همه ی ما به خاطر داریم که روزگاری نه چندان دور بازار دوربین های رده بالای کامپکت به صورت کامل تحت سلطه ی کانن قرار داشت. در آن ایام و پیش از اینکه بازار مذکور توسط گزینه های متعدد و کارآمد ارائه شده از جانب سونی و فوجی فیلم با قیمتی نزدیک یا کمتر از ۱۰۰۰ دلار اشباع گردد و عکاسی با دوربین های موبایل بدل به پدیده ای رایج شود، پرچمداران سری G کمپانی ژاپنی (کانن) حرف اول را می زدند.
اگر دوربینی با قابلیت کنترل کامل به صورت دستی می خواستید که سبک وزن بوده و به راحتی در جیب تان جای گیرد همین پرچمداران تنها گزینه و صد البته بهترین گزینه محسوب می شدند و امروز کانن مدل تازه ای از آنها را تحت نام پاور شات G3 X و با قیمت ۹۹۹ دلار معرفی کرده است.
در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
دوربین ۲۰.۲ مگاپیکسلی G3 X تمامی قابلیت هایی که از محصولی در این رنج قیمت انتظار می رود را با خود به همراه دارد، ویژگی هایی از قبیل: پشتیبانی از وای-فای و NFC، مقاومت در مقابل آب، نمایشگر ۳.۲ اینچی لمسی و دارای لولا و توانایی فیلم برداری تمام HD با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه. برند ژاپنی حتی مواردی مانند لرزشگیر تصویر ۵ محوره، جک هدفون و جک میکروفون اکسترنال را نیز در محصول تازه اش گنجانده تا دیگر حرف و حدیثی را باقی نگذارد.
البته در برخی زمینه ها G3 X در قیاس با مدل پیشین اش به جای پیشرفت، پس رفت داشته. مثلاً دیگر از سنسور ۱.۵ اینچی به کار رفته در G1 X (متعلق به سال ۲۰۱۲) و G1 X Mark II (متعلق به سال ۲۰۱۴) خبری نیست و حسگری ۱ اینچی جایگزین آن شده.
دوربین مورد بحث از چیپ پردازشگر تصویر DIGIC 6 کمپانی سازنده اش استفاده می نماید که در برخی مواقع (مثلا در نور کمتر) با انجام پردازش های بیشتر می تواند به کمک سنسور کوچک تر و ضعیف تر بشتابد، ولی به یقین اثر حسگر یاد شده در کیفیت تصاویر مشهود خواهد بود.
البته تغییر ابعاد سنسور دست کانن را در برخی موارد بازتر گذاشته و حالا دوربین تازه رونمایی شده این شرکت ۲۵X زوم اپتیکال دارد. نباید از خاطر برد بالا بردن توانایی بزرگنمایی اپتیکال سلاحی موثر برای کمپانی های تولید کننده ی ابزارهای عکاسی محسوب می شود تا بتوانند دوربین های خودشان را بهتر و بیشتر به فروش برسانند.
در همین راستا هر دو برند نیکون و کانن دوربین های رده پایین تر شان با سنسورهایی به مراتب کوچک تر را، به زوم های اپتیکالی ۶۵X و یا حتی ۸۳X مجهز کرده اند تا بتوانند علاقه مندان گسترده تری را جذب نمایند و ظاهراً این راهکار تا حدی موثر است.
اما این کمپانی ها با واقعیتی تلخ مواجه هستند؛ مردم در زمان حاضر از کیفیت دوربین های موبایل و عکس هایی که با آنها می گیرند به شدت راضی اند، ضمن اینکه قیمت دوربین های بدون آینه با سنسورهای بزرگتر، ویژگی های یکسان و حتی کیفیت بهتر رو به تنزل قرار دارد. برای مثال دوربین RX10 II سونی که هفته پیش معرفی شد یکی از جدی ترین رقبای پاور شات G3 X به حساب می آید، دوربین مذکور گشودگی دهانه لنز f2.8 داشته و قادر به فیلم برداری 4K و تهیه ویدئوهای اسلوموشن است.
البته شاید اصلی ترین و جدی ترین تهدید برای مدل تازه معرفی شده کانن از داخل خود کارخانه های این شرکت به بازار بیاید و تهدید یاد شده چیزی نیست جز G1 X Mark II که با قیمتی ارزان تر سنسوری بزرگتر را در خود جای داده و احتمالاً بتوان در ازای همین سنسور بهتر برخی از مشخصه های ضعیف ترش را نادیده گرفت.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

من که هنوزم عکسامو با دوربین دیجیتال کامپکت میگیرمو و به نظرم دوربین موبایل فقط برای شرایط خاص مورد استفادست.واسه همینم موقع خرید گوشی برعکس عموم مردم دوربین اولویت آخرمه!
نسل های قبلیش تنه شدیدی به دی اس ال آر ها میزدن اما کوچکتر شدن سنسور و افزایش دامنه زوم نشون میده که کنون هم به طبیعی بودن اوضا رنگ باخته ... حیف این سری که بخواد قاطیه بازیه زوم بشه اونم با سنسور یک اینچی
چیزی که من تو این عکس میبینم و تو متن بهش اشاره ای نشده USM لنز هست که باعث سرعت فوکوس بالا و بی سر و صدا میشه که موقع فیلمبرداری اگه از فوکوس اتو استفاده میکنید خیلی کاربردیه
آقای مقدری خود کنون تو بدون آینه ها دستی داره EOS M با دو لنز الان یک و پونصد میشه تهیه کرد که تنها ضعفش به نظر من نداشتن ویزوره که روح عکاسیو از بین میبره لامصب
دوستم 7 تومن داد یه 7D mark کانن خرید
عجب چیز توپیه
باهاش تو شب از سی و سه پل عکس گرفت واقعا وقتی عکسشو میبینی به دوربین گوشیت میخندی میگی اسباب بازیه!
انصافا کیفیت واقعی عکاسی رو فقط میشه با اینها تجربه کرد. چیه آخه گوشی پره نویز. یکم زوم کنی عکس از هم میپاشه! جالب اینجاس حجم عکسهام باهم برابری میکنه ولی این کجا و اون کجا!!
سونی هم دوربین هاش جالبع
اصلا این روزا اغلب مردم مخصوصا خانم ها (چون اینو بوضوح توی جامعه میبینم)فقط گرفتن عکس اونم با موبایل مهمه خیلی به کیفیت اهمیت نمیدن،بهترین عکس رو بگیر با بهترین کیفیت ،طرف راضیه با واتس اپ براش فرستاده بشه.(که بشدت کیفیت و وضوحش میاد پایین) و بعدش اون عکس معمولا توی اینستا و فیس بوک و .... به اشتراک گذاشته میشه،این روزا فقط عکس و محل عکس مهمه خیلی کیفیت جایی نداره،اغلب عکس ها حتی تکنیک های عکس گرفتن و نحوه گرفتن دوربین توش رعایت نمیشه چه برسه به کیفیت،البته هستند افرادی که به کیفیت اهمیت میدن ولی خب کمتره
من مدل قبلی این رو که جی وان ایکس باشه یکی از دوستانم خرید
منم dslr
میتونم به جرات بگم واسه ماها که اماتوریم و عکاسی واسمون تفریحه نه حرفه ، کیفیت عکس های گرفته شده توسط g1 x بشدت بالاتر از dslr گرون قیمت تره!!!
.
واقعا کییییفیت داره این سری جی کنن