ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اهداف اپل از ارائه سرویس موسیقی در سایر پلتفرم ها؛ آیا اندروید، ویندوز جدید است؟

اپل باور دارد از دیگران متفاوت است و همین مسئله را یکی از افتخارات خود می داند. هر زمانی که لازم باشد، با اکراه از سایر کمپانی ها نظیر گوگل یا مایکروسافت یاد می کند ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۱۹ خرداد ۱۳۹۴  |  ۱۰:۵۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اپل باور دارد از دیگران متفاوت است و همین مسئله را یکی از افتخارات خود می داند. هر زمانی که لازم باشد، با اکراه از سایر کمپانی ها نظیر گوگل یا مایکروسافت یاد می کند و البته این یاد کردن نیز بیشتر زمانی صورت می گیرد که مدیران این شرکت بخواهند سرویس های خود را با سرویس های رقبا مقایسه کرده و برتری های پلتفرم های به کار رفته در مک و آیفون را بیان کنند.

اما دیشب اپل بالاخره زیر بار شکسته شدن غرور خود رفت و خبر از حضور سرویس استریم موسیقی اش در آیفون، آیپد، مک و البته ویندوز و اندروید داد.

تا پیش از اعلان های شب گذشته، حضور اپل در گوگل پلی صرفا مختص به خرید سه میلیارد دلاری اش یعنی Beats Music برای اندروید می شد. اکنون ولی با اعلام خبر حضور «اپل موزیک» در اندروید، می توان شرکت ساکن کوپرتینو را یک توسعه دهنده ی تمام عیار برای پلتفرم اندروید قلمداد کرد.

حقیقت این است که در زمانه ای زندگی می کنیم که شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی، به واسطه راهکار و سیاست «اسب تروآ» تلاش دارند تا همواره خود را به پلتفرم های رقیب کشانده و کاربران را به استفاده از سرویس های خود ترغیب نمایند؛ اپل اما راه و رسم این کار را نمی دانست؛ شاید هم غرور بیش از اندازه اش اجازه چنین فعالیت هایی را به او نمی داد. قبلا، صرفا به یاد داریم که این شرکت اپلیکیشن های iTunes، QuickTime، iCloud Drive، و همچنین مرورگر سافاری را به محیط ویندوز آورده باشد و کاربر مجبور بود برای بهره گیری از سایر سرویس های کمپانی مذکور، صرفا یک محصول که در بخش پشتی اش حک شده بود «Designed by Apple in California» را داشته باشد؛ دیدگاهی که گویا کم کم در حال تغییر یافتن است. با دیجیاتو همراه باشید.

اپل بالاخره شب گذشته اعتراف کرد که اندروید توانسته به کاربران بی شماری دست پیدا کرده و خدمات خود را به آنها ارائه دهد؛ همانگونه که مایکروسافت کاربران زیادی را در زمینه پلتفرم به کار رفته در کامپیوترهای شخصی مجذوب خود کرده، اکثریت کاربران اندرویدی را نیز نمی توان نادیده گرفت.

اپل، سرویس موسیقی اش را برای ویندوز و اندروید ارائه می دهد، چون مجبور به این کار است. 

اگرچه تاکید بیش از اندازه ی اپل در این است که کاربران باید از سرویس هایش در سخت افزار ساخت خود این شرکت بهره بگیرند اما در نهایت به دلیل گستره ی بی پایان کاربران اندرویدی، بالاخره تسلیم شد تا کم کم سرویس هایش را به سوی این پلتفرم نیز راهی کرده و توپ را به زمین گوگل هم بیاندازد، و برای شروع، چه سرویسی بهتر از Apple Music. در صنعت استریم موسیقی، رقابت بسیار سنگین است و حقیقت هم اینکه چنین سرویس هایی،‌ چندان برنده ی سودآوری نیز ندارند. در نتیجه اپل واقعا نمی توانست با اتکا به کاربران آیفون، آیپاد، آیپد و مک در این کارزار پیروز گشته و برای اولین بار، به کمک کاربران اندروید و ویندوز نیز نیاز داشت.

