ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشکل اینترنت جدیست؛ کابل های نوری به نهایت ظرفیت خود نزدیک می شوند

گویا مشکلات پیش روی جهان مجازی و اینترنت، بسیار جدی هستند و کابل های نوری دیگر نمی توانند سرعت انتقال داده هایشان را از آنچه امروز هست، چندان افزایش دهند. کابل های فیبر نوری که داده ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴  |  ۱۳:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

گویا مشکلات پیش روی جهان مجازی و اینترنت، بسیار جدی هستند و کابل های نوری دیگر نمی توانند سرعت انتقال داده هایشان را از آنچه امروز هست، چندان افزایش دهند.

کابل های فیبر نوری که داده های اینترنت را انتقال داده و ترافیک را هدایت می کنند، قدرت محدودی دارند. چند دهه است که مهندسین همواره این کابل ها را تقویت نموده اند تا بتوانند ترافیک مورد نیز اینترنت را جوابگو باشند اما همواره نمی توان به تقویت این کابل ها ادامه داد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بر اساس گفته محققان Royal Society، اگر در یک نقطه، قدرت را بیش از ظرفیت بالا ببرید، فیبرها از نور اشباع گشته و کیفیت سیگنال ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد و اکنون، بیش از هر زمان دیگری در حال رسیدن به این سناریو هستیم.

یکی از اساتید دانشگاه به نام Andrew Ellis می گوید: «نمی توانید از یک فیبر انتظار ظرفیت بی نهایت داشته باشید.» فیبر های نوری در حال حاضر محدود به انتقال سرعت ۱۰۰ ترابایت در ثانیه هستند که تا ۵ سال آینده، بعید به نظر می رسد مشکلی ایجاد کنند اما پس از آن و به واسطه استفاده کاربران از محتوای با کیفیت تر نظیر 4K و 8K در YouTube و Netflix، مشخصا ترافیک اینترنت به مشکل خواهد خورد.

فیزیکدان ها اکنون نگرانی خود را ابراز کرده و در تلاشند تا پیش از به وجود آمدن مشکل واقعی، آن را حل کنند. یک راه حل این است که قدرت بیشتری را به کابل های نوری انتقال دهند اما همانطور که گفتیم، این امر باعث اختلال در سیگنال ها می شود، فیزیکدان ها می خواهند این کار را انجام داده و سپس از سوی دریافت کننده، سیگنال را تقویت کنند تا از افت کیفیت نیز جلوگیری شود که البته این مسئله همچنان در حد یک تئوریست.

از طرف دیگر مهندسین در حال توسعه فیبرهای نوری تازه ای هستند که از چند هسته برخوردار بوده و می توانند ظرفیت بسیار بیشتری از آنچه فیبر های امروزی حمل می کنند را انتقال دهند که به نظر راه حل بسیار بهتری است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • naseriax

    نویسنده عزیز. پهنای باند انقال اطلاعات در محیط تجاری و کاربردی در حال حاظر محدود به ۴۰۰گیگابیت در ثانیه روی ۱ تار فیبر نوری هست. تجهیزات WDMی که سرعت بیشتری رو فراهم کنند هنوز تجاری نشدن.

    ۱۰۰ ترابایت کاملا تخیلی به نظر میاد.

    با افزایش Optical Power در تار فیبر نوری پدیده ای به اسم Non linear effect ایجاد میشه که باعث کاهش کیفیت سیگنال خواهد شد.

  • مرتضی توسلی

    بزارید اینا خوش باشن...اینا به جهنم اعتقاد ندارند...حرام سرشون نمیشه...فرهنگ اینترنت پرسرعت را ندارند...!

  • Yaya

    باید به فکر جایگزینش بود . البته ویدیو های با رزولوشن بالا ر و انسان تا ۱۶k میتونه ببینه

  • xoder

    خداییش من جرات نمیکنم کیفیت ویدیو های تماشا شده تو یوتیوب رو بزارم رو Full HD اینا با 4k تماشا میکنن و فکر کیفیت 8K برای سالهای آینده هستن...
    خارجیا مثل ما گیگشون تموم نمیشه :دی یعنی براشون ارزون در میاد و مثل گ....ا...و میزارن ویدیو 4K لود شه بعد ما چند تا 720p تماشا میکنیم میبینیم 200 مگ پر :))

    • Thedeanalist

      200 مگ پر؟؟؟؟
      من ی بسته 500 مگی ایرانسل گرفتم ک ی ویدیو 27 وقیقه ای یوتیوب رو 480p ببینم 25 مم موند واسم ...

      • xoder

        واقعیت تلخه :( همممم (صدای بفض)

  • xoder

    خب نمیتونن از ادوات بیشتری استفاده کنن ؟
    چند برابر کردن تعداد خطوط کابل و ادواتش
    میدونم خرجش سرسام آور هستش ولی تنها گزینه اینه
    البته پس از اینکه قدرت کابل های نوری رو افزایش دادن و سیگنال رو تقویت کردن دیگه چاره ای جز اینکه بزرگ کردن خطوط شبکه نیست !
    البته فقط مساله کابل نیست و روترها و سرور ها هم باید تعداد و قدرتشون بیشتر شه که از تعداد بیشتری خطوط کابلی بهره ببرند ...
    البته این خیلی خرج داره ... فکر کن زیر اقیانوس مجبور بشن چند تا کابل بکشن
    در ضمن نمیشه از فناوری ارسال داده ها با لیزر از طریف ایستگاههای زمینی و ماهواره ها بهره ببرند؟
    گوگل چند تا ماهواره بخره :| بعد تمامی ISP های بزرگ دنیا هم ایستگاه های زمینی خودشون رو داشته باشن که داده های ارسال شده با لیزر در چند فرکانس متوالی رو دریافت کنند؟!
    با این روش میشه از دست کابل های نوری راحت شد ولی آیا این روش میتونه پهنای باند کافی و همچنین پیوستگی ارتباطی مداوم رو داشته باشه؟ یعنی به دلایل بد جوی ارتباط قطع شه ؟ :|
    نه نمیشه پس ! :| همون کابل بهتره =))

    • naseriax

      دوست عزیز صحبت درباره تجهیزات انتقال هست (DWDM , NGWDM, OTN)

      روتر و سرور نیازی به تغییر ندارند و مصرف کننده ی اون تجهیزات به حساب میان.

  • amin_shirpour

    ما تو ایران هنوز به حداقل سرعتشون هم نرسیدیم!

  • omid3963

    نمیشه 8k رو بیخیال بشید؟؟

  • اسماعیل

    این که مشکل ما نیست! مشکل اوناس
    در حال حاضر مشکل ما لنگر کشتی های تجاری هستند که باعث قطع شدن اینترنت میشن و سرعت و در بعضی روزها به زیر kb می رسونن

    • mamad71

      واقعا ؟ ميشه بيشتر توضيح بدي

      • اسماعیل

        دوست عزیز من دارم سرعت و کیفیت و قیمت اینترنتمونو مورد تمسخر قرار می دم
        بعد شما جدی می گیری؟/
        مگه در جریان کشتی و لنگر و اینا نیستی؟هر موقع که به دلایلی سرعت میاد پایین و یا سرعتو میارن پایین ! می گن لنگر کستی ها به کابل ها آسیب رسونده و باعث افت سرعت شده ما در حال رفع مشکل هستیم
        حالا به نظرتبر طرف کردن این مشکل برای ایران مهمتر از مشکل پر شدن ظرفیت کابل های فیبر نوری نیست؟

  • امیر پارسا

    مشکل فیبرای نوری فیزیکی نیست،مشکلشون اینه که اونجا واسشون "پیوست فرهنگی" نمینویسن واسه این فیبرا اعتصاب کردن!
    .
    امیدوارم تمام فیبرای خارجکی ها بی نور بشه!
    تا نتونن باهاش بهمون تهاجم فرهنگی کنند!
    غربی های صهیونیست گیگابیتی!
    :)

  • nima

    دانشمندا از دوتا کابل نوری استفاده کنید اینجوری سرعت میشه 200 ترابایت در ثانیه!!

    • xoder

      فقط هزینه کشیدن کابل تو اقیانوس نیست :دی (جدا از هزینه تعمیر خطوط کابل نوری)
      هزینه های روتر و سوییچ های خاص خودش و سرعت پردازش اطلاعات رو باید در نظر گرفت !
      با ادوات فعلی میتونن یه کابل فیبر نوری که دارای چندین هسته هستش رو Handle کنن ... اگه تعداد کابل بیشتر شه صد در صد نیاز به ادوات شبکه بیشتری هم هست ! باید این رو در نظر داشت ...
      که خیلی پر خرج هستش و اکثر شرکت های بزرگ اینترنتی دنیا دوست ندارن بدون دلیل خاص خرج چند میلیارد دلاری برای بهتر شدن کیفیت Stream ویدیو های مردم دنیا بکنن ... :دی
      جیبشون رو مهمتر از وقت ملت میدونن
      و اگه قرار باشه تعداد ادوات زیاد بشه این رو مطمئن باش این آخرین گزینه برای شرکت های بزرگ اینترنتی میمونه و سعی میکنن سراغ این گزینه نرن هیشوقت ...

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی