ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا بلوتوث ۴.۰ آینده اتصالات موبایل را شکل می دهد؟

به لیست مشخصات سخت افزاری تلفن های هوشمند پرچمدار که نگاهی اندازید، «بلوتوث» همچون آوای یک ستاره ی دور دست، سو سو می زند. اهمیتش از یادها رفته زیرا به طور کلی همواره وجود داشته ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۵ خرداد ۱۳۹۴  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

به لیست مشخصات سخت افزاری تلفن های هوشمند پرچمدار که نگاهی اندازید، «بلوتوث» همچون آوای یک ستاره ی دور دست، سو سو می زند. اهمیتش از یادها رفته زیرا به طور کلی همواره وجود داشته و خواهد داشت.

اگرچه این روزها دیگر حضور این قابلیت کاملا برایمان عادی گشته اما در هر صورت، استاندارد بلوتوث در حال ارتقا بوده و در حال رسیدن به نقطه ایست که در آینده اتصالات موبایلی را رقم زند.

هر نسخه ای که از بلوتوث توسعه یافته و سپس منتشر گشته، همواره تلاش نموده تا شکاف میان اتصالات تکنولوژیک موبایلی را کاهش دهد و کاربران را همواره متصل به هم (و حالا گجت پوشیدنی الکتریکی خودشان) نگه دارد. امروز زمانش رسیده تا نگاهی عمیق به تکنولوژی یاد شده انداخته و ببینیم واقعا چیست و آیا دلیلی وجود دارد تا از حضورش در موبایل هایمان هیجان زده گردیم یا خیر؛ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

چرا علاقه ای به بلوتوث وجود ندارد؟

bluetooth-logo-w600

دلایلی مختلفی دارد که گاهی کاربران برای استفاده از بلوتوث اندکی تامل به خرج داده و به دنبال راه های جایگزین می گردند؛ این فناوری، محدوده پوشش بسیار کمی دارد. البته هیچگاه هم تلاش ننموده تا جایگزینی برای Wi-Fi باشد و سرعت بسیار کمش [۳ مگابیت بر ثانیه تا قبل از ورژن ۳.۰] گواهی بر همین مسئله است.

از طرف دیگر بلوتوث معمولا در کارکرد دستگاه های دیگری که در رنج فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز فعالیت می کنند، دخالت ایجاد کرده. همین مسئله باعث می گردد تا جفت (Pair) شدن محصولاتی که دارای این تکنولوژی هستند نیز به درستی انجام نگرفته و با مشکلاتی مواجه گردد.

در مجموع، بلوتوث به واسطه مشکلات پایه ای که همواره داشته، نتوانسته جذابیت خود را برای کاربران به رخ بکشد.

نگاهی به انواع نسخه های بلوتوث

بلوتوث ۱

اگرچه این نسل حال منقرض گشته اما در هر صورت، بلوتوث نسخه ۱ بود که چهارچوب نسل های آینده را شکل داد. نسخه یک دارای امکانات و قابلیت های بسیار محدودی بود؛ سرعتش تا یک مگابیت بر ثانیه بالا می رفت (نهایتا ۷۲۱ کیلوبیت بر ثانیه) و هنگام اتصال نیز با مشکلات بسیاری رو به رو گشته و خطاهای زیادی می داد.

یکی از بزرگترین مشکلات بلوتوث در این نسخه، استفاده از دو استاندارد 1.0 و 1.0B به شکل جداگانه بود که باعث می شد اتصالات جهانی محصولات صرفا به یک رویای دست نیافتنی بدل شوند.

hbh10-w600

نسخه های بلوتوث 1.1 و 1.2 بهتر شدند؛ نسخه ۱.۱ مشکلات اتصال را تا حد کمی حل نمود و 1.0B نیز سیگنال ها را تقویت کرد. از طرف دیگر در نسخه ی ۱.۲ از فرکانس تطبیقی (AFH) پشتیبانی به عمل آمد که همین امر منجر به کمتر شدن اختلالات در باندهایی با فراکانس ۲.۴ گیگاهرتز و عملکرد سایر دستگاه ها شد. همچنین در این نسخه، اتصالات همگام و طولانی مدت (eSCO) نیز به بلوتوث اضافه گشت که کاربران می توانستند اتصال خود را با سایر دستگاه به شکل دراز مدت برقرار نموده و کیفیت بالاتری را نیز در این امر تجربه نمایند. (هرچند که عمر باتری به شدت کاهش می یافت.)

