ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل باید تولید «مک» را متوقف کند؟

اپل شرکتیست با مشکلات فراوان؛ مشکلاتی که البته کمپانی های زیادی، در رویای داشتن همان مشکلات به سر می برند. این کمپانی اکنون توانسته برای هر دسته از محصولات، یک انتخاب را پیش روی کاربران قرار ...

امیر مستکین
امیر مستکین منتشر شده در ۱ تیر ۱۳۹۴  |  ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اپل شرکتیست با مشکلات فراوان؛ مشکلاتی که البته کمپانی های زیادی، در رویای داشتن همان مشکلات به سر می برند.

این کمپانی اکنون توانسته برای هر دسته از محصولات، یک انتخاب را پیش روی کاربران قرار دهد و از همین طریق نیز، پول نقد بسیاری را از آن خود نماید. پول زیاد، راه را برای شایعات بسیار نیز هموار می سازد و اکنون نیز شایعه ی ساخته شدن یک «خودرو» توسط کمپانی مورد بحث به گوش می رسد. به هر حال اگر شما هم ۱۹۵ میلیارد دلار در حساب بانکی خود به شکل نقد نگه می داشتید، مشخصا افکار و ایده های عجیب به سراغتان می آمد و پشت سرتان نیز حرف، زیاد زده می شد.

اپل از «افراد» تشکیل شده است و آنطور که به نظر می رسد، رهبرانش وقت بسیار زیادی برای تفکر دارند. صرفا به ریاست کلی و اخیر جاناتان آیو در بخش طراحی نگاه کنید؛ او اکنون خود را از کار های مدیریتی روزمره کنار کشیده تا بتواند به خلق محصولاتی دیگر بیاندیشد. با این حال، مشخصا باز هم ذهن او درگیر تولیدات قبلی بوده و باید به راه آینده اپل نیز توجه ویژه ای داشته باشد.

همین مسئله می تواند یک علت خوب باشد که چرا باید اپل، تولید «مک» را متوقف سازد.

شاید تصور کنید که چنین اقدامی نابخردانه است، شاید باور داشته باشید که با این کار، اپل تیشه به ریشه ی امپراطوری خود خواهد زد. اما گاهی کنار گذاشتن یک موفقیت، می تواند راهگشای موفقیت های بزرگ تر گردد. با دیجیاتو همراه باشید.

چندی پیش کنفرانس توسعه دهندگان جهانی اپل موسوم به WWDC برگزار شد؛ کنفراسی که در واقع می توان گفت هیچ هیجانی در آن قابل حس شدن نبود. ارائه دهندگان بر روی صحنه می آمدند و در خصوص پلتفرم های جدید و همچنین قابلیت های تازه آنها سخن سر می دادند. همه چیز با مک شروع شد، سپس نوبت به iOS رسید و در نهایت نیز در مورد اپل واچ صحبت شد.

اما همه چیز در این نقطه به پایان نرسید. پس از آن، نطق اصلی به سراغ معرفی غیرمتعارف سرویس موسیقی اپل رفت.

تجربه، همواره مهم بوده است. تجربه به ما می گوید که در دنیای تکنولوژی، شرکت هایی که تمرکز خود را بر نهایتا دو مورد قرار داده اند، توانسته اند موفقیت های بیشتری را از آن خود نمایند. چنین تمرکزی نهایتا می تواند بر روی سه مورد قرار گیرد و اگر تعداد موارد بیشتر گردد، آن شرکت راه خود را گم خواهد کرد.

به گوگل نگاهی داشته باشید؛ این شرکت در امر جستجو عالیست، اندروید را دارد و در نهایت نیز سرویس تبلیغات بر مبنای پلتفرم ها را پیش می راند که هر سه به خوبی جلو می روند. از طرف دیگر شرکت یاد شده دارای پروژه های فراوان دیگری نیز هست که گاهی یک کاربر عادی را نیز به خنده وا می دارند و گاهی نیز صرفا کورسویی از امید هستند در افقی دوردست. حال نگاهی به آمازون داشته باشید؛ شرکتی که سرویس های وب را ارائه می دهد و یک فروشگاه تقریبا موفق نیز دارد. اما زمانی که در عرصه ای دیگر مانند اسمارت فون ها ورود می کند، می توان گفت با شکست وخیمی همچون فایر فون مواجه می گردد. این مثال ها می توانند ادامه داشته باشند؛ مایکروسافت، سامسونگ و... همه جزء شرکت های موفق هستند و مهم هم نیست که هر کدام چقدر منابع انسانی و تحقیقاتی دارند، حقیقت این است که هر شرکت می تواند در نهایتا ۳ زمینه برترین باشد.

اکنون بیایید نگاهی داشته باشیم به اولین مصاحبه ی «تیم کوک» با مجله ی بلومبرگ بیزنس پس از رسیدنش به عنوان «مدیریت کل کمپانی اپل». وی به مجله ی مذکور گفت: «هسته و DNA اپل به شکل دیوانه واری طراحی گشته تا همواره فقط و فقط بهترین محصولات را تولید کند. اپل نمی خواهد محصولات فراوان بسازد، نمی خواهد محصولاتی خوب بسازد، بلکه همیشه باید بهترین در جهان را بسازد.»

برای تحقق بخشیدن به چنین وعده ای، اپل می خواهد چندین نوع از کامپیوترهای شخصی، اسمارت فون، تبلت، ابزارهای پوشیدنی به همراه (بر اساس شایعات از سوی تحلیلگران و توسه دهندگان) یک اپل تی وی که یک اپ استور اختصاصی برای خود داشته باشد را علاوه بر یک «خودرو» بسازد.

BN-IX409_KEYWOR_P_20150614180305-w600

علاوه بر تمام محصولات فوق، فراموش نفرمایید که ما اکنون در جهانی زندگی می کنیم که محصولات و گجت های الکتریکی مان، باید به هم متصل باشند. در نتیجه اپل مجبور است بر تمام ضعف های خود در سرویس های ابری پیشی گرفته و آن را به شکل مطلوبی بهبود ببخشد. از سوی دیگر سرویس نقشه ها نیز که دیگر نیازی به تعریف ندارند و هنوز هم به جز در ایالات متحده، چند سالی از گوگل مپز عقب تر هستند. برخی از بررسی های بسیار اولیه که در خصوص اپل موزیک انجام شده اند نیز خبر می دهند که با یک پلتفرم کاملا بدون باگ رو به رو نیستیم.

آی مک هایی 5K که بیش از هر کامپیوتر دیگری در نمایشگر خود دارای پیکسل هستند، مشخصا عالی اند و کیفیت تصویرشان نیز شگفت زده تان می کند اما با ساختن چنین محصولی، اپل در پی ثابت کردن چیست؟ که توانسته تاج نوعی از تکنولوژی را بر سر بگذارد که عمرش در انتهای قرن گذشته به پایان رسیده؟

مشخصا البته این شرکت سود بسیار خوبی از تولید مک را به جیب می زند و جالب اینکه آمار مربوط به حاشیه سود این محصولات را نیز اعلام نمی کند. در سال ۲۰۱۳ تحلیلگری به نام Horace Dediu گفته بود که اپل در بازار کامپیوترهای شخصی، بیش از مجموع سود کلی ۵ سازنده برتر سخت افزاری این صنعت سود دارد.

سود بالاست اما بیایید نگاهی عمیق تر داشته باشیم؛ در دوره مالی منتهی به  اول ژانویه سال ۲۰۱۵، اتفاق خنده داری در اپل افتاد. این شرکت توانست بالاترین میزان درآمد را از «مک» در طول تاریخ کسب کند در حالی که «مک»، کوچک ترین بخش درآمدساز اپل نام گرفت.

این شرکت قادر شد تا به درآمدی ۶.۹ میلیارد دلاری از این بخش دست پیدا کند که صرفا ۹ درصد از درآمدهای کل سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۴ را تشکیل می داد. شاید چنین گفته ای برای دیگر کمپانی ها صادق نباشد اما می توان گفت: «اپل به چنین درآمدی نیاز ندارد.»

آنچه اپل اکنون بیش از هر زمان دیگری محتاجش است، «تمرکز» نام دارد. در حال حاضر این شرکت را می توان به یک «مادر» تشبیه کرد که دارای فرزندی بسیار موفق به نام آیفون است، از آن طرف فرزند دیگرش به نام آیپد، کاملا نارس بوده و کوچک ترین عضو خانواده به نام «ساعت» نیز همچنان در دوران رشد بوده و از سرنوشتی نا معلوم برخوردار است.

macpro_5-100221179-orig-w600

در چنین موقعیتی باز هم می بینیم که اپل نیروی کار خود را متمرکز می کند تا یک شاهکار مهندسی به نام مک پرو را بسازند که در برابر سایر محصولات این شرکت، حجم تولید خنده داری دارد.

فرض کنید اپل بیاید و مهندسین، طراحان و مدیران سازنده ی مک را به سوی تمرکز بر سایر محصولات این شرکت هدایت نماید. در این صورت سایر بخش ها تا چه حد می توانند در رقابت جلو افتند؟ توسعه دهندگان را نیز فراموش نکنید، آنها نیز به جای توسعه مک می توانند به اقدامات با ارزشی بپردازند که بخشی از آینده را تشکیل دهد. شرکت های تکنولوژیک، هر چقدر هم که بزرگ باشند بالاخره محدودیت هایی داشته و می توانند فقط در چند زمینه بهترین باشند.

باید دید در آینده اپل می خواهد چه سرنوشتی داشته باشد. تولیدات خود را محدود تر کرده و بهترین ها را بسازد یا راه فعلی را به پیش برد. در مورد شرکتی استثنایی صحبت می کنیم که در یک چهار راه ایستاده. آیا یک کمپانی تکنولوژیک است یا صرفا می تواند تجربه ای عالی را برای کاربران به ارمغان آورد؟ آیا کامپیوتر می سازد یا می خواهد صرفا برخی کالاهای مصرفی را به تولید برساند؟

در جهانی که اکنون بر پایه ی اجتماع دیجیتالی ابری می چرخد، چرا اپل همچنان باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا کامپیوترهای شخصی تولید کند؟ کامپیوترهایی که برای نسل و قرن قبلی بوده اند. بهتر نیست این شرکت تمام تمرکز خود را بر نوآوری هایش در آینده متمرکز نماید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (51 مورد)
  • Hamed Macsword

    نه بهتر نیست......

  • Hamed Macsword

    بهتر نیست این شرکت تمام تمرکز خود را بر نوآوری هایش در آینده متمرکز نماید؟

  • moji

    اينكه نشد دليل... هرزمان تونست تصويرو رو هوا به نمايش بزاره و تمام قدرت مكو تو يه انكشتر جا كنه... اونوقته كه انقلاب كرده... الآن اكه مكو كنار بزاره دنيا هم اونو كنار ميزاره...

  • Optix.ir

    قطعا با حذف منطقی چند محصول قدیمی و تحقیقات گسترده برای تولید محصولاتی برای نسل آینده، اپل میتونه انقلابی در تکنولوژی ایجاد کنه

  • sherlock tux

    یعنی چی باید اپل ، مک بوک و مکینتاش رو متوقف کنه ؟!
    مکینتاش درسته که متن بسته و انحصاری است ولی تو رگش UNIX جریان داره درست مانند سیستم عامل ما گنو/لینوکس
    مکینتاش برادر لینوکس محسوب میشه ، پس هر کی بخواد مکینتاش رو از روزگار محو کنه ما اون رو اول محو می کنیم
    هر کی جرئت داره به مک صدمه بزنه بیاد جلو

    http://s6.uplod.ir/i/00626/71s2p8uo748f.png

  • پرهام

    مشکل اکثر ویندوز فن ها اینه که تاحالا مجموعا یک ساعتم با مک کار نکردن ، ۶ ساله دارم با مک کار میکنم تاحالا رنگ افت سرعت ندیدم ، تاحالا سیستمم ویروسی نشده ، تاحالا کرش و هنگ نداشتم ، شما واستون عجیبه این چیزا

  • بی طرف

    یه سریا راجع به موضوع خوب بحث میکنن من نمیدونم یکی این وسط مشکل روحی داره خب نخون پستی که مربوط به اپله حرص هم نخور شیرت خشک میشه ، واضحه که اپل شرکت بزرگیه ، گوگل و مایکروسافت و ... هم همینطور

  • محسن فهیمی

    سلام
    تمام نظرات دوستان رو خوندم خیلی هم استفاده کردم
    اما نظر من متفاوت
    دوستان عزیزی که از مقاله انتقاد دارند و اون رو مسخره میدونن لطفا لینک مطلب رو مشاهده کنن ، وال استیریت ژورنال ، درسته ؟!
    سومین نشریه جهان قلمش رو به دست یه آدم ناشی یا یه fan boy نمیده که هر اراجیفی خواست تحویل دنیا بده
    اون دوستانی که مک رو همه چیز اپل میدونن ، آمار فروش آیفون رو دیدن ؟
    از درآمد اپ استور خبر دارن؟
    میدونید مقاله داره چه زنگ خطری رو برای اپل به صدا در میاره ؟
    آره ، داره میگه حواست باشه مایکروسافت بعدی نباشی
    یادتون نمیاد سال 1376 تا 1384 تمام جملاتی که یه مهندس کامپیوتر تو ایران میگفت به ویندوز خطم میشد
    حالا کو ؟
    مایکروسافت کجاست ؟!
    تو دنیایی که اسمارت فون ها محاسرش کردن داره تازه تلاش میکنه فرزند اولش متولد شه ؟!!!
    خسته نباشید
    این مقاله میخواد به اپل بفهمونه اگه روی آیواچ تمرکز نکنه 100000 تا استارتاپ تو این حوزه هستن که لهش میکنن (مثل pebble)
    تمرکز تمرکز تمرکز ، این رمز موفقیت تو دنیای امروز
    گوگل با این همه بزرگی پروژه ی شبکه ی اجتماعی ش چی شد
    چند نفر شما توی گوگل پلاس عضو هستید
    ممنون که نظرمو خوندید

  • Alireza

    این مقاله های مسخره چیه ترجمه میکنید ، مک نباشه چطور میخواهیم اپ های ایفون رو توسعه بدیم ؟

    • ارين

      البته اين ايرادى كه شما مطرح كرديد هم كمى ناجوره چون به راحتى ميتونه Xcode رو برا ويندوز هم عرضه كنه اگه بخواد مك رو حذف كنه.

  • Farzad Ive

    نهههههههه اخ قلبم حتی شوخیشم زشته اگه اپل مک رو حذف کنه خودم به شخصه میرم دفتر مرکزی اپل حمله انتحاری میکنم. به هیچ وجه قابل قبول نیست اپل با مک تعریف شده. مک یعنی اپل اپل یعنی مک. این نویسنده وال استریت ژورنال احتمالا حالش خوب نبوده.

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی