ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایلان ماسک و دو راهی سخت انتخاب میان تسلا و SpaceX

تسلا و SpaceX اگرچه تبدیل به دو شرکت آرمانی و مهم در دنیای تکنولوژی امروز شده‌اند اما شاید ندانید در سال ۲۰۰۸، هر دوی آنها تقریبا با ورشکستگی رو به رو بوده‌اند. در آن زمان ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴  |  ۱۴:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تسلا و SpaceX اگرچه تبدیل به دو شرکت آرمانی و مهم در دنیای تکنولوژی امروز شده‌اند اما شاید ندانید در سال ۲۰۰۸، هر دوی آنها تقریبا با ورشکستگی رو به رو بوده‌اند. در آن زمان هیچ کدام از کمپانی‌ها، هنوز محصولاتی آماده برای سودآوری نداشتند و نقدینگی بسیار کمی نیز در حساب بانکی ایلان ماسک باقی مانده بود.

نویسنده ای به نام Ashlee Vance در حال نگارش کتابی جدید در خصوص ایلان ماسک است؛ کتابی با عنوان: «ایلان ماسک: تسلا، اسپیس اکس، و جستجوی آینده‌ای ایده آل».

وب سایت بلومبرگ پیش از عرضه کتاب، توانسته به بخش‌هایی از آن دسترسی پیدا کند و اذعان داشته که در آن زمان، اوضاع تا چه حد برای ایلان ماسک وخیم بوده است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

ایلان ماسک

ایلان ماسک

یا مجبور بودم SpaceX را نجات دهم و یا تسلا را. انتخاب سوم البته تقسیم باقی مانده پولم در میان هر دو کمپانی بود؛ اگر پول را بین هر دو کمپانی تقسیم می کردم، شاید هر دوی آنها به نتیجه نمی‌رسیدند. اگر نقدینگی‌ام را صرف فقط یکی از آنها می‌کردم، احتمال به ثمر نشستن آن کمپانی بسیار بیشتر می‌شد اما در نهایت مرگ شرکت دیگر قطعی بود.

آنچنان که Bloomberg می نویسد، ماسک تمام تلاشش را می‌کند تا بتواند برای شرکت‌هایش سرمایه جذب کند. در نهایت نیز SpaceX توانست با ناسا قراردادی امضا کند، و سرمایه گذاران تسلا نیز حاضر شدند پول های بیشتری را برای توسعه خودروهای الکتریکی صرف کنند.

قرارداد ۱.۶ میلیارد دلاری با ناسا، خیال ماسک را به شکل کامل از جانب SpaceX راحت کرد و از آن طرف نیز سرمایه گذاران حاضر شدند ۴۰ میلیون دلار در تسلا سرمایه‌گذاری کنند؛ پولی که شب کریسمس و پیش از خرج شدن «آخرین ۱۰۰ هزار دلار ایلان ماسک» به دستش رسید.

در اوج نا امیدی و عدم قدرت تصمیم گیری برای نجات کمپانی‌ها، ایلان ماسک در حال جدا شدن از همسر خود نیز بود که به شکل عمومی و در رسانه‌ها، وی را تحقیر می‌کرد. همین موضوع باعث می شد تا فشارهای روحی بیشتری به ماسک وارد شود. او در این خصوص می‌گوید: «در چنین شرایطی، شک‌های بسیاری به قدرت خود خواهید کرد؛ از یک طرف زندگیتان در حال فروپاشی است، خودروهایتان به مرحله تولید نمی‌رسند، در حال طلاق گرفتن هستید و... احساس بسیار بدی داشتم به هیچ عنوان فکر نمی‌کردم مشکلات حل شوند.»

هر دو کمپانی امروز تبدیل به مهم‌ترین شرکت‌های دنیای تکنولوژی شده‌اند، در حالی که چند سال پیش فاصله ای اندک با ورشکستگی داشتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • 7.62mm

    smart people don’t think others are stupid.
    صاحب حرف خودش برش میداره.

  • آریا

    ایلان مرد بزرگیه. در آینده عظمتش رو بیشتر خواهیم شناخت. از اون اسمهای بزرگ میشه کناز جابز و بیل گیتز و فورد

  • Mr.M

    بنز هم خودروي SLS برقي داره !
    ايلان ماسك داره روياهاش را عملي ميكنه و اون رويا زندگي بهتر براي بشريت هست و براي همين قابل احترام ولي از نظر من كه ميدونم دنيا ميتونه خيلي خيلي بهتر از روياهاي ايلان ماسك بشود اينكارها چيزي نيست
    و همانا" براي آدمهاي پست و بي ارزش كارهاي كوچك هم بسيار بزرگ به نظر خواهد رسيد "جمله حكيمانه شماره ٧٧ #ميلاد فضايي#

  • امیر پارسا

    اقایون و خانوما بدانید و اگاه باشید که دیوان گردی چایی فروش تسلا سوار شده!
    همتون هم سکوت کنید و هیچکس جز ایشون حق حرف زدن نداره
    چون سوارش شده!
    ؛)
    همه هم مجبورید باور کنید و سوال هم ممنوع
    سوار شده دیگه،عجب!

    • Rivekan

      قبلا هم بهت گفتم لازم نیست بیشتر از این شعور و تربیت خانوادگیتو نشون بدی واقعا برای دیجیاتو متاسفم که بخش نظراتش محل اجتماع یک همچین موجود بدبخت و عقده ای شده، دیوان من به جای ایشون شرمنده شدم و ازت معذرت میخوام.

      • امیر پارسا

        حالا اگر من اینجا نمونه های بسیاری از بی شخصیتی و بیادبی رفیقت عزیزت بزارم همین رفتار رو باهاش میکنی؟!
        نه یادم نبود رگ گردنتون فقط واسه من کلفته و اون گردی بی ادب هم مهملی بگه ایراد نداره!
        چرا شماها فقط وقتی به من میرسید همه خانواده دار و با تربیت میشید اما واسه گردی همه بی غیر ت و بی خانوا ده و کورید؟!!
        نکنه چون همتون عاشق یه مرغید؟!

        • Rivekan

          کار نادرست، نادرسته اگر دیوان هم چیز بدی بگه من حمایت نمیکنم ولی من تا حالا ندیدم، من از وقتی یادمه شما مظهر ببی شخصیتی در بخش نظرات بودید؛ در ضمن حرف دهنتو بفهم

          • امیر پارسا

            کاملا مشخصه سطح کوری شما پس!
            البته مشکل از عشق و علاقه شما به مرغ مشترکه!
            حوصله صداهای عجیب بزرگ منشی شما رو دیگه واقعا ندارم!
            :)

    • Divan Greedy (thankyouaj)

      افرین ، افرین بریز بیرون کمبود هاتو ، بی شخصیتی هاتو ، بی ادب بودنت رو ، خودتو خالی کن

      • علی

        داداش اسم پادشاه ماشین اشتباست برای ماشینای تسلا !!
        شما لایکن هایپر اسپورت رو دیدی ؟ اونم تست کن بعد بیا بگو اینا پادشاهن ...
        تو خودروهای الکترونیکی شاید باشه ولی تو کل خودرو ها راستش فک نکنم اوندرا م پادشاه باشن !!!
        ولی در کل اینا از دو چیز جدان هر کردوم خوبی های خودشونو دارن تو رسته خودشون .

        • ali

          حالا ایشون یه چیزی گفته شما هم انقدر حساس نشید والا نه با گفته ایشون میشن پادشاه شرکت تسلا و نه با گفتن شما تاج و تخت رو ازش میگیرن :D

      • امیر پارسا

        من الان فقط 20درصد از توحش تو رو دارم!
        بیچاره شهریار که چجور به نامو سش فحا شی میکردی!
        یادته؟!
        به تو حش و رو سیاهی تو عمرا کسی برسه دیوان تسلا سوار!
        ؛)

  • Divan Greedy (thankyouaj)

    مک لارن سالی چند تا می فروشه ؟؟؟ فراری چی ؟؟ لامبورگینی چی ؟؟ لابد چون تویوتا ماشیناش بیشتر می فروشن بهتر از اینا هستن ؟؟ می دونی چرا تویوتا خوب می فروشه ؟؟ دلیلش فقط به خاطر کم مصرف بودن بنزینشه تنها دلیل فروشش اینه ، هیچ ماشینی نمی تونی پیدا کنی که داخلش مثل تسلا باشه/