از طرفی هنوز مشخص نیست که واقعا نقشه های تجاری اپل تا چه حد در حال تغییر هستند؛ زمانی که در سال ۲۰۰۳ این شرکت از iTunes برای ویندوز پرده برداشت، همه متصور بودند که اپل بالاخره می خواهد با دیگران همکاری اش را آغاز کند اما چنین نشد؛ بیش از یک دهه از زمان معرفی iTunes برای ویندوز گذشته و هنوز هم تعداد اپلیکیشن های اپل برای ویندوز به تعداد انگشتان یک دست نمی رسند. تحلیلگران اکنون نیز باور دارند که این سرویس به سیاست ارائه iTunes تشابه زیادی داشته و اپل صرفا قصد سواستفاده از کاربران سایر پلتفرم ها برای درآمدزایی از آنها را دارد.

اپل از ساخت اپلیکیشن برای سایر پلتفرها تنفر دارد اما زمانی که «سود» در میان باشد، بدش هم نمی آید این کار را انجام دهد. 

اکنون می توان شباهت بسیار زیادی را میان iTunes برای ویندوز و سرویس موسیقی برای اندروید دید؛ هر دو سرویس درآمد مستقیم را برای اپل به ارمغان می آورند و تا زمانی که درآمد کسب شود، اپل چندان هم اعتراضی به انجام کارهایی ندارد. جدا از مسئله ی درآمد نیز البته گاهی این شرکت دست به ساخت اپلیکیشن برای سایر پلتفرم ها می زند، البته اپ هایی نظیر Move to iOS که صرفا می آیند تا کاربر را ترغیب به یک مهاجرت کلی نمایند.

در روزگار پیشین چنین بود که BBM را صرفا می شد در محصولات بلک بری یافت، مایکروسافت، آفیس را فقط برای ویندوز ارائه می کرد، گیم های Nintendo را صرفا می شد در کنسول های خود Nintendo بازی کرد و... اما اکنون زمانه ای متفاوت است و بیشتر شرکت های تکنولوژیک تمرکز خود را بر روی درآمدزایی از سرویس هایشان معطوف ساخته اند؛ زمانه ای را پشت سر می گذاریم که دیگر اهمیت نوع سخت افزار مورد استفاده در حال از بین رفتن است. «تقدم موبایل و پردازش ابری» برای مایکروسافت نیز از چنین سیاستی سرچشمه می گیرد؛ گوگل نیز البته همین رویکرد را مدت هاست که در پیش گرفته و البته اپل نیز فعلا با بازی موسیقی پا به این میدان گذاشته اما همچنان به نظر می رسد به درک درستی از قوانین این بازی نرسیده.

اپل هنوز به درک درستی از قوانین بازی های فرا-پلتفرمی نرسیده. 

سرویس موسیقی اپل چه به موفقیت برسد و چه با شکست رو به رو گردد، در هر صورت این شرکت تصمیم گرفته تا پلتفرم مورد استقبال گوگل را به گرمی به آغوش کشیده و البته بدون دخالت خود گوگل، از کاربران درآمد مستقیم کسب کند. در نهایت اما بزرگ ترین ذینفع سیاست های فرا-پلتفرمی، کاربران هستند که در آینده خواهند توانست از میان سرویس های مختلفی که برای یک کار مشخص ارائه گشته اند، به دلخواه خود یکی را برگزیده و هر زمان که احساس کردند رقیب خدمات بهتری را ارئه می دهد، سرویس دهنده ی خود را با اشاره ی چند کلیک تغییر دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • Mohammad Reza

    واقعا این کارا از اپل سرزده؟؟؟از اپل خیلی بعید بود.من دارم به اپل امیدوارتر میشم.کم کم داره دست از رفتار های احمقانه ی سابق دست برمیداره و دوست داشتنی تر میشه.

  • Positron5

    من کاری به اپل ندارم .
    طرف حرفم با گوگله که تا حالا مثل سگ با مایکروسافت و اپل و ویندوزفون رفتار کرده . الان پشتیبانی نرم افزاری گوگل برا ویندوز فون در حد صفره .
    برا ای او اس هم که به زور آپدیت میده .

