محققین DNA خود تخریبگر ساخته اند که مانع بروز فاجعه می شود
جانداران دستکاری شده ژنتیکی ممکن است به سود انسان باشند، اما اگر یک خرابکاری کوچک صورت بگیرد و این خرابکاری از آزمایشگاه خارج شود چه اتفاقی رخ می دهد؟ مهندسین ژنتیک و داروسازان می توانند برای ...
جانداران دستکاری شده ژنتیکی ممکن است به سود انسان باشند، اما اگر یک خرابکاری کوچک صورت بگیرد و این خرابکاری از آزمایشگاه خارج شود چه اتفاقی رخ می دهد؟ مهندسین ژنتیک و داروسازان می توانند برای به دست آوردن محصولی خاص مثل پروتئین، آن را در توالی DNA یک جاندار قرار دهند و کار توسعه را به آن بسپرند.
تصور کنید این اتفاق در بدن یک باکتری رخ می دهد. اما باکتری به جای تولید پروتئین مورد نظر، یک بیماری را توسعه دهد و بی دقتی کارکنان آزمایشگاه سبب خروج آن از آزمایشگاه شود. می تواند یک فاجعه جهانی رخ دهد، درست همانند فیلم های سینمایی ترسناکی که زامبی ها در آن شیوع پیدا می کنند.
اما آیا دانشمندان برای جلوگیری از این اتفاق راه حلی اندیشیده اند؟ بله، DNA های خود تخریبگر می توانند سلول را به طور کل نابود کرده و از شیوع پاتوژن جلوگیری کنند.
در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
ابزارهای ویرایش ژن، به محض اینکه اتفاق غیر طبیعی را حس کند، DNA را به طور کل از بین می برد که این مسئله سبب تخریب سلول و از بین رفتن اطلاعات ژنتیکی سلول می شود. بنابراین پیش از اینکه هر اتفاق ناگواری بیفتد و کسی آلوده شود، سلول آگاهانه خود را از بین می برد.
در حالی که روز به روز دستکاری ژنتیکی گسترده تر می شود، محققین به فکر تکنیک های مهار کننده هم هستند. در ماه فوریه، گروهی از دانشمندان هاروارد، سیستمی طراحی کردند که آمینو اسیدهای مشابهی در انتها داشت.
آمینو اسیدها ساختارهای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند و ساختمان 20 نوع آمینو اسید استاندارد می تواند در ساختمان نهایی پروتئین ها تاثیر بگذارد. برای مثال اگر از آمینو اسیدهای آبگریز استفاده شود، ساختار پروتئین به صورت دایره مانند در آمده و آمینو اسیدهای آبگریز به صورت مجتمع در مرکز پروتئین قرار می گیرند و اجزای قطبی (آب دوست) در لایه بیرونی.
حین رونویسی و تشکیل پروتئین از روی RNA، عوامل مختلفی تاثیرگذارند. توالی منظم آمینو اسیدها، پروتئین های سالم را به وجود می آورد، اما اگر جایگاه این واحدها تغییر کند، پروتئین دیگر آن چیزی که باید باشد نیست و می تواند به یک کشنده قوی تبدیل شده و یا بدن انسان را دچار مشکلات فراوان کند.
برای مثال کم خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی است که در آن جایگاه آمینو اسیدها به هم می ریزد و گلبول قرمز به جای اینکه شبیه دیسک تو رفته باشد، فرم خاص خود را از دست می دهد و سلول ها قادر به حمل اکسیژن توسط پروتئین مخصوص خود، هموگلوبین نیستند. بنابراین یک تغییر جایگاه کوچک در آمینو اسیدهای پروتئین، می تواند سلول ها را به طور کل نابود کرده و بدن انسان یا هر جاندار دیگری را در خطر قرار دهد.
سیستم طراحی شده توسط محققین قادر به حذف سلول هایی است که در آن توالی تعیین شده به درستی سبب شکل گیری پروتئین مورد نظر نمی شود. در واقع پیش از اینکه عامل خطرآفرینی تولید شود، سلول خود به خود از بین می رود.
محققین ترفند خود را روی باکتری اشرشیا کلای تست کردند و در عرض 15 دقیقه، 99 درصد سلول ها مرده بودند. در هر صورت، طرح فوق در مرحله مقدماتی است و اگر بخواهد به صورت سراسری در هر آزمایشگاه و هر توالی ژنتیکی قرار بگیرد، نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دارد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ایول داری داش ..... واقعا فکر نمیکردم داستان زامبی بازیا واقعی باشه اما الان یقین پیدا کردم
مرسی مطالب خوبی میزارین آقای وفانژاد
چه عجب به فكر عاقبتش هم بودند ... نه ! خوشم اومد !!
اين دانشمندها عين بچه هاي كه تازه به ماشين تايپ برخورد كردند همينجور كليدها را فشار ميدهند بدون هيچ تفكر و علمي دارند تغييرات با عواقب معلوم نشده ميدهند و هر كاري هزينه دارد و هزينه مواظب نبودن ميتونه نه تنها بشريت بلكه كل زيست بوم سياره را نابود كند باشد تا پندكيريد و دانسته بميريد
بله اتفاقا تمامی دانشمندان و اساتید حواسشون نیست و نمیفهمن دارن چیکار میکنن و شما هم حق دارید از بالا به اونها نگاه کنید و با تشبیه های هوشمندانه اونا رو به تمسخر بگیرید و از دایره کلمات بزرگ خودتون که شامل کلمه "زیست بوم" هم میشه استفاده کنید
آفرین!
در این زمینه توصیه میکنم فیلم Splice رو ببینین. فیلم فوق العاده ای هستش. فقط یادتون باشه زبان اصلی باشه دوبله ببینین چیزی نمیفهمین. اقا دیدم میگما...
الان که مد شده تو فیلمای هالیوودی ویروس پخش میکنن پادزهرشو میفروشن و یه قهرمان دنیا رو نجات میده
جلـــّل خالق !!!!!!!
امیدوارم این جور تحقیق ها به سلامتی بیماران صعب العلاج کمک کنه
دکتر جماعت ایرانی خارجی فرقی نمیکنه کارشون ساخت بیماریه، پولدارارو مداوا می کنن اما دودش میره تو چشم فقرا بقول معروف هرچی سنگه واسه پایه لنگه، من بابامو ده سال داشتم از دست دادم الانم وقتی صدای آژیر آمبولانس میشنوم زانوهام سست میشه و ده بیستا صلوات میفرستم، وقتی توزیع ثروت عادلانه نیست اونی که استعداد داره و از شانس بد بیفته جایی که ما افتادیم بدبخت میشه اونی که زمین داره پولداره و پولدارترم میشه و نیازی به کار و... نیست اما ما اگه ضریب هوشیمون 162 ام باشه هیچکس بهمون کار نمیده و سابقه کار میخوان از یه دانشجوی تازه فارغ شده، تفریحم که میریم سکته می کنیم چقدر خوشبخیم یاد بابام افتادم اعصابم بهم ریخت نکنین توروخدا بیماری جدید درست نکنین همه پول ندارن که بتونن درمان کنن نتیجش میشه کلی غم و غصه