ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروژه Loon و دستاورد های تازه برای رساندن اینترنت به مناطق محروم

در کنفرانس روز پنج شنبه ی گوگل، پیچای در خصوص موارد بسیاری سخن راند؛ از اسمارت فون ها و پلتفرم اندروید گرفته تا واقعیت مجازی و اندروید Pay؛ اما توجه زیادی را به پروژه ی Loon معطوف ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۹ خرداد ۱۳۹۴  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

در کنفرانس روز پنج شنبه ی گوگل، پیچای در خصوص موارد بسیاری سخن راند؛ از اسمارت فون ها و پلتفرم اندروید گرفته تا واقعیت مجازی و اندروید Pay؛ اما توجه زیادی را به پروژه ی Loon معطوف نداشت و در پایان صحبت ها و هنگام جمع بندی، اشاره ای کوتاه نیز به این پروژه کرد. لون یکی از بلندپروازنه ترین ایده های لری پیج بوده که تلاش می کند اینترنت پر سرعت را از طریق بالن های معلق در آسمان، به کاربران یک منطقه منتقل سازد.

این پروژه به طور مخفیانه در سال ۲۰۱۱، درون آزمایشگاه X آغاز به کار نمود و سپس اولین بالن ها نیز در ابتدای سال ۲۰۱۳ به پرواز در آمدند. در آن مقطع زمانی بالن ها می توانستند صرفا ۵ روز در آسمان باقی بمانند و به شکل همزمان نیز، گوگل نمی توانست تعداد زیادی از آنها را در آسمان داشته باشد.

Loon اما در سال های گذشته راهی طولانی را طی نموده و توانسته پیشرفت های بزرگی داشته باشد. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بلومبرگ گزارش می دهد که Mike Cassidy، یکی از معاونین ارشد محصولات گوگل خبرهای تازه ای را در اختیارش گذاشته؛ وی خبر از دو پیشرفت بسیار بزرگ می دهد که باعث می شوند شرکت مذکور احتمالا بتواند تا سال آینده، این پروژه را از حالت آزمایشی خارج نموده و آن را به حالت تجاری در آورد.

-1x-1 (1)-w600

اول اینکه گوگل توانسته با ساخت یک پرتاب کننده با ارتفاع ۱۵ متر، عملیات پرتاب بالن ها را به آسمان تسریع بشخیده و آسان تر نماید، نام این پرتاب کننده، Autolauncher است. نکته جالب اینکه نام این عرشه ی پرتاب، در میان خود کارکنان گوگل «خانه پرنده» است، زیرا قبلا بیشتر بالن ها با نام های پرندگان مشغول به کار شده اند.

Cassidy می گوید: «با استفاده از Autolauncher می توانیم هر ۱۵ دقیقه یک بالن را به پرواز درآوریم، در این میان محدودیت سرعت باد نیز به 24 کیلومتر در ساعت رسیده، که قبلا به 9.6 کیلومتر در ساعت محدود بود. از طرف دیگر، پیشتر می توانستیم هر ۴۵ دقیقه یک بالن را به پرواز در آوریم. اکنون می توانیم با Autolauncher، به شکل ایمن تری، بالن های بیشتری را به آسمان بفرستیم.»

-1x-1-w600

تعداد زیاد بالن ها بسیار مهم است زیرا گوگل برای پوشش دادن کامل به یک منطقه، به صدها بالن در آسمان نیازمند است.

دستاورد دوم اما مهم تر نیز هست؛ تا پیش از این، گوگل برای دسترسی به اینترنت در بالن هایش مجبور به استفاده از دیتای اپراتورهای مخابراتی بود که نهایتا آنتن هایشان در فاصله ی ۸۰ کیلومتری از محل استقرار بالن، قرار داشتند.

اکنون اما Cassidy اذعان دارد که مهندسان گوگل توانسته اند راهی را ابداع نمایند که توسط آن، می توان اینترنت را از طریق هر بالن، به بالن دیگر انتقال داد و نکته ی مهم اینکه فاصله ی هر بالن از ۸۰ کیلومتر سابق، به ۴۰۰ الی ۸۰۰ کیلومتر برای رساندن سیگنال های اینترنت از سوی دکل های مخابراتی ارتقا یافته است. قبل از این، اپراتورها در صورت همکاری مجبور می شدند دکل های مخابراتی بسیاری را در مکان های دور افتاده نیز نصب نمایند. او همچنین می گوید با ابتکار فعلی، می توانند یک منطقه ی بزرگ، نظیر آفریقای غربی را با صرفا ۸ ایستگاه مخابراتی پوشش دهند.

Cassidy باور دارد که پروژه ی لون تا پایان سال جاری، گسترش بیشتری خواهد یافت. در حال حاضر بالن های اینترنت رسان گوگل در کشورهای نیوزیلند، شیلی، استرالیا و برزیل مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته اند و معمولا هم بالن ها توانسته اند ارتباط خود را با یکدیگر حفظ کنند، مگر اینکه باد شدید آنها را از پای در آورد. وی همچنین امیدوار است که تا پایان سال ۲۰۱۶، این پروژه به شکل تجاری درآید و می گوید برای شروع، آفریقا، آمریکای لاتین، آسیای جنوب شرقی بهترین مکان ها هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • نیما

    امیدوارم گوگل بفهمه کل ایران هم جزو مناطق محروم حساب میشه و یه اینترنت آدمیزادی به ما عنایت کنه :/

  • سوتابایت منتظر...

    هههه!! پس خود گوگل زحمت دادن اینترنت رو نمی کشه و سپردش به اپراتورها!! بدرد ما نمی خوره!! چون اپراتورهامون واقعا زحمت کشن!!
    مقدار پوشش فوق لعادس!!

    • kamyab98

      تو بتا از اپراتور ها استفاده کردن ولی احتمالا وقتی تجاری بشه خودش سیستمی چیزی درست کنه وقتی میتونه کل سودو خودش کنه چرا به اپراتورا بده :D تازه اسم گوگل روش باشه مردم بیشتر میرن سراغش

  • nexus

    دوستان آپدیت 5.1.1 برای نکسوس 5 دیشب اومد و نصب کردم
    ..........................................................................................
    از دوستان کسی هست براش این پیغام آپدیت اومده باشه؟؟

  • ghasem

    آغا یه نفر یه کمکی کنه. بین نوت 4 و اس 6 و جی 4 گیر کردم کدومو بگیرم. سامسونگ آپیدت هاش خیلی بده اصلا به راحتیه بقیه نیس. در ضمن اصلا خاطره خوبی از سری اس سامسونگ ندارم. نوت خوبه ولی نسبت به اس 6 قدیمی تره. الجی هم که متاسفانه پردازنده گرافیکیش حتی از نوت 4 هم ضعیف تره چه برسه به ام 9 : |

  • عـــامـروفـسـکی

    یکیشو‌بگیریم خونمون باشه یه فایل رو عصر زدم هنوز دانلود نشده گرفتاریم
    --------------------------
    حسین زعیم کجایی داداشم بدجور دلتنگتم

  • Kiomars Vs Q.shady

    كاش از رو ايرانم رد شه،ببينيم نت خارجيا چى شكليه

  • kamyab98

    گوگل جان تروجدت بدو پوسیدیم اینجا
    نمی دونی چه وضعی داره کم هم سرویست گرون باشه هم سرعتش داغون باشه هم سانسوریزه شده باشه...

  • خودشیرینوفسکی

    انشالله روزی برسه که همه به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشن ممنون بابت مطلب عالیتون

  • زاخار

    فک کنم ما هم جز مناطق محروم حساب بشیم ؟؟؟؟
    یه خود معرف به صورت خودجوش به گوگل خبر بده ما رو هم به لیستش اضافه کنه :)))

    • محمدرضا پورمیرزایی M.R.P

      خیلی ساده هستین! وارد مرز ایران نشده با موشک میزننش! بدبختا اول فک کنید کجا هستید بعد برید ب گوگل بگید بفرسته برامو! ما جزو مناطق محروم نیستیم ما خود جهنمیم :D

    • Kiomars Vs Q.shady

      من پايه ام خودم درخواستو مينويسم و امضا ميكنم،پاشو بيا كروه تلگرام كه بچه ها هواتو ميخوان اى ديم:kio_vs_Q
      ايپدتم كه فروش رفت مباركه خدايى كلى دعا كرده بودم:))))

      • زاخار

        :)))) داداش من نیستم یا تو نیستی که اینقد بی خبری از حال ما :)))
        ایپدو پارسال فروختم و العان مثه ..... پشیمونم :)))
        خودت چه خبر :)))؟؟؟

        • Kiomars Vs Q.shady

          اوه اوه منم ميخواستم سربازيو بپيچونم ولى درسته كردنش تو حلقمون :D
          (الان يه سرى دوستان دعا ميكنن من برم نگران نباشين من برم ٤-٥ سال ديگه ميرم :D )
          اصن تبلت واژه مزخرفيه ايپد رو عشق است :-*
          چقد مونده خدمتت تموم شه؟

        • Kiomars Vs Q.shady

          منم كم پيدام دادا نميرسم بعضى وقتا نظر بدم:))))
          نگوو دور ازجونت ولى از قديم گفتن چو ايپد فروشى پشيمان گردى:)))))
          سلامتى قربانت تو چخبر كارو بار چطوره؟ايپد زير نور خورشيد تو ويترين بود داشتم دق ميكردم شبا راحت نميتونستم بخوابم!

          • زاخار

            خدایی به جز ایپد با هیچ تبلتی حال نمیکنم اما چه میشه کرد دستمون خالیه
            الان تو دوران فوق العاده سربازی به سر میبرم :)))

مطالب پیشنهادی