ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

علت مرگ بیش از هزار دلفینی که سال 2010 کشته شدند آلودگی به فرآورده های نفتی است

بیش از 1300 دلفین پوزه بطری، اوایل سال 2010 در خلیج مکزیک خود را به ساحل دریا رساندن و تلف شدند. حالا محققین این فاجعه را به نشت نفت کشتی Deepwater Horizon در همان سال نسبت ...

محسن وفانژاد
محسن وفانژاد منتشر شده در ۱ خرداد ۱۳۹۴  |  ۱۶:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

بیش از 1300 دلفین پوزه بطری، اوایل سال 2010 در خلیج مکزیک خود را به ساحل دریا رساندن و تلف شدند. حالا محققین این فاجعه را به نشت نفت کشتی Deepwater Horizon در همان سال نسبت می دهند.

مرگ و میر دلفین ها درست اندکی پیش از آوریل سال 2010، زمانی که کشتی دچار سانحه شد آغاز گشت و به همین علت محققین نتوانستند علت ارتباط این دو را به یکدیگر شرح دهند. اما پژوهش جدیدی که روز گذشته در PLoS ONE منتشر شد می گوید کالبد شکافی این حیوانات نشان می دهد شش ها و اندام های داخلی این حیوانات پر از ترکیبات نفتی بوده.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

همین مسئله سبب شد که محققین به مسئله تاثیر Deepwater Horizon روی مرگ دسته جمعی دلفین ها فکر کنند. محققین با بررسی غدد فوق کلیوی 46 دلفینی که در لوییزیانا، مسیسیپی و آلاباما به ساحل آمده بودند، متوجه میزان بالای مواد نفتی در بدن آن ها شدند.

برای مقایسه آن ها با دلفین های دیگر، محققان گروهی مرجع و 106 تایی از دلفین هایی که خارج از مناطق آلوده خود را به ساحل رسانده بودند را مورد ارزایبی قرار دادند. دلفین های گروه مرجع آسیب های زیادی در ناحیه شش و غدد فوق کلیوی ندیده بودند در حالی که گروه اول نتیجه برعکسی را نشان می داد.

علت دیگر مرگ آن ها نیز ابتلا به ویروس نومونیا است که سبب بیماری ذات الریه در آن ها شده. از هر پنج دلفین گروه اول، یک دلفین به بیماری مبتلا بوده که این بیماری منجر به مرگ 70 درصد آن ها شده. در مقابل، تنها دو درصد از دلفین های گروه مرجع نومونیا داشتند.

دلفین هایی که در معرض مواد نفتی Deepwater Horizon بودند قشر فوق کلیوی باریک تری داشتند و همین مسئله سبب افزایش ابتلا به بیماری در آن ها می شده.

در نتیجه، تعداد بسیار زیادی دلفین در نتیجه فعالیت های انسانی جان خود را به شکل غم انگیز و دردناکی از دست دادند و فرآورده های نفتی خارج شده از کشتی Deepwater Horizon موفق به کشتار دسته جمعی جانداران دریایی شده.

دلفین ها جانداران هوشمندی هستند که عمر طولانی دارند اما تولید مثل در آن ها آهسته صورت می گیرد. قتل عام دسته جمعی آن ها می تواند در آینده ای نزدیک به بحرانی بزرگ تبدیل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mr. Nick

    احتمالا دليل مرگ ( خودكشي ) دلفين ها خليج فارس اين باشه خليح جاهاي بسته هستن آلودگي مدت بيشتر نسبت به اقيانوس ها تاثير ميزاره
    .
    البته بخاطر سوختگي (طيق عكس ) روي بدن دلفين ها سناريو توطئه براش نوشته شده حتي تو دانشگاه تريبون داشته

  • SONY متقلب است.

    عاقبت مرگه
    چه انسان
    چه سایر جانداران
    چه تمام هستی

    • عـــامـروفـسـکی

      به مرگ طبیعی بمیری بهتره یا یه گوساله با چرندترین مدل رانندگی بیا بزنه وارونت کنه و بمیری ؟

  • اسمیگل

    آسیب رسانندگی فعالیت های انسان به محیط زیست و ناگزیر بودن این فعالیت ها تناقض آزاردهنده ایه. به امید روزی که پیشرفت تکنولوژی فعالیت های انسان رو هرچه بیشتر سبزتر کنه.

  • Alireza2000

    باید یک فکر اساسی بکنیم برای آب ها وگرنه ما که تموم شد عمرمون ولی حداکثر تا دو نسل دیگه میتونن بدون دغدغه آب زندگی راحتی داشته باشن!

  • عـــامـروفـسـکی

    انسانم آرزوست
    با خراب شدن یه نفتکش اینهمه موجود بیگناه کشته شدن کی به کیه

مطالب پیشنهادی