بلوتوث ۲

بیشتر ما زمانی با این تکنولوژی آشنا گشته ایم که به نسل دوم خود رسیده است. نسخه مذکور، در سال ۲۰۰۴ معرفی شد؛ اگرچه همچنان مشکلات در هنگام اتصال وجود داشتند اما این نسخه با EDR یا «سرعت داده بهبود یافته» پا به میدان گذاشت.

به شکل تئوری گفته می شد که نسخه دوم از بلوتوث می تواند سرعتی برابر با ۳ مگابیت بر ثانیه جهت انتقال فایل ها داشته باشد اما واقعیت این بود که به شکل عملی، نهایت سرعت به دو مگابیت در ثانیه می رسید.

سه سال طول کشید تا نسخه بعدی به نام v2.1 + EDR معرفی گردد. بزرگترین دستاورد این نسخه نیز SSP یا «جفت شدن ساده و ایمن» بود که تلاش داشت پروسه Pair شدن دو دستگاه را تا حد ممکن ساده و راحت نماید.

با این حال باز هم اگر می توانستید به شکل ساده و با اولین تلاش به یک دستگاه دیگر متصل گردید، شانس زیادی با شما همراه بوده است.

بلوتوث۳

bluetooth-and-wifi-w600

نسخه سوم در اوایل سال ۲۰۰۹ معرفی شد و پیشرفت های زیادی را نیز به همراه خود داشت. از مهمترینشان می توان به سرعت بالاتر و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد. در نسخه ی مذکور برای اولین بار، از استاندارد آشنای 802.11 استفاده شد و سرعت این تکنولوژی نیز به فراتر از ۲۰ مگابیت بر ثانیه رسید.

به طور کلی بلوتوث در این نسخه زمانی از استاندارد 802.11 استفاده می کرد که با فایل های حجیم تری مواجه گشته و نیاز به سرعت بالاتر برای انتقال، ضروری باشد.

از طرف دیگر تکنولوژی به کار رفته در بلوتوث ۳ به نام Enhanced Power Control یا همان مصرف انرژی بهبود یافته، فعالیت های مختلف بلوتوث را اصلاح می نمود. برای مثال در این نسخه، زمانی که یک دستگاه دارای بلوتوث (تلفن هوشمند) در نزدیکی یک دستگاه دیگر قرار گرفته، متصل گردد و به انتقال داده مشغول شود، به شکلی عمل خواهد کرد تا در کنار باقی ماندن کیفیت در بالاترین سطح، مصرف انرژی و باتری نیز تا حد ممکن پایین آید و این عملکرد زمانی دچار تغییر می شد و انرژی مصرفی افزایش می یافت که شما موبایل خود را در محدوده ای دورتر از دستگاه دوم که اتصال با آن برقرار است، قرار دهید.

نسخه چهارم از بلوتوث چه با خود به همراه دارد؟

نسخه ۴.۰ از فناوری مورد بحث را «بلوتوث هوشمند» نیز می نامند و در سال ۲۰۱۰ و صرفا یک سال پس از نسخه ۳.۰، عرضه گشت. در نگاه اول این نسل قابلیت های تازه تری از ۳.۰ نداشت و صرفا در بحث مصرف انرژی و همچنین سرعت، اندکی بهبود یافته بود اما نسخه ۴.۱ و ۴.۲ باعث ایجاد هیجان در کاربران شدند؛ کاربران تازه با قابلیت های تازه این تکنولوژی آشنا شدند؛ برای مثال استریم درون خودرو توسط فایل های MP3.

نسخه ۴.۰ با سه پروتکل همراه گشت: بلوتوث کلاسیک، بلوتوث با سرعت بالا، بلوتوث با مصرف انرژی پایین. حال تکنولوژی مورد بحث به اندازه کافی هوشمند شده که می تواند بر اساس نیاز و بر حسب موقعیت، یکی از پروتکل های یاد شده را مورد استفاده قرار دهد.

در گذشته، استفاده از بلوتوث باعث کاهش شدید انرژی باتری می شد، مخصوصا هنگامی که دستگاه، به محصولات دیگر به مدت طولانی متصل باقی می ماند. حال اما می توانید دو دستگاه را با این تکنولوژی به هم متصل کرده و دیگر نگران کاهش شدید عمر باتری نیز نباشید. از طرف دیگر چیپ های بلوتوث اکنون ارزان تر از هر زمان دیگری یافت می شوند و این قیمت اندک، می تواند درب های جدیدی از تکنولوژی مورد بحث را بگشاید.

آیا باید هیجان زده شد؟

مصرف انرژی پایین، افزایش محدوده پوشش، بهبود در اتصال و محصولات گسترده ای که همگی از بلوتوث ۴.۰ بهره می گیرند باعث می شود نتوانید چشمان خود را از روی این تکنولوژی به آسانی ببندید. آینده را نمی توان پیشبینی نمود اما می شود حدس زد که بلوتوث، می تواند نحوه تعامل ما با موبایل های هوشمندمان را تغییر دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

    @a.r.t:
    نه واقعا من نمیدونستم میشه با لمس کردن رو صفحه رو اجسام فوکوس کرد!
    برادر من دارم از تنظیم مقدار فوکوس (از فلصله تزدیک تا فوکوس بی نهایت) صحبت میکنم!
    وایت بالانس و ایزو و شاتر اسپید هم که بماند!
    قبل از جوش اوردن و از رو تعصب صحبت کردن اول منظور حرفو بفهم، بعد بیا به قول خودت سخنان گهربار بذار.
    متشکر.

  • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

    @امیرپارسا:
    اوف نسوزی، یخ در بهشت بزن به بدن!
    خوش سلیقه!
    اسکرین شات دو گوشیم (نوکیا 925 و آیفون 6) رو واست گذاشتم:
    ببین این آیکون های خال خال مسخره چه بلایی سر پرتقال های نگون بخت اوردن!
    http://s1.upload7.ir/downloads/dp6BMReeFxGMRRKB63Rr3JTNrdwQj35o/IMG_0381.PNG

    • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

      در راستای سیاستای فوق العاده امنیتی دیجی لینک بقیه عکسا گذاشته نمیشه!

      • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

        اسکرین شات نوکیا 925:
        http://s1.upload7.ir/downloads/3sOUzpEZbUkCmk4wXx5AJX7xzsc95pzX/wp_ss_20150331_0001.png
        http://s1.upload7.ir/downloads/MfwRKYDjt6Cdq4gdSkKTaJgkewZ645fE/wp_ss_20150526_0004-vertiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.jpg
        http://s1.upload7.ir/downloads/prPDh4RamHNg2Kw3tzr2cGnqjZCODKNT/wp_ss_20150326_0004.png

        • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

          راستی استاد آیفون ، 70 درصدی ، نخبه ios اگه دستت مشکل نداره پاشو برو اپ استور کیبورد فارسی سیبورد seeboard رو دانلود کن نوشته هات انقدر مضحک نباشه!
          وسط حروف واژه هات فاصله میذاری بعد کلمه های جدا از همو میچسبونی.
          اون تو گشتی یه اپ دوربین درست حسابیم واسه ما پیدا کن که اپ پیشفرض دوربین یه تنظیم فوکوس دستی ساده هم نداره!

          • A.R.T

            اون فاصله ها و چسبوندنا برای اینه که کامنت نره واسه تایید
            تنظیم فوکوس نداره!؟ O.o
            بلدی از صفحه ی تاچ استفاده کنی؟!
            اپ دوربین آیفون اپی هست که قابلیت قفل AE lock رو داره که نزدیکه ۶ - ۷ تا برنامه برای عکاسی توی اندروید که گشتم یکیش داشت که اونم افتضاخ بود و روشنایی رو هم ست نمیکرد، فقط فوکوس رو لاک میکرد!
            کلا نظرات گهربار جالبی میذاری شما.

      • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

        http://s1.upload7.ir/downloads/3sOUzpEZbUkCmk4wXx5AJX7xzsc95pzX/wp_ss_20150331_0001.png
        http://s1.upload7.ir/downloads/prPDh4RamHNg2Kw3tzr2cGnqjZCODKNT/wp_ss_20150326_0004.png

      • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

        http://s1.upload7.ir/downloads/MfwRKYDjt6Cdq4gdSkKTaJgkewZ645fE/wp_ss_20150526_0004-vertiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.jpg

    • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

      http://s1.upload7.ir/downloads/MfwRKYDjt6Cdq4gdSkKTaJgkewZ645fE/wp_ss_20150526_0004-vertiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.jpg
      http://s1.upload7.ir/downloads/prPDh4RamHNg2Kw3tzr2cGnqjZCODKNT/wp_ss_20150326_0004.png
      http://s1.upload7.ir/downloads/3sOUzpEZbUkCmk4wXx5AJX7xzsc95pzX/wp_ss_20150331_0001.png

    • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

      http://s1.upload7.ir/downloads/prPDh4RamHNg2Kw3tzr2cGnqjZCODKNT/wp_ss_20150326_0004.png

      http://s1.upload7.ir/downloads/3sOUzpEZbUkCmk4wXx5AJX7xzsc95pzX/wp_ss_20150331_0001.png

      http://s1.upload7.ir/downloads/MfwRKYDjt6Cdq4gdSkKTaJgkewZ645fE/wp_ss_20150526_0004-vertiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.jpg

  • آوش

    الان این بحث ها چه ربطی به بلوتوث داره من نمیدونم

  • Ali

    با وجود زاپیا و... دیگه استفاده زیادی نداره

  • Mr.M

    فهميدم اينها رفتن روي حداقل سرعت سيمكارت. :D يعني پايينترين سرعتي كه براي اون استاندارد هست و كمترش نميتونند بكنند :D راه داشت كمترش ميكردند :D
    ولي هر كي اينترنت ايرانسل داره بگه با آيپد اير روي 3G و LTE چه سرعتي داره ؟

  • Mr.M

    يك برنامه هايي براي ios هست براي استفاده از فقط WIFI بدون احتياج به اينترنت با اونها كه اين امكان را دارند تبادل داده كنيد
    اينترنت اينها خيلي جالبه ! LTE شده ١٠ مگابيت ! و 3G شده يك مگابيت ! در حالي كه موقع معرفي 4S اپل گفت تنها گوشي كه با 3G تا ١٠ مگابيت سرعت داره واس ماست !! LTE بايد روي ١٠٠ مگابيت باشه !! ترسيدن ذوق مرگ بشيم
    :D

  • Siamak Gol

    یلوتوث و وای فای لامصبا برند سازیشون عالی بود!!
    یه مدت دیگه تبدیل به فرهنگ شده بود.... فرهنگ بلوتوث.... حالا هم فرهنگِ وای فای اومده.....
    ببین یه سری امواج چطور فرهنگ تشکیل میدن!!!....

    • Mr.M

      واي-فاي واس ماست ! استاد اعظم استيو جابز كبير معرفيش كرده بود !!
      جدي ميگم همون اويل كه مكبوك سبك شد و استيو جابز تازه اومده بودش !
      ويديو شعبده بازي استيو جابز هم ديدن داره ! با از اين دايره ها از روي مكبوك رد ميكرد :D يكوقت فكر نكنيد الكيه

      • Siamak Gol

        وای فای ؟ استیو جابز ؟؟
        :|

        • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

          اصلا مگه نمیدونی واژه فون رو استیو جابز اختراع کرده!
          قبلا به نوکیا ها و سونی اریکسون ها میگفتن دسته بیل

          • Siamak Gol

            خخخخخ دهنت..,.... :D

        • Mr.M

          نديديش ! نصف عمرت در فنا است :D

  • Mr.M

    كورتانا قراره براي ios بيادش ! فكر كن ديگه وينفون چي براش مونده :D
    الآنه كه ديوانه مايكروسافت پيداش بشه ! ديوانه گرد !! ديوان گرد و قلنبه !!! بيا يكمي بخنديم ! :D
    منم آن ديوانه استيو جابز كه به او نرسيد از طرف ميلاد فضايي !

    • داش مجید اگرسیو

      اگر واقعا منظورتون حرفهایی هست که میزنید بهتره زندگینامه ایشون رو مطالعه کنید و فیلم زندگی نامه ایشون رو ببینید تا هر چه بیشتر به شرافتشون پی ببرید
      اگر صرفا برای ترول کردن این نظرات گهربار رو میدید (که مشخصا منظورتون همین هست) واقعا براتون متاسفم که کاری بهتر از برای انجام دادن ندارید

      • Nikko_Bleik

        یک نفر نمیتونه با مهربانی و لطافت اینجا صحبت کنه؟ این محصولات صرف آسایش اند نه سلب آسایش. احترام همدیگه رو مثل برادر خودتون نگه دارید.

    • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

      چقدر خاک بر سره اون سیستم عاملی که یه دستیار صوتی ساده از انحصارش در بیاد نابود بشه!
      اکوسیستم کاملا متفاوت ویندوزفون چیزیه که باید کاربرا رو جذب کنه و مجذوب (!) نگه داره.
      چیزی که به نظرم موفق بوده توش مایکی تا حدی که من الان کار کردن با آی او اس به نظرم خیلی ،... نمیدونم چطور بگم شاید بشه گفت دست و پا گیره.

      • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

        عذاب میکشم وقتی واسه دیدن مناسبت و تاریخ روز باید یه اپلیکیشن رو باز کنم.
        عذاب میشکم وقتی واسه پیدا کردن یه اپ مجبور میشم 4 تا صفحه رو چپ و راست کنم و دوباره از بین 20 تا آیکون بگردم یکی رو پیدا کنم.
        من که زمانی 4s داشتم، الان عکاسی با آیفون واسم غیرممکنه.
        اینکه در به در دنبال یه اپلیکیشن عکاسی بگردم مسخرست.
        حالا هی بگو واس ماس، چی واس شوماس دقیقا؟!

        • Ali

          کی گفته باید دنبال اپیکیشن بگردی انگشت مبارک رو از بالا به پایین میکشیدین اسمش رو سرچ میکردین.بعدشم ایکون دوربین تو صفحه اوله که تو هر صفحه ای که باشین دکمه هومو بزنین میاد رو صفحه اول.عیب علکی نگیرید

          • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

            اولا من کی گفتم اپ دوربینو پیدا نمیکنم؟
            یعنی یه سوایپ به بالا بلد نیستم؟!
            خسته نباشید واقعا، خیلی ممنون که اسپاتلایت رو معرفی کردید خیلی کارم راحت شد.
            راستی یه چیز دیگه، وقتی به کیبورد سوایپ عادت کنی تو کار کردن با کیبورد عادی عملا فلج میشی.
            رفتم از استور یه کیبورد سوایپ شخص ثالث دانلود کردم که متاسفانه کنده و روونی کیبورد خود ios رو نداره.

        • آقای استیون "کاپیتان" جرارد

          در ضمن اونایی که درحال خودکشی بودن که محیط ویندوز بی روحه و عکس بکگراند پشت کاشی ها زنده به گور میشه، محض اطلاع من تو این دو هفته نزدیک 30 تا والپیپر از سایت i like wallpapers دانلود کردم و به طرز عجیبی هر دو سه روز یه بار از محیط یکنواخت سیستم عامل خسته میشم!
          هرچقدرم سعی میکنم با تغییر والپیپر و عوض کردن جای آیکون ها یه تفاوتی ایجاد کنم نمیشه که نمیشه!

          • Ali

            عذاب میشکم وقتی واسه پیدا کردن یه اپ مجبور میشم ۴ تا صفحه رو چپ و راست کنم و دوباره از بین ۲۰ تا آیکون بگردم یکی رو پیدا کنم.


            اینو من گفتم پس .
            بعدشم تو اپ استور راحت میشه برنامه مورد نطر رو پبدا کنی خیلی هم بهتر از گوگل پلی هست.

          • امیر پارسا

            کار دنیا به کحا رسیده که سینزنان علم بالمر و شرکا از یکنواختی حرف می زنند!
            همون 3درصد هم ارزو بدل بک گراند ناکام میشند!
            کلا خداوند عده ای رو مثله کج سلیقه و ز شت افریده برای عبرت سایرین
            که وینفون رو انتخاب کنید و رنج بکشید و تا دیگران عبرت بگیرند!
            :)

    • JimLi

      چقدر با شعوری شما!

    • ANZ

      فن بوی اپل پرست

      اکثر نظراتت همینه

  • Siamak Gol

    برنامه پریسکوپ برا اندروید اومده.... دان کنین...
    واقعا برنامه ی انقلابییه به نظره من!!!! کلا گند میزنه تو حریم خصوصی.... یه حرکتِ بزرگ از سمتِ توییتره...
    .
    یکی تو دو پستِ قبل پرسیده بود که better call sull رو کسی دیده یا نه....
    اره من دیدم.. این فصلش تمام کرد......

    • kamyab98

      پریسکوپه چه دیزاین متریال خوشگلی داره ^.^

      • Siamak Gol

        اره لامصب!!!

  • Mr.M

    با Air Drop به مانند صاعقه ! تبادل داده كنيد ! از طرف فيل شيلر :D

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی