ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قیمت حافظه های رم DDR4 در حال تنزل است

گزارش تازه ای که از جانب منابع تایوانی انتشار یافته حکایت از این دارد که طی چند ماه اخیر قیمت حافظه های رم DDR4 با تنزل قابل توجهی روبرو شده است. منابع مذکور می افزایند ...

رضا مقدری
رضا مقدری منتشر شده در ۷ تیر ۱۳۹۴  |  ۱۸:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

گزارش تازه ای که از جانب منابع تایوانی انتشار یافته حکایت از این دارد که طی چند ماه اخیر قیمت حافظه های رم DDR4 با تنزل قابل توجهی روبرو شده است. منابع مذکور می افزایند عامل این نزول قیمت کمپانی سامسونگ بوده که با هدف کسب سهام بیشتری از بازار تصمیم گرفته حافظه هایش را بسیار ارزان تر از گذشته به فروش برساند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

واحد تولیدات نیمه رسانای کمپانی کره ای مورد بحث، در اصل یکی از زیر مجموعه های سامسونگ الکترونیکس محسوب می شود و دارای یکی از گسترده ترین خطوط ساخت حافظه های رم در جهان است.

ضمناً آگاهان این صنعت خاطر نشان می کنند که کاهش حاشیه سود غول تکنولوژی کره ای سبب شده تا دیگر تولید کنندگان فعلاً و تا پایان سال حرکت به سمت راه اندازی خط تولید محصولات ۲۰ نانومتری را به تعویق انداخته و بدین ترتیب قدری از هزینه های مازاد خود بکاهند.

DDR4 استاندارد و تکنولوژی نسبتاً جدید در زمینه ی حافظه های رم مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی و تلفن های هوشمند (LPDDR4) به حساب می آید و از جمله مزایای اصلی اش می توان به سرعت کلاک بالاتر و مصرف انرژی کمتر اشاره کرد.

در حالیکه برای کاربران عادی افزایش سرعت حافظه های یاد شده می تواند بسیار هیجان انگیز باشد به یقین کاهش مصرف انرژی اثری بسیار چشم گیرتر در هزینه های دیتاسنترها خواهد داشت.

سرعت کلاک حافظه های رم DDR4 از ۲۱۳۳ مگاهرتز آغاز می شود در حالیکه این رقم برای نسل پیشین یعنی DDR3 برابر با ۸۰۰ MT/s (هشتصد میلیون انتقال داده بر ثانیه) بود. بالا رفتن فرکانس کاری سبب می گردد پهنای باند زیادتری در دسترس باشد و در نتیجه سرعت ذخیره سازی اطلاعات بر روی حافظه و همینطور بازخوانی آنها بسیار بیشتر شود.

در زمینه ی مصرف انرژی نیز رم های DDR4 به ولتاژی برابر با 1.2v نیاز دارند و نباید از خاطر برد احتیاج نسل گذشته برابر با 1.5v بوده. هرچند ممکن است این مقدار از بهینه سازی در رابطه با انرژی مورد نیاز، برای کاربران عادی اهمیتی نداشته باشد ولی همانطوری که قبل تر هم اشاره شد در دیتا سنترهایی که صدها کامپیوتر هزاران ماژول رم را مورد بهره برداری قرار می دهند صرفه جویی عظیم رخ خواهد داد و هزینه ها به صورت بارزی کم می شوند.

البته ناگفته نماند با وجود اینکه حافظه های DDR4 از سال پیش که رسماً به صورت تجاری معرفی شدند تا به امروز کاهش قیمت مطلوبی داشته اند اما هنوز هم در قیاس با نوع DDR3 بسیار گران تر هستند. ضمناً پیش بینی می شود با گذشت یکسال دیگر محصولات DDR4 به رقمی بسیار منطقی تر نزدیک شده و درسمت مقابل انواع DDR3 به دلیل کم شدن تولیدشان شاهد قدری افزایش قیمت باشند و بدین ترتیب هر دو نسل در رده ی هزینه ای یکسانی قرار بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • پدرام

    واژه کاهش به این قشنگی رو چجوری دلت اومد با تنزل عوض کنی؟

  • احمد اسلامی..

    اقای مقدری.. بنویسید کاهش تا تنزل بهتره.. پارسی را پاس بداریم

  • JimLi

    کارش درسته سامی
    فقط اگه یه طراح صنعتی خوب استخدام کنه انقد بهش انگ کپی کاری نمیزنن

    • Mohammad Reza

      طراح های خیلی خوبی داره ولی نهایتا کم ریسک ترین طرحی که مورد تایید افراد بالارده باشه،نهایی میشه

  • Alireza Azizi

    عالی میشه خیلی خوبه اگه به قول خودشون تو دیتا سنتر ها استفاده بشه کلی در مصرف انژی صرفه جویی به وجود میاد

مطالب پیشنهادی