ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پهپاد کوچکی که پس از انجام وظیفه، خود را نابود می کند

محققین حوزه رباتیک دانشگاه MIT همواره به خاطر نوآوری های بی همتایشان نام خود را در سر خط خبرهای روز دنیا قرار می دهند و این بار اما به خاطر ساخت نوعی پهپاد بسیار کوچک ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۹ خرداد ۱۳۹۴  |  ۰۸:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

محققین حوزه رباتیک دانشگاه MIT همواره به خاطر نوآوری های بی همتایشان نام خود را در سر خط خبرهای روز دنیا قرار می دهند و این بار اما به خاطر ساخت نوعی پهپاد بسیار کوچک خبرساز شده اند.

این ربات کوچک یک سوم گرم وزن دارد و طول آنها تنها 1.7 سانتی متر است. پهپاد مورد بحث زمانی که فعالیت خود را شروع نکرده به شکل یک کاغذ صاف و  مسطح است، اما پس از آنکه از طریق یک منبع حرارتی کوچک فعال شد، شکلی پیچیده به خود می گیرد و آنگاه است که می تواند با سرعتی معادل 3 سانتی متر در ثانیه حرکت (یا حتی شنا) کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

حرکات این درون با استفاده از دو مجموعه آهنربا صورت می گیرند: نخست یک آهنربای نئودیمیم که در داخل بدنه ربات تعبیه شده و دوم چهار کویل (سیم پیچیده شده) الکترومغناطیسی که درست در زیر سطح عملیاتی دستگاه قرار گرفته اند و برحسب نیاز، امواج مغناطیسی را جذب می کنند.

آهنرباها از لحاظ فنی، امواجی با فرکانس 15 هرتز را تولید می کنند که با استفاده از آن، آهنربای کویل آنبورد شروع به چرخش می کند و ربات را به حرکت در می آورند.

پس از آنکه کارتان با این ربات تمام شد می توانید آن را به داخل محلول استون بیاندازید، به این ترتیب کلیه ساختارهای خارجی آن حل می شوند و صرفا آهنربایش باقی می ماند.

تیم پژوهشگران دانشگاه MIT به سرپرستی Shuhei Miyashita این ربات را در کنفرانس ICRA 2015 رونمایی کرد که روز گذشته در سیاتل برگزار شد.

این تیم امید دارد نسخه های بعدی این پرنده کوچک را به شیوه ای بسازد که به کلی در استون حل شوند و علاوه بر این بتوانند در بدن انسان خود را تا کنند و عملکردی خودمختار داشته باشند و سپس بدون آنکه اثری از خود بر جای بگذارند به طور کامل حل شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • atrin_salehi

    با این ربات ها میشه گله ای حمله کرد برای جاسوسی خیلی جالب بودن

  • mm98

    یادش بخیر نارنجی عکس کاراگاه گجت رو سمت چپ صفحه داشت.

  • GEEEK

    اوغلان ام آی تی دیرَنَ. بیلن یانی نَمَه؟

    • TROOL

      ترجمش به فارسی چی میشه؟

      • مـهــــــــدیـــــــ...

        معنیش می شه:
        پسر داری میگی MIT ،می دونی این یعنی چی؟
        .................................................

        • GEEEK

          مرسی دادا

          • مـهــــــــدیـــــــ...

            قربانت

  • عـــامـروفـسـکی

    نه خوشم اومد یعنی دقیقا شبیه این فیلم تخیلی هاست

    • ali

      سلام ، خاکیم یه آدرس ایمیل میدی کارت دارم

      • عـــامـروفـسـکی

        سلام صبح بخیر
        تو پروفایلم هست

  • Mr. Nick

    درباره ربات نظری ندارم یعنی من کی باشم ولی
    .
    ولی خواستم این درباره دورهای آموزشی آزاد و رایگان MIT معرفی کنم احتمالا خیلی هم بشناسن .
    .
    این لینک تمام دورها از اکثر رشته ها هست
    http://ocw.mit.edu

    • Mr. Nick

      منم یه چند دوره کار کردم یعنی مجبور شدم استاد تو دانشگاه سرفصل هاش براساس این دورها بود. و تمرین و....
      .
      پیشنهاد میکنم از دوره 2010 به بعد کار کنید فیلم کلاس هست و به روز تر هست
      .
      استاد معروف mit بشناسین و علاقه مندیها و تخصص شون خیلی بهتر . تو نحوه درس دادن و مثالاشون و... خیلی تاثیر داره .

  • مترسک

    جل‌الخالق :|

  • SAEED DASTMARD

    بعد این بفرستن جاسوسی کی اصلا میدون این پهپاده یا مگس‼‼®

  • osman

    ما کجا و آنها کجا !!!!

    • TROOL

      انقدر پیشرفت کردن که دیگه ما باید بایستیم و دور شدنشون رو با تلسکوپ نگاه کنیم !
      هیچوقت بهشون نمیرسیم
      امید الکی داشته باشیم حالا
      شاید بهشون رسیدیم
      مگر اینکه وارد کاروان اونها بشیم , میشیم فرار مغزها
      وقتی که من هستمو یه گله آدم مردود!
      وقتی که ماییم و یک وزارت دست به عصا !
      وقتی که عبـــاها سرعت گیـــــــــــــر بودند !

      • aromin

        یعنی لاگین کردم که به شما مثبت بدم
        :smile:
        انشالله خداوند همه ی ما را آدم کند

        • mm2

          خیلی هم چیز پیچیده ای نیست.
          شما هم می توانید با یک مسواک که روش یک موتور خارج از مرکز (مثل موتور ویبره دسته پلی استیشن) نصب کنید یک ربات شبیه به این بسازید که هم راه بره هم شنا کنه

  • TROOL

    مگه پهپاد نباید پرواز کنه؟ اینکه پرواز نمیکرد !
    رو زمین و اب حرکت میکرد
    در کل خیلی عالی بود خودش از حالت صاف تغییر شکل داد

    • samsungmobile

      درست میگی! پ اول پهپاد مخفف پرنده!
      درون "drone" میگفتن صحیحتر بود!

    • SAEED DASTMARD

      ترولیست به نظرت نوت4 یا اس6 ✔

      • TROOL

        ترولیست چیه!
        والا چی بگم کاراییشون فرق میکنه ولی نوت 4 نگیر اول اینکه فوق العاده زود خط و خش می افته قسمت الومینیومیش و اینکه قسمت براق دورش بعد یه مدت کدر میشه و براق نمیمونه
        اس 6 هم که شنیدم مشکل مصرف رم داره نمیدونم بهینه شده یا نه

        • SAEED DASTMARD

          اه بابا نظرم رو نوت 4 بود یعنی اس 6 با اپدیت های نرم افزاری خوب میشه⁉⁉⁉⁉
          ترولیست رو رو شوخی کردم به لقبت.

          • TROOL

            مشکلی نیست
            حالا میخوای بخری بخر ولی کارکرده بگیر که زیاد ضرر ندی
            نوت 4 عالیه حالا 2 مورد مشکل داشته باشه که کلش بد نیست
            اس 6 هم عالیه مخصوصا دوربینش تویه شب خیلی خوبه اما باتریش جوابگویه من نیست که داعم دارم اهنگ گوش میدم و تویه اینترنتم

  • TROOL

    o_O
    یا خوده ربات ع

مطالب پیشنهادی