر نده!!یه سر برو مقالات زمان کیلزون 2 رو بخون تا بفهمی چ جهشی تو گرافیک حساب میشد اون بازی!!

        • مهرداد

          ویتچر ۳‌متای ۹۲! ؟؟؟؟؟ هنوز واسه ایکس باکس امتیاز نداده http://www.metacritic.com/game/xbox-one/the-witcher-3-wild-hunt

          واسه ps4 ۹۲
          http://www.metacritic.com/game/playstation-4/the-witcher-3-wild-hunt

    • مهرداد

      http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/
      اتفاقا ps4 بيشتر فروخته تو امريكا

      • borna_talebi

        کامنت منو درست نخوندی.منم همینو گفتم.

      • مهرداد

        البته فك كنم جملتو اشتباه فهميدم :|

  • زاخار

    خیلی دوس دارم باهاش بازی کنم ببینم گرافیکش نسبت به نسل قبلی چقدر پیشرفت کرده و به کجا رسیده اما متاسفانه هنوز از نزدیک ندیدمش:)))
    انتخاب اصلی من به عنوان 1 گیمر خرد پی سی هست بدون هیچ شکی (اما اگه بیخیال پی سی شم )
    در انتخاب بین اکس باکس و پلی استیشن صد در صد محصول سونی رو انتخاب میکنم به خاطر دسته و چنتا از بازی های انحصاری مثل KILL ZONE و GOD OF WAR

    • زاخار

      اما اگه بخوایم مقایسه کنیم این نسل رو با سلفش و حتی نسل ها قبلش چیزی که خیلی به چشم میاد اینه وقتی ps2 امد رسما رقیبی براش نبود که بتونه باهاش مقابله یا حتی به فکر مقابله باهاش باشه
      اما این نسل تفاوتش با رقیب اصلیش نه تنها زیساد نیست بلکه بعضی جاها جلوی رقیب کم میاره
      اما چیزی که معلومه سونی واقعا تونسته رقیبی برای ps2 بسازه

      • BOZORG#

        بلحاظ سخت افزار و مهندسی که از رقیبش برتره . بلحاظ فروش بازی هم بهتر از ایکس باکس عمل کرده .
        در هر حال برای من که ps4 دارم فرقی نداره چی به سر ایکس باکس میاد . اصن اول شه . ما حالمونو میبریم

  • سوتابایت منتظر...

    یادش بخیر!
    اول PS1 داشتم ! کلی بازی می کردم ! یادش بخیر !
    دوم PS2 بود ! کم تر شد ولی بازی می کردم !
    سوم PSP ! چه قدر حال می داد گاد او وار و CoD !
    الانم XBOX 360 ! اول ذوق و شوق داشم بازی می کردم ولی حرفه ایی نه ! دو ماه روشن نشده!!

    • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )

      هرچیزی یه دوره ای داره

      اون موقه کمه ps1 بود از پول تو جیبیمیزدیم و خوراکیو ... نمیخوردیم که جمع کنیم بریم کلوب یه دست کراش یا 99 بزنیم ...

      یادش بخیر ... :(

    • borna_talebi

      من خودم ps2 داشتم. اما برای کمتر از دو سال و خیلی باهاش بازی نکردم. با xbox360 هم همین طور. وقت نشد دو تا قسمت اول هیلو یا آخرین قسمت GOW بزنم.از تابستون هم تا حالا باهاش بازی نکردم. اسم اکانت لایوم هم یادم رفته!
      با ps4 بازی کردم ما هنوز شانس کار با x1نداشتم :(

  • سوتابایت منتظر...

    </> ؟؟

    • Mo30

      من همون PS1 رو دارم با هیچیم عوضش نمیکنم!
      حس نوستالژی خاصی به آدم میده :)

      • سوتابایت منتظر...

        :D

      • سوتابایت منتظر...

        حس باحالی داره! الان عکسشو می زارم!! البته زیاد گذاشتم :))) ! خیلی !!

        • محمد

          این جمله داغونم کرد "درست است سونی به بزرگی گذشته نیست " نمیدونم چرا...

مطالب پیشنهادی