ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واکمن سونی 36 ساله شد

36 سال پیش بود که اولین واکمن سونی متولد شد و راه و روش گوش دادن به موسیقی را برای ما متحول نمود. نسل نخست واکمن کاسِتیِ آنالوگ برای خود یک پدیده بود و با وجود ...

Maryam Mousavi
Maryam Mousavi منتشر شده در ۱۰ تیر ۱۳۹۴  |  ۲۰:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

36 سال پیش بود که اولین واکمن سونی متولد شد و راه و روش گوش دادن به موسیقی را برای ما متحول نمود. نسل نخست واکمن کاسِتیِ آنالوگ برای خود یک پدیده بود و با وجود قیمت بالایش هرکسی باید یکی از آن را خریداری می کرد.

پیش از ارائه این دستگاه،‌ گوش دادن به موسیقی در حین حرکت صرفا به رادیوهای AM/FM یا کاست پلیرهای بزرگ محدود می شد و واکمن با ابعاد کچک و جمع و جور خود و البته پخش صدای باکیفیتش توانست چشم اندازهای موجود را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

صدای سیار یا همان «شخصی» نخستین بار با ورود واکمن پای به عرصه وجود نهاد و عاقبت به شکل گیری بازاری برای هدفون های پرتابل و باکیفیت انجامید؛ بازاری که هنوز هم داغ است و روز به روز هم وسعت بیشتری می یابد.

تردیدی نیست که واکمن اولیه الهام بخش آیفون در تولید آیپاد بوده و هر دوی اینها تاثیری شگرف بر صنعت موسیقی و عملکرد شرکت های دنباله رو خود داشته اند.

هر چه زمان می گذشت، مدل های ارائه شده برای واکمن نیز پیشرفته تر می شدند. برای نمونه مدل Walkman Pro WM-D6C علاوه بر ضبط کنسرت هایی که به صورت زنده پخش می شدند، در مصاحبه ها نیز مورد استفاده قرار می گرفت و ابزاری سودمند برای خبرنگاران به شمار می رفت. جالب است بدانید که همه مدل های آنالوگ Walkman Pro به مدت 20 سال یعنی تا 2002 میلادی تولید می شدند.

در اواخر سال 1984 میلادی، سونی نخستین پلیر پرتابل CD دنیا را با نام Discman D-50 معرفی کرد. کمی بیشتر از یک سال بعد، این شرکت ژاپنی نخستین محصول صوتی دیجیتالی مصرفی خود به نام CDP-101 را به بازار آورد و کاربران صفحه های گرامافون را به خرید ابزارهای صوتی دیجیتالی ترغیب نمود.

موفقیت های سونی، با عرضه  MP31 پلیرهای آن ادامه یافت و این اواخر هم با عرضه پلیرهای کیفیت بالایش نظیر NWZ A17 (نه چندان گران) یا NW-ZX2 پیشرفته، مخاطبان را به خود جلب کرد که هر دویشان بار دیگر نام واکمن را بر سر زبان ها انداختند.

اما متاسفانه حالا که در سال 2015 هستیم، واکمن با فایل های صوتی 16 بیتی و 48 کیلو هرتزی خود هیچ جذابیتی برای دوست داران صدا و علاقمندان به موسیقی ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • عـــامـر

    یکی از نوستالوژی هاست

  • Kiarash Manson

    واکمن اون زمان خیلی خیلی پرطرفدار بود ولی دلیل اینکه الان خیلی از طرفداراش رو از دست داده، وجود تلفن های هوشمنده که علاوه بر انجام هزاران کار دیگر، نقش یک واکمن رو هم ایفا میکنند.

  • ali9zafar

    36 سال پیش تو ژاپن چی شده
    تو ایران چی شده
    هعی

  • mortezaall(mutd)

    هی...

    • BOZORG# اصن تو خوبی من بد ، من اونم که دنیارو نمیفهمه

      پروردگارا به من پول برسون این واکمن شاهکار سونی رو‌بخرم
      ترو به خودت قسم :D

  • دیاکو

    منم ۶ ساله بودم یکی واسم خریدن با یه گونی کاست
    چه حالی میداد ،با اینکه زیاد یادم نمیاد

  • Divan Greedy (thankyouaj)

    تولدش مبارک ، 3 تا واکمن داشتم / دوستانی هم که افتخارشون شده جایزه های E3 صبر کنن ببیننن برای بهترین بازی سال هم کاندید می شن یا نه ، صبر کنن ببینن امتیاز ها چه جور می شه / halo هیچ وقت به صورت کامل داخل e3 معرفی نمی شد و مراسم جداگانه خودش رو داره ، در ضمن halo 4 فقط روز عرضه 3 میلیون فروخت ، من اینجا بودم و دیدم مردم روز عرضه halo چه جشن هایی می گیرن

    • Hesam

      اصلا بحث گیم نیست این پست ولی حالا ک بحث شده :
      دو تا ترول هی دارن میگن 79 79!شما ها الزایمر دارید؟؟قبل این ک حرف بزنید فکر هم میکنید؟؟
      استدیو درایو کلاب چند سال سابقه ی ساخت بازی داره؟فورزا چند سال سابقه داره؟
      لیست عناوین درخشان ک نشون دهنده 79 نبودن مایکرو:
      Forza motorsports
      Dead rising 3
      Titanfal(خدایی با چه رویییdestiny رو مسخره میکردید؟؟)
      Ryse
      بازیای برگ برنده ی کنسول مایکرو یعنی کینکت ک بحثشون جداست
      و بازیایی ک خلا فایتینگ رو پر کردن:
      Killer instinct
      Fighter within(خدایی خجالت داره این بازی)
      من فعلا دارم صبر میکنم ببینم یدونه بازیه انحصاریتون متای بالای 90 میگیره!!گوتی شدن پیشکشت
      بعدشم با وجود متال اصلا حرف نزنید درباره ی گوتی سنگین تری!!

    • borna_talebi

      یکی ربط halo به این پست رو بهم بگه.یه جوري میگی انگار تا حالا هیچ بازی سونی گوتی نبرده.فعلاً دلتون به همین فروش فوق‌العاده تون خوش باشه! دو ساله هی میگید صبر کن فلان بیاد صبر فلان بشه هنوزم هیچ غلطی نکرده فقط مدیر بخش ژاپن ایکس‌باکس رو بخاطر عملکرد درخشانشون هی عوض میکنید!

      • Divan Greedy (thankyouaj)

        شما هم منتظر انحصاری های درخشانتون باش واسه امسال / استاد خود فیل اسپنسر و مدیر عاملای ایکس باکس تا حالا چندین بار اعلام کردن که halo عامل اصلی زنده بودن ایکس باکسه ، می دونی معنی این چیه یا برات هجیش کنم ؟ halo بزرگترین انحصاری ایکس باکسه / خخخخ شما هم ژاپن برات شده کل دنیا به همون ژاپن عشق بورز / شماها فعلن برید با همون تبلیغات کذب دروغ تحویل مشتری بدید مایکروسافت هم داره کار عمقی می کنه بلاخره یه فرقی بین دومین برند باارزش دنیا و سونی باید باشه

        • BOZORG# اصن تو خوبی من بد ، من اونم که دنیارو نمیفهمه

          دومین شرکنچت دنیا سیاست های بخش ایکس باکس رو از سونی الهام میگیره ، رسما تمام سیاست های دومین کمپانی دنیا از بخش پلی استیشن نشات میگیره . فعلا سیاست یاد بگیرید انشالله فروش کنسولتون یکم نزدیک تر میشه

        • borna_talebi

          خب اول از اینکه قبول کردی اسپم میدی ازت ممنونم! :) دوما آخرین آمار رسمی فروش اکس باکس چقدر بوده؟ مال سونی چقدر بوده؟ برو اختلاف رو ببین.

        • borna_talebi

          والا ما هیچ جا نگفتیم هیلو خوبه یا بده.خودت میبافی و میری.فقط گفتم چه ربطی به متن داره همین.به فرض سال اول بد بود.چرا الان هنوز فروشش پایینه؟مستر چیف و دو تا فورزا مهره اصلی نبودن؟

          • Divan Greedy (thankyouaj)

            دیگه جوگیر نشو فروش پلی استیشن هم اونقدر بالا نرفته که بخواد رقابت رو همین الان برنده بشه / مستر چیف استاد ریمستر بود و به فروش هم خیلی کمک کرد / شما کلن داری می بافی می گی چرا هی می گید فلان عنوان بیاد منم دلیلش رو بهت گفتم ، برای halo هم شما لازم نیست خوبی و بدیش رو تشخیص بدی من اهمیت halo رو گفتم فقط / یه بار هم گفتم ربطی به متن نداره ، تموم شد مشکلاتت

        • borna_talebi

          دوباره بزار فلان بیاد فلان بیاد راه افتاد.بقول خودت شرکت های آمارگیری منبع معتبرن دیگه؟هر ماه NPDآمار فروش کنسول ها رو تو آمریکا منتشر میکنه.چند بار ایکس باکس اول شده؟چند بار سونی؟ بازم نگفتی ربط halo به مطلب واکمن چیه؟

          • Divan Greedy (thankyouaj)

            ربطی نداره / بلدی فارسی بخونی ؟ یا با یه زبون دیگه برات بنویسم ، دارم بهت می گم خود مدیر عامل های ایکس باکس چندین بار گفتن ایکس باکس زنده است به خاطر halo و halo عامل اصلی بقاشه ، معنی اینو می دونی ؟ halo 4 فقط روز عرضه اش 3 میلیون فروخت / پلی استیشن اولا به خاطر بعضی سیاست های ایکس باکس افتاد جلو ، تازه که اولای نسل 8 و تازه دارن مهره های اصلی رو می شن صبر داشته باش و ببین

        • borna_talebi

          خب آمریکا مثال بزنم؟نه اینکه وضعتون خیلی خوبه اونجا؟
          تازه من گفتم هیلو چه ربطی به مطلب واکمن داره؟

          • Hesam

            تو فقط بزار بقیش مهم نیست!!دو سال داریم میزاریم هیچ خبری نشده فعلا!!

          • Divan Greedy (thankyouaj)

            توی امریکا اتفاقن عالیه ، بزار halo بیاد بعد بهت می گم سلطان امریکا کدوم کنسوله ، ببین من با چشم خودم launch event های halo رو دیدم می دونم قراره چه خبر بشه ، من که به واکمن تبریک گفتم

    • mortezaall(mutd)

      بیخیال...بازی داربی استقلال و پرسپولیسه...داربی معروف ۳-۱۰-۱۰

      • Hesam

        یعنی ناموسا کل فنا با مثالاشون یه طرف تو هم یه طرف!!
        تخیلی داره در حد استیون اسپیلبرگ
        بعدشم هی ترول 79 میکردی صبر کن جوابتونو دادم!!

        • mortezaall(mutd)

          باید با اون جدول ربطش بدی...درسته ۱۱ به ۶ هست اما شانس گزینه های مایکروسافتی خیلی زیاده ...وگرنه فالوت هست که شانسش از بقیه بیشتره...
          ...
          اولا من 79 رو نگفتم...بعد از اون از سال ۲۰۰۸ کار ساخت بازی شروع شده و انقدر هایپ آخرشم متای۷۹‌....سونی پر ادعا و متای ۷۹ و ۶۵...؟بازی که سانتا مونیکا توش همکار بوده...؟

          • mortezaall(mutd)

            من کی گفتم...؟
            شاید منظورتون متای گیرز جاجمنت بوده...یا ۸۰ گاد او وار...شایدم فراموش کرده باشم...
            ...
            عزیزم بهتره تو لیست انحصاری های سونی هم بگردی به متای پایین ۴۰ هم میرسی...چیز خنده داری نیست هردو دارند...
            ...
            پست بعدی بیا بحث کنیم...اینجا نا مربوط بوده خداییش
            ..

          • Hesam

            اولا خود شما بودی تو پست قبل گفتی 79!!واقعا یادت نمیاد؟؟
            بعدشم الان فال اوت انحصاریه؟؟سنگ چیو دقیقا داری به سینه میزنی؟فال اوت اول و اخرش منم ازش لذت میبرم!!
            بعدشم واقعا شاهکارای Fighter within و ryse جفتشون از متاهای بازیهای ک گفتی کمترن!به نظرت میشه متای 23(((!!!!))) با متای 79 درایو کلاب از یاد بره؟؟!انقدر بازی هست از مایکرو ک خوراک مسخره کردنن!!متاسفانه نه وقتشو دارم نه علاقه ای دارم!!
            یه سریشونو تو نظرم ک هنوز تایید نشده نوشتم!!واقعا مسخره است سیستم تایید کامنتا!!
            خدا شاهده متاهای killer و fighter رو اصلا نمیدونستم تا چند ساعت پیش!! :-D
            حالا منتظر میمونیم نتایج اون لیست هم مشخص بشه!!اونموقع فقط خدا میدونه دیگه میخواید چیکار کنید!!

        • ABBAS

          داش قضیه این ترول 79 چیه؟

          • mortezaall(mutd)

            هیچی چندتا بنده خدا بودند به نام های میلاد جی تی ای و علی سونی احسان وی اس ۴ و انجمن سیبیل گولاخ و محمد طاهری و... که ryse و fighter within رو مسخره می کردند با اومدن درایو کلاب و اردر جان به جان آفرین تسلیم کردند....

          • Hesam

            داداش متای درایو کلاب و مسخره میکردن جوابشونو دادم رفته برا تایید!!به نظرت استدیویی ک داره اولین بازی ریسینشگو میسازه متای 79 بده براش؟؟بیشتر توضیح نمیدم کامنتم تایید بشه شما خودت میفمی جریان جیه!!
            اگه بحث ترول بازی باشه من خیلی خیلی خیلی بیشتر بلدم از این کارا!!سعیم میکنم اصلا این کارو نکنن ولی مثل اینکه راسته ک باید با ترول مثل خودش رفتار کرد!!

  • knight.bivatan

    من یه دونه از این 2015هاش میخوام

    • Siamak Gol

      خود مثبتی خیلی حال میده ! :D

      • ABBAS

        بده اغا بده

  • Siamak Gol

    من دبستان واکمن داشتم مدیر ازم گرفتش :(
    نوار بنیامین گوش میدادم .... :/
    .
    واکمن یکی از بهترین محصولات دنیاست...
    از‌ همون اول هم طراحی خیلی عالیی داشت..
    ..(سونی همیشه طراحیاش عالیه)..
    فقط باید ادامه میداد... باید بیشتر برند واکمن رو پیشرفت بده...
    واکمن میتونه اسمِ بزرگتری باشه تو عصرِ موسیقی!

    • ABBAS

      منم یدونه داشتم یادش بخیر رفته بودم اردو مدرسه
      یه نامردی از تو کیفم قاپیدش.

    • Sajjad

      من الان فکر اونم مدیرت چکارش کرد
      واقعا واکمن یه محصول انقلابی بود آفرین به :sony:

      • Sajjad

        اووووف مشک برطرف نشده هنوز مثبت بدین به خودتون :D

  • Juan Rodriguez

    یعنی عکسه ته نوستالژی بود... من انگلیسی رو با واکمن کاستی و کتابهای قدم به قدم یاد گرفتم. سال ۱۳۷۱ سوم راهنمایی رو که قبول شدم بابام بعد از دو ماه التماس واسم خرید...

    • Juan Rodriguez

      اپل مدیون اشتباه سونیه. اگه سونی واکمن رو به موقع به روزرسانی میکرد و بیشتر روی برندش و موسیقی دیجیتال مانور میداد دیگه جایی برای جولان اپل با آیپاد و موفقیتهای بعدیش در آیفون و آیپد نمیموند. آیپاد در اون روزگار شاهکاری بود برای خودش ولی سونی میتونست قبل از اپل شاهکار کنه که نکرد و عقب موند و الان مثل خر تو گل گیر کرده. الان واحدهای لنز و PS و سونی پیکچرز کل بار کمپانی رو به دوش کشیدن

  • borna_talebi

    تولدش مبارک !
    یه ویدیو کوچیک تو اینستاگرام سونی در مورد واکمن هست برید ببینید باحال بود.

    • borna_talebi

      این ویدئو هم خیلی قشنگه.https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&ei=oxOUVZDAMYG2Up-mhPAF&url=http://m.youtube.com/watch%3Fv%3DQYlwlKwJBto&ved=0CDUQtwIwBg&usg=AFQjCNEbJug0pIUT7UH8p_TMd3itGiod9g&sig2=cCGX4JR2Jid61V_UADhSRw

مطالب پیشنهادی