  • abolfazl_eslami

    بچه من عاشق ایلان ماسک هستم اون قدرتش و اینده نگریش حتی بیشتر از استیو قبولش دارم

    • ali

      ایشونم عاشق شماست :D

  • Divan Greedy (thankyouaj)

    تسلا در حال حاضر پادشاه ماشین ها حساب می شه

    • امیر پارسا

      1 یا شما کلا معنی پادشاه رو نمیفهمی
      2 یا کلا نمیفهمی ماشین چیه
      3 یا تا حالا درباره جی ام و تویوتا و دایملر و فولکس واگن هیچی نشنیدی
      4 یا کلا ادم جوگیری هستی!
      البته هر 4احتمال هم ممکنه بباهم باشه!
      :)
      .
      اخه تسلا توی این 4 سال جز 0.05درصد از فروش کمپانی های بزرگ و اینده ای نچندان روشن بخاطر مشکلات قیمت و سیستم انرژی رسانی چی بوده؟
      پادشاهی ایش کجاست؟!

      • Divan Greedy (thankyouaj)

        قبلنم بهت گفتم هر وقت تونستی بشینی داخل ماشین هایی مثل تسلا بعد بیا این جا کارشناسی کن تا اون موقع سکوت کن / ماشین های تسلا مثل ماشین های چند میلیون دلاری داخل نمایشگاه ها می مونه ، صندلی های فوق العاده ، کابین فوق العاده عالی ، صندوق و فضای خالی قوق العاده پادشاهی اشتباهه باید می گفتم خدایی می کنه / در ضمن عزیز دل برادر در حال حاضر تسلا فقط توی چند تا کشور حضور داره مثل تویوتا نیست که همه جا در دسترس باشه

        • امیر پارسا

          چایی برده بودی تسلا یا قهوه؟!
          ؛)
          الان تمامه دوستان متوجه شدن که شما تسلا سواری!
          "من تا حالا سوار دوچرخه هم نشدم و ترجیح هم هیچ وقت مثله شما توی رویا و تو هم سوار تسلا نشم!!!" خخخخ

          • امیر پارسا

            کمبود امکانات که واقعا راست میگی
            جز تو هیچ کس هیچی ندیده
            ما ها هممون چایی فروشیم و جارو کش و تو بیزینس من!
            تسلا هم سوار شدی!
            "جنس اش" اما عالی بودا!
            .
            ممنون که تجربیاتت رو از جنس های اونجا و رویاهاش باهامون شیر میکنی!

          • Divan Greedy (thankyouaj)

            می دونم کمبود امکانات عقده ایت کرده ، تقصیر خودت نیست راحت باش خودتو خالی کن

    • SAEED DASTMARD

      پادشاه خودرو های الکتریکی صرفا جهت اطلاع.

      • Divan Greedy (thankyouaj)

        نه تنها خودرو های الکتریکی بلکه تمام خودرو ها / هیچ ماشینی امکانات داخل کابین تسلا رو نداره حتمن باید بشینید داخلش تا متوجه بشید من چی می گم ، فوق العاده جذاب و پیشرفته است ، بنز و BMW و شورلت و GMC و ... جلوش هیچی نیستن من تجربه استفاده از تسلا رو دارم ، اصلن قابل مقایسه با ماشینی نیست

        • امیر پارسا

          من توی بوگاتی ویرون که نشستم صندلیش خیلی نرم بود
          خیلی بهتر از تسلا بود!
          ؛)
          .
          وقتی جواب منطقی واسه مهملت نداشته باشی مجبور میشن ادما از این مهملات بگن مثله تو!

          • Divan Greedy (thankyouaj)

            فرق من با جنابعالی اینه که از عکس مجله ها و اطلاعات داخلشون داری حرف می زنی من با نشستن داخلشون و تجربه کردنشون و صحبت های متخصص این کار / انشالله یه روز تو هم می تونی این چیز ها رو تجربه کنی / تا اون موقع تویوتا پریوس رو داخل بغلت نگه دار یه دفعه فرار نکنه

      • امیر پارسا

        اخه همونم نیست
        تویوتا پریوس داره ده برابر تسلا میفروشه
        سرمایه عظیم تویوتا پشتشه
        (دوگانه است انرژیش اما تجربه نشون داده ماشین های بنزین برق خیلی کاراترند)
        مدل ولت شورلت رو ببین که رای اوباما و سوبسید 7000دلاری دولت رو داره
        مدل جدید هندا رو ببین که 2سال دیگه تولید میشه و یه انقلابه
        تسلا فقط یه جوگیریه و چون گرونه و سلبریتی ها واسه فیگور سوار میشن امثال این ایشون جو گرفتش که پادشاهه!

        • Pedram

          امیر پارسا جان :)
          خود تو‌یو‌تا هم در تسلا به همراه دایملر سرمایه گذاری کرده...
          تسلا اگه بتونه قیمت رو بیاره پائین و رقابتی ترش کنه(20000) من یکی میخرم البته به شرط اینکه از ایران برم :))
          ولی پادشاهی تسلا یه جک بیشتر نیست.
          پادشاه فقط و فقط برازنده گروه دایملر است.

        • DE3

          ی سری اقایون بودند که فروش کم مک بوک رو دلیل بر خاص بودن و منحصربه فرد بودن یا محصول اینده بودنو... در مقابل لپ تاپ و الترابوک های ویندوزی می دونستند و حتی با بوگاتی و... مقایسه میکردند ولی خیلی جالبه همون اقایون فروش بالای تویوتا پریوس رو دلیل برتر به تسلا میدونند واقعا دوگانگی عجیبیه / سینه زن که میگن همینه

          • امیر پارسا

            این ناشی از بی سو اد یه شماست که فارسی هم نمیتونی بخونی!
            :)
            من قبلنم گفتم که توی قسمت لب تاپ های های اند و گرون قیمت(کلاس بوگاتی) لبتاپ های ویندوز فروشون هیچه تقریبا!
            .
            اینجا هم من جنبه های مختلف پادشاهی نبودن تسلا رو مقایسه کردم که
            فروش
            محبوبیت و
            کارایی توی همشون خانخوله هم نیست!
            فقط بخاطر فروش بیشتر بهتر ندونستمش
            پس لطفا مغلطه نکن و مهمل نباف برادر و جواب منطقی بده

          • امیر پارسا

            این ناشی از بی سواد یه شماست که فارسی هم نمیتونی بخونی!
            :)
            من قبلنم گفتم که توی قسمت لب تاپ های های اند و گرون قیمت(کلاس بوگاتی) لبتاپ های ویندوز فروشون هیچه تقریبا!
            .
            اینجا هم من جنبه های مختلف پادشاهی نبودن تسلا رو مقایسه کردم که
            فروش
            محبوبیت و
            کارایی توی همشون خانخوله هم نیست!
            فقط بخاطر فروش بیشتر بهتر ندونستمش
            پس لطفا مغلطه نکن و مهمل نباف برادر

          • abolfazl_eslami

            دقیقا این جور افراد دارای دوگانگی عجیبی هستن

        • SAEED DASTMARD

          اما مهمترین فاکتور یه ماشین که طراحی خوب هست رو لحاظ نکرده به خاطره همین هست که احساس خوبی نسبت بهش ندارم.

        • SAEED DASTMARD

          تسلا مدل اس خیلی برتر از پریوس هست مسلما هم گرونتر خواهد بود از لحاظ شتاب این جور چیزا هم از خیلی سوپر لوکس های بنزینی بهتره یکم کم لطفی کردی راجع به تسلا.

          • امیر پارسا

            تو داری یه پریوس 21هزار دلازی رو با یه ماشین 80هزار دلاری حداقل مقایسه میکنی برادر
            اما شما رو ارجاع میدم به بررسی های مجله کار
            از نظر کارایی پریوس یه ماشین واقعیه با استفاده روزمره و گارانتی بدنه و باطری و مخارج خیلی کمتر از تسلا اس
            و تسلا یه ماشین دومه با مخارج وحشتناک و در واقع اسباب بازی سبزهای پولدار
            در واقعیت قابل مقایسه نیستن
            هرچند منکر خوبی تسلا نیستم
            اما پادشاه که هیچ کدخدا هم تسلا فعلا نیست!

مطالب پیشنهادی