  • Google I/O 2015 = WWDC 2014

    تاريخ تكنولوژي ميگويد كه اپل ناجي صنعت موسيقي شد
    تاريخ تكنولوژي ميگويد اپل كامپيوتر با رابط كاربري تمام گرافيكي ساخت
    و در آينده چه خواهد شد ؟!
    بر اكثريت پوشيده است اين راز

    • 7.62mm

      میشه لطف منین و شرح بدین این توهمات کجا ریشه داره؟ صنعت موسیقی دقیقا از زمانی که اپل وارد شد در حال افوله استاد!
      کمی مطالعه:
      http://www.businessinsider.com/these-charts-explain-the-real-death-of-the-music-industry-2011-2

    • زامبی

      فک میکنی اگه ادیسون نبود الان لامپ وجود نداشت؟؟
      یکی دیگه شیش ماه بعد اختراعش میکرد.
      اپل ناجی صنعت موسیقی نبود ، ولی صنعت موسیقی رو خیلی خوب برای خودش یک منبع درآمد کرد . همین !!
      در مورد سیستم عامل هم باهات صحبتی ندارم ، بر همگان آشکاره ...

      • ITMaster

        با اين صحبت شما دوست عزيز هيچكدام از اكتشافات و اختراعات تاريخ اهميتى ندارند!!! چون بالاخره يكى پيدا ميشد تا اون چيزها رو كشف يا اختراع بكنه؟!!
        خداييش عجب استدلالى كردى!!

  • امیرپارسا

    این کسایی که نه ios دارند و نه مک چه دایه عزیزتر از ماد ری شدن واسه ما!
    ؛)
    .
    شما یه چیز عالی داری چی میتونی بهش اضافه کنی؟
    کویر بی اب و علف وینفون که نیست که سالی صدتا کپ بزنه از بقیه بهش اضافه کنه
    ایداله
    و خیلی جلوتر از بقیه
    حالا شما جلز و ولز کن عینه مرغ فربه!
    :)

    • Divan Greedy (Aj Lee)

      فعلن که هرساله داره کپی می کنه از اندرویید و ویندوز فون / مشکل اینجاست شما جیگر بابا نه ویندوز فون داری نه ویندوز و ... فقط خیلی جالب از روی شکم صحبت می کنی ، راحت باش عزیز بابا / اون موقع رو یادت بیار که خودت و دوستات داشتید خودتونو ج. می دادید و فریاد زنان که ملت ببینید چه جوری دارن از اسم pay کپی می کنن ، نگاه کنید چه جوری دارن مقایسه می کنن و ... البته امان از فراموشی

      • امیرپارسا

        نـــــــــــــه
        هیچی وینفون و ویندوز نداره
        فقط 2تا ساختن واسه تو!
        خخخ
        .
        دیگه گوشی 50دلاری و پی سی 100 دلاری این حرفا رو داره؟!
        چندتاش رو الان میخوای؟!!!
        از روی فشار شکم هر مهملی میبافی!
        .
        راستی لقب مرغ مقلد ماله کی بوود؟!

        • Divan Greedy (Aj Lee)

          ؟؟؟؟ توی سیرک کار نمی کنی ؟؟ لازم نیست برای من چیزی پست و ... کنی ، پروفایلم دستگاه هایی رو که دارم رو نشون می ده/ پروفایل شما ؟؟؟ اه ببخشید نمی دونم هنوز وجود خارجی نداری داخل سایت

        • Divan Greedy (Aj Lee)

          والا خودت همیشه گفتی ، منتظر شرکتت هستی که بهت کوپن بده که بری ویندوز بخری ، هر وقتم ویندوز فون داشتی که ماله خودت نبوده ، از جزئی ترین چیزهاشم که بی خبری / مرغ مقلد دیروز کاملن مشخص شد

          • امیرپارسا

            البت راست میگی
            از بس وینفون چیز تاپ و گیرونه هیچ کس بهش دستش نمیرسه!
            :)
            کلا بالمر دوتا ساخته واسه خودش و خودت!
            .
            در حال حاضر 920 یا 520؟!
            کدومش رو الان میل داری؟!!!!!!!!!
            مجانی واست پست میکنم خدایی
            اب بکن روشون میل کن دلت خنک شه!

    • امیرپارسا

      فقط لعنت به این کیبوردش که ایده ال رو اونجوری مینویسه!
      ؛)

  • امیرپارسا

    ضرب مثلی هست که میگه
    همیشه شعبون و کلثوم این بار رمضون!

  • persian.7

    و با اقدامات مایکروسافت رقیبان به تکاپو افتاده اند ... ;-)

  • سوتابایت منتظر...

    یه چیز عجیب تر پیدا کردم!! کنفرانس دیشب 6 گیگه!!
    می شه باهاش اقامت آمریکا گرفت؟!

    • sadegh

      میشه لینکش رو بذاری؟... ترجیحا اگه کم حجم تر هم هست اونو بذار.

    • Google I/O 2015 = WWDC 2014

      من تمام حجمهاي خالي مك و آيپد اير و ميني و ... را روي هم بگذارم به ٦ گيگابايت نميرسه فعلا ! بسيار زود بايد براي يك هارد چند ترابايتي اقدام كنم وضعيت قرمز و هم داره رد ميكنه ميرسه به سياه !!!

  • مسعود

    واقعا خوش به حال ما !
    شاید توی اینده ، اپل به خاطر پول ، سیستم عامل موبایلش رو به سایر سخت افزار ها هم برد ! مثلا یه هو دیدی لومیا ، کهکشانی ها و ... ، گوشی جدیدشون دو مدل داره ، یکی با iOS و دیگری هم با ...

  • Google I/O 2015 = WWDC 2014

    مثل اينكه نيمخوابم بهتر صحبت ميكنم ! :D من رفتم كم كم بخوابم ! :D
    اميدوارم شب خواب ios 9 ببينم كه اومده براي عموم و دارم دانلودش ميكنم!!!

  • Siamak Gol

    اول از همه .. عکسِ بی نظیر مطلب !!!
    .
    درباره ی موضوع...
    هدف اپل و هدف بقیه شرکت ها توی اپ دادن توی پلتفرم های هم یک چیزه.. مسلما پول.....
    اما...
    میکروسافت برای گسترش پلتفرم خودش ..
    گوگل برای وابسته کردن دیگران و گسترشش به عنوان یه سرویسِ به هم پیوسته توی پلتفرمِ اونا...
    .
    اپل برای چی؟ اپل که پلتفرمش بسته و اختصاصیه.. و یا با یه اپلیکیشن موزیک کاربر به سمت اپل کشیده میشه؟!
    این برنامه مثل کاریخ که یه شرکت نرمافزاری میکنه نه یه شرکتی به بزرگیه اپل!

    • Google I/O 2015 = WWDC 2014

      نظرم و قبلا گفتم
      با يك اپ هم ميشود دنيا را تكان داد
      يك نفر هم ميتواند سرنوشت بشريت را عوض كند
      يك تفكر هم ميتواند بر تمام تفكرات قالب شود
      حالا بگرد دنبال غلط املايي يعني فرع را چسبيدن و اصل را وِل كردن يعني همون كاري كه اكثرا اينجا توش استادند

      • Siamak Gol

        اره... میشه تکون داد...
        یک نفر میتونه دنیا رو تغییر بده..
        یک تفکر میتونه قالب بشه...
        .
        اما کدوم نفر؟
        کدوم تفکر؟
        هر کسی که گفت من تغییر دهنده ام... تغییر دهنده نیست...

      • Siamak Gol

        بله... کی منکرش میشه!
        اما این اون اپ تکون دهنده است؟
        فک نمیکنم....
        یه اپ.. مثل تمام اپ های دیگه.... بین اپ های اندروید...
        .
        عکس قشنگیه...

      • R3D

        عکس مال سایت ورج هستش.
        بله میشه با یک اپ هم متحول کرد ولی موزیک چیز متحول کننده ای نیست،ممکنه که با استقبال زیاد کاربرا مواجه بشه ولی اساسا یه اپلیکیشن موسیقی تحولی رو نداره.لازم به یادآوری هم نیست که بیتس موزیک همین قابلت هارو داشت و فقط اسمش داره میشه اپل موزیک.البته یک سری ویژگی هم بهش اضافه شده ولی هنوز UI انتخاب خواننده ی محبوبش عینا بیتس موزیکه.

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی