مایکروسافت و ارائه رایگان ویندوز ۱۰؛ آیا زمان ترس گوگل فرا رسیده است؟
روز گذشته در دیجیاتو نوشتیم تعداد دستگاه هایی که اکنون از ویندوز ۱۰ [بررسی دیجیاتو] استفاده می کنند، به ۵۰ میلیون رسیده است. ویندوز تا کنون یکی از سودآورترین محصولات مایکروسافت بوده و این شرکت از محل درآمدهای ...
روز گذشته در دیجیاتو نوشتیم تعداد دستگاه هایی که اکنون از ویندوز ۱۰ [بررسی دیجیاتو] استفاده می کنند، به ۵۰ میلیون رسیده است. ویندوز تا کنون یکی از سودآورترین محصولات مایکروسافت بوده و این شرکت از محل درآمدهای آن توانسته به ثروت بسیار کلانی دست پیدا کند. مدیر عامل جدید، ساتیا نادلا اما سال گذشته از راه رسید و خطی قرمز کشید بر سیاست های بیل گیتس و استیو بالمر.
وی خبر داد که ویندوز ۱۰ به شکل رایگان به دست کاربران (ی که از نسخه رسمی بهره برده اند) خواهد رسید.
دامنه گسترش ویندوز ۱۰ در میان کاربران سرعتی به شدت بالا به خود گرفته اما در این میان، هنوز به یک پرسش بسیار بزرگ پاسخ داده نشده. سوال ساده است: منبع درآمد مایکروسافت از ویندوز ۱۰ چیست؟ پاسخ اما بسیار دشوار.
در ادامه می خواهیم یک سناریو مطرح کرده و درآمدهای شرکت ساکن ردموند از ویندوز ۱۰ را مورد بررسی قرار دهیم؛ سناریویی که می تواند لری پیج از گوگل را شب ها بی خواب کند. با دیجیاتو همراه باشید.
بیایید ابتدا و برای یافتن درک صحیحی از موضوع، نگاهی داشته باشیم به یکی از رقبای مایکروسافت. رقیبی قدر به نام گوگل که در دههی اخیر در زمینه های مختلفی در برابر غول ردموند قد علم کرده است.
گوگل، از من و شما درآمد کسب می کند. چگونه؟ این شرکت سرویس هایش را به شکل رایگان در اختیار ما قرار می دهد. از جیمیل و یوتوب گرفته تا مپز و البته جستجو. در عوض، داده های شخصی ما را مورد بررسی قرار می دهد. برای مثال تحلیل می کند که شما چگونه ویدیوهایی را در یوتوب تماشا می کنید و یا بیشتر در مورد چه مسائلی به جستجو می پردازید. همین داده ها، به گوگل قدرتی بسیار عظیم می دهند تا با تحلیل آنها، بتواند به هر کاربر تبلیغات مناسبی را نشان دهد.
حال رویکرد مایکروسافت در ویندوز ۱۰ نیز چنین شده، البته با تفاوت هایی جزیی. به جای اینکه از خود سیستم عامل به شکل مستقیم کسب درآمد کند، تلاش می کند تا شما را به خرید سرویس های اشتراکی ترغیب نموده و از راه های مختلف که در ادامه توضیح خواهیم داد، از شما کسب درآمد کند.
یکی از همین راه ها، مشخصا تبلیغات است. تبلیغاتی که بیشتر سود آن نیز از جستجوها در موتور جستجوی بینگ به جیب این شرکت سرازیر می گردد.
با توجه به تنظیمات پیش فرض ویندوز، مایکروسافت اطلاعات بسیار شخصی شما را جمع آوری کرده و آنها را بدون اینکه هویتتان را فاش کند، به آگهی دهندگان می فروشد. گاهی بهتر است پیش از آنکه کلید «Agree» را فشار دهید، نگاهی داشته باشید به لیست مواردی که قرار است آنها را قبول داشته باشید.
تیم کوک: برجسته ترین کمپانی های «سیلیکون ولی» اطلاعات شخصی شما را می فروشند.
اگر به سراغ توافقنامه و بخش های مربوط به حریم خصوصی خود در ویندوز بروید که پیشتر با آنها موافقت کرده اید، می بینید که مایکروسافت حق دارد حتی محتوای ایمیل، پیام های فوری، اسناد آپلود شده در وان درایو و جستجوهای شما در بینگ را مورد بررسی قرار داده و آنها را [بدون فاش کردن هویت شما] مورد استفاده قرار دهد.
ایده این شرکت چندان هم از اقدامات گوگل [که پیش از این به شدت صدای تیم کوک را درآورده بود] متمایز نیست.
تفاوت گوگل و مایکروسافت اکنون در این است که شرکت ساکن مانتین ویو، سرویس هایی را در اختیارتان می گذارد و در صورتی که نگران امنیت خود هستید، می توانید به راحتی همان سرویس ها را کنار گذاشته و از جایگزین هایی برای آنها استفاده کنید. این در حالیست که دسترسی به اطلاعات شخصی شما برای اهداف تبلیغاتی، در لایه های درونی ویندوز ۱۰ دفن شده اند و اگر نگران حریم خصوصیتان هستید، باید به سراغ یک سیستم عامل دیگر بروید، که مشخصا به اندازه تغییر یک سرویس [از گوگل] آسان نیست. شرکت ساکن ردموند باور دارد که می تواند تا سه سال آینده، ویندوز ۱۰ را در ۱ میلیارد دستگاه مختلف به اجرا درآورد. حال تصور کنید که اگر بتواند به این هدف خود برسد، چه حجمی از ثروت را در ازای فروش داده های خصوصی کاربران به دست خواهد آورد.
فکر می کنید گوگل چگونه به جایگاه فعلی اش رسیده؟ این شرکت، ظاهرا به رایگان ابزارهایی بسیار مفید را در اختیارمان قرار داده، آن هم نه در یک موبایل، یا یک کامپیوتر؛ بلکه در سراسر محصولاتی که از آنها استفاده می کنیم. ما در همه گجت های خود از گوگل بهره می گیریم. همه این یکپارچگی ها صرفا باعث می شوند تا دقت آنلایز گوگل از داده های مورد علاقه ما بالاتر رود.

به شکل کاملا مشابهی، مایکروسافت نیز همین سیاست را در پیش گرفته: یکپارچگی. ویندوز ۱۰ به شکل یکسانی در محصولات سخت افزاری مختلف قابل اجراست؛ آفیس، اوت لوک و سایر سرویس های مایکروسافت قرار است به شکل همزمان در محصولات شما اجرا گشته و قابلیت های زیبایشان را در اختیارتان قرار داده و البته وظایف خود را نیز انجام دهند. در این میان نمی شود از دستیار صوتی مایکروسافت به نام کورتانا یادی نکرد که اصولا تلاشش بر این است که شما را بهتر و بیشتر بشناسد.
این روزها جنگ شرکت ها سر اطلاعات شخصی ماست؛ فکر می کنید مایکروسافت چرا کورتانا را برای اندروید و iOS عرضه می کند؟
حال شاید برایتان مشخص شده باشد که اهالی ردموند به چه دلیلی کورتانا را در iOS و اندروید نیز عرضه می کنند. با این روش، حتی بدون اینکه کاربر را به اکوسیستم خود بیاروند، به بخش عمده ای از اطلاعاتش دسترسی داشته و می توانند تبلیغاتی نهادینه شده را برایش به نمایش بگذارند.
در این میان جدا از هوشمند تر شدن کورتانا به شکل روزانه، و آشنایی بیشترش با شما، نباید فراموش کرد که هم دستیار دیجیتالی و هم مرورگر اج، هر دو از بینگ استفاده می کنند و به همین شکل، مایکروسافت می تواند درآمدهای خود از محل نمایش تبلیغات [که به شکل اختصاصی طبق سلیقه تان بهینه می شوند] را تامین کند.
اگر مطالعه این گفته ها تا اینجای کار اندکی نگرانتان کرده، خبر خوب این است که مایکروسافت صفحه ای در وب سایت خود تدارک دیده که به واسطه آن، قادر هستید از این پروسه خارج گردید. از طرف دیگر می توانید به بخش «Privacy» در تنظیمات ویندوز ۱۰ مراجعه کرده و همه موارد را غیر فعال کنید.
مایکروسافت در این موارد هنوز خیلی از گوگل عقب تر است و به تازگی تلاش می کند بخش عمده ای از درآمدهای خود را از این راه کسب نماید اما در هر صورت می توان به این نتیجه رسید که شرکت ساکن ردموند در نهایت به سیاست های گوگل ایمان آورده و تلاش می کند با «رایگان سازی» سرویس هایش، نوع کسب و کار خود را تغییر داده و البته دامنه گسترش خود حتی در پلتفرم های رقیب را نیز افزایش دهد.
اکنون گوگل و مایکروسافت، از جمله ی بزرگ ترین شرکت های تکنولوژیک سیلیکون ولی، در دو سوی این دره ایستاده اند و یک دوئل را شروع کرده اند؛ دوئلی که برنده ی آن، صاحب اطلاعات شخصی من و شماست.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.



قربون شکل ماهتون یک عمر ما ایرانی ها مفت خوری کردیم از تمام نسخه های همین ویندوز که باید بابتش کلی پول بدی رایگان استفاده کردیم ،تمام نرافزار های دنیا رو کرک کردیم حالا بزار اونا یه مقدار از اطلاعات ما برای بهینه سازی تبلیغاتشون استفاده کنن.
پرسیم جریان چیست و هابلات کیست؟ گفتند غافلی است از قافله آنتی مایکی ها که مدتی است بی خواب شده و دست و رو نشسته به پشت میز خطابه پرتاب شده و به حیا و ادب پشت کرده و صدا درشت کرده و دروغ در دغل کرده و با حق جدل کرده است...
من مشکلی بااین قضیه ندارم.این یک روش نو برای سود اوری بیشتر شرکتهاست.به جای اینکه یه محصول واسه هرکس معرفی کنن،میان بازشونو محدود میکنن و کسانی رو هدف میگیرن که میدونن نظرشون به این محصول جلب میشه .
پ ن:همین کار داره واسه سیم کارتهاهم میفته .واسه خودم حداقل روزی 5تا پیامک واسه ارشد میاد. این شماره ها رو کی فروخته؟
موضوع: شر و ور
این قسمت : من و سی پی یو ــم
.
قدیما یه پردازنده core i7 داشتم
اینو اویزونٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍٍ کرده بودم از فرغون ___هام___
.
.
.
.
با یکی از این فرعون __هام__رفتم شرکت... ببخشید کارواش
خلاصه متحول شدم اصلا یه وضعی بود
.
.
شاید یه عده بگن خوب این چه ربظی به مطلب داره
ربطش رو در کامنت دوم عرض میکنم
ربطش اینه
دی جی باید مطالب اموزشی بیشتری بزاره
.
# یک فقر وند پماد
# غلط املایی کارواشی
هیچ کس فکر نمیکرد یه روزی کلیک کردن در اینترنت بشه یه منبع درآمد برای شرکت های مختلف.
با توجه به تنظیمات پیش فرض ویندوز، مایکروسافت اطلاعات بسیار شخصی شما را جمع آوری کرده و آنها را بدون اینکه هویتتان را فاش کند، به آگهی دهندگان می فروشد.
واقعا کار کثیفیه خدا رو شکر که اندروید اوپن سورسه و امکان پاک کردن سرویس های گوگل هست. اگر ازین سرویس ها استفاده میکنید کاملا محتاط باشید
با شرایط حال حاظر فکر میکنم ویندوز 10 هم سرنوشتش عین ویندوز 7 باشه.
آقای اندروید شما نباید تو این مسائل شرکت کنید چرا که بی امن ترین پلتفرم اندرویده پس سکوت اختیار کنید
ویندوز 10 که اصلاً به دلم ننشسته با اون سبک رابط کاربریش (از هر سبکی یه تیکه برداشته)
واسه توسعه دهنده ها هم که ویژوال استودیو 2015 رو با گندهای فراوان ارائه داده. مخصوصاً ترکیب Expression Blend با ویژوال استودیو واسه توسعه دهندهایی که از این نرم افزار استفاده میکنن واقعاً افتضاحه به تمام معناست. باید باهاش کار کنین تا باگهای این نرم افزار رو ببینین!!!
خوشم مياد مقاله رو نخونده كامنت ميدي.نه باريكلا استعداد ميخواد كه تو داري.كلاً استعداد خوبي تو تكرار مكررات چرت خودت داري.عين طوطي ميان حرف(البته چرنديات بخونيد)هاي تكراريتو زير پست هاي با تگ مايكروسافت ميگي و بحث درست ميكني.
مسلماً اگر يك نگاه به پروفايل من بكني ميبيني كه اهل ترول نيستم و اگر بحث علمي و درست حسابي اي كه توش اطلاعات داشتم بوده باشه،شركت كردم و هم اطلاعات خوبي گرفتم و هم دادم.ولي وقتي شما اونجوري كامنت ميدي توقع بحث منطقي نداشته باش.
خوب الان شما مشكلت با ويندوز ١٠ يا بطور كل اكوسيستم مايكروسافت چيه؟بگو بحث كنيم به نتيجه برسيم.
خوب يعني الان مشكلي نداري و سر هر پست يه بحثي راه ميندازي؟
خوب من فكر ميكنم كه اين بالا رفتن فروش كروم بوك ها بيشتر مربوط ميشه به عرضه ي چند دوايس كروم بوكي جديد و به علاوه ما الان در برهه ي گذار از ويندوز ٨.١ به ١٠ هستيم و خيلي ها منتظر عرضه شدن دستگاه هاي مبتني بر ويندوز ١٠ هستن و احتمالاً شروع فروش از فصل بازگشت به مدرسه شروع ميشه چون الان خيلي از شركت ها جلوي عرضه ي دستگاه هاي جديدشون رو تا پاييز گرفتن.شما چه نظري داري؟
در مورد ادب هم بالاتر توضيح دادم.
#سخن بزرگان.
چرنديات نامه/جلد ١٠٠٢٧ / صفحه ي ٢٠١٥ نويسنده : اميرپارسا،ملقب به AP و Hubolt.
آقا مايكروسافت بد،بدبخت،خسته ولي تو خوب.
الان حله؟موشكل و دووشواري ديگه اي تو زندگيت نداري؟
یه نگاه به کامنته خودتو اون بنداز کاملن سطحه ادبو شعورت دستت میاد
صرفاً جهت يادآوري شعور و ادب شما:
http://s3.picofile.com/file/8206695142/image.png
تو خانواده من به من ياد دادن تا چند بار با كسي كه بي ادبي بهم كنه ملايمت كنم،بعدش رفتاري مثل خودش باهاش ميكنم.
بازم ميگم اگر ميخواي منطقي با هم بحث كنيم،مشكلي كه در ويندوز يا اكوسيستم مايكروسافت ديدي يا مشكلي كه داري رو مطرح كن با هم بحث كنيم.
خوب شما هم مشخصا يك نمونه ي واضح از يك آي شيپ هستي كه تا حالا چندين بار به كسايي كه آي شيپ نبودن گفتي بيشعور و بي عقل.
تو دوباره اومدی خخخخ عزیزم ویندوز 90 درصد بازار دستشه چی میگی تو بعدش مگه خبر رو نخوندی 50 میلیون کاربر در دو هفته چیزی که سون هم به خوابش ندیده بودش بعدش اگه ویندوز موفق بشه چیزی از تو کم میشه من به شخصه دوست دارم همیشه همه پلتفرم ها با هم پیشرفت کنن
من برم تو که میای دیگه نمی تونم دیجیاتو رو تحمل کنم خداییش میگم اینو دیگه مثل قدیم نیستم من
گفتم چی بیخیال من شو من خوشم نمیاد از این کارها بابت اون کلمات هم معذرت می خوام خداییش خسته نمیشی خودت من خیلی وقته که فهمیدم الکی نباید خودتو جر داد بیشتر سعی می کنم تو این پلتفرم لذت ببرم و چیزی یاد بگیرم نه اینکه دنبال چرندیات